Jump to content

registrering av båt i småbåtregisteret


Kjellemann

Recommended Posts

Det klages på strikte regler for registrering i RSSR, men hva hadde registeret vært verdt om de hadde stilt svakere krav til dokumentasjon. Jo, at mange stjålne båter hatte blitt renvasket ved å bli registreret.

Håper Securmark er minst like strenge ved registrering - kun da kan en stole på at registreringen er en sikkerhet mot å kjøpe tyvegods.

 

Jeg kan heller ikke skjønne at NSSR blir valgt framfor Securmark ved ny registrering. Det må være noe som henger igjen fra de "gamle" forsikringsvilkårene.

Securmark er da et mye bedre produkt.

Link to post
Share on other sites

Det eneste som ville duge var å ha et OBLIGATORISK båtregister (som for bil) med vognkort, eierdokument som kan deponeres som sikkerhet for lån. Det er ikke ofte jeg er for noe som er obligatorisk, men dette ville vært et fornuftig tiltak! Dette skulle selvfølgelig være etter selvkostprinsippet og ikke som en skjult skatt.

 

Nå er ikke registrering obligatorisk, vi har flere (NSSR, Securemark og NOR) registre og hele ordningen er uthult og uoversiktlig.

 

Hele greie er blitt en ordentlig røre av et supperåd! :headbang:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg vet egentlig ikke hvorfor jeg skal ha båten registrert, enten det er i RSSR eller Securmark. Men jeg trodde disse argumentene svarer for det:

Andre argumenter for og imot er velkommene!

- Finne meg som eier om båtens fortøyninger svikter eller tyveri

For å finne deg vil det være minst like effektivt å merke båten med navn og telefonnummer. Ved tyveri er det bare for de uærlige å fjerne skiltene. Så lenge minst halvparten av båtparken er uregistrert er det ikke noe problem å bli kvitt tyvegods.

Securmark virker preventivt fordi det vil være en ekstra jobb for tyvene å fjerne nummer.

- Forsikringsselskap forlanger det

Alle norske selskap aksepterer Securmark som alternativ. Norske Sjø krever ingen registrering.

- Enklere ved salg av båten

Her stiller vel alternativene likt.

- Dokumentasjon ved eventuell kontroll på sjøen

Her stiller også alternativene likt. Med Securmark vil det være lettere å sjekke samsvar mellom båt og skilter. En kjenning av meg fant båten igjen dagen etter at den var stjålet og den var allerede utstyrt med falske skilt.

-Hvorfor RSSR? Billigere løsning enn Securmark!

Det kommer an på hvordan man regner, over tid vil Securmark være rimeligst siden det ikke er årsavgift og forsikringsselskapene gir rabatt.

Iom at Securmark virker tyveriforebyggende vil det også føre til mindre utbetalinger for selskapene og lavere premier.

 

Når jeg skriver dette er det fordi jeg synes det er noe tull med betalbart register som ikke er obligatorisk og heller ikke har noen praktisk nytte.

Som Mouche påpeker er den eneste virkelige løsning obligatorisk registrering. Men så var det det med avgifter da..

Link to post
Share on other sites

Som Mouche påpeker er den eneste virkelige løsning obligatorisk registrering. Men så var det det med avgifter da..

 

Vel, de er ikke akkurat gratis de registrene du nevner da, og ikke drives de etter selvkostprinsippet heller! Merkelig å skulle se/lese/høre meg selv argumentere for noe som er obliagtorisk og attpåtil offentlig drevet, men akkurat her må det nok til!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Heisann. ER fersk i "gamet" og trenger litt hjelp/tips anngående registrering av båt. Skal gå i innkjøp av båt idag og kjenner ikke historien til båten. Og lurer på om man må kjenne litt historie anngående eiere og sånt for å få registrert båten. Er også uvisst om hvilken type/merke snekka jeg skal kjøpe er. Noen påstår at det er ei grimstad snekke, mens andre mener det er ei sørlandssnekke. Hvordan finne ut eksakt hvilken type det er?

