Jump to content

Når er det "tillatt" å bruke baugpropell?


strawberry

Recommended Posts

Jeg mener at folk må utstyre seg med, og bruke det utstyret man selv ønsker uten å tenke på eller være redd for hva andre måtte mene. MEN det bør ikke føre til at man ikke lærer seg teknikker for å legge til UTEN å bruke baugpropell også. Jeg selv hører til de som aldri har hatt baugpropell og som heller ikke ønsker meg en. Jeg mener at de aller fleste tilfeller kan løses med bruk av tau, og at når det blåser virkelig friskt er baugpropellen en falsk sikkerhet som har en tendens til å ikke duge. Det siste er selvsagt avhengig av kraft og plassering av baugpropellen. Når det er sagt er det selvsagt situasjoner der en baugpropell ville være til hjelp, f.eks. når man skal inn i en bås og må svinge baugen inn i vinden. (Men da kunne man prøv å bakke inn i steden). Har man en langkjølet (seil)båt som det ikk er mulig å styre under bakking vil baugpropell være veldig nyttig.

 

PS: Har sett mye rar baugpropellbruk (eller genrell truster). En gang i jeg lå i Son, kommer en 22-fots snekke inn, legger seg midt i havnebassenget 15 m. fra land og begynner å manøvrere med thrustere. Det var HELT vindstille. En annet eksempel var i Hankø marina da det blåste friskt og en av Gin-paleassene med høy flybridge prøvde (forgjeves) å bruke thrusterene for å komme seg inn til brygga mot vinden, mens føreren skriker til en stakker på land som holder et tau fra båten og som prøver (også forgjeves) å holde båten med håndkraft. Ikke for å skryte, men det var rett etter at vi hadde lagt til med tradisjonell bruk av spring. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det er selvsagt tillat å bruke baugpropellen når man vil, MEN det man skal tenke på er at den trekker MYE strøm.

Dersom man legger til etter å ha brukt baugpropellen mye og skal ligge stille en stund uten landstrøm må man være klar over at du har redusert batterikapasiteten ganske mye.

Har og baugpropell, blir brukt lit til å korigere når de er vind og strøm, men eg klarte nesten en sesong uten å lade batteriet 75ah ,ville ikke vært uten om den er lite bruk.

Link to post
Share on other sites

I sommer i Marstrand så jeg sådan en type, der "af princip" ikke vil have bovpropel.

 

Og ganske rigtigt: Pludselig gik hans agterende mod en david på en motorbåd. Ikke meget men nok til at han mistede koncentrationen. Nu gassede han op igen og lagde roret hårdt til styrbord. Han SKULLE rundt nu! Og det lykkedes - næsten. For roret fik fat i en eller flere agterfortøjninger og hele rækken af både gav efter da den store sejlbåd bankede ind i tre både på samme tid og skruen viklede sig ind i en af linerne.

 

Den stolte sejler var knap så stolt da han skulle i vandet med en kniv for at frigøre linen. Det tog en halv time, så var han videre.

 

Glemte jeg at sige, at det var en norsk båd...?

Flott fortelling Andy, dette er nok en "skikkelig sjømann" som ikke bruker baugpropell koste hva det koste vil... i allfall i følge ekspertene i "Harry"tråden som mener det er Harry med baugropell på båter under 50 fot... Sjekket du om den stolte seilerskipper førte baatplassen vimpel :sailing: ?

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg husker ikke hvem det var som mente det var "Harry" med baugpropell på båter under 50 fot uten forbehold, så dermed ble ingen nevnt og ingen glemt ... men jeg mener det var en krabat som mente dette og en annen som "applauderte" i allefall...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ikke for å skryte, men det var rett etter at vi hadde lagt til med tradisjonell bruk av spring. :smiley:

 

Effektiv metode, men det er ikke veldig lett i alle sammenhenger, i alle fall ikke for meg. Og når man i tillegg er litt risikoavers og ikke veldig god på trad. spring er det vel bedre å bråke litt i noen veldig få sekunder?

