Jump to content

Prosjekt: Bygge kombisjark ut av en gammel 23' plastsnekke


Walter_S

Recommended Posts

Dette er jo supert:) Skal etterhvert til med samme jobben på en 24 fots hjemmebygd båt. Veldig bra jobb du gjør her:) Spennende å følge med på. Fortsett med dine gode forklaringer på problemer og løsninger, og selvfølgelig bildene:)

Link to post

Fortsettelse: "...samtidig som denne løsningen gir en mye enklere og bedre, mere solid faststøping med glassfiber / polyester..."


Men, som med alle endringer (i forhold til hva man hadde planlagt fra før) så betyr dette en god del ekstra-arbeide.

På neste bildet ser man rester etter en svart teip i forkant av vindusposten. Dette markerer stripen av vekkslipt gelcoat og toppcoat for å få bedre heft for nytt støp. Sliper alltid opp en slik 10cm-remse helt ned til glassfibertrådene under. Men nå har jo den skråskjærte listen kommet i tillegg og økt dybden til det som var opprinnelig planalagt - ergo, må jeg demontere denne listen igjen, for å komme til med vinkelsliper for å utvide denne remsen!

 

Allerede utvidet støperems:

t23_skraakant.jpg

Og det kan jeg jo fortelle med én gang (jeg tror jeg har gjort det før også...): Slik nedsliping av toppcoat og gelcoat er noe av det værste jeg vet! :smash: Det er rett-og-slett ufyselig! Det er en grei affære ute i friluft, under åpen himmel og med en liten bris i lufta, men under en forholdsvis tett og tung presenning er dette helt pyton. :sad: Det blir så mye støv av det. Støvet er så finkornet at man egentlig må snakke om pulver og ikke korn. Det legger seg selvfølgelig alle steder og er umulig å feie opp. Støvsuger'n får "pusteproblemer" når man bruker den nettopp fordi slipestøvet er så fin at den går gjennom papirinnmaten og tetter tøyposen ganske så effektivt. Hetetokter og truende sammenbrudd er resultatet...

 

Utover det at pulveret nedgriser hele båten og ødelegger støvsugeren, så er den også en effektiv "forvandler" av den menneskelige skikkelsen. Man må jo utstyre seg med en effektiv støvmaske (3M sin 9332 er et godt alternativ), ha handsker på, tett kjeledress med igjensnurpete ermer (utrolig hvor mye støv en slik vinkelsliper sender rett opp i ens ermer!) og caps. Likevel er det en del støv som sniker seg forbi hele denne Maginot-linjen, med gul-hvit snørr som resultat... :rolleyes:

Et handycap for sånne som meg som bruker briller. Har du støvmaske så blir den fuktige utpust-luften hengendes rett over masken, d.v.s. rett under brilleglassene. Etter tre utpust så ser du ikke noe mer fordi brilleglassene dugger igjen! Beskyttelsesbriller utenpå vanlige briller er heller ikke noen god kombinasjon.

 

Vel, vel. Etter å ha gjort alt det der - demontert skrålist, slipt ned gel- + topp.-coat'ene, vasket med aceton, montert skrålistene igjen, for så å støvsuge hele båten enda en gang - så var det å plaste denne delen (skrålist og bunnlisten som jo er basisen på styrhusfronten) solid fast i taket på overbygget, nedover sidevangene og nede på selve dekket.

 

Mal-kartongen måtte skjøtes i midten for å dekke vindus-fløyene....

t23_malkartongstyrhusvindu2.jpg

 

Det gjort, så startet tilpassning av frontplatene. D.v.s. jeg brukte først kartonger og klippet disse til maler for å spare alt for mye feilkutt av kryssfinéren, noe som kan bli dyrt! Igjen så brukte jeg her 12mm med den tette, gode bjørke-finéren (i motsetning til sidene hvor jeg benyttet den rimeligere Meranti-finéren) fordi jeg anser overbygget og selve fronten på styrhuset for å være en viktig del, styrke- og sikkerhets-messig.