Man blir ikke rik av å ha snekke, men en hadde jaggu vært fattig uten

Link to post
Share on other sites

Velkommen!

En mulighet for identifikasjon er å poste noen bilder av båten, mange som har peiling på trebåt her på forumet.

 

Når det gjelder registrering så skal RSSR være nøye på at man kan fremlegge historikk. Securmark krever istedet at man legitimerer seg. Begge alternativer har vært inngående diskutert på forumet, søk på RSSR og Securmark.

Link to post
Share on other sites

Takker takker. Da skal jeg ta meg en liten snakk med selger idag når jeg tar grundig sjekk av båten får jeg legger frem pengene. Bilder kan jeg få lagt ut ikveld hvis det blir den båten jeg kjøper, alt kommer ann på bunnstokkens tilstand. Se forøvrig http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=10784883 får bildene som selger har ute på annonsen. Er usikker på størrelsen også, selger hadde satt 27fot etter øyemål... Fant forøvrig en tråd anngående registrering etter at jeg hadde lagt inn denne.

Man blir ikke rik av å ha snekke, men en hadde jaggu vært fattig uten

Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen til baatplassen.

 

Båten din minner VELDIG mye om tresnekka Tora, som etter sigende skal være en Grimstadsnekke:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=28704

 

Tora er registrert som 25 fot, men da må du ta med roret.

 

Du må kunne dokumentere historien for å få båten registrert i båtregistert. Det går som regel enklest dersom den har vært registrert før. Og så trenger du å legge frem salgsavtale med forige eier.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Bare for ordens skyld; registrering av båt er ikke obligatorisk, men noen forsikringsselskaper, ikke alle, forlanger at båten skal være registrert. Nå er jo heller ikke forsikring på/av båt obligatorisk, merkelig nok.

 

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Takker for mange gode svar, ingen umulighet for at huet mitt blei litt klokere nå..

 

Da er snekka blitt min :flag: , som følger av en iskald dukkert(bunnstokksjekk) :eek:

 

Så i løpet av noen dager vil det dukke opp noen bilder :yesnod:

 

Ser fram til en vinter fylt med båtfiksing :wink:

 

Men lurer på: har noen båtnavn jeg synes er fine (det er greske gudinner, og jeg har skrevet hva de står for), hvem av disse synes dere er best?

 

Elektra - Havgudinne

 

Eleos - barmhjertighet, nåde og fred

 

Eos - soloppgang, solnedgang og nye begynnelser

 

Maia - vår- og fullmånensgudinne

 

Men hvis dere har andre gode navn så kom gjerne med innspill...

Man blir ikke rik av å ha snekke, men en hadde jaggu vært fattig uten

Link to post
Share on other sites

Maia!

 

Gratulerer med kjøpet.

Etter bildene ser det ut til å være en rimelig pris.

 

Snakka mye med ene naboen til mamma og pappa før jeg la inn budet. Han fikk se bilder og fikk vite det jeg fant ut av to kontroller, han sa at jeg fikk meg mye båt for pengene. Som han også sa, hvis jeg og fruen skulle angre på kjøpet når våren kommer og pussen er så godt som ferdig så kunne jeg greit få mye mye mer. Men det er jo temmelig tvilsomt at vi angrer oss når vi endelig har fått tak i ei snekke. Har vært bitt av bassillen siden jeg var en 15-16år da jeg var med naboen å pussa opp gamle snekka hans.

 

Så nå ser jeg frem til mange kvelder med pussing og lettere bygging innvendig og ikke minst lengter jeg allerede til neste sommer, da blir det ikke mange helgene jeg er å finne på fastlandet :wink:

 

Takker for navnetips, Maia er et av navnene som det sannsynlighvis blir, syns det klinger godt og er ikke langt.

Man blir ikke rik av å ha snekke, men en hadde jaggu vært fattig uten

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei.

