strawberry Startet 5.April.2008 Del på Facebook Startet 5.April.2008 Her i forumet er det sikkert meninger om dette. Ser i en annen tråd at flere mener at baugpropell på båter under 50 fot er Harry. Min forrige sesong var første gang med baugpropell (Den fulgte med vår "nye" båt). Har tidligere ment at baugpropell var "some kind of unødvendig", men må innse at jeg noen ganger var glad for å ha den. Mener selv at jeg er en habil båtfører i både kuling og stille, - men så var det dette med trange havner. Synspunkter på dette? Mvh. Strawberry Sitér dette innlegget Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten! Link to post
horg Svart 5.April.2008 Del på Facebook Svart 5.April.2008 Baugpropell er ikke harry(misunnelse), bruk den når du føler for det Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 5.April.2008 Del på Facebook Svart 5.April.2008 Kjempedeilig å bruke baugpropell. Hadde det på min forrige Master 820, og brukte den overalt nesten Tenk så behagelig da, mange mulighter til å slippe å "bruke stemmen" overfor kona. Sånt tull driter jeg i altså. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
VHF Svart 5.April.2008 Del på Facebook Svart 5.April.2008 Jeg kjøpte båten var det bauproppel foran og truster bak så jeg må være kjempe Harry. Det er hendig. Sitér dette innlegget Unnskyld meg er det noen som kan flytte de to yougurtbegerne så jeg får dokke??? Link to post
edo Svart 5.April.2008 Del på Facebook Svart 5.April.2008 hadde en baltic med thruster foran og bak, det var kjekt å ha. Men jeg brukte faktisk den bakre mest, dette pga at den bråkte vesentlig mindre Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
Sydvesten Svart 5.April.2008 Del på Facebook Svart 5.April.2008 (redigert) Ser i en annen tråd at flere mener at baugpropell på båter under 50 fot er Harry. Baugpropell er ikke harry(misunnelse), bruk den når du føler for det Ser ut som dette er årsaken... har man baugpropell så er det selvsagt ikke "harry" å bruke den, og jeg kan vanskelig se for meg at noen seriøse båtmennesker mener det er harry å bruke den, men man skal aldri si aldri, men sikkerhetskultur har de ikke etter mitt syn. Baugpropell er selvsagt bra å ha når det kan være til hjelp med manøvering og ikke minst en fin sikkerhetsdetaljfor de av oss som er opptatt av sikkerheten. Redigert 5.April.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Akult Svart 5.April.2008 Del på Facebook Svart 5.April.2008 De som gremmes over andres baugpropell, gremmes trolig også hver gang de skal en tur ut med bilen. Disse er jo blitt helt umulige å få fatt i uten servostyring, ABS og antispinn nå til dags ... Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 5.April.2008 Del på Facebook Svart 5.April.2008 De som gremmes over andres baugpropell, gremmes trolig også hver gang de skal en tur ut med bilen. Disse er jo blitt helt umulige å få fatt i uten servostyring, ABS og antispinn nå til dags ... He he, visste du ikke at detta er en form for kusma? Og det er en sykdom... Symptomene er at man blir...... Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Mulligan Svart 5.April.2008 Del på Facebook Svart 5.April.2008 Også var det dette med å sette karakteristikker på de man er uenig med da. Blir fin debatt av slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 5.April.2008 Del på Facebook Svart 5.April.2008 Brukes etter behov. Behovet styres av vinden. Sitér dette innlegget Link to post
horg Svart 5.April.2008 Del på Facebook Svart 5.April.2008 Baugpropell er ikke harry(misunnelse), bruk den når du føler for det Ser ut som dette er årsaken... Ble jeg misforstådt? Skrev at baugpropell ikke er harry, de som syns det er kansje misunnelig og at det er du som "skipper" som vet når du har bruk for den, ikke alle bederviterne Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 5.April.2008 Del på Facebook Svart 5.April.2008 Å, spar meg Litt humor er ikke noe vi har vondt av. Det er verre å være nedlatende mot en som synes han trenger disse hjelpemidlene. Hva om den "elendige skipperen" som bakser med thruster'n i havna har fått sin første båt og trenger øvelse? Joda, jeg mener det er flott at han fikk seg båt! Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Slostrilen Svart 5.April.2008 Del på Facebook Svart 5.April.2008 Jeg har ikke så mye erfaring med thrustere på lystbåter, da jeg ikke har det på min egen båt. Jeg har imidlertidig erfaring med det på 40-50mtr taubåter. Der hadde vi 2 azimuther akter som hovedmaskineri. Vi hadde en "rutine" ombord, at man skulle lære seg å behandle båten under alle forhold uten bruk av baugthrusteren først, slik at man var beredt den dagen thrusteren skulle slutte å virke. Når dette satt i "nevene" så begynte man å bruke thrusteren. Deretter brukte man thrusteren stort sett alltid under normal manøvrering og operasjoner. dette tillater en manøvrering med mindre krefter på hovedmaskineri. Jeg vil si det samme burde gjelde på lystbåter. Man må lære seg å behandle båten uten bruk av thustere først, slik at man er beredt på dette den dagen det skulle bli nødvendig. når man har dette i nevene, så synest eg det er helt greit at man bruker thruster uansett størrelse på båt. Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 5.April.2008 Del på Facebook Svart 5.April.2008 Italiensk baugpropell : Sto å titta på noen små Italienske trålere ca 25-25 fot som la til kai ,syntes det var merkelig med at på alle båtene stå det en mann frempå bakken med en spyleslange og spylte utover sjøen . Det viste seg at de brukte skyve krafta fra spyleslangen som trusting når de la intill kaia . De som har forsøkt å holde en brannslange med høgt spyle trykk hvet hvor stor en slik skyvekraft er . Synes det er rart att ingen lager system med pumpe og spyledyser under vann for slik manøvrering , det skall ikke så mye till . Det er sikkert noen her somm kan oppfinne dette . Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 5.April.2008 Del på Facebook Svart 5.April.2008 Det eksisterer og er også tilgjengelig for lystbåter. Men et slikt system har ikke blitt noen stor suksess på større fartøy, trolig på grunn av for liten virkningsgrad i kominasjon med for små dimensjonerte anlegg. Sitér dette innlegget Link to post