 

De av dere som er meget oppmerksom vil antageligvis på dette bilde (under) finne denne feilen jeg snakket om i forrige avsnittet (innlegg 75) hvor jeg skrev: "... Men så har det også gått litt "skjeis" et sted (vi kommer til dette senere) uten at jeg oppdaget ordentlig hva som var feil...." Denne, nokså elementære og opplagte, feilen oppdaget jeg i forbindelse med fremdrift i takkonstruksjonen og betydde egentlig ingenting før jeg planla å skjære ut åpningene til selve vinduene.

 

Kledd med mal-kartong:

t23_malkartongstyrhusvindu1.jpg

 

Støperemsen - her ser man at skråkanten nederst har fått 2 lag med glassfiberstøp på seg. I tillegg kommer så 3 lag støp over hele fronten, inkludert platene og helt ned til overbygg / dekk. Altså hele 5 lag forbinder gammelt og nytt!

t23_faststoeptskraakant.jpg

 

Og ferdig platet front:

t23_platetfront.jpg

 

Fortsettes:

:seeya:

Edited by Walter_S
Link to post
Skal si det går unna her siden du startet opp 25 april 2008

Da har du missforstått litt power -

(eller ikke lest alt fra begynnelsen....)

- men
dette er fra ifjor høst
! Det siste bilde i avsnittet over (Innlegg #78) er tatt 11. oktober 2007

 

Jeg er ingen racer akkurat, når det gjelder slike prosjekter... :wink:

Link to post

Først, jeg bøyer meg i støvet over prosjektene til Wather_S og p-kaill.

Det er bare bra.

Men, har du vurdert å ha styrhuset litt offset slik noen sjarker har?

Mye lettere å komme seg på fordekket.

Link to post

Ja, Mulligan, har vurdert det - men funnet ut at "den vanlige løsning" passer av forskjellige grunner bedre for meg. Hadde jeg hatt motoren helt (flush) under dekk, så hadde dør inntil styrhuset kunne bygges i midten og da hadde jeg vurdert ditt forslag noe mer.

 

A) - hos meg så er babordsiden toalett-siden med eget "dasshus" (ikke i full høyde) i akterkant av styrhuset. Det stikker litt lenger akterover enn resten av bakveggen - dermed er bb-siden av motoren "innestengt". Har dog lagd luke inn til oljefilter (bb) fra toa'n.

 

B) - derfor må jeg ha dør inn til styrhus på styrbord siden. Dette letter adkomst til motoren som har "det meste" på styrbord: (Oljepeilepinne, luftfilter, dieselfilter, dieselpumpe, oljepåfylling, starter, dynamo, etc...)

 

C) - hadde jeg forskjøvet hele styrhuset til babord - hadde det ikke vært plass til døren inn til styrhuset!!! Litt kjedelig. Jeg satser derfor på å ha 2 sider å gå iland /på fordekket på som er like gode / trygge begge to.

 

:o)

Edited by Walter_S
Link to post
Det blir så mye støv av det. Støvet er så finkornet at man egentlig må snakke om pulver og ikke korn. Det legger seg selvfølgelig alle steder og er umulig å feie opp. Støvsuger'n får "pusteproblemer" når man bruker den nettopp fordi slipestøvet er så fin at den går gjennom papirinnmaten og tetter tøyposen ganske så effektivt. Hetetokter og truende sammenbrudd er resultatet...

 

Et tips for å unngå at støvsugeren får problemer er å kjøpe en "askesuger". Jeg gjorde en betongjobb i kjelleren og fikk dette rådet for sementstøv, det fungerte utmerket.

askesuger_3.jpg

Denne koster 299 på El-price.

 

Ellers må jeg få slutte meg til øvrige tilbakemeldinger: Kjempebra tråd :flag:

Edited by knutza
Link to post

Nahh; lufta går bare gjennom en vanlig syklon som får værste støvet til å skilles ut.

 

Annet tips er en grovsuger aka " industrisuger ".

Finnes fra bare noen hundrelapper. Også brukt.

