Dinamo Svart 6.Mai.2009 Del på Facebook Svart 6.Mai.2009 Enno ein gong gjekk isen, og ryggmargen tinte opp. Det må vera våren . Magne Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 6.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2009 He-he! Mange gode replikker her - og takk for "konfekten" til dere allesammen! Skal prøve, så godt jeg kan, og oppdatere dere fortløpende. Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Bøljan Svart 6.Mai.2009 Del på Facebook Svart 6.Mai.2009 Dæven døtte! Jaggu bra kællen er igang se Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 14.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2009 Fortsettelsen fra: Ihvertfall så har nå gubben kledd på seg blå-klærne sine og er i sving igjen i garsjen og oppunder båtpresenninga... Igjen så har det vært opphold i fremdriften, dels p.g.a. (langt fremskreden) alder (gamle, støle kropper duger ikke til båtbygging lenger) - dels p.g.a. andre og viktigere gjøremål. Båt er tross alt "luksus" og "blot til lyst" og må ofte vike for mere seriøse ting, som familie, hus og (til dels...) bil. Svikt i regelmessig søvn (en plage jeg har opparbeidet meg..) må også ta en del av skylda for overskuddsmangel og svikt i fremdrift. Åkke som. Noe har blitt gjort, om en noe sporadisk og lite planmessig. Som før fortalt så sliter jeg fremdeles litt med motivasjon og tar derfor bare ting jeg synes det er moro å pusle med, i håp om at gløden jeg hadde i fjor høst, kommer tilbake. Med denne litt "feige" innstilling, så blir det mye småpussel som ikke er noe å vise frem og naturligvis lange kaffepauser. Har bestemt meg for ikke å tenke sjøsetting (og få panikk fordi jeg ikke rekker St. Hans 2009 - noe som var planen i fjor...) og isteden bare konsentrere meg om å finne gleden ved å pusle. Da blir det også gjordt ordentlig, noe jeg vil ha igjen for siden.... Da prøver vi igjen: Etter at jeg ifjor var ferdig med å snekre, støpe og male den selvlensende dørken akterut...(som vi ser bilde av her) ...så stilte jeg et spørsmål i Åpen Forum i en egen tråd om hvordan jeg eventuellet kunne forsterke disse ABS-lukene som jeg skulle bruke i dørken. I tråden - ABS-luker i dørk / dekk - forsterke lukedeksel med glassfiber? fikk jeg da også mange gode forslag til å gjøre det. Slik ser lukenes underside ut..... Personlig så hadde jeg mest sans for dette forslaget.... Hvordan hadde det vert å brukt kryssfiner under lukene som du limer fast med tec 7/sikaflex? Dette blir litt mer fleksibelt... ...og gikk så igang med en kjempe-pusle-jobb. Jeg skar til 9mm kryssfiner i passende 3-kanter og gjørde akkurat som eysteind foreslå. Limte disse inni utsparingene på lukens underside med Biltema sin "Sikaflex"-variant - Marin Tetning, en Polyuretanbasert fugemasse som tåler litt bevegelse og holder i - 30 til +80 som er samme som ABS-lukene tåler. Alle kan tenke seg hvilket "puslespill" dette ble. Det var nødvendig med 18 stk trekanter til den store, doble luken - som vi ser undersiden av her i bildet over - og 9 stk trekanter til hver av de 4 mindre lukene. Det blir 63 stk trekanter som måtte passe slik at det ble plass til en ca 2mm Sikaflex-skjøt imellom kryssfinér-trekanten og ABS-godset for å unngå direkte kontakt, når man tråkker på luken. Og slik ser den lille luken ut, like før jeg monterte den idag. Utpå ettermiddagen idag: Nå er endelig alle lukene forsterket på undersiden og skrudd fast i glassfiber-dørken. Har lagt en stripe med Biltema sin "Sikaflex" slik at den skal være helt tett nå. Lukene kjennes nå mye mere solid å gå på, etter at de er skrudd fast og forsterkningen under virker som den skal. Det som blir spennende å se, er hvordan de oppfører seg i 5º-10º minus til vinteren... Men dit er det ennå lenge - først må jeg få båten på vannet... Fortsettes: Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Walter_S Svart 14.