Jump to content

Når er det "tillatt" å bruke baugpropell?


strawberry

Recommended Posts

Jag har aldri hatt bruk for baugpropell, men en del ganger kunne det medført noe enklere manøvreing med mindre stress for skipper og mannskap. De som har baugpropell bør bruke den når de føler det kan være til nytte.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jag har aldri hatt bruk for baugpropell, men en del ganger kunne det medført noe enklere manøvreing med mindre stress for skipper og mannskap. De som har baugpropell bør bruke den når de føler det kan være til nytte.

 

Der er jeg enig med deg,for skjer det et uhell og du på død og liv ikke vil bruke pysevipen da....

Kommer det følgende uttalelse... har du bauproppell??? ja sier du litt små flau... hvorfor i h... brukte du ikke den da.

You damnd if you do and you are damnd if you dont. Så det er ikke enkelt det her. :cryin::cryin:

Unnskyld meg er det noen som kan flytte de to yougurtbegerne så jeg får dokke???

Link to post
Share on other sites

Ok bitteliten da har jeg nok misforstått , synes det er mange fler motorbåter fra 30fot og opp enn seilebåter som har slik propell men det har kanskje med andre ting enn behov å gjøre da.

Jeg må ta forbehold om motorbåt med rett aksling - det er nok litt tricky når du bakker

 

hekkagret - og gjerne to drev - bør man kunne dra stort sett dit man vil

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Må si jeg blir litt svett av denne tråden når jeg ser hvordan den til tider sklir ut.

Har egentlig tengt meg å installere baugtruster i Sandviken i år men lurer nå på om jeg er kvalifisert

til å bruke den. Men det får stå til.

 

Baugtrusteren min er til for å brukes og da skal den brukes i tide og utide. Den skal brukes fra tidlig på morgenen, gjærne før 0600 in the morning og etter flagghal in the evning. Ja, for jeg tar inn flagget på kvelden ....

Den første tia skal jeg skikkelig brife at her kommer JEG med ny trøster. Ja for jeg har trent åsså.

Har trent i 4 år nå UTEN trøster i Sandviken. Så jeg tror, iallefall etter å ha lest en del innlegg her, at jeg er kvalifisert til å installere og bruke trøster.

Har vert borti de fleste situasjoner nå som krever sitt manskap, har vert i de trangeste havner som kan oppdrives på øst- og vestsiden av folden. Jeg har bakket inn og jeg har bakket ut og jeg har drevet på tvers av vinden og vekselvis bakket og kjørt forrover. Jeg har hatt hjertet i halsen mang en gang.

Men så det største av alt; Jeg har fått lov av KONA å kjøpe og å installere trøster.

Og den SKAL jeg bruke når det passer MEG.

 

Mon tro om jeg er kvalifisert til å bruke ankervinsj. Har dratt dregg i 40 år

 

og, og kartplotter.........like lenge...... 40 år

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Baugtrusteren min er til for å brukes...

 

...40 år

Bruk trusterer med du orker, jeg kommer ikke til å bemerke det. Høres ut som du kan manøvrere skuten ellers så...

 

Jeg har en kompis som bruker denne "40 års" argumentasjonen i enhver anledning, umulig å diskutere med han får han er gammel sjømann og jeg er fersking. Til og med staker og reflekser som er dukket opp de senere årene har han 40 års erfaring med :wink:

Link to post
Share on other sites

nå virker det som at de som kan manøvrere på en femøring i sidevind (erfarne) ja de kan bruke bp , mens de som ikke er så trente med slik manøvrering enda , ja de kan t h..... lære på den tungvinne måten :-( klart det er best å kunne begge deler , men synes ferskingene har minst like god grunn til å bruke den jeg da . uansett vil de lære seg å manøvrere båten.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Nå var ikke hensikten min å forlange 40 års fartstid for å installere dingser i båten, men har du råd så kjøp

Har du kjøpt, ja så bruk.

Og ligger det en pinnebåt ved din side og du må gå kl 0600 så test den før du går ut.

For du kan ikke regne med noe hjelp derfra, for de sover. Eller så er de ikke edrue nok til å hjelpe... :crazy:

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Og ligger det en pinnebåt ved din side og du må gå kl 0600 så test den før du går ut.

For du kan ikke regne med noe hjelp derfra, for de sover. Eller så er de ikke edrue nok til å hjelpe... :crazy:

Nesten så jeg føler at du med det innlegget mener at de med seilebåt er mindre hjelpsomme og drikker mer enn de med motorbåt.

 

Mener du at motorbåtfolk ikke sover klokken 0600 om morgenen og er mindre fulle og mer behjelpelig ?

Link to post
Share on other sites

Tror nok han sikter til min kommentar tidligere i tråden og tok seg litt vel nær av det, eller følte seg truffet for alt jeg vet... :lol:

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Inkluderer det kl 06:00 om morgenen når andre sover?

 

Har ikke Han pinnebåt?

