Jump to content

Prosjekt: Bygge kombisjark ut av en gammel 23' plastsnekke


Walter_S

Recommended Posts

...Har du noen å diskutere løsningene med? Jeg ser i tråden din at du månder forran i tankene, og sikkert også innkjøp.

 

Hei Høvdingen! :o)

 

For det første så er jeg tilhenger av å finne ut av ting selv og å lære underveis, først og fremst. Har jo mine egne meninger om hvordan ting skal være - det er jo tross alt jeg som skal bruke den. Men - jo, jeg har forsåvidt noen å diskutere med, hvis jeg står fast og hvis jeg vil diskutere. Er jo medlem i båtforeningen her og noen av "den harde kjernen" (en 5-6 stk) møtes hver uke vinteren gjennom, til kaffe og juging i kranbua. Men, har erfart at folk tenker svært tradisjonell og alt som er "uvanlig" er nesten farlig... ;o)

 

Denne gjengen kommer også jevnlig innom for å sjekke "progresjon" og for å "fylle ut fremdrifts-skjema" som de kaller det - så vi har det moro her... :lol:

 

Når det gjelder planlegging av prosjektet, så har jeg jo hatt ett år på meg (brukte båten i ett år - som den var - da jeg kjøpte den) for å finne ut hva som måtte til og hvor omfattende jeg skulle gå til verks. Har helt ifra jeg kjøpte båten i august 2006 planlagt å bygge den om - se sitat fra den gang:

 

...I vinter vil jeg nok "leve med den som den er" for å "finne-ut-av-ting" - selv om en kalesjebåt er noe "herk" når snøen og kulda kommer. Men på sikt (2-3 år?) skal vindskjermen vekk, kalesjen vekk, sjarkhus med "bakvegg" støpes, dørken heves til selvlensende, o.s.v.....

 

God helg, allesammen!

:seeya:

Edited by Walter_S
Link to post
...Hva slags beslag bruker du? Er det vanlig galv eller har du fått tak i noe mer korrosjonsbestandig?

Meget godt spørsmål, SF!

 

Dette er vanlige byggbeslag fra Biltema - 2,5mm galvanisert stålplate står det i katalogen. Ikke noe særlig motstandsdyktig mot saltvann, selvfølgelig - hvis de utsettes for det. Hadde, til å begynne med, også litt betenkeligheter mot å bruke disse i en båt.

 

Når det er sagt så skal de jo ikke komme i kontakt med saltvann. På toppen av disse skal det legges 15mm vannfast kryssfinér og oppå der igjen kommer det 4 lag med 300gr glassfiber / polyester over det hele, og et stykke oppetter innerskroget. Altså - pottetett! Dessuten blir det godt med utlufting der nede. Dieselmotoren tar lufta i fra dette området. Ny luft må komme inn gjennom lufteslissern i akterskottet, så det blir ikke stillestående.

 

Har en kompis i båtforeningen som har gjordt akkurat det samme med sin Viksund 660 (22'). Han la en slik selvlensende dørk for 2 år siden og han forteller - etter 2 vinters bruk - at under dørken er det det tørreste sted i hele båten. Varmen fra motoren ligger under der og sprer seg oppunder hele dørken og tørker opp eventuell kondens som måtte finnes der.

 

Så jeg er ikke engstelig, SF. Og skulle det være så galt at de, om 20 år (da er jeg 80!) blir angrepet av rust, så har de ytterlig 10 år på å ruste gjennom. Og skulle det skje (da er jeg 90!!) så er det heller ikke farlig (for gåstolen min har da fått gummihjul! :lol: .

 

Fordi: Dragerne tversover IKKE er avhengig av disse beslag. Dragerne er festet direkte til skroget i hver sin ende med slike innstøpte "knær", syrefaste skruer + 8mm syrefaste bolter. Og plastdørken blir såpass solid i seg selv (15mm kryssfinér + 4 lag glassfiber tåler en del!) at dette vil holde, uansett!

 

Som du ser av bildet under så er disse beslagene kun brukt for å feste de langsgående bjelkene til tversover-dragerne:

selvlensendedoerk1.jpg

 

:seeya:

Link to post
Så jeg er ikke engstelig, SF. Og skulle det være så galt at de, om 20 år (da er jeg 80!) blir angrepet av rust, så har de ytterlig 10 år på å ruste gjennom. Og skulle det skje (da er jeg 90!!) så er det heller ikke farlig (for gåstolen min har da fått gummihjul! :lol: .

