Jump to content

Prosjekt: Bygge kombisjark ut av en gammel 23' plastsnekke


Walter_S

Recommended Posts

...Men det var jo trist å lese at du har vært syk så lenge da.

:wink: Har aldri vært så mye syk som etter at jeg sluttet å røyke 22. april i fjor... :sweat:

 

 

Det går bra nå da, Geir Frode. Det kjedelige er jo at jeg mistet hele 2 måneder av den tiden jeg hadde satt av for å kunne sjøsette igjen FØR St. Hans for å få med Havnefestivalen i Skjærhalden også i år - men nå blir det ikke sjøsetting før ut i juli / august en gang! :sad:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Kun en kommentar fra meg foreløpig: IMPONERT

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Det kjedelige er jo at jeg mistet hele 2 måneder av den tiden jeg hadde satt av for å kunne sjøsette igjen FØR St. Hans for å få med Havnefestivalen i Skjærhalden også i år - men nå blir det ikke sjøsetting før ut i juli / august en gang! :sad:

Dette kan du ta helt med ro. Det blir visst ingen havnefestival på Skjærhalden i år. :headbang:

 

Vi får heller møtes ett annet sted utpå sensommeren for å juge litt...... :cheers::lol:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Fortsettelse: "..Påfølgende 2 lag med glassfiber-matte og polyester blir tatt når taket (det utskjærte dekk) legges oppå og festes til sargene og dekket!"


I slutten av september var jeg endelig kommet til det mest spennede øyeblikket sålangt. Side- og frontvangene på overbygget sto stødig, støpt fast i dekket og jeg kunne nå endelig løfte taket (den utskjærte delen av det gamle dekket) oppå vangene. Det er nå jeg skulle få prøvd teorien min om at 10º helling innover i toppen vil ta opp takets undermål (utskjært bredde) i forhold til det som SKAL dekkes over.

 

Husk: Sånn så det ut...

t23_allevangerpaaplass.jpg

 

...og slik med "taket" i posisjon - endene hitover, som henger fritt ut i løse lufta, skal kappes til senere.

t23_taketpaafoerstegang.jpg

 

Faktisk ganske bra passform...

t23_taketpaastyrbord1.jpg

 

med minimal gløppe på babord...

t23_taketpaagloeppebb.jpg

..og minimal gløppe på styrbord...

t23_taketpaagloeppestb.jpg

 

...kun i akterkant styrbord manglet det ca 10-12mm på det meste.

t23_taketpaastyrbord2.jpg

 

Og slik ser det ut underifra på babordsiden sett forover...

t23_taketpaaunderifrababord.jpg

 

...og slik på styrbordsiden mot akter:

t23_taketpaaunderifrastyrbord.jpg

Her ser man også forskyvingen av stringers p.g.a. at jeg måtte justere den kileformede dekksbiten fremover for å dekke bredden på overbygget.

REF: Innlegg # 9

Når man ser på linjene som representerer utskjæringen så ser man at det er en kileform. Buet riktignok, men dog kileformet. Smalere foran enn bak, med en jevn stigning. Ergo kan jeg jo bare legge den delen som blir skjært ut oppå sidevangene og forskyve den noe forover og økningen i bredden vil dermed fylle det 48mm gapet som har manglet på siden.

Skønner du ikke "bær" av det jeg siterer her så har jeg 2 bilder her som illustrerer det - klikk på --->

Dekket mens det var hel...

t23_lekemedklosser1.jpg

..og etter å ha blitt hevet:

t23_taketpaafoerstegang.jpg


Så kapper jeg av de to overskytenede deler som henger fritt i lufta og som ikke skal brukes - de ville stikke for langt inni styrhuset:

t23_kappettakakter.jpg

 

...og gjør klar til å sparkle skjøten hele veien rundt....


Fortsettes:

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Hva er det som bærer det nye taket ? Tenker på om foreks. jeg med mine 90 kg skulle gå over taket.

 

Hei Hebbe!

Det er det som er så genialt, Hebbe. Dekket bærer det nye taket. Husk på at taket blir støpt fast i sidevangene på overbygget og videre utover til dekket (se tegningen hvor det gule representerer nytt støp av 2 lag glassfiber / polyester, men disse stringers er ikke med i tegningen!) - slik at til slutt så vil alt dette være et homogent støp...