 

Suzuki

Edited by Suzuki
Link to post

Du stapper stussen på støvsugeren ned i lokket på beholderen og bruker sugeslangen som følger med askesugeren til å suge med. Støvet samler seg nedi beholderen og den bærer du som en bøtte når en trenger tømming.

Link to post

Fortsettelse: "...Og ferdig platet front:"

t23_platetfront.jpg


Nå var det egentlig bare å begynne på jobben med å plaste platene på frontvinduene over med 3 lag glassfiber / polyester.

 

Vi har kommet til oktober - det siste bilde i forrige avsnitt var tatt 11. oktober 2007 - dagene har blitt kjøligere og nettene spesiellt. Rett som det er så er jeg temperaturmessig (minimum 16º C) i grenselandet (og i tvil!) for polyester-støping - da lar jeg det være. Det er så mye annet å ta seg til. Men, skinner solen fra blå himmel ute, så blir det noen-og-tyve grader under den tykke presenningen. Da må jeg bestemme meg og sette i gang. Alle forberedelser må ha blitt gjort dagen i forveien. Vasket overflaten på platene med aceton og klippet til 3 ganger 3 vindusflater i glassfiber-matte.

 

Bare det er (nesten) en hel dags jobb! Flatene må stemme akkurat til hver sitt vindu - samtidig som jeg må passe på at ikke skjøten kommer på samme sted hver gang. Overlappingen må "stables" for å bibeholde styrken i laminatet. Hver av de 9 tilskjærte, hvite glassfiber-flatene merkes med hvilket vindu (st.-bord - babord - midten) nummereres og stables slik at rekkefølgen stemmer, samtidig som de merkes med hva som er opp / ned så det ikke blir den minste tvil, og jeg slipper å "tenke" for mye, når jeg holder på med selve plastingen. Det er stressende nok som det er.

 

Hele fronten blir støpt i 3 (2) plasteomganger. Etter at den første er herdet (dagen etter) blir det å slipe lett på overflaten og vaske med aceton, før neste omgang. Tar de to neste omgangene samme dagen, vått-i-vått. Dette er en grei måte å gjøre det på hvis man har alle glassfibermattene klippet til på forhånd. Etter første støpet vet jeg også omtrent hvor mye polyester jeg må blande for å mette alt sammen.

 

Siden jeg ikke kan begynne å plaste før sånn ved 11:00-12:00-tiden (båten og materialene må varmes opp av solen) må den doble omgangen med plasting gå for seg raskt og smertefritt - uten noen form for opphold. Polyester'n må få tid til å stivne (gellere og siden herde) før temperaturen igjen begynner å falle ved 16:00-tiden. Doble støpe-omganger setter også ekstra krav til utrulling av luftblærer. Får du ikke ut luften i første laget så har du ikke sjans etter at 2. laget med glassfiber er kommet på plass!

 

Denne ut-rullingen av luftblærer krever også litt kompromiss og "fingerspitzengefühl" av en. Man skal rulle bestemt og kraftig nok til å presse luften ut-i-fra matten, men samtidig ikke for hart heller, da skader man glassfibertrådene.

 

Meget god forarbeide er nøkkelen til en vellykket støpeomgang. Alt må være på plass, slik at når polyesteren først er blandet så er det bare å gjøre det som man på forhånd har tørrtrent på. Jeg er ikke redd for å innrømme at jeg fremdeles har lett hjertebank når jeg står foran en større plaste-omgang, og at jeg nesten til det kjedsommelige går over alle håndgrep (i hvertfall alle større avsnitt i en omgang) på forhånd i tankene mine, før jeg setter på meg handsker og blander ut polyesteren - da først er jeg rolig i sinne og dyp konsentrert!

 

Jeg har alltid 3 par med vinyl engangshandsker i forskjellige lommer i kjeledressen. Hvis fingrene baller på seg med polyester og løse glassfibertråder, så man ser ut som et dårlig gredd pinnsvin - og det er en vemmelig følelse å ikke ha kontroll over fingrene lenger! - er det bare å vrenge av seg de tilgrisede, sette på seg nye og fortsette.