Link to post
Share on other sites

Har hatt seilbåt i mange år og sjeldent følt behov for baugpropell. I vanskelige situasjoner har det alltid løst seg ved å tenke gjennom problemstillingen i forkant og benytte fender, spring, ror, motor, vinden, forsiktighet og gode båtnaboer.

 

Forstår at andre ønsker å benytte baugpropell i steden i slike vanskelige situasjoner og forstår også at når propellen allerede er på plass så er det lett å benytte den også i situasjoner som ikke er så utfordrende.

 

Men har vanskelig for å forstå bruk av baugpropell som erstatning for ror. Det blir fler og fler av slike eksempler, som andre også beskriver.

 

Et eksempel på når det kan være behov for bruk av baugpropell er når sydvesten blåser opp og brygga er full av bedrevitere og andre eksperter og små krabater flyter rundt i vannet.

Link to post
Share on other sites

I grunne motorbåter med stort vindfang er baugpropellen utvilsomt til stor hjelp. På en seilbåt kan den være til hjelp i spesielle situasjoner. Men det er en side jeg setter spørsmålstegne med. Hvor fartshemmende er to store hull i baugpartiet på en seilbåt (kanskje også en motorbåt), og hva med svekkelse av den del av båten som skal tåle mest ved en evnt. kollisjon? Synes ikke plasttykkelsen i røret ser veldig betryggende ut.

Link to post
Share on other sites

Jeg har opplevd mange situasjoner der jeg skulle ønske at jeg hadde en baugpropell. Men kunsten er å planlegge landingen på forhånd slik bidevind forteller om.

Kanskje kan en baugpropell gjøre at en mister litt kontakten med båtens "virkelige" egenskaper i vind og strøm, men jeg ser det ikke som "HARRY" å bruke en slik innretning.

Da kunne en nesten si at det er harry å montere motor i en seilbåt også da.

 

Ps! Hvis jeg skulle finne på å montere baugpropell på min båt da tror jeg jeg måtte flytte til et annet kontinent. (Liker ikke mobbing).

Redigert av Per Kålin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg bruker ofte båten alene (eller med et par gutter på 7-9 år ombord) og må si at det er mange tilfeller hvor jeg finner baugpropellen hendig.

Det er mye lettere å ha kontroll på båten (45 fot seilbåt) og ikke minst betryggende å ha denne inne i trange havner når jeg ikke har mannskap på fordekk med fender for å ta imot om det skulle knipe (p.s. den løsningen kan også støye ganske mye.... :wink:).

 

I sterk vind holder det ikke med thrusteren for å holde båten opp mot vinden uansett, men jeg har glede av den likevel. Spesielt om jeg skal bakke meg inn til kai/bås opp mot vinden (noe jeg ofte foretrekker når jeg er alene ombord). baugpropellen er da hendig å ha for å korrigere kursen i sakte fart og kunne motvirke propelldragingen.

 

Jeg fornemmer at enkelte her mener at de som bruker baugpropell ikke har lære seg å manøvrere uten slike hjelpemidler og holder seg selv for mye bedre sjøfolk en disse. De skal få leve i egen villfarelse for meg, men jeg minner om at det også er en ekstra kunnskap å lære seg å manøvrere med hjelp av en en baugpropeller og hvordan båten da oppfører seg som disse ekspertene/bedreviterene/krabatene aldri får lære seg og er fordømt til et liv i evig kunnskapsløshet om dette hjelpemiddelet.

 

Jeg har også på min ferd langs kysten truffet folk som ikke fatter hvorfor det skal være nødvending å starte motoren for å legge til........