10gradershelling1.gif

...men vi er ikke kommet så langt i føljetongen ennå! :o)

 

t23_utskjaertdel1.jpg

Hvis du ser på undersiden av taket så ser du disse "stringers", som egentlig er brede remser av 18mm kryssfinér støpt fast i dekket og innstøpt i glassfiber / polyester og går tvers over hele bredden. Disse stringers fordeler vekten utover og ned på sidevangene som jeg har satt opp. Disse sidevangene (husk på at de heller 10º innover i toppen) fordeler belastningen ned til, og på skrått, ut til dekket, som har de samme stringers som taket.

Det kan man se her:

t23_taketpaaunderifrastyrbord.jpg

Dekket, forsterket av stringers, fordeler belastningen utover til kanten av båtens overdel. I denne kanten er det innstøpt en egen forhøyning som gjør denne delen ekstra sterk. Du ser litt av denne forsterkede "kanten" i bildet under. Langs hele dekket's ytterkant, der hvor den lave aluminiums relinglist er festet.

t23_fordekkhangarfly.jpg

Belastningen ender til slutt opp i overgangen mellom dekk og skrog.

 

Kort sagt - belastningen fordeles hele veien nedover og hele veien utover et større og større område (fraksjonering av krefter). Selv så veier jeg 78 kilo og sitter, står og går over dekket uten at det gir etter eller knaker.

:o)

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Har fulgt med på prosessen din Walter - og gir deg full kreditt både for å våge - og ikke minst for gjennomtenkte løsninger.

På sett og vis blir det slik at du tør det mange andre kanskje har hatt som "ville tanker på en god dag"

Jeg er ca like "båt konservativ" med positivt fortegn - som deg - og syns den båten du nå jobber med er en nydelig båt. Skroget er harmonisk - ikke mnst mhht spring og baug. Hekken er jo et kapittel for seg.

Dette er nok fra den tiden plastbåtene ble tegnet - og bygget - av folk somm hadde tredisjon og erfarng i blodet.

Noe som ikke alltid er tilfelle i dag - til det er der alt for mange dårlige løsninger på mange båter.

Det skal bli meget spennende og følge deg videre i prosessen.

Jeg har selv bygget to båter - men dette er langt tilbake på 70-80 tallet :-) en trebåt på 18 fot - og en Plastnekke på 23 fot - dvs - skroget var av plast - og resten treverk.

Min far var skibstømmermann - som det het den gangen - og tjente litt ekstra på båtreperasjoner og ombygginger. Jeg var så heldig å få være med på dette i mange år - fra jeg var 10-11 år og helt opp til militæret - og lærte mange ting som har kommet til nytte senere.

Jeg kjenner meg godt igjen i dette med " hode fullt av hvordan løse det " - og gleden når antagelsen og beregningene stemmer :-)

Hadde jeg hatt naustplass - hadde jeg nok stått på hodet i et båtprosjekt og - men - "heldigvis" - ler - så er det blitt hytte og sjøjeep ,med årene på meg og - som for mange andre "gamle båtsgubber".

 

Igjen lykke til - skal følge deg med stor glede

 

Hilsen en likesinnet på vestlandet.

Redigert av Nils1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...Jeg er ca like "båt konservativ" med positivt fortegn - som deg - og syns den båten du nå jobber med er en nydelig båt. ......Jeg har selv bygget to båter - men dette er langt tilbake på 70-80 tallet :-) en trebåt på 18 fot - og en Plastnekke på 23 fot - dvs - skroget var av plast - og resten treverk.

...Jeg kjenner meg godt igjen i dette med " hode fullt av hvordan løse det " - og gleden når antagelsen og beregningene stemmer :-)

Takker for vennlige ord, Nils1 - det varmer ekstra når man får oppmuntring av folk som vet hva det betyr (og hvilken gled man får ut av det av...) å bygge båt!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei Walther, Sabben din såg så naken ut. Håpar den er godt innpakka så du unngår slipestøvet, glas-støv er sikkert det verste som finst for motoren. Tips: dusj over med vatn før du pakkar ut motoren etter at du er ferdig med slipinga. Skyll det ned så det ikkje støvar inn i luftinntak og dynamo. (sikkert overflødig tips dette kanskje). -

Lykke til vidare!

mvh

Link to post
Share on other sites

...Sabben din såg så naken ut. Håpar den er godt innpakka så du unngår slipestøvet, glas-støv er sikkert det verste som finst for motoren.

 

Takkfor omtanken, carmina!

