Jump to content

Når er det "tillatt" å bruke baugpropell?


strawberry

Recommended Posts

Jeg har aldri latt meg provosere eller irritere pga bruk av baugpropell.

 

Jeg er definitivt mer opptatt av hva medlemmer skriver enn hva de siterer. Sydvesten: Hva er hensikten å sitere et annet medlems innlegg i signaturen? Er det noe bedre enn det du presterte å klage inn for Skibsrådet? Hvordan gikk det i den saken?

Link to post
Share on other sites

Jeg vet om et annet medlem som ved flere anledninger og spesielt en gang kort og godt bare fjernet alle sine ca. 20 innlegg det siste døgn i en tråd han selv hadde startet og var desidert mest aktiv i..

Jeg valgte å trekke meg helt fra den diskusjonen da et medlem regelrett kom med en blank løgn om meg og hva jeg angivelig hadde gjort... Det å manipulere sitater må vi nok leve med siden sitat funksjonen finnes her, men blanke løgner blir for drøy kost etter min mening... Defor valgte jeg å trekke meg helt fra denne tråden

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei, Roaldbj!

 

Ingen grunn til å legge seg SÅ flat. Som sagt, så ønsket jeg bare å være litt pirkete siden du tross alt har høy profil her på BP, og således kan gå foran med et godt eksempel. Det som foranlediget min reaksjon på hvorledes man siterer var innlegg #90, som jeg mener tar det jeg MENER ut av sin sammenheng ved ikke å sitere HELE setningen min. For øvrig så kjenner jeg ikke SÅ godt til de som frekventerer forumet her, slik at dette går på sak og ikke person for min del.... Ellers så blir det vel ganske "off-topic" det her etter hvert....

Link to post
Share on other sites

Båter er forskjellige og dermed mer eller mindre krevende. Baugpropell (og hekktruster) er et verdifullt hjelpemiddel som man benytter når man har behov for det, og forøvrig tjener som ekstra sikkerhet dersom man kommer i en vanskelig situasjon. Men uansett båt fra noenogtyve fot ville jeg ikke vært foruten.

 

Og de som akker seg over baugproepll i en Fjord/Hankø-terne har ikke prøvd en slik båt (ikke noe hekkagregat her). Og tenker kanskje ikke på at den største faktisk er 28 fot.

 

Jeg ser det som en utfordring å forsøke å manøvre på "tradisjonelt vis", dvs. uten baugpropell, og øver meg ofte på det, men er det trangt, vanskelige forhold eller mye vind så bruker jeg baugpropellen etter behov. Selvsagt er det synd at den støyer, men slik er det bare. Mange elektriske toaletter (inkl. det jeg hadde i Hannah III bråker noe infernalsk. Men må jeg så må jeg - også om natta.

 

Jeg har hatt båter med en og to motorer, med og uten baugpropell. En også med hekktruster tross to motorer. Hvorfor? For å være trygg på at jeg skulle kunne håndtere båten på 37' i de fleste havnesituasjoner og kunne gå inn i de fleste havner og situasjoner jeg ønsket med rimelig grad av trygghet - også når jeg er alene ombord.

 

Men jeg liker utfordringer, og det inkluderer å gå inn i trange og vanskelige havner, og forsøke å manøvrere på forsvarlig vis uten baug- og hekktruster (men uten disse er det ikke sikkert jeg ville tatt sjansen). En av mine favoritter er Tårnbrygga på Jomfruland. Jeg har mange ganger seget inn i den innerste delen av havna på leting etter en plass. Hannah III på 37' tok da opp mye av plassen i en full havn. Og vi fikk som oftest raskt oppmerksomhet fra de andre båtene. Men med to motorer på tomgang snur vi på en femøre, og med litt øvelse er det ikke veldig vanskelig heller. Men det er morsomt og det styrker selvtilliten. Tilsvarende i Kragerø hvor det ofte er trangt og vanskelig å finne plass.

 

Med én motor er det ikke så enkelt, og blåser det, som det som regel gjør på Jomfruland blir det litt ekstra spennende. Men med litt planlegging, som bl.a. innebærer å sige inn i havna på vindsiden, så går det gjerne også bra.