Redigert av gimi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et eksempel på når det kan være behov for bruk av baugpropell er når sydvesten blåser opp og brygga er full av bedrevitere og andre eksperter og små krabater flyter rundt i vannet.
Dersom man føler seg for oppblåst under slike omstendigheter, kan det jo også hende at det kan være enda mer fornuftig å utsette ankomst/avgang til sydvesten har roet seg ned igjen.
Link to post
Share on other sites

Jeg fornemmer at enkelte her mener at de som bruker baugpropell ikke har lære seg å manøvrere uten slike hjelpemidler og holder seg selv for mye bedre sjøfolk en disse. De skal få leve i egen villfarelse for meg, men jeg minner om at det også er en ekstra kunnskap å lære seg å manøvrere med hjelp av en en baugpropeller og hvordan båten da oppfører seg som disse ekspertene/bedreviterene/krabatene aldri får lære seg og er fordømt til et liv i evig kunnskapsløshet om dette hjelpemiddelet.

 

Jeg har også på min ferd langs kysten truffet folk som ikke fatter hvorfor det skal være nødvending å starte motoren for å legge til........

 

Utrolig bra skrevet :flag:

Har brukt båten uten baugpropell forrige sesong, med de utfordringer det innebar. Er glad for øvelsen jeg fikk.

Men du verden hvor jeg gleder meg til å trene på å bruke baugpropellen jeg monterte i vinter!

Kommer selvfølgelig bare til å bruke den når det er hensiktsmessig, og øvelsen tar jeg når jeg er alene.

 

Jeg vil si det er godt sjømannskap å benytte de hjelpemidler som finnes. Det er få av oss som er yrkesskippere, så det er begrenset hvor god erfaring en kan tilegne seg som "fritidsbåtfører".

 

Og når det gjelder støyen er det mange støykilder som kan være verre enn noen sekunder med bruk av baugpropell.

Kan nevne eksempelvis strømaggregat, "fri-eksos", gummijoller med lekne unger, hyling og skriking osv

 

Det er iallefall viktig å være nøye med hva en velger å irritere seg over, særlig på sjøen :wink:

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

[

Og når det gjelder støyen er det mange støykilder som kan være verre enn noen sekunder med bruk av baugpropell.

Kan nevne eksempelvis strømaggregat, "fri-eksos", gummijoller med lekne unger, hyling og skriking osv

 

Det er iallefall viktig å være nøye med hva en velger å irritere seg over, særlig på sjøen :wink:

 

Ja hva ska vi no gjøre med skrikende unger ,da er det vell ikke misundelse som er problemet ,men at noen har mistet kontrollen ,ikke over men ombord i fartøyet.

Link to post
Share on other sites

Ja hva ska vi no gjøre med skrikende unger ,da er det vell ikke misundelse som er problemet ,men at noen har mistet kontrollen ,ikke over men ombord i fartøyet.

 

ja eller at man har mistet kontrollen over eget temperament - som gidder å bry seg om sånt - istedenfor å nye sommeren og båtlivet :wink:

Link to post
Share on other sites

At "noen få" elsker og fortelle at de har baugpropell når de kommer, og slipper ut dreggen med KJETTING er å leve med,

det holder bare på til pollen blir full.

 

Men hvor mange av dere som har klaget på denne støyen, slipper "DE YNDIGE SMÅ " ut i STØYENDE joller hele KVELDEN.

Det er langt mer Støyende.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

De som ikke har baugpropell klager gjerne på støyen, mens de som har baugpropell bryr seg gjerne ikke så mye om den... De som har barn i joller klager ikke så mye over støyen og de som ikke har barn i joller klager gjerne over dette.... De som drikker seg dritings klokken 5 på eftan klager gjerne ikke så mye over det, mens de som ikke gjør det reagerer gjerne om det, de som spiller kramgoda låter for hele havna bryr seg ikke om det, mens de som ikke spiller kramgoda låter for havna bryr seg gjerne om det... osv...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Mye er vel forskjellig rundt omkring, men den største kronthrusteridiot jeg har vært borte i lå ved siden av meg i Skagen. Han fyra opp vispen kl. 06:00 om morgenen. En meter fra hodet mitt der jeg sov framme i forpiggen. For å teste før han lot gå fortøyningene.

Life's full of rude awakenings.

 

Ellers har jeg fremdeles ikke sett noen gode argumenter for en sånn sak på min lille båt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...