Jump to content

Når er det "tillatt" å bruke baugpropell?


strawberry

Recommended Posts

Har selv hatt flere båter, bl. a. en båt på 33 fot og 40 fot. Vi vet alle at vind (og av og til strømninger i vannet) har stor påvirkning på båten når man skal ut fra en brygge eller legge til. I de tilfellene er det greit å ha en baugpropell. Den kan være et viktig hjelpemiddel.

Link to post
Share on other sites

Baugpropell er et fantastisk hjelpemiddel. Det er også hekkthruster. Har man to motorer, er ikke behovet for verken baug- eller hekkthruster så stort. Båten sin størrelse og fartøyet sitt vindfang spiller selvfølgelig en stor rolle for om baug- eller hekkpropell er installert, eller skal monteres. Uansett er det greitt å ha lært seg grunnleggende manøvrering selv når man bruker slike hjelpemidler. Og ikke minst er det flott å kunne bruke vind og strøm til å hjelpe seg når det er mulig. Men det er du som kaptein om bord som bestemmer hvilke hjelpemidler du ønsker å installere eller bruke. Det er jo litt flaut å se båteiere som har både propell forut og akterut på sidene og som likevel manøvrerer klønete. Men pytt sann. Bruk baugpropell når du føler det kan hjelpe deg. Det er du som er sjef på egen skute, og ikke bry deg så mye om hva andre måtte mene!

Link to post
Share on other sites

Hadde baugpropeller på en 36 fots helplanende båt tidligre men jeg tror alldrig jeg brukte den på de 3 årene jeg hade båten. Den bråkte noe fryktelig og det ble for harry på den lille båten.

Jeg har bare en 25 foter, men hun går kun rett akterover eller til babord når vi bakker. Av og til kunne det da være greit med litt dyttehjelp på baugen og slippe "jokkingen" inn og ut av gir for å komme til styrbord.

Så jeg planlegger montering av "pysevisp" og synes ikke det er harry på en så liten båt, spesielt siden akterover til styrbord er eneste naturlige retningen ut fra båsen min.

 

:flag: TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg er ihugga motstander av unødig bruk av de mest bråkete typene av baugpropell.

 

For 2 år siden lå jeg ytterst hos Asker Marina i Leangbukta, utenfor min båt på enden av brygga (longside) lå en ny Bavaria 42. Hvis det ikke blåser fra nord-øst er det meget rolig der. Allikevel måtte han bruke den utrolig bråkete baugpropellen hver bidige gang han skulle ut med båten. Min datter var da snaue året og hadde ofte en liten formiddagslur akkurat da han kjørte baugpropellen ca.2 meter fra baugen hans.

 

Hadde han nappet litt i sin aktre fortøyning som det siste før fralegging, ville baugen vippet ut den metern som ville vært mer enn nok.

 

Ser ut som dette er årsaken... har man baugpropell så er det selvsagt ikke "harry" å bruke den, og jeg kan vanskelig se for meg at noen seriøse båtmennesker mener det er harry å bruke den, men man skal aldri si aldri, men sikkerhetskultur har de ikke etter mitt syn. Baugpropell er selvsagt bra å ha når det kan være til hjelp med manøvering og ikke minst en fin sikkerhetsdetaljfor de av oss som er opptatt av sikkerheten.

Kan godt hende at de av oss som er mer skeptiske til bruk av baugpropell enn deg også er opptatt av sikkerheten.

 

De som gremmes over andres baugpropell, gremmes trolig også hver gang de skal en tur ut med bilen. Disse er jo blitt helt umulige å få fatt i uten servostyring, ABS og antispinn nå til dags ...

Forskjellen er at moderne servostyringer, antispinn og også ABS-bremser bråker vesentlig mindre enn enn standard baugpropell. Dessuten; når jeg beveger meg på eller langs en bilvei forventer jeg ikke at det skal foregå støyfritt. Når jeg ligger i en fredelig brygge eller uthavn en rolig pen sommerdag forventer jeg vesentlig mindre støy enn en hvilken som helst bilvei.

 

Jeg vil si det samme burde gjelde på lystbåter. Man må lære seg å behandle båten uten bruk av thustere først, slik at man er beredt på dette den dagen det skulle bli nødvendig. når man har dette i nevene, så synest eg det er helt greit at man bruker thruster uansett størrelse på båt.

Et budskap jeg håper flere lytter til!!