 

Merkelig nok så har jeg ikke tatt noen bilder av den ferdig plastede fronten på styrhuset i oktober ifjor. Som du ser, så har jeg ikke sparklet midten av flatene fordi det likevel skal skjæres ut åpninger til glassene.

t23_frontenplastet.jpg

 

Men her er et bilde tatt noe senere. Dette viser da selvfølgelig ferdig slipt, sparklet og slipt, :crazy: sparklet og slipt, sparklet... o.s.v front.

 

Bruker for det meste 2 forskjellige polyester-sparkel (en sjelden gang, en tredje med glassfibertråder i hvis det er snakk om store hull!) . Grå (mellom-grovt) og hvit (fin) 2-komponent sparkel. Bruker maskin (plansliper) de første 3-4 gangene for så å gå over for hånd mot slutten. 5 til 6 sparkelomganger er helt vanlig!! Da blir man godt kjent med hver kvadrat-centimeter av båten sin!

Og så blir det så mye "deilig" støv av all slipingen da......

 

 


Fortsettes!

:seeya:

Edited by Walter_S
Link to post

En takk til

 

- "Sjarkens venn" for optimismen....!

- "Høvdingen" for superlativer jeg bare har lest om i bøker!!! ----> :wink: Og så, så høytydelig!

- "Nils1" - for å øke "presset". Skal se hva jeg kan får gjordt, Nils1...... :yesnod:

Link to post

En utrolig interessant tråd, nesten som da man var barn og ventet på neste ukes "Fantomet eller Vill Vest". Her er det gjort ett arbeid det står respekt av. Hadde en gammel pensjonert snekker her hos meg for noen år siden, når han var virkelig fornøyd med det han hadde gjort så brukte han å si "som kjøpt fra Tyskland". Lykke til videre,venter spent på forts.i neste nummer. :flag:

Link to post

Fortsettelse:

"...5 til 6 sparkelomganger er helt vanlig!! Da blir man godt kjent med hver kvadrat-centimeter av båten sin!"

T23_FrontenPlastet_800x600.JPG

 


Dere husker kanskje at jeg brukte disse klossene (med skråskjært 10º front) som anlegg og feste mellom dekket og vangene på det nye overbygg? Vel, en dag det var for kaldt til å støpe eller sparkle....

t23_taketpaaunderifrababord.jpg

 

...bestemte jeg meg for å fjerne disse. Jeg har klatret rundt oppå dette taket nå i flere uker og det virket så solid at jeg tok sjansen på å fjerne dem. De hadde gjordt oppgaven sin og hadde ingen hensikt lenger.

 

Måtte bruke hoggjern og splitte klossene i midten fordi vangene var skrudd fra utsiden, og skruehodet var nå støpt inn. Restene av klossene måtte så hogges løs fra underlaget (glassfiber) siden de var limt med PL400. Fikk av alle klossene - selv om det på noen faktisk fulgte med litt glassfiber fra underlaget - så PL400 er nok et bra lim.

t23_fjernetklossene.jpg

Etterpå stakk disse 4,2x32mm syrefaste skruene inn gjennom siden på overbygget. Disse ble et velkommen måltid (formiddagsmat :wink: )for en "sulten" vinkelsliper.

_____------------------------------------------------______

 

Det var blitt november og kaldere i været. Nå var det definitivt slutt på polyester-støping og sparkling for iår (2007) p.g.a. kravet til minimumstemperatur for kontrollert herding. For å ha noe å gjøre også gjennom de kalde vintermånedene måtte det bli ren snekring. Planla derfor resten av styrhuset og å lage selvlensende dørk i cockpitten / uteplassen. Det igjen betyr å heve dørken ute ca 20cm over vannlinjen.

 

Selvlensende dørk:

Det første som måtte endres var akterskottet. Dette var i 12mm kryssfiner og bare delvis festet i skroget. Derfor la jeg et lag med ny 12mm kryssfiner utenpå det gamle, limt og skrudd, samtidig som kanten på den nye kryssfineren måtte støpes fast i skroget. Dette betyr igjen å slipe vekk gelcoat / toppcoat fra innerskroget langs med skottet i en bredd på 10-15cm for å få god heft for ny polyester.