 

Men å la være å bruke baugpropell fordi den støyer - aldri.

 

Og til de som antyder at det er dårlig sjømannskap å benytte (måtte benytte) baugpropell: Vis repsekt for at alle ikke er like erfarne. Vi er mange som har mye igjen å lære (selv om vi har D5LA og kan "alt" i teorien). Mange er stresset under havnemanøvre, og noen gode tips under en hyggelig prat er mye bedre enn misbilligende blikk og/eller kjeft pga at nabobåten ikke gjør alt akkurat som du selv ville.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Flott og reflektert innlegg KOB som jeg slutter meg helt og fullt til :flag:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har - som KOB også skriver om for sin Hannah III - en båt jeg oppfatter som usedvanlig manøvrerbar. Vi snur rundt på en 5 øring, og det er sjelden jeg er over tomgang på havnemanøvre. Baugpropellen er alltid på når vi kjører i trange farvann - ikke bare i havner - men også feks i kanalen i Moss - fordi det er greit å ha kremhvispen som backup i tilfelle ett eller annet skulle skje. Det er ikke alltid man forutser alt og alle.

 

Min holdning tilbaugpropell - så lite som mulig - men tilstrekkelig. Både for min egen og andres ve og vel. Før ble den brukt mye - men med to hekkagregat er et ikke så ofte vi trenger den. Jeg øver meg ganske mye på å klare meg uten baugpropellen - gjerne ved å bruke riktig motor i forhold til hvor jeg vil at baugen skal. Men særlig når det er mye dreggtau i vannet foretrekker jeg å bruke baugpropellen for å vri baugen ut i stedet for hekkagregatene - tau i propellen i en trang havn har jeg gleden av å ikke ha hatt ennå.

 

Jeg gjorde den feilen å bestille for liten baugpropell da båten var ny - bestilte samme som "alle andre" dvs 4 hk. Vet at KOB hadde 7 hk på sin, og det var nok smart. For mer kraft har vi i år byttet til den nye 5 blads propellen til Sleipner. Ikke at det er for lite kraft til daglig - men har vi 10m/sek rett inn fra siden da sliter vi litt med å få baugen ut for å gå sidelengs fra brygga.

 

Drømmen er en båt med IPS - men jeg lurer litt på om det er så bra at det nesten vil bli kjedelig i havna

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Siat fra Sydvesten:

 

Forøvrig en ikke uvanlig "hets" fra den kanten......

 

"Har du noen ganger sett en motorbåt av typen med baugpropell forlate en brygge klokken 6 om morgen jeg har ikke sett det ennå... Det er nok stort sett oss seilere som er på sjøen på denne flotte tiden av døgnet og en og annen snekkeeier... Motorbåtfolket er neppe "ederu" og klar for seilas før langt på dag..." Spøk eller ikke...

 

"Oss seilere" er nok kanskje tidlig ute om morgenen, for da er det gjerne vindstille.....

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, ja, dette blir jo (ikke bare) litt off-topic, men når til og med de høyst ærede skibsraad-medlemmene gjør det samme, ja så kliner jeg til:

Når det gjelder uvesenet med å sitere folk, så synes jeg at et minimum må våre at man siterer HELE setningen.....

Da slipper man å bli tillagt meninger man gjerne ikke har....

Dette er jeg ikke enig i. Sitering er en meget vanlig foreteelse på internettet, og ikke noe uvesen. Ja, dette har faktisk etablert seg som en standard i måten mennesker kommuniserer på nettet. Og det er nok bakgrunnen for at IP.board som det utmerkede verktøyet det er, har siteringsfunksjonene plassert som en meget sentral del av grensesnittet man bruker for å diskutere her. Jeg kan ikke i det hele tatt se at det var noe problem med at du ble tillagt meninger du ikke hadde i det eksempelet du kommenterte. Verken overfor en som har fulgt med i tråden, eller for en som ikke har.

 

 

 

Jeg forstår denne reaksjonen. Fra Skipsraadets side er det ønskelig at man siterer minst mulig fra tidligere tåder. Det beste er mange ganger å henvise til innleggsnummer i tråden.