 

Allerede etter første slipejobben fant jeg ut at Sabben ble støvete og hadde fortjent et bedre skjebne! Fikk noen gamle badehåndklær av kona og begynnte å legge over og ned forbi motorlabbene - på langs og på tvers, annethver håndkle - 5 stk etterhverandre og til slutt en slik svart og stor søppelsekk over - det burde holde.

:o)

 

t23_sabbeninnpakket.jpg

 

Og støv blir det utrolig mye av når man plaster, sparkler og sliper, sparkler og sliper, sparkler og sliper..... :rolleyes:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Fortsettelse: "......og gjør klar til å sparkle skjøten hele veien rundt...."


Nå ble det mye justering att og frem for å finne ideell passform på taket i forhold til vangene. Så skulle taket "låses" til denne posisjon. Til det skar jeg til 15mm kryssfinér-lister som ble både limt og skrudd innvendig på vangene, innimellom "stringers'ne" opp-mot taket. Vi ser litt av disse finér-bitene i dette bilde.

t23_stringersoppundertaket.jpg

Senere blir så disse forsterknings-lister støpt fast til vangens innside og undersiden av taket.

 

Det samme måtte gjøres foran ved front-panel. Bare her var det litt mere jobb, siden taket jo var buet og lå an mot et vinkelrett frontpanel. Igjen skar jeg til en lang bit av 15mm kryssfiner og festet denne (limt + skrudd) til front-panel for å støtte opp taket. Her skjer tilpasning - man ser faktisk litt av "buen i taket" / bjelkebukt:

t23_tilpasseunderlist.jpg

 

Så var det å fylle skjøten mellom taket og side- + frontvangen med polyestersparkel.

Enkel forklaring:

tegning_taket.jpg

 

Her ser man denne nå sparklede skjøten etter herding og sliping, men FØR legging av glassfiber:

t23_sparkletakskjoete.jpg

 

Resultatet er nå en avrundet og sømløs overgang mellom taket og sidene. Etter pussing og vasking med aceton kommer det så 2 lag med glassfiber + polyester over denne skjøten og videre nedover vangene og ut på dekk, for å binde det hele sammen.

 

Ferdig støpt over med 2 lag glassfiber, slipt og sparklet og slipt og ... (det hvite er finsparkel):

t23_ferdigstoeptogsliptoverbygg.jpg

 

 

Mye jobb legges ned for å få hjørnene på overbygget godt avrundet for å unngå inntrykk av en "margarin-kasse på dekk!" - det blir sliping - sparkling - sliping - sparkling - ......

t23_hjoernepaaoverbygg.jpg


Dermed er selve overbygget ferdig - så langt det går an å få det sent på høsten. Må vente til varmere vær for maling med toppcoat.

Resultatet - forfra:

t23_overbygget_forfra.jpg

 

Og fra styrbordsiden:

t23_overbygget_styrbord.jpg

 

Vi går nå over i et nytt kapittel - nemlig selve styrhuset:

Styrhuset skal fortsette der hvor overbygget slutter. D.v.s. det blir noe bredere enn overbygget - man kan se antydning til 2 paralelle streker som viser omrisset, og igjen slipes det en remse på ca 10cm i dekket hvor gelcoat og toppcoat er slipt vekk (forferdelig mye støv!!!) - dette for å gi bedre heft for ny støp.

Den første "anleggs-listen" er også skrudd fast i siden på overbygget:

t23_anlegg_for_styrhus_stb.jpg

 

Fortsettes:

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Før du ble pensjonist så var du båtbygger, ja?? :wink:

 

Supert arbeid med super dokumentasjon! Her er det mye å lære for mange!!

Gleder meg til neste kapittel i føljetongen.....

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Bøyer meg i (glassfiber) støvet! Er selv opp i en jobb jeg syns er stor (omtrekking av båt innvendig, innlegging av defrosterkanaler, mer vannbåren varme samt litt ++) men det er jo bare barnemat. Dette oser det MANGE timer av, og skissen av båten ser jo flott ut. Følger ivrig med videre! :flag:

Redigert av eslettha (see edit history)

Microship

 

"Båt er bedre investering enn aksjer"

Link to post
Share on other sites

Takker for alle positive kommentarer, hyggelige ord og ønsker!