 

Akterskottet før:

t23_akterskottet_foer.jpg

 

Og etter. Nytt akterskott støpt fast i skroget - nedre dørterskel måtte fores opp:

t23_akterskottet_etter.jpg

 

Så var det å måle opp nytt dekknivå. Til det måtte jeg faktisk lage meg et eget "instrument", som det vil ta for lang tid å forklare her. Med dette greide jeg å streke opp nytt nivå - uavbrudt - hele veien rundt.

 

Vi ser her dørknivå og vannlinje på styrbord-side - og....

t23_hevevannlinje1.jpg

 

..det samme på babordside:

t23_hevevannlinje2.jpg

 

For å få til en solid forankring av dekksbjelkene, limte jeg først sammen 2 halve plater av 15mm kryssfiner og formskar disse (brukte til slutt pappmal, etter å ha feilskjært "ørten" slike biter... ) etter bordgangen i skroget. Dermed fikk jeg 8 slike "knær" (bruker nå "kropps-språk" i mangel av noe annet navn...) som ble støpt fast i skroget med 3 lag glassfiber på hver side. Denne støpingen ble foretatt i oktober, mens det ennå var varmt nok i været. Av restene til den sammenlimte 2x15mm kryssfineren lagde jeg passe store lasker for å støtte opp dragerne innover midtskips og festet disse mot skrogavstivningen som allerede fra verftet var støpt på plass i bunnen av båten.

Slik:

t23_vangebabord.jpg

 

..og slik:

t23_vangestbord.jpg

 

Så var det å skjære til dragerne, som var av impregnert 96mm x 36mm virke, satt på høykant for styrke. Disse hadde jeg opplagret en god stund før bruk for å tørke de. Impregnert treverk er våt og tung som fy når man kjøper det - så her skal man planlegge godt i forveien!

 

For å montere disse dragerne "vannrett" i hvert sitt "kne" på henholdsvis st.bord og babord måtte jeg faktisk ha hjelp av svigersønnen (en av få ganger faktisk - liker å greie meg selv). Vi skrudde disse til "knærne" med 5,2 x 75mm skruer og etter en kontroll om at de satt som de skulle borret vi gjennom dragerne og "knærne" og boltet disse sammen med 8mm syrefaste bolter og låsemuttrer.

 

Bare kaos alt sammen....!

t23_dragereinnstoept.jpg

 

Her begynner det å bli litt "system" i galskapen:

t23_dragernettverk.jpg

 

For å lenke sammen "nettverket" av dragere brukte jeg byggbeslag på 70 x 70 x 55mm med forsterkning i hjørnet, festet med 4,2x32mm syrefaste skruer og 10mm bolter tvers gjennom.

t23_beslag_960x360.jpg

Nederst i høyre hjørne her, ser du en av laskene i 30mm kryssfinér som avstiver.

 

 

Ja-ja, jeg vet - OVERKILL alt sammen - men jeg liker å ha marginene (nå holdt jeg på å skrive margarinene... :lol: ) på min side. I tillegg så kommer det jo 15mm kryssfiner som dekke på toppen og 3 lag med glassfiber oppå der igjen. Regner med at det blir solid nok...

 


 

Fortsettes:

:seeya:

 

(fornøyd nå, Nils1 ? ;o)

Edited by Walter_S
Link to post
...Moby Dick ?

Ja, det ser nesten slik ut! Som jeg selv skrev nederst: Overkill - helt klart - men jeg liker bare tanken på at "greia" mi tåler en trøkk.

 

 

Forresten: Jeg hater et dekk som svikter når man går!

:lol:

Edited by Walter_S
Link to post

Har du noen å diskutere løsningene med?

 

Har gjenomført et nokså stort oppgraderingsprosjekt og hadde da 2-3 alierte, som kunne komme med innspill.

 

Jeg ser i tråden din at du månder forran i tankene, og sikkert også innkjøp.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...