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2009 (redigert) Fortsettes fra: "Men dit er det ennå lenge - først må jeg få båten på vannet..." Siden jeg ha vært "In absentia" såpass lenge nå og halvparten av mine "tilhengere" (i den grad det er noen igjen...) vel nærmest har gitt opp hele båtbygger-gubben, så får jeg vel gjøre en liten ekstra innsats idag og skrive 2 kapitler om den møysommelige og puslete vei til egen kombisjark. Igjen må jeg ta opp tråden fra et tidligere innlegg, nemlig styrhustaket. Og da må jeg først legge ut et bilde av hvordan styrhustaket egentlig ser ut, for at dere skal ha noen forestilling om hva jeg egentlig har funnet på nå da.... Her er selve taket like etter at jeg var ferdig med å plaste og slipe. Som man ser så utgjør taket en ganske så stor flate. I prisippet så er taket med karmen bygget som en simpel "sandkasse" - firkant med en karm rundt. Volumet som denne "sandkassen" representerer er nokså mange liter og dreneringen av taket har vært et lite hodebry for meg. Usikker på hvordan og ikke minst hvor jeg skulle tappe av regnvannet, gjorde at jeg forskjøv hele problemstillingen til senere. - Noe jeg selvfølgelig har angret på bittert !!! Her er hvordan jeg hadde ordnet dreneringen på min forrige båt, "MORILD". Man ser her i akterkant - kl. 15:00 - på babord-siden et 90º rørbend som går rett ned gjennom taket. Dette var en grei måte å drenere på (det var selvfølgelig en tilsvarende på styrbord side også) forsåvidt - MEN - problemet var når jeg gikk på land eller kom ombord, og gikk langsmed taket og holdt meg fast i karmen at båten selvfølgelig krenget og at jeg da fikk meg en dusj med smeltevann nedover lårene og nedi gummistøvlene (!!!) - noe som ikke alltid var like velkommen. Så her måtte jeg finne på en helt annen løsning. Mange varianter ble tenkt gjennom og forkastet, helt til jeg kom på den geniale* idéen om å tappe av vannet rett ned gjennom takplaten og inni styrhuset! ( ) Det høres jo sinnsykt ut men dere får nå bare ha litt tålmodighet med meg, så skal jeg forklare dette med bilder. Akkurat hvor genial* denne idéen egentlig er, vil vise seg til førstkommende vinter... Selve yttertaket er bygget opp av 15mm vannfast X-finér med 2 lag (3mm) glassfiber på toppen, tilsammen 18mmm tykk. Først så skar jeg ut en 7mm dyp runding / fordypning for å kunne forsenke "flensen" på skroggjennomføringen jeg brukte. Så skrudde jeg på en ekstra forsterkning av 15mm kryssfinér på takplatens underside (Innertaket), slik at samlet "gods" i taket blir på hele 26mm... Så skar jeg ut resten for å få plass til gjennomføringen... Her ser vi hvordan det passer akkurat. Det blottlagte treverk ble over natten sauset inn med flytende polyester, slik at det skulle bli vanntett - bare i tilfelle Sikaflex'en skulle begynne å lekke - Jeg er en typisk "bukse-sele" pluss "belte"-mann. Hele "greia" ble så selvfølgelig lagt ned i Sikaflex (også i gjengen) og glattet ut, slik at det idag kun er et hull tilstede, mens resten av "greia" (gjennomføringen) er skjult i Sikaflex - garantert vanntett! Her ser vi kontramutter til gjennomføringen på plass... ...og her er forsterkningen limt på med polyurethan-lim i tillegg til å være skrudd med syrefaste skruer. Her sparer vi ikke på noe, sterkt skal det bli! Den blå streken på gjennomføringen er nivået for innertaket. Så er innertaket på plass, med utskjæring til gjennomføringen og foret