 

Trenger noen tips..

 

Gammelbåten min solgt 03.06.07

Han som kjøpte den av meg, nåværende eier får ikke registrert den. Først så har jeg sendt kopi kvitteringen på motoren, på båten og kjøpekontrakten av denne.

Men likevel får han svar tilbake fra Småbåtregisteret (jeg fikk mail fra han som kjøpte båten min)

 

Emne: SV: Nyregistreringsskjema: XXXXXXX

 

Hei.

 

Ved nyregistrering av tidligere ikke registrert båt skal eierforholdet

tilbake til båten var ny dokumenteres med kopi av kjøpsfaktura. Dersom båten

har vært registrert før skal eierforholdet tilbake til båten var registrert,

samt dokumentasjon på sist registrert eier fremvises (båtkort, merkebrev,

el. l).

 

 

Mvh;

XXXX XXXX XXXXXX

Saksbehandler Småbåtregisteret

 

Småbåtregisteret

Tlf: XX XX XX XX

 

Jeg kjøpte båten ny og ubrukt i mai 2003, og jeg kjøpte motoren ny og ubrukt uka før fellesferien 2006

 

Hva gjør jeg nå med dette??

 

(ikke kom med securemark greier, jeg har tipsa han om det allerede!! Men da det ikke er merkeverksted nær han, så holder han fast på å registrere hos RSSR.)

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja han har det, han har lagt ved mine kopier fra kvitteringen på motoren, på båten og kjøpekontrakten av denne.

Og sin egen kjøpekontrakt fra han handla fra meg.

 

Fatter ikke hvor trange RSSR er i skolten, som ikke skjønner dette..

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk samme standardsvar som deg KenBjork, og jeg sendte da følgende brev til dem:

 

 

Hei.

Jeg sendte inn omregistrering til dere via post, med kjøpekontrakten vedlagt, og får svar fra deres saksbehandler Johanne-Sofie xxxx om at båten ikke er tidligere registrert i deres båtregister.

Jeg kontaktet tidligere eier, og han hadde ikke hatt den registrert, men jeg fikk da tak i eieren før han igjen, og vedlagt ligger kjøpekontrakten mellom disse to tidligere eierne.

Eier nr. 3, xxxx xxxxxxx, som driver med båtformidling, hadde heller ikke båten registrert hos dere, og han kjøpte båten av et dødsbo og klarer ikke å oppspore eldre kjøpekontrakter, da denne eier (4) er død.

Jeg håper dette lar seg ordne. For øvrig har båten registreringsnummer påklistret, og båten har vært medlem i deres forening i 1999, da dette klistremerke også sitter på båten.

 

Vedlegg:

Kjøpekontrakt mellom meg og xxxxx xxxxxl

Kjøpekontrakt mellom xxxx xxxxxxx og xxxxxx xxxxxx

Utfylt Omregistreringsskjema

Bilder av båten til dokumentasjon for medlemskap i redingsselskapet, og registreringsnummer.

 

Med Vennlig Hilsen

Thomas xxxxxxx

xxxx

xxxx xxxxxx

Tlf xxxxxxxx

 

 

Ja, jeg fikk da nytt båtkort etter 14 dager og alt var i skjønneste orden...

Så da vet dere hele historien...

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk litt inspirasjon fra svaret tom-ass sendte RSSR.

Så jeg forfattet en mail til han som kjøpte min båt, og sendt han som han kan sende RSSR.

Så får vi se hvordan det går, får han fortsatt ikke registrert båten så får jeg ringe den kundebehandleren i RSSR og høre hva de trøbbler med.

Er litt sliten av mas nå, RSSR lager jo bare pes for meg med at han får avslag.

Link to post
Share on other sites

Fatter ikke hvor trange RSSR er i skolten, som ikke skjønner dette..

Hvis dette er språkbruken som er benyttet mot RSSR så kan jeg til viss grad skjønne at problemere kan oppstå.

 

Etter mitt syn så er saklig og grei rediggjørelse om salget det som fører best frem, det å påstå at noen er trang i nøtta er et uttrykk jeg finner lite passende i slike saker siden det vanligvis er mere en side av saken.

 

Jeg fikk også mine papirerer i retur ved førstgangsregistsreing av gammelbåten som var urgammel, men liten telefon til RSSR og et besøk på Høvik med den dokumentasjonen jeg hadde oppklarte alle uklarheter som ikke var godt nok formulert i mine innsendte papirer..

 

Etter dette så synes jeg RSSR gjør en god jobb med å sjekke dokumentasjonen, det er ikke lett å registrere en uregistrert brukt båt og det skal det heller ikke være etter mitt syn... Mangler man dokumentasjon og hisotrikk, så kan dette vanligvis ordens med en god dialog med RSSR.... det å lure på om hvor tett i nøtta motparten er er ikke hva jeg kaller god dialog.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvis dette er språkbruken som er benyttet mot RSSR så kan jeg til viss grad skjønne at problemere kan oppstå.

 

Etter mitt syn så er saklig og grei rediggjørelse om salget det som fører best frem, det å påstå at noen er trang i nøtta er et uttrykk jeg finner lite passende i slike saker siden det vanligvis er mere en side av saken.

 

Jeg fikk også mine papirerer i retur ved førstgangsregistsreing av gammelbåten som var urgammel, men liten telefon til RSSR og et besøk på Høvik med den dokumentasjonen jeg hadde oppklarte alle uklarheter som ikke var godt nok formulert i mine innsendte papirer..

 

Etter dette så synes jeg RSSR gjør en god jobb med å sjekke dokumentasjonen, det er ikke lett å registrere en uregistrert brukt båt og det skal det heller ikke være etter mitt syn... Mangler man dokumentasjon og hisotrikk, så kan dette vanligvis ordens med en god dialog med RSSR.... det å lure på om hvor tett i nøtta motparten er er ikke hva jeg kaller god dialog.

Nei det er ikke det språket som er brukt mot rssr!

Språket som er brukt er web skjema første gangen (jeg har kopi fra mail til den han sendte, og svaret fra RSSR), og en saklig mail jeg forfattet idag. Som han skal se på og sende de etter jobb sa han.

Er ikke noen uhøflig person og vet meget godt hvordan man skal oppføre seg for å få løst ting.

Dette er noe jeg sier til meg selv nå det.

Det finnes ikke manglende dokumentasjon som som tilsier at det skal føre til avslag! Dette er/var en fabrikkny båt jeg kjøpte i 2003.

*edit ttilegg* Hvor det også kommer godt frem i kopierte dokumenter om de leses.

Skal gjerne quote alt som er skrevet til RSSR om ønskelig (med dog fjerning av navn) så får Du/Dere se språket og vurdere selv.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båtverdens svar på Norsk Supperåd kan det virke som ? Ikke for det, gikk veldig greit å få ny motor inn i papirene på tross at jeg nektet å vise kvittering på betalt motor. De nøyde seg med kopi av garanti beviset. Men skiltene er ikke påsatt og vil ikke bli det heller. :smash: Min lille protest mot at det gamle politi registeret er borte. :sad:

Link to post
Share on other sites

Morn.

 

Registreringen ble godkjent etter det siste svaret jeg forfattet og ba han sende RSSR.

Fra: xxxx xxxxx xxxxxx [mailto:xxxx xxxxx xxxxxx@nssr.no] På vegne av

Småbåtregisteret

Sendt: 2. oktober 2007 08:51

Til: xxxx xxxxxxx

Emne: SV: Nyregistreringsskjema: xxxxxxxx

 

Ok.

 

Saken er godkjent.

 

Mvh;

xxxx xxxxx xxxxxx

Saksbehandler Småbåtregisteret

 

Småbåtregisteret

Tlf: xx xx xx xx

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...