 

 

:lol::lol:

 

De holder nok en stund ja :wink: Det vil vell altid være litt saltråk ombord i en båt så det kan bli litt overflaterust om noen år. Men det blir av kosmetisk art og etter hva jeg forstår vil ikke disse være synlige.

 

Jeg gjorde noe lignende da jeg la nytt dekk over motoren på båten under for et par årsiden. Brukte galvaniserte beslag fra Biltema jeg og :smash:

 

b_ten_sep_06_023.jpg

Link to post
...Jeg gjorde noe lignende da jeg la nytt dekk over motoren på båten under for et par årsiden. Brukte galvaniserte beslag fra Biltema jeg og

 

Javel! Da har ja du mere erfaring med disse beslagene enn meg. Hvordan ser disse ut idag da, SF?

:o)

Link to post

Du reddet 17. mai helgen Walter,

takk for nok et engasjerende og detaljert innlegg i

"soga om sjarken".

 

Må si du ikke er redd utradisjonelle løsninger - men solid blir det.

Ble litt skeptisk når jeg så du brukte trykkimpregnert - det sveller jo noe ved fuktighet da - men skjønner logikken din - god tørk i forkant - og lufting lufting lufting.

 

Overkill sier du - vel - jeg hadde nok dimensjonert likeså - man skal slippe å lure om det holder i ettertid.

Min gamle far sa slltid " Du skal handle båt i uvær og fortøye for storm - da vet du at du kan nyte i maksvær "

 

Ha en strålende 17. mai - vi er klar for mer når du er :flag:

Link to post

Hadde aldri trudd at eg skulle skrive noe innlegg i forumet, da kunnskap om båt og båtbygging spesiellt er lik null. Men Walter deler nå ut sin kunnskap, på ein måte som (for meg) gjør det utenklege tenkleg, og det uforstålege forståleg. Nå skal Rana`en ut etter 5 år på låven. Gleder meg til neste leksjon fra deg.

God helg !

Link to post
...ombygging av gåstol med nye linjer og 10 hk sabb.
:lol:

 

Jeg ser også nødvendigheten av SELVLENSENDE i den forbindelse

- når jeg tenker sååå langt frem i tiden...

:lol:

Link to post
...Hadde aldri trudd at eg skulle skrive noe innlegg i forumet...... Gleder meg til neste leksjon fra deg.

Hei melrakke - først-og-fremst - Velkommen ombord i baatplassen.no - skuta! :flag:

 

:sad: 5 år på låven er en lang soningstid...

 

Morsomt at denne tråden fikk deg til å tørre å stå frem. Håper at vi får høre mere i fra deg om Rana'en, også!

:seeya:

Link to post

Det heter ikke rullator iflg spesialisten jeg har gleden av å kjenne som har mastergrad i hjelpemidler. Nå fikk jeg plutselig veldig mange stygge bilder i hodet mitt.... Det heter i fagkretser rollator.

Link to post

Fortsettelse: "...og 3 lag med glassfiber oppå der igjen. Regner med at det blir solid..."


Etter å ha gjordt meg ferdig med selve underlaget til dørken (nettverk av bjelker) så satt jeg en god stund og så på hvor mye u-utnyttet plass som nå forsvant innunder det nye dekket og funderte derfor på hvordan jeg best kunne utnytte denne plassen som stuerom - er det noe man aldri kan få nok av ombord i en liten båt, så er det nettopp stuerom!

 

:fishing: Begynte faktisk å "fantasere" om å lage fiskekum for å holde liv i torsken (har jeg alltid hatt som ønske!!) med automatisk utskiftning av saltvann (man har da fantasi...) på babordside hadde dette kunne lar seg gjøre fordi det der var en overflødig 1/2" skrog-gjennomføring under vannlinjen (det gamle saltvannsinntaket til den våte eksosen), som ikke er i bruk lenger etter å ha bygget om Sabben til tørr eksos - men så "våknet" jeg gud-skje-lov i tide og kom meg fra drømmeland tilbake til virkeligheten. Og den sure virkeligheter er jo den at det desverre ikke finnes torsk lenger på disse kanter! :nonod: Liten vits i å ha "state-of-the-art" fiskekum når havet er "svart"!