ut med teakring. Når drenerings-slangen er på plass, så ser det slik ut: Babordsiden... ...litt finsnekring for å lage egne beslag i mahogny må til... Styrbordsiden... ...ved døren ut til akterdekket. Litt finsnekring i mahogny her også... Tilsvarende stuss i skutesiden, styrbord: Så går vannet ut her... ..gjennom denne gjennomføringen.. ...og kommer ut øverst på skrogsiden, rett under fenderlista. --------------------------------------------------------------------------------------------- Slik, ja! Det gjenstår nå bare å feste denne 1/2" slangen inntil skottet flere steder, øverst og olje disse "mahognybeslagene" som jeg koser med for tiden. Denne fin-snekringen i et edelt treslag er som balsam for sjelen for meg, og jeg koser meg "glugg ihjel" for tiden - som det so makabert heter. Jeg sager ut disse "beslagene" for hånd og sliper de til i timesvis - det er ekte skaper-glede som ligger bak disse. Dette gjør jeg med vilje for å få igjen denne brennede iveren (som jeg hadde i fjor) med å "skape" en båt... At hele gubben og for den saks skyld, halve garasjen også, er full av mahognystøv er bare en forbigående tilstand og til-og-med mahognysagflisen tas vare på i bokser for senere bruk - man kaster ikke slikt edelt materiale! Fortsettes: N.B.: Hvis noen syns det blir FOR mange bilder, så må dere si i fra! Redigert 14.Mai.2009 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
edo Svart 14.Mai.2009 Del på Facebook Svart 14.Mai.2009 N.B.: Hvis noen syns det blir FOR mange bilder, så må dere si i fra! Nei, det blir aldri for mye bilder, flott å se det du er igang igjen Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
Ben Sin Svart 14.Mai.2009 Del på Facebook Svart 14.Mai.2009 N.B.: Hvis noen syns det blir FOR mange bilder, så må dere si i fra! Tror det går greit jeg Walter. Så bra at det igjen nærmer seg ferdig båt! Sitér dette innlegget Link to post
MartinN Svart 14.Mai.2009 Del på Facebook Svart 14.Mai.2009 Walter is back in business! SVÆRT GLEDELIG og NYDELIG arbeid!!! Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 14.Mai.2009 Del på Facebook Svart 14.Mai.2009 Dette var en fiffig løsning Blir ikke for mange bilder nei, bare og fóre med flere bilder Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 14.Mai.2009 Del på Facebook Svart 14.Mai.2009 Utrolig flotte beslag til dreneringsslangen. Hvordan går med leveringen av glassene til styrhuset? Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 14.Mai.2009 Del på Facebook Svart 14.Mai.2009 Dette er flott tråd. Vil si den holder meget høy standard. Leser denne med stor innlevelse og er meget imp. Bildene er prikken over i en. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Gurba Svart 15.Mai.2009 Del på Facebook Svart 15.Mai.2009 Kjempe fine bilder, og jeg tar av meg hatten for hvor dyktig du er. Kjempe artig å ha hilset på deg. Godt håndtrykk og rette smilet. Bildene du legger ut blir det aldri for mange av. Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 15.Mai.2009 Del på Facebook Svart 15.Mai.2009 Syns dette fortsatt ser bra ut Sitér dette innlegget Link to post
Njoger Svart 18.Mai.2009 Del på Facebook Svart 18.Mai.2009 Jeg er veldig imponert over nøyaktigheten din, Walter! Må faktisk innrømme at trådene dine(denne, og ombygging av Sabb til ferskvannskjøling) har reddet tresnekka mi fra å bli jonsok-bål i år! Nå blir det oppussing og sjøsetting til Jonsok . !! Takk for inspirasjonen! PS: Forklaring: på vestlandet heter St.Hans Jonsok Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 18.Mai.2009 Del på Facebook Svart 18.Mai.2009 Akkurat hvor genial* denne idéen egentlig er, vil vise seg til førstkommende vinter... I og med at "dreneringen" går innvendig vil du forhåpentligvis holde slangene åpne så lenge det er varme i styrehuset. Er det tilsiktet? PS! Blir aldri for mye bilder. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