 

Jeg skjønner ikke dette. Jeg har en i familien som var litt "redd" for å bruke baugpropellen.

Er det ikke bare å bruke den ???? Det er derfor vi har den !!!

 

:crazy:

Nei, se ovenfor.

 

 

 

Mvh.

 

Barsk II :sailing::boxing:

Redigert av Barsk II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Unødvendig bruk av baugpropell er bare ett bevis på manglende erfaring og dårlig sjømannskap. I gamle dager håndterte de store seilskip uten, mens nå må Hankø terner og andre tilsvarende båter mindre båter ha baugproell for å kunne legge til !!!

Link to post
Share on other sites

Ja det er helt fælt som utviklingen har gått.

Det bli verre og verre.

Småbarn som bli sjuke av all denne støyen osv.

 

Hva med å forby thrustere i båter, hadde det vært en ide ?

Eller kanskje et obligatorisk sertifikat for å bruke thruster ?

Dette er jo en farlig utvikling ?

 

 

Link to post
Share on other sites

Enig med Fetter Klodrik!

 

Det blir vel litt "over the hill" med baugpropell på Hankøterner og liknende. Skulle vært artig å høre hva Åsterne-eiere, snekkefolk og liknende fra "forrige generasjon" ville mene om dette.

 

-eller....

 

 

 

Er dette på linje med ABS, anti spinn o.l.

 

Lurer fortsatt!

 

Mvh. Strawberry

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Link to post
Share on other sites

Tja, det spørs om SV er med på denne...

 

Alternativet til thruster-bruk er gjerne en noe mer heftig bruk av hovedmotor under manøvrering. Hvis man forutsetter at batteriene i hovedsak er ladet ved landstrøm, og dermed vha vannkraft - så skal man ikke se bort i fra at litt thrusterbruk er langt mer miljøvennlig enn å legge på noen omdreininger på hovedmotoren... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ja, dette var fælt.

Hvordan går det med dattera di ?

Har hun fått varige men av all denne uansvarlige thruster støyen ?

Makan til frekkhet er de lenge siden jeg har sett.

Til din info så gikk vi i 2 år til søvnpedagog med henne, etter en periode som overlege Rugtveit på Ullevål kalte ekstrem kolikk, deretter en kronisk obstipasjon.

 

Jeg sier selvfølgelig ikke at han Bavaria eieren skulle ta noen ekstraordinære hensyn. Jeg syntes bare han utøvde elendig sjømannskap. Også er jeg så "naiv" at jeg fortsatt trodde båtlivet kunne foregå mest mulig rolig

 

Kanskje dette er en sak for SV ?

Rett og slett forby thrustere i fritidsbåter ?

Det er sikkert skadelig for klimaet også ?

Hva har politikk her på forumet å gjøre? Selv om du ikke liker regler og tydeligvis mistrives i ditt eget hjemland så synes jeg du skulle forholde deg til forumets regler.

 

 

Mvh.

 

Barsk II :sailing:

Redigert av Barsk II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har heller ikke non sånn thruster.

Og skal ikke ha det heller.

Og hvorfor ikke?

Jeg kan ikke på noen måte se at den har noen særlig nytte i min båt. Den styrer helt utmerket med en gang den gjør fart gjenom vannet.

Jeg får vekt i båten på et sted jeg ikke vil ha vekt.

Jeg får et digert hull gjennom båten på et sted jeg ike vil ha noe hull.

De bråker noe forj---lig.

Link to post
Share on other sites

Nå må vi passe oss så vi ikke må betale hk avgift på trusterne.Det er viktig og kunne manøvrere båten

uten,men snakke nedsettene om trusterbruk ja det er lite konsruktivt. De fleste båtene idag kommer med dette.

Det kommer også mer og mer på seilbåter.

Unnskyld meg er det noen som kan flytte de to yougurtbegerne så jeg får dokke???

Link to post
Share on other sites

Jeg er tildels enig med Barsk II her - men jeg ser heller på det som om en tar hensyn eller ikke. Hvorfor bruke thrusteren hvis det ikke trengs? De fleste syens vel at det bråker, og hvorfor sjenere andre da? Men som det bilr sagt her, så kan det sikkert være fint i noen situasjoner. Den ene gangen jeg muligens har hatt behov for thruster, tror jeg ikke det hadde hjulpet fordi vinden var altfor sterk....