Dette er tøys! Det beste er å bruke den utmerkede siteringsfunksjonen, og å gjøre det med vett og forstand. Men man skal selvsagt ikke bevisst manipulere andres meninger. Når man bruker siteringsfunksjonen, ligger jo det opprinnelige innlegget et enkelt tastetrykk vekke ved å klikke på  den oransje link-pilen. Den bruker jeg ofte, for å forsikre meg om at jeg leser det som siteres i foratterens tiltenkte sammenheng. Sitering ved kun å henvise til innleggsnummer, blir fort meget rotete. Et godt og ferskt eksempel, er  Dreggens innlegg nummer 97 . Jeg hadde problemer med å holde orden i hva det var han kommenterte der, og det ser jeg ikke bort fra at det var flere også som hadde.

 

Og roaldbj: Det var jo ikke sitering fra "tidligere tråder" som Dreggen klagde på her. Han klagde (på et etter mitt syn aldeles irrelevant grunnlag) på et sitat et par-tre innlegg tidligere. På samme måte som du selv hadde sitert noen innlegg tidligere. Årsaken til at du misforsto det, kan jo være at Dreggen åpenbart har vegring mot å bruke siteringsfunksjonen selv.

 

 

Velkommen M/B Dreggen, dette har også jeg etterlyst siden jeg desverre så meg nødt til å klage inn et medlem for et halvt års tid siden på grunn av "sitat redigering".

Det er kanskje(?) noen som lurer på hvem det var Sydvesten fant formålstjenlig å plage Skibsraadet med: Det var meg, som man kan lese om i dette innlegget se innlegg 81. Resultatet av klagen kan leses ved å scrolle litt opp i den tråden.

 

Jeg tar også ta på meg æren for formuleringene i Sydvestens signatur. Og jeg er jo veldig enig med Hifo i at det er ganske så morsomt, så jeg er faktisk ganske stolt over utfallet. Jeg håper inderlig at formuleringene mine der får minst like lang levetid som de flotte, fargesprakende signalflaggene hans fikk.

 

(Sitatet i signaturen ble jo litt mindre forståelig etter at Sydvesten manipulerte det, men det er en annen sak, og et forhold som jeg lever meget meget, meget godt med ;-)

 

Redigert: feil i linken til deviasjonstabelltråden

Redigert av Douro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Uvesenet med sitering er når man tar ting ut av sin sammenheng. For en leser er det kanskje uvesentlige detaljer, men for en som skriver

kan det være nyanseforskjeller som er viktige nok til at man reagerer.

Som tidligere nevnt så ble jeg for noen år tilbake (etter min mening) personlig utsatt for sitat-klipping og liming som for meg ble oppfattet som belastende.

Jeg føler ikke at jeg har noen sitat-vegring, men ser faktisk sjelden poenget med dette. Av og til kan det virke som om noen leter etter "noe" å henge seg opp i. Hvis det da i tillegg blir sitert slik at det kan oppfattes (av den som skrev innlegget) at ting blir tatt ut av sammenhengen, ja da forstår jeg ikke hva som er problemet når man ber om at HELE setningen blir tatt med når det siteres....

Når en politiker er i nyhetene, så vil vi vel gjerne høre hele setninger. Hvorfor skal en som siterer bare ta med akkurat det som passer ham/henne ?

At andre har andre meninger om siteringsfunksjonen og nytten er helt greit, men når JEG blir sitert, så liker jeg at hele setningen er med, som et minimum.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke du kommer noen vei med dine synspunkter M/B Dreggen, når man får en uttalelse fra en som virkelig kan dette med sitering her på forumet som sier at "Jeg kan ikke i det hele tatt se at det var noe problem med at du ble tillagt meninger du ikke hadde i det eksempelet du kommenterte" så tror jeg ikke du kommer noe vei med din argumentasjon... Da er det fritt frem å tillegge andre meninger de ikke har her på forumet...

 

Resten finnes i innlegget som jeg har klippet en setning i sin helhet fra finnes #110 i denne tråden..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vi har thrustler på vår seilbåt. Synes det er et utmerket hjelpemiddel. I sterk vind hjelper den ikke. Da brukes spring på vanlig måte. Men om sommeren når havnene er fulle,

går vi inn og snur på 5 øringen. Helt topp. I sommer var fullt texas i den hamnen Bitteliten refererte til. Seilbåtene hang fast i ankertauene, for trangt til å styringsfart. Vi lå på innsiden for 2 år siden. Ingen problem ut eller inn.