 

På bildet ser du de 2 åpningene i midten (forenfor luken i akterskottet) og frem til motoren (under den svarte søppelsekken) så var det helt fra starten av mening at jeg der skulle ha en ca. 40cm bred, avlang luke der, i midten. Ikke minst som adkomst til propellakslingen, for ettersyn av hylsepakning, smøring av 2 st. fettkopper, etc., etc...

Doerk_Lukene800x600.jpg

N.B.: Disse gamle, brune dørk-lemmene som ligger omkring, er fra den gamle (inne)-dørken som jeg foreløpig bruker bare for å ha noe å gå på, inntil jeg skjærer til ny 15mm dørkfinér.

 

Men nå gikk det plutselig opp for meg at på hver side av akslingen, ut mot bordet var det jo også mye plass. Derfor satte jeg der, innmot propell-hylse-rommet (sic!) midtskips opp en slags "skillevegg" i 12mm bjørkefinér med langsgående forsterkninger, skrudd fast i bjelkelaget øverst og såvidt støpt fast med ei remse mot skroget i bunnen - (for å unngå vibrasjonslyder av ei "løs-i-bunnen" plate) - både mot styrbord og babord. Skilleveggen har en ca 10mm klaring nederst mot skroget, slik at eventuell kondesvann ikke blir liggendes der, men heller drenerer ned i kjølen.

 

Her er skilleveggen til styrbord stueplass, før de langsgående dragere ble montert over. Når du ser hvilken plass dette gir.. :tongue: ..så skønner du også at dette jeg bare ta vare på!

t23_styrbordstueplassakter_17.jpg +

Vanskelig å se på et todimensjonalt billede, men "stuerommet" er faktisk 50cm dyp i forkant av skilleveggen, på det dypeste! :o)

t23_styrbordstueplass12.jpg

 

Nå er det bare å finne opp et lukesystem som gjør at det forblir forholdsvis "flat" på dørken akterut, på tross for 3 stk. luker ved siden av hverandre. En slik luke i en selvlensende dørk må enten ha høye nok "skvalpekanter" - og et lokk som dekker hele åpningen og har en fals utenfor "karmen" - for å fange opp spillvann, eller være ei "flush-montert" luke med gummipakning og låsning.

 

Det siste er det, av praktiske grunner, ikke mulig å lage selv og må derfor kjøpes ferdig og monteres. Det er slike ABS-luker, som bl.a. selges av MARITIM.NO jeg tenker på.

15130_auto.jpg + 7366-50.jpg + w7366-04.jpg

 

Derfor er dette alternativet uaktuell for meg. Det blir for dyrt, dessuten er jeg også usikkert på om de virkelig blir tette?? Noen som har erfaring med slike i dørk / dekk? Tåler de belastningen av å gå på?

 

Da er det bare igjen den første løsningen, nemlig å støpe inn en 50mm høy skvalpekant rundt hele lukeåpningen og å lage en stor nok "hetteluke" (vet ikke hvordan jeg skal forklare det) en luke som man trer over hel åpningen. Det er bare det at det med denne løsningen blir mye berg-og-dal forhøyninger akkurat der man står og går mye, hvor man styrer ute, eller står og pilker. Lite lystent på å snuble i disse lukene og gå på tryne hele tiden.....

 

P.g.a. (den dag i dag) uavklarte lukeløsning, pluss noe annet som måtte på plass før jeg kunne legge utedørken (jeg måtte finne en løsning på en slags fjernstyring av koblingen, siden dagens løsning ville forsvinne helt innunder dekk) lot jeg dørken være dørk og begynnte så på snekringen av selve styrhuset isteden.

 


Fortsettes:

:seeya:

Edited by Walter_S
Link to post
Noen som har erfaring med slike i dørk / dekk? Tåler de belastningen av å gå på?

 

Jeg har montert ei slik luke, rektangulær på ca 30x60 i dørken på min WA. Bruker dette rommet som dreggluke da det ikke var noen god løsning på dette fra før.

Kjøpte ei "billigluke" fra Navigare i Kristiansand (levert av Flak). Den kosta ca 570,- tror jeg.

Enkel å montere, godt med skruer rundt for jevn innstramming, tetta godt med tec7, ser ut til å tåle mine 100kg uten problemer og den har ikke sluppet gjennom en vanndråpe-ikke engang gjennom låsene.

 

Jeg har også montert noen inspeksjonsluker i de vanntette skottene forut. Der freste jeg spor med en håndoverfres slik at luka ikke stikker opp over benkeflata men er helt i plan. Enkelt og praktisk.

Du må kanskje forsterke dørken rundt lukene hvis du skal bruke denne løsningen, det må jo tåle endel mer belastning.

Edited by bmhe
Link to post
...Enkel å montere, godt med skruer rundt for jevn innstramming, tetta godt med tec7, ser ut til å tåle mine 100kg uten problemer og den har ikke sluppet gjennom en vanndråpe-ikke engang gjennom låsene.

 

Jeg har også montert noen inspeksjonsluker i de vanntette skottene forut. Der freste jeg spor med en håndoverfres slik at luka ikke stikker opp over benkeflata men er helt i plan...

Dette var gode nyheter.

Og det med å frese ut litt, for å "flushe" luka i fohold til emnet bak, var en god idé - takker så mye!!

:seeya:

Edited by Walter_S
Link to post
...Og så lett å kile fast hjulene på rulatoren
:lol: Ja, ikke sant!!

 

Skal du slå slike vitser for fremtiden, så får du lære deg fagterminologien først, Høvdingen!! :wink:

 

REF:

Det heter ikke rullator iflg spesialisten .... Det heter i fagkretser rollator.

 

Takk for rettleiing, Amorøsa! ;o)

Link to post

Hvorfor bruke fremmedord når vi har adekvate norske ord, pleier min far å si...

 

Takk for at du har tatt arbeidet med å dokumentere byggingen så nøye Walther, det blir tildels fengslende lesning for alle oss gjørdetselvere. Lykke til videre

Link to post

Det var så lite Walter. Men siden vi nærmer oss Rollattoralderen med store steg så er det fint å kunne føre en dannet samtale med Hjeplemiddel sentralen når det blir aktuellt. :cheers:

Edited by Amorøsa
Link to post

Dette er utrolig kjekt og følge med på Walter! Jeg tror dette er den beste prosjektråden som er på BP til nå!! :smiley: Jeg gleder meg til fortsettelsen og sluttresultat (som ikke er tvil om at blir bra!)

Link to post

Fortsettes: "... lot jeg dørken være dørk og begynnte så på snekringen av selve styrhuset isteden."


Da skulle jeg endelig få avgjøre hvor langt akterut jeg skulle trekke "bakveggen".

 

Nå kan man jo ikke bare sette opp en strek og si "her skal akterskottet være!" - fordi akterskottet, og som det en del av styrhusfundamentet - jo må ha noe solid å stå på. Alikevel er dette en sannhet med modifikasjoner, fordi i en plastbåt kan man egentlig bare slipe seg ned til ren glassfiber - hvorsomhelst - og støpe seg vidre oppover / utover / akkurat dit du vil, det er det fine med "plastikk-båter"! Men for meg så var denne muligheten oppbrukt, fordi jeg har ventet med avgjørelsen om fundament til uti oktober og støping med polyester dermed var utelukket (ikke før uti mai, året etter, eventuell!) p.g.a. for lav temperatur under presenningen.

 

Dermed måtte jeg basere meg på det som var av solide fundamenter fra før, og det var det gud-skje-lov nok av i Tromøy'en. Solide bjelker, innstøpt i glassfiber som tverr- og langskips-forsterkning rundt motorbeddingen:

t23_rengjoereunderdekk.jpg

 

Jeg hadde fra før bestemt at svinghjulet på Sabben såvidt skulle "titte" inni styrhuset, mens resten av motoren skulle forbli ute. Dermed var jo en viss lengde på styrhuset gitt, måtte bare justere den i forhold til skrogforsterkningene i båten.

 

Da ville grunnrisset bli omtrent slik....

t23_grunnrissunderdekk.jpg

...og det samme sett aktenfra - hvor den blåe streken, til høyre, viser hvor døren inn til styrhuset skal komme:

t23_grunnrissavstyrhuset1.jpg

 

Når det gjelder den L-formede fassongen på styrhusets aktre del, så har den kommet til p.g.a. følgende resonnement.