 

Har du noen ganger sett en motorbåt av typen med baugpropell forlate en brygge klokken 6 om morgen :lol::lol: jeg har ikke sett det ennå... Det er nok stort sett oss seilere som er på sjøen på denne flotte tiden av døgnet og en og annen snekkeeier... Motorbåtfolket er neppe "ederu" og klar for seilas før langt på dag....

Å ja foresten han her er våken og ute og seiler i stilla. Montro om han er edru?

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Å ja ... han har kansje ikke fartstid nok til å kunne bruke motor... var det førti år vi ble enige om.

 

Ja og ikke kom her å plaffre med seila klokka 5 om morran når jeg sover. Jeg skal være utvilt og edru til å

dytte ut en seilbåt som ligger utsatt til for sydvesten må vite. For han har ikke tøster... og vill ikke ha det heller.

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

For han har ikke tøster... og vill ikke ha det heller.

Kan ikke se at jeg har skrevet at jeg ikke vil ha baugpropell, men du kan muligens vise meg hvor du har din informasjon fra da..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

De som har lyst og har råd kjøper baugpropell. De som ikke har lyst, lar være. Vi har valgt det og er godt fornøyd med det, kjenner andre som ikke har det og er fornøyd med

det også. Å kommentere nedsettende den ene eller andre veien er helt på trynet.

 

Jeg har hatt båt siden jeg var 10 og nå er over de 40 med noen år. Jeg har gjordt feil, og kommer helt sikkert til å gjøre noen flere. Men prøver å minimere det. Siden jeg ikke

er ferdig utlært tilvenner jeg meg til det mer moderne "båtlivet" og synes det er helt greit. I en trang havn synes jeg thrusten er flott greie. Familien slapper bedre av. Mange ganger bakker jeg inn også, så retretten er mer åpen. Men thrusten gjør ikke at du kan droppe å kjøre båten ut på spring/ eller inn på spring. Blåser det skikkelig vil båten vår

være på andre siden av havnen hvis ikke bruker vinden, selv med thruster. Så det er ikke snakk om enten eller, men ja takk begge deler.

 

Sleipner SP95 Turbo :lol:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Ok bitteliten da har jeg nok misforstått , synes det er mange fler motorbåter fra 30fot og opp enn seilebåter som har slik propell men det har kanskje med andre ting enn behov å gjøre da.

Nja, en del seilbåteiere føler et behov for ikke å ha for mye vekt i baug og hekk. En baugpropell veier noen kilo.

 

Et annet forhold er at enkelte moderne seilbåter har såpass flat bunn at det er ikke plass til noen baugpropell (om du ikke vil ha den over vannskorpa). Ok, det er mulig å montere dyser elller senkepropell, men i allefall er det sistnevnte mye dyrere enn en vanlig baugpropell.

 

Det er ganske stor forskjell på seilbåter også. En moderne båt med flat bunn, finnkjøl og spaderor kan snu på en femøring - hvis det ikke blåser for mye. Høyt fribord og flat bunn er ikke noen god kombinasjon for havnemanøvrering i sterk vind. :eek: En seilbåt med lang kjøl er noe helt annet å manøvrere.

 

For min egen del kommer det ikke på tale å montere noen baugpropell på en seilbåt under 40 fot, men det er ene og alene på grunn av vekta. prisen jeg betaler for det er at i enkelte vind- og strømforhold tar jeg ikke båten ut alene, og nå og da venter jeg med gå inn i havna til solgangsbrisen har løyet. Vanligvis er det ikke verre.

Link to post
Share on other sites

Tror nok han sikter til min kommentar tidligere i tråden og tok seg litt vel nær av det, eller følte seg truffet for alt jeg vet... :lol:

VELDIG morsomt når andre føler seg truffet. Og så DEN signaturen, da!

Tar meg en pause fra bp nå, dette orker jeg ikke å følge med på.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Nord Westen fikk baugtrøster i fjor vinter. Et pluss når man skal selge, som jeg driver med nå. Og jeg angrer ikke. Særlig ved ankomst og avreise fra Horten gjestehavn hvor bøyene ligger tett i havnebassenget er jeg glad jeg kan benytte vispen foran. Jeg monterte en såpass kraftig trøster slik at virkningen er meget god. Jeg stopper propellen når jeg glir over/langs bøyene slik at jeg er helt sikker på at ingeting fester seg akter. Da er det greit å kunne få bedre styring ved bruk av trøsteren. Men jeg må jo innrømme at jeg forsøker så langt det lar seg gjøre å benytte siget i båten å legge til/gå fra kai på gammelmåten. Unødig støy i en fredfull gjestehavn/uthavn forsøker man så langt det lar seg gjøre å unngå.

 

Ha en fredfull dag alle sammen!

Mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

VELDIG morsomt når andre føler seg truffet. Og så DEN signaturen, da!

Tar meg en pause fra bp nå, dette orker jeg ikke å følge med på.

Det var trist NilsPils.

Vi trenger folk som deg her, ekte entusiast som alltid diskuterer saklig.

 

Håper du tenker deg om igjen og at det beste er å overse alle usaklighetene og inntrigene!

 

 

Mvh.

 

Barsk II :sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...