MB Keila Svart 5.April.2008 Del på Facebook Svart 5.April.2008 Det eksisterer og er også tilgjengelig for lystbåter. Men et slikt system har ikke blitt noen stor suksess på større fartøy, trolig på grunn av for liten virkningsgrad i kominasjon med for små dimensjonerte anlegg. Slik som DETTE. Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 5.April.2008 Del på Facebook Svart 5.April.2008 Både thrustere og ankervinsjer foran og bak er hjelpemidler som letter hverdagen ombord, og jeg har ingen av delene (enda...). Har du det så bruk det når du føler for det og ikke bry deg om hva andre mener. TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
MajorAndy Svart 5.April.2008 Del på Facebook Svart 5.April.2008 Vi hadde en "rutine" ombord, at man skulle lære seg å behandle båten under alle forhold uten bruk av baugthrusteren først, slik at man var beredt den dagen thrusteren skulle slutte å virke. Når dette satt i "nevene" så begynte man å bruke thrusteren. Deretter brukte man thrusteren stort sett alltid under normal manøvrering og operasjoner. dette tillater en manøvrering med mindre krefter på hovedmaskineri. Jeg vil si det samme burde gjelde på lystbåter. Man må lære seg å behandle båten uten bruk av thustere først, slik at man er beredt på dette den dagen det skulle bli nødvendig. når man har dette i nevene, så synest eg det er helt greit at man bruker thruster uansett størrelse på båt. Dette er jeg vældig enig i! Jeg har forsøgt at gøre det samme i de både, jeg har haft med bovpropel. Men først efter at min bovpropel i min gamle Skilsø 33 var ved at bryde i brand (den var forkert installeret!) under en tillægning i Hornbæk havn i frisk vind og jeg ikke anede hvordan jeg skulle lægge til uden... Andy Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 5.April.2008 Del på Facebook Svart 5.April.2008 Og det var vel her det skjedde: (mitt favorittsted over alle favorittsteder) Som svar på spørsmålet: Bruk baugpropellen når du føler det gjør manøvreringen enklere. Men jeg har sett eksempler på thrusterbruk som gjør det hele mer komplisert. Trening er tingen. Sitér dette innlegget Link to post
Fluctus Svart 5.April.2008 Del på Facebook Svart 5.April.2008 Heldigvis ser det ut til at de fleste gleder seg over at du har baugpropell og oppfordrer deg til å bruke den (det er vel derfor den er der). Selfølgelig er det greit å øve på å bruke båten uten baugpropell - MEN - ikke for enhver pris... Har man f.eks. en planende båt med stiv aksling så er det ikke så mye man har å stille opp med hvis det er litt vind og strøm. Noen ganger kan alternativet da være å ha en del styrefart og bruke motorene relativt kraftig. Ser stadig eksempler på dette, hvor folk kommer i 120 og bakker opp noe voldsomt - hva da hvis teknikken svikter? Da må det da være bedre å kunne ta det stille og rolig og heller bruke baug/hekk propeller - skulle de svikte så har du uansett lite fart og vil forårsake minimal skade! Så får man heller øve når forholdene er mer egnede... Sitér dette innlegget Link to post
edo Svart 5.April.2008 Del på Facebook Svart 5.April.2008 Det er selvsagt tillat å bruke baugpropellen når man vil, MEN det man skal tenke på er at den trekker MYE strøm. Dersom man legger til etter å ha brukt baugpropellen mye og skal ligge stille en stund uten landstrøm må man være klar over at du har redusert batterikapasiteten ganske mye. Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
dante Svart 5.April.2008 Del på Facebook Svart 5.April.2008 Har du først "pysevisp" så må den jo brukes. Er selvfølgelig mer elegant å la den være i rolige forhold og heller gli inn med ror og bruke for og aktover litt pent. Men når det blåser endel og du f.eks skal gå fra kaia er det endel enklere med pysevispen enn å sette spring og alt det maset der. Alt blir rett og slett mye enklere. Det som er litt morsomt og ikke nødvendigvis harry er at noen skal bruke den for enhver pris.. og unødvendig mye... stakkars batterier! Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 5.April.2008 Del på Facebook Svart 5.April.2008 Jeg så noen båter i fjor som brukte baugpropeller for alle penga. Absolutt unødvendig mye. Men så var dette også en gruppe som hadde nettopp hentet sine nye båter også så en kan vel regne med at båten var nye for hele gjengen. Baugpropellen var med å senke pulsen på kapteinene så den var ikke noe annet enn ett godt hjelpemiddel. Nå har det snart gått ett år og jeg regner med de samme baugpropellene ikke brukes like hyppig. Det hender jeg savner en hos meg og, gjerne når vinden er ubehagelig. Sitér dette innlegget Link to post
edo Svart 5.April.2008 Del på Facebook Svart 5.April.2008 Det er også avhengig av båttype, tidliger hadde jeg en baltic (halvplanene), denne var mye mindre følsom for vind en den Scand 360 (planene) jeg har nå. Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
BMP Svart 5.April.2008 Del på Facebook Svart 5.April.2008 Hadde baugpropeller på en 36 fots helplanende båt tidligre men jeg tror alldrig jeg brukte den på de 3 årene jeg hade båten. Den bråkte noe fryktelig og det ble for harry på den lille båten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.