 

Blåser det mye klarer ikke en Sleipner SP95 å holde båten. Man må bruke vinden. Klarer ikke å se så mye unyttig bruk av thrustlern. Men nå gidder ikke jeg sitte å irritere meg

over folk. Regner med at de fleste utviser vanlig folkeskikk.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Nå ser det vel ut som ekspertene og "ekspertene" har gjort dette om til en tråd om sitering og regler for bruk av dette, noe som jo viser stor respekt for trådstarter! :rolleyes:

 

Tilbake til temaet; har stor forståelse for at man ønsker å ha en sånn hjulvisp, gjerne både foran og bak for min del, og når man først har det så må man da få lov til å bruke disse også, men til tider virker det som noen blander denne sammen med motoren og propellen som er ment for fremdrift og da blir det noe i "overkant". Lydløse er de jo heller ikke, men det er vel kun i uthavner på stille dager man legger merke til sånt? Egentlig en bagatellmessig sak som jeg ikke fatter og begriper at det går an å lage så mye støy over.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Tja, eneste gangen det ikke bør være tillatt å bruke baugpropell er når folk bader i nærheten av den.

 

For min egen del mener jeg det er litt "harry" med baugpropell dersom den er montert så nær vannflaten at det blir mest sprøyt og leven, men ellers får folk bruke de hjelpemidlene de ønsker for å manøvrere sikkert. Jeg har også sett en del som kjører baugpropellen såpass mye at motoren kan bli farlig varm, men så lenge det ikke begynner å brenne bør det være tillatt.

Link to post
Share on other sites

Så kan andre mene hva f--- de vil.

Du krangler vel mest med deg selv nå? Er det så mange som mener at akkurat du bør ha baugpropell på båten din her?

 

Dessuten er du jo temmelig god, og håndterer de fleste situajoner problemfritt og med stort sjømannskap. Jeg tror de fleste har fått med seg budskapet :wink:

Link to post
Share on other sites

Det hele kommer jo an på hvilken båttype man har og størrelse , min båt er bare 34 fot og de siste 2-3årene så har jeg vel kanskje 5ganger gjerne skulle hatt en baugpropell mens jeg resten av tiden ikke har hatt noe behov for en slik og da er for/mot regnetykket veldig enkelt.

Bakdelene med en baugpropell er så mye større for min del at jeg velger å styre unna men om jeg skulle bli syk på sinnet og skaffe meg motorbåt med litt størrelse en gang inn i framtiden så ser jeg ikke noe i veien for å ha en slik.

Har forstått det slik at motorbåter er mye vanskeligere å legge til med enn seilebåter.

Link to post
Share on other sites

Meget flott og treffende innlegg Akult

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg får større og større problemer med å forstå hvordan Columbus seilte til Amerika.

Hei

Hvis mangel baugthruster medfører navigasjonsproblemer for deg, har du et problem. :wink:

 

Når båten veier 15 000 kg og mannskapet 60 kg/inget mannskap må man nesten ha hjelpemidler for å legge båten der man vil, spesiellt nå det er trangt om plassen.

Jeg legger ikke noe prestisje i denne saken og bruker thusteren når jeg føler behov for det. :yesnod:

Må dog inrømme at det virker noe pussig når man kjøper thruster til en båt som er håndterbar ved håndmakt.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Har forstått det slik at motorbåter er mye vanskeligere å legge til med enn seilebåter.

Da har du etter min mening misforstått :wink: Bare båten er stor nok er det like enkelt er min erfaring - jeg synes motorbåt i 20-25 fot kanskje er det vanskligste å legge til med pga avdriften. Båten min er "hur enkel som helst " å legge til med - og mye enklere enn en motorsvak seilbåt når det blåser mye.

 

Men vi gjør alle feil av og til - og noen er flinkere enn andre. Om man blir lykkelig å ha en liten hisp i "hue og ræva" vet ikke jeg - men føler folk seg komfortable med det ser jeg ingen problem med det.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...