SeaRaymond Svart 18.Mai.2009 Del på Facebook Svart 18.Mai.2009 Er det godt fall og ingen vannlås effekt (som kan fryse plugg) burde dette fungere, snøen renner uannsett ikke gjennom før den blir tint Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 18.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2009 ...Kjempe artig å ha hilset på deg. Godt håndtrykk og rette smilet. I like måte, Anders! Og du er faktisk "penere" i virkeligheten enn avataren din gir inntrykk av også.... ...Må faktisk innrømme at trådene dine(denne, og ombygging av Sabb til ferskvannskjøling) har reddet tresnekka mi fra å bli jonsok-bål i år! Flott! Da har jeg oppnådd noe med trådene mine. ...Er det tilsiktet? Var ikke dét, opprinnelig - men jeg kan jo påstå det nå...... ... snøen renner uannsett ikke gjennom før den blir tint... Ferdig måkt snø, men andre ord - den eneste snøen jeg liker! P.S.: Jobber med et nytt innlegg som forhåpentligvis kommer i løpet av kvelden.... Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
M/S Bastard Svart 18.Mai.2009 Del på Facebook Svart 18.Mai.2009 Ojoj, da blir det mere bildesnadder tipper jeg. Da kan jeg i ro og mak ta en tur i båten for og sjekke om det har lekket noe mere fra kalesjen Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 18.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2009 (redigert) Fortsettes fra: "...og kommer ut øverst på skrogsiden, rett under fenderlista." Vel, vel, Bastard - det blir noen bilder, men så revolusjonerende og nytt blir det jo ikke! Bare litt småsnadder fra nå av, de store "løftenes tid" er over nå og tatt for lengst. Sist så snakket jeg en del om drenering av det store sjark-taket. Og la ut noen bilder fra hvordan jeg løste dreneringen i akterkant av denne. Nå kom jeg over 2 stk. 3/4" messing skroggjennomføringer og tenket i samme slengen at de 2 dreneringer jeg har, som jo er i akterkant av taket, vil nok være for liten for å være sikkert på at det ikke ble "flom" oppå der. - Et slikt tak trenger bra drenering: Dessuten var plasseringen av de første dreneringshullene jo basert på en høyst teoretisk teori (finnes det noen annet teori enn en teoretisk en...?), som antageligvis slettes ikke vil slå til som beregnet. Jeg konstruerte taket slik at det var en svak helling akterover - nettopp for å samle ren- og smelte-vann og for å drenere det vekk. Men, denne hellingen er jo høyst teoretisk og stemmer kun sålenge <MALAIKA> står på asfalt i hagen min - den er basert på at vannlinja er i vater. Og det vet jeg jo ingenting om, før jeg sjøsetter båten! Så for å være sikkert på å ta litt i, så bestemte jeg meg for å montere disse 2 stk. 3/4" dreneringer i forkant av taket. Men denne gangen skulle vannet bare renne ned på dekk, uten å lage noe mye slange-hysteri ut av det. Nå er det jo ikke - som her - bare å sette bormaskin i taket og la det stå til....! Før man setter igang må man undersøke godt om man har, og hvilke størrelser på hullsag man har og hvordan disse passer overens med dimensjonene på gjennomføringen. Så tar man et stykke skrap-kryssfiner-panel og prøver ut om dette stemmer. Borer- prøver og monterer på forhånd. Passer hullene til gjennomføringene, o.s.v. - Det er mulig at jeg overdriver dette med å ville ha "full kontroll" noe, men det er nå slik jeg vil ha det!! (..er det rart det tar tid å bygge båt?) Så må man måle seg frem nøyaktig hvor man skal