Link to post
Share on other sites

Jeg har angitt mine grunner til at jeg ikke har, og ikke skal ha, thruster.

Er det noe feil i argumentene?

 

Neida ,du sier at du ikke vil ha trustere det er helt iorden. Nå stikker jeg muligens ut nakken,men det er vel ikke og stikke under en stol at seilbåt eiere er flinkere i boathandling. :yesnod:

Redigert av VHF (see edit history)

Unnskyld meg er det noen som kan flytte de to yougurtbegerne så jeg får dokke???

Link to post
Share on other sites

Nå må vi passe oss så vi ikke må betale hk avgift på trusterne.Det er viktig og kunne manøvrere båten

uten,men snakke nedsettene om trusterbruk ja det er lite konsruktivt. De fleste båtene idag kommer med dette.

Det kommer også mer og mer på seilbåter.

Ja det kommer mer og mer på seilbåter, men i 99 av 100 tilfeller er det unødvendig å bruke den.

 

Jeg tror faktisk hurtiggående motorbåter generellt har vesentlig mer bruk for baugpropell enn seilbåter. Seilbåtens hovedpropell/motor er laget for lav hastighet. Jeg som ihugga seilbåtfantast skjønner at det kan være vanskelig å manøvrere enn båt med stort vindfang, flat bunn og propeller/utveksling som i hovedsak er konstruert for å fungere i plan.

 

 

Mvh.

 

Barsk II :sailing:

Link to post
Share on other sites

I sommer i Marstrand så jeg sådan en type, der "af princip" ikke vil have bovpropel. Som de fleste ved, er der ikke meget plads mellem rækkerne i Marstrand. En stor sejlbåd skulle forlade sin plads, og der var ikke meget spillerum da han først var bakket ud - måske 2-3 meter til hver side.

 

Nu skulle han så få vendt båden 90 grader til styrbord så han kunne komme ud af havnen. Vinden var ret kraftig, men den ældre herre, der styrede den gamle sejlbåd på cirka 45 fod virkede selvsikker. Han bakkede for fuld kraft hen mod rækken af både. Lagde roret til styrbord og herefter fuld kraft fremfor at udnytte rorvirkningen og propelrotationen til at komme rundt. Så frem til den modsatte række og FULD KRAFT bak. Tilbage igen.

 

Og sådan stod det på i nogen tid. Men vinden var kraftig og der var ikke rigtig plads til at vende. Efter et par minutter havde han alles opmærksomhed. Folk stimlede sammen for at redde deres gummibåde, som han var faretruende tæt på hver gang han skiftede gear.

 

Nu kom stoltheden op i ham. Han kom ikke rigtig rundt, men nu skulle han vise alle tilskuerne hvordan en rigtig sejler gør - UDEN bovpropel. Omdrejningerne blev voldsommere. Frem og tilbage - og skruen piskede vandet til skum. Enkelt skyndte sig at tage deres gummibåde helt op.

 

Og ganske rigtigt: Pludselig gik hans agterende mod en david på en motorbåd. Ikke meget men nok til at han mistede koncentrationen. Nu gassede han op igen og lagde roret hårdt til styrbord. Han SKULLE rundt nu! Og det lykkedes - næsten. For roret fik fat i en eller flere agterfortøjninger og hele rækken af både gav efter da den store sejlbåd bankede ind i tre både på samme tid og skruen viklede sig ind i en af linerne.

 

Den stolte sejler var knap så stolt da han skulle i vandet med en kniv for at frigøre linen. Det tog en halv time, så var han videre.

 

Glemte jeg at sige, at det var en norsk båd...?

 

 

Andy'

Link to post
Share on other sites

Og jeg har sett en med motorbåt i Kragerø som kastet dreggen opp i jolla ved tillegging.

Jeg ser ikke det som ett argument for å kjøpe vinsj, men som et tegn på at han må bli bedre til å kaste.

 

:lol::lol::lol::lol:

Unnskyld meg er det noen som kan flytte de to yougurtbegerne så jeg får dokke???

Link to post
Share on other sites

jeg ønsker meg bauproppell. og ville ikke være redd for å bruke den hvis det trengtes.. men ville tatt hensyn til tidspunkt og folkemengden. var der myyye folk i umiddelbar nærhet , ville jeg hvis mulig unngå å benytte meg av den. var jeg alene i en uthavn , hadde den glødet :-)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...