Kona mi, Kari, er betinget glad i sjøen. D.v.s. hun liker seg utpå, på en fin sommerdag, liker å overnatte på spennede steder (allerhelst i naturhavner), hun liker t.o.m. å pilke etter torsk eller dorge makrell (jeg må ta fisken av kroken...) - MEN, for å være med ut nå, så krever hun LITT bekvemmeligheter.

 

Hun har ikke alltid vært sånn, nei! På 70-tallet dro vi, sammen med eldstejenta på 3 år (vi bodde den gang på Brønnøya v. Nesøya i Indre Oslofjord), på ukelang tur i Ytre Oslofjord (Hvaler, Tønsberg-skjærgård, Evjesund, osv. i en 21' treseiler, med svensketelt, luftmadrasser, soveposer og en enkel primus. Helt primitiv. Ja, etter dagens målestokk - rener steinalder-båtliv!! Men det var den gang vi var unge og ikke så godt vandt!

 

Det hun savner mest av alt er et toalett. Personlig så er jeg av den enkle "bøtte-med-lokk" (bucket and chuck-it) type som ikke krever stort, men hun vil gjerne ha litt mere "luksus". Så da tenkte jeg å avsette 1/2 m2, som er det en Porta-Potti trenger, til dette formål for å få henne med på noen overnattings-turer. Og Porta-Potti'en skal stå i kortsiden av "L-en", på babordside, helt i akterkant av styrhus-skottet.

 

Huff, nå har jeg "skravla meg bort" igjen.... :smash:

____----------------____

 

Okke-som, her var det bare å begynne i midten av båten - på hver side av motoren (svinghjulet). Bolte fast stendere i de solide bunn-dragerne og jobbe seg opp- og utover til hver side til du møter....

t23_foerstepinneakterskott.jpg

 

....innerskroget.

For de av dere som aldri har bygget på / om i en plastbåt, tar jeg med en kort beskrivelse av hvordan man best forankrer et punkt (spikerslag...?) i innerskroget. Når man har funnet korrekt posisjon / plassering av emnet som skal festes - i dette tilfelle 2 stk 48x32mm stendere - så formskjærer man til en passe bit av vannfast kryssfinér slik at ytterkanten som møter skroget tar opp bordgangens fasong, så nøyaktig som mulig. Bruk en pappskive som mal og skjær til med saks, for så å overføre ferdig mal til kryssfinéren. Ellers blir det garantert masse feilkutt i dyr kryssfiner - noe jeg fort fant ut!

 

t23_stoepeknaer2.jpg

N.B.: Høyre kne (det borterste) er ferdig støpt fast, mens det venstre foreløpig er satt opp "på prøve" som man ser av tvingene.

 

Der hvor finerplaten møter innerskroget, sliper man (få vekk gelcoat / toppcoat) en ca 20-25cm bred remse langs- og oppetter innerskroget for å gi god heft for nytt polyester-støp. Sett så dette finer-kne (som jeg kaller det her) midlertidig fast i ønsket posisjon og støp det fast med glassfiber-remser slik at disse dekker støpekanten på innerskroget og deler av finér-kneet samtidig. Begynn med bredest mulig glassfiber-remse og legg på ytterlige 2 lag, slik at påfølgende lagene blir smalere og smalere. For best mulig styrke bør dette gjøres på begge sider av kryssfinéren .

 

Sjematisk fremstilling:

kryssfinerknaertegning.jpg

:wink: Vennligst ingen kommentar ang. proporsjonene i tegningen - en "kunstner" står helt fritt når det gjelder slike trivialiteter... :lol:

 

____----------------____

I fronten av styrhuset må jeg først sage vekk det lille halvskottet - rester av inngangen til den gamle løsningen. Jeg vil ha en mest mulig åpen løsning i styrhuset og under dekk. Ser ikke noe poeng i å dele opp et på forhånd lite område i enda mindre, trange biter...

t23_utgangspunkt.jpg

...selv om man skal være litt forsiktig i så måte. Det fleste skott har flere funksjoner utover det å dele opp "rom". Jeg tenker her på styrkemessig avstivning. Derfor fjernet jeg heller ikke hele skottet.

t23_laminerebabordside.jpg

 

Så var det bare å "laminere seg" akterover til vi møter disse innstøpte "knærne" og, vips - så har vi forbindelse mellom styrhuets akterskott og fronten på styrhuset. Og da er grunnlaget for babordsiden av styrhuset lagt...

 


Fortsettes:

:seeya:

Edited by Walter_S
Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...