sette boret i for å komme ut akkurat DER, på undersiden. Flensen på gjennomføringen skal felles ned "flush" i taket, slik at den kan senkes ned i Sikaflex. Vi sager bare 1 mm av gangen og kontrollmåler (7mm forsenkning!) underveis. Der stikker'n frem, og det er plass til kontramutter også! Var heldig med den... ...og her har vi senket hele greia ned i Sika. Sika på gjengen og kontramutter på undersiden... ...og så er vi i mål. Legg merke til at plasseringen er slik at eventuell "fossefall" ovenifra ikke renner rett ned på ett av de 3 vinduene. Dreneringen kommer ut akkurat i mellom selve vindusåpningen. Mens jeg går og venter på gummipakninger til vinduene - selve glasset fikk jeg for 14 dager siden tilskjært, mens gummipakningen (30 meter!) som fulgte med var selvfølgelig feil dimensjon og måtte returneres - og siden jeg måtte vente en uke ekstra, så lette jeg etter småplukk jeg kunne ordne imellomtiden. Da gikk det mest i snekring av et lite skap jeg holder på med. Mye mikk med rare vinkler og oppdeling av skaptoppen (plate i mahogny), osv. Pluss at jeg endelig fikk ut finger'n til å sette i det eneste "kjøpevindu" i hele båten. I et svakt øyeblikk i vinter så bestemte jeg meg for å "spandere" et lite vindu over "dasshuset". Et slikt fornemt aluminiums-ramme vindu. Kjøpt i Båtbua / Fredrikstad, men levert av Sleipner, og som sådan som alt annet levert av Sleipner = kjempedyrt!! Tror jeg ga neste 1.400,- (ihvertfall 1360,-) for dette lille "aluminiums-vidunder" - men jeg ville ha ett vindu som jeg kunne ha åpent også mens jeg var borte fra båten, for lufting i mitt fravær. Og selvfølgelig for lufting av diverse farlige avgasser når selve dasshuset en gang skal tas i bruk, standsmessig... Det er dette lille, avlange vindu over dasshus-humpen her som skal settes i. Utmålte skruehull borres til 5mm syrefaste maskinbolter Så må innerramma - som selvfølgelig kostet 460,- ekstra (!!!!) borres opp til skuene. Man kunne nesten tro at for 460,- kroner så kom det ferdig borret.... Et lite lag med Sikaflex i anleggs-flensen må til. Det hele trykkes - andektig - på plass. Innerramma settes lirkes på plass og 5mm låse-muttere trekkes forsiktig til. Boltene må selvfølgelig kuttes til riktig lengde, den må jo ikke stikke ut-forbi selve mutteret! Det passer jo aldri med standard boltelengder når man monterer slikt. Vet du hvor lang tid det tar å sage over en syrefast 5mm bolt? Joda, lang nok tid for at du merker det - og jeg skulle ha 4 bolter... Vindu i åpen luftestilling. Det går an å åpne det i 4 små inkrementer (eller hva det nå heter på norsk...) slik at vinduet kan justeres akkurat som man vil ha det i luftestilling. Utvendig i lukket stilling. Og til slutt i åpen posisjon. Det er fordi vindusåpningen er såpass beskyttet av et stort takoverheng at jeg kan ha det åpent i luftestilling også når jeg ikke er ombord. Må bare prøve å holde småfuglene ute.... Fortsettes: Redigert 18.Mai.2009 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
M/S Bastard Svart 18.Mai.2009 Del på Facebook Svart 18.Mai.2009 (redigert) Dette blir helt supert, kjekt og være igang igjen vil jeg tro. Ja, båtsaker er dyrt. Det flagrer lapper for den minste ting man har lyst på Redigert 18.Mai.2009 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 18.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2009 (redigert) Fortsettelse fra: "Må bare prøve å holde småfuglene ute..." Er akkurat inne i en "produktiv" periode (bare her på skrivebordet altså) - og da bare fortsetter vi litt til. So nevnt i forrige avsnitt så går jeg og verker og venter på å få satt i vinduene På lørdag 16. mai var jeg litt uheldig med oljing / lakking av mine "diverse målsøm" mahogny-dingser. Høytidelig ble de oljet med Benarolje og lagt utover i garasjen for å tørke. Det skulle jeg aldri ha gjort. For den dagen så blåste det ganske mye, og som kjent så er lufta full av gult bjørke-pollen - som selvfølgelig fant veien inni den åpne garasjen min og satt seg til på disse "dingsene" mine.... Det blir en slipeomgang til før vi er i mål her! Og etter denne dagen i strålende solskinn, røde-hvite-og-blåe flagg, grønne trær og blå himmel i går, så fortsetter arbeidet på <MALAIKA> igjen idag - 18. mai! Glassmester Bøckmann ringte og sa at den nye gummipakningene nå er kommet og jeg kunne hente disse. Var der kl.: 08:30 idag og henta de. 30 meter med glinsende og uregjerlig svart gummidings... ..som strekker seg innover styrhuset. Jeg tror aldri at jeg har sliti så fælt som idag! Den "jæ***" gummipakningen er så uhåndterlig og stiv, og lever sitt eget liv.... ...at den må temmes med tape både oppe og nede! Fikk beskjed av glassmesteren til å kappe gummilista med ca 15mm overmål for å sprenge ut hjørnenen. Det var heller ikke enkelt å få til! Noe så uregjerlig og uhåndterlig har jeg ikke vært borti før!!! Fy f***, for et slit! Jeg har krampe i hender, fingrer og armer. Jeg er møkkete på hender, fordi denne pakningen er smurt inn med noe olje-greie, antageligvis for å bevare den. Det er nesten umulig å gjennomføre dette alene! Har brukt mer enn 3 timer bare for å få på plass gummilist til 2 vinduer - og det er UTEN å få inn glasset!!! Jeg slapp opp for armer - man har jo bare to da.... - og måtte tilkalle hjelp av Kari (kona) for å holde både her og der ( - ikke noe koffert-tenkning her nå da!!!) og tilsammen fikk vi, etter 3 timers intens jobbing - ...kom vi så langt! Nå kan den for***** gummipakning stå sånn til jeg eventuell får hjelp av noen andre til å sette i selve ruta. Hvordan det skal kunne gå, fatter jeg ikke! Akkurat idag så har jeg - for første gang - angret på at jeg i det hele tatt har satt igang denne ombyggingen. Jeg skulle nok heller beholdt båten som den var og heller levd med de manglene den hadde som vinterbåt - eller for å si det på en annen måte - jeg skulle ha finni meg en annen båt!! Fortsettes forhåpentligvis! Redigert 18.Mai.2009 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
M/S Bastard Svart 18.Mai.2009 Del på Facebook Svart 18.Mai.2009 (redigert) Har du værktøyet for og sette inn ruta og låselista?? Mulig du får låne det av glassmesteren, ellers så fåes vel det ganske rimelig på Biltema Jeg tittet på når glassemsteren byttet rute for meg, det gikk "ganske smidig" Ville nok vært enklere om ruta hadde passet hehe.. Han rota vel en halv time hos meg Redigert 18.Mai.2009 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 18.Mai.2009 Del på Facebook Svart 18.Mai.2009 herlig å se deg i gang igjen hadde det hjulpet å lagt listene i varmt vann først??? så helt forferdelig å jobbe med det blei dårlig med kaffebesøk er det meg eller kaffe du ikke liker skal ikke jage deg fra arbe men er du rundt phønix brygga så sving gjerne innom heia videre - og bilder du spurte om blir det ALDRI for mye av Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Hobby 430 Sport Svart 18.Mai.2009 Del på Facebook Svart 18.Mai.2009 Supert jobba men den McGyver teipen lager noen sinsyke limresten hvis den henger for lenge oppe, å for lenge er 1 dag ville bare informere deg sånn at du kanskje slipper å få grå limflekker rundtomkring i båten din Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
skipsbygger Svart 18.Mai.2009 Del på Facebook Svart 18.Mai.2009 kan ikkje seie at eg er dypