Jump to content

Når er det "tillatt" å bruke baugpropell?


strawberry

Recommended Posts

Her i forumet er det sikkert meninger om dette. Ser i en annen tråd at flere mener at baugpropell på båter under 50 fot er Harry.

 

Min forrige sesong var første gang med baugpropell (Den fulgte med vår "nye" båt).

 

Har tidligere ment at baugpropell var "some kind of unødvendig", men må innse at jeg noen ganger var glad for å ha den. Mener selv at jeg er en habil båtfører i både kuling og stille, - men så var det dette med trange havner.

 

Synspunkter på dette?

 

Mvh. Strawberry

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Link to post
Share on other sites

Kjempedeilig å bruke baugpropell. Hadde det på min forrige Master 820, og brukte den overalt nesten :yesnod: Tenk så behagelig da, mange mulighter til å slippe å "bruke stemmen" overfor kona. Sånt tull driter jeg i altså.

 

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Ser i en annen tråd at flere mener at baugpropell på båter under 50 fot er Harry.

 

Baugpropell er ikke harry(misunnelse), bruk den når du føler for det

 

Ser ut som dette er årsaken... har man baugpropell så er det selvsagt ikke "harry" å bruke den, og jeg kan vanskelig se for meg at noen seriøse båtmennesker mener det er harry å bruke den, men man skal aldri si aldri, men sikkerhetskultur har de ikke etter mitt syn. Baugpropell er selvsagt bra å ha når det kan være til hjelp med manøvering og ikke minst en fin sikkerhetsdetaljfor de av oss som er opptatt av sikkerheten.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

De som gremmes over andres baugpropell, gremmes trolig også hver gang de skal en tur ut med bilen. Disse er jo blitt helt umulige å få fatt i uten servostyring, ABS og antispinn nå til dags ...

 

 

He he, visste du ikke at detta er en form for kusma? Og det er en sykdom...

 

Symptomene er at man blir...... :cheers:

Link to post
Share on other sites

Baugpropell er ikke harry(misunnelse), bruk den når du føler for det
Ser ut som dette er årsaken...

Ble jeg misforstådt?

Skrev at baugpropell ikke er harry, de som syns det er kansje misunnelig og at det er du som "skipper" som vet når du har bruk for den, ikke alle bederviterne

Link to post
Share on other sites

Å, spar meg :smiley:

 

Litt humor er ikke noe vi har vondt av.

Det er verre å være nedlatende mot en som synes han trenger disse hjelpemidlene. Hva om den "elendige skipperen" som bakser med thruster'n i havna har fått sin første båt og trenger øvelse?

 

Joda, jeg mener det er flott at han fikk seg båt!

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke så mye erfaring med thrustere på lystbåter, da jeg ikke har det på min egen båt.

 

Jeg har imidlertidig erfaring med det på 40-50mtr taubåter. Der hadde vi 2 azimuther akter som hovedmaskineri.

Vi hadde en "rutine" ombord, at man skulle lære seg å behandle båten under alle forhold uten bruk av baugthrusteren først, slik at man var beredt den dagen thrusteren skulle slutte å virke. Når dette satt i "nevene" så begynte man å bruke thrusteren. Deretter brukte man thrusteren stort sett alltid under normal manøvrering og operasjoner. dette tillater en manøvrering med mindre krefter på hovedmaskineri.

 

Jeg vil si det samme burde gjelde på lystbåter. Man må lære seg å behandle båten uten bruk av thustere først, slik at man er beredt på dette den dagen det skulle bli nødvendig. når man har dette i nevene, så synest eg det er helt greit at man bruker thruster uansett størrelse på båt.

Link to post
Share on other sites

Italiensk baugpropell :

 

Sto å titta på noen små Italienske trålere ca 25-25 fot som la til kai ,syntes det var merkelig med at på alle båtene stå det en mann frempå bakken med en spyleslange og spylte utover sjøen . Det viste seg at de brukte skyve krafta fra spyleslangen som trusting når de la intill kaia .

De som har forsøkt å holde en brannslange med høgt spyle trykk hvet hvor stor en slik skyvekraft er .

Synes det er rart att ingen lager system med pumpe og spyledyser under vann for slik manøvrering , det skall ikke så mye till .

Det er sikkert noen her somm kan oppfinne dette .

Link to post
Share on other sites

Vi hadde en "rutine" ombord, at man skulle lære seg å behandle båten under alle forhold uten bruk av baugthrusteren først, slik at man var beredt den dagen thrusteren skulle slutte å virke. Når dette satt i "nevene" så begynte man å bruke thrusteren. Deretter brukte man thrusteren stort sett alltid under normal manøvrering og operasjoner. dette tillater en manøvrering med mindre krefter på hovedmaskineri.

 

Jeg vil si det samme burde gjelde på lystbåter. Man må lære seg å behandle båten uten bruk av thustere først, slik at man er beredt på dette den dagen det skulle bli nødvendig. når man har dette i nevene, så synest eg det er helt greit at man bruker thruster uansett størrelse på båt.

 

 

Dette er jeg vældig enig i! Jeg har forsøgt at gøre det samme i de både, jeg har haft med bovpropel. Men først efter at min bovpropel i min gamle Skilsø 33 var ved at bryde i brand (den var forkert installeret!) under en tillægning i Hornbæk havn i frisk vind og jeg ikke anede hvordan jeg skulle lægge til uden... :sweat:

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Og det var vel her det skjedde: (mitt favorittsted over alle favorittsteder)

 

danm.aug.04_021.jpg

 

Som svar på spørsmålet: Bruk baugpropellen når du føler det gjør manøvreringen enklere. Men jeg har sett eksempler på thrusterbruk som gjør det hele mer komplisert. Trening er tingen.

Link to post
Share on other sites

Heldigvis ser det ut til at de fleste gleder seg over at du har baugpropell og oppfordrer deg til å bruke den (det er vel derfor den er der).

 

Selfølgelig er det greit å øve på å bruke båten uten baugpropell - MEN - ikke for enhver pris... Har man f.eks. en planende båt med stiv aksling så er det ikke så mye man har å stille opp med hvis det er litt vind og strøm. Noen ganger kan alternativet da være å ha en del styrefart og bruke motorene relativt kraftig. Ser stadig eksempler på dette, hvor folk kommer i 120 og bakker opp noe voldsomt - hva da hvis teknikken svikter? Da må det da være bedre å kunne ta det stille og rolig og heller bruke baug/hekk propeller - skulle de svikte så har du uansett lite fart og vil forårsake minimal skade! Så får man heller øve når forholdene er mer egnede...

Link to post
Share on other sites

Det er selvsagt tillat å bruke baugpropellen når man vil, MEN det man skal tenke på er at den trekker MYE strøm.

Dersom man legger til etter å ha brukt baugpropellen mye og skal ligge stille en stund uten landstrøm må man være klar over at du har redusert batterikapasiteten ganske mye.

Sollux 24 AC

Scand Baltic 29

Scand 360SE

Link to post
Share on other sites

Har du først "pysevisp" så må den jo brukes. Er selvfølgelig mer elegant å la den være i rolige forhold og heller gli inn med ror og bruke for og aktover litt pent. Men når det blåser endel og du f.eks skal gå fra kaia er det endel enklere med pysevispen enn å sette spring og alt det maset der. Alt blir rett og slett mye enklere. Det som er litt morsomt og ikke nødvendigvis harry er at noen skal bruke den for enhver pris.. og unødvendig mye... stakkars batterier!

Link to post
Share on other sites

Jeg så noen båter i fjor som brukte baugpropeller for alle penga. Absolutt unødvendig mye.

Men så var dette også en gruppe som hadde nettopp hentet sine nye båter også så en kan vel regne med at båten var nye for hele gjengen. Baugpropellen var med å senke pulsen på kapteinene så den var ikke noe annet enn ett godt hjelpemiddel.

Nå har det snart gått ett år og jeg regner med de samme baugpropellene ikke brukes like hyppig.

 

Det hender jeg savner en hos meg og, gjerne når vinden er ubehagelig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...