:seeya:

 

Fortsettelsen kommer snart - må bare rote litt i billdehaugen først.....for hva er vel en slik prosjekt-rapport UTEN bilder? :nono:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Fortsetter: "..Den første "anleggs-listen" er også skrudd fast i siden på overbygget:"


Denne lille listen som er skrudd fast på utsiden av overbyggets styrbord-side var på en måte markering av hvor styrhuset skulle reise seg.

t23_anlegg_for_styrhus_stb.jpg

 

Jeg hadde jo på forhånd tegnet og teipet opp omrissene av ihvertfall bredden på styrhuset og posisjon av de 3 vinklede frontvinduene, i innlegg#8 - t23_tenketegneogteipe.jpg

...men de strekene av den tredelte fronten, som vi ser i bildet over, var jo ikke der lenger. D.v.s. de var der, men ikke i riktig posisjon, siden den delen nå var blitt flyttet 27cm opp i høyden og lenger frem som tak på overbygget. Så jeg måtte regne ut og tegne riktig posisjon på nytt. Det at taket hadde buet topp (bjelkebukt) og hver av sidedekkene en par-tre-graders helling utover, gjorde jo heller ikke saken særlig enklere... :sweat:

 

Det å dele opp hele fronten i 3 like store deler (frontvinduene) var også en utfordring når disse delene befant seg på 2 forskjellige (dekk og taket på overbygg) nivåer, samtidig....

t23_midterstevindusstolper.jpg

...som yttersiden på styrhuset skulle hell innover i toppen med 10º....

t23_foerstevindusstolpe.jpg

...mens frontvinduene skulle ha en 15º helling forover i toppen!! :crazy: Litt vel mange parametere å holde styr på for en enkel landsens gutt. Men så har det også gått litt "skjeis" et sted (vi kommer til dette senere) uten at jeg oppdaget ordentlig hva som var feil....

 

Som sagt - nok av utfordringer for en som

1) - ikke er erfaren i snekkerarbeide,

2) - ikke har noe særlig forhold til vinkler, annet enn 90º og 45º som vel er de vanligst i husbygging, og...

3) - aldri har bygget noe på en båt før...

 

t23_foerstelisterpaaplass.jpg

 

For å si det kort: Det ble mye feilskjæring av vinkler på disse 48 x 30-lektene som jeg brukte (men jeg har jo en peis + 2 vedovner i huset - så det kom godt med til oppfyring) og det ble mye prøving og feiling. Samtidig ble det mye klatring opp og ned i stigen, siden kappsaga i "snekkerverksted" var i garasjen og styrhusfronten oppi båten... :sweat:

 

Men omsider kunne jeg se litt fremgang, selv om det er 3 dager mellom den første lille anleggslisten og dette bilde.

t23_overbyggogstyrhusvinduer.jpg

 

Alle disse lektene (reisverk) ble selvfølgelig både limt til dekket / overbygget og skrudd underifra med syrefaste 4,2 x 32mm og 4,2 x 45mm skruer. Selve den endelige forankringen av reisverket i dekk og overbygg skulle selvfølgelig være glassfiber / polyester. Etter å ha "fantasert" litt og prøv å forestille meg hvordan det ville ta seg ut, fant jeg ut at "listverket" av 48x30 på høykant virket noe spinkel som anlegg mot underlaget.

 

Det var liksom for lite "substans" ( :wink: frøkenbåt...?) til å være fronten en skikkelig sjark for en "barsk" sjømann!!

 

Samtidig planla jeg hvordan jeg best kunne lage en hulkil mellom dekk / overbygg og reisverket (igjen: Glassfibermatte liker ikke å bli formet rundt skarpe kanter eller bli presset inni 90º-hjørner).

 

Lurte først å rive alt sammen igjen og bygge det opp igjen i grøvere materialer, man fant så en (etter min mening... :rolleyes: ) genial løsning. På bordsaga splittet jeg noen lengder med 48x30 på langs og med en 20º vinkel. På denne måten fikk jeg en list med skrå kant. Denne skråskjærte listen skrudde jeg så - med skrå'en pekende forover - til fronten ved nedre anleggslisten - slik:

t23_forsterketfront.jpg

 

Og hvis du sammenligner det 4. bilde oppe i dette avsnittet med det siste bilde, så vil du kanskje se hvilken forskjell dette gjør på synsinntrykket. Etter min mening er nå styrhusfronten "plassert" ordentlig nedpå og har god kontakt med taket på overbygget - samtidig som denne løsningen gir en mye enklere (slipper å forme hulkil med polyester-sparkel) og bedre, mere solid (større overflate) faststøping med glassfiber / polyester.

 

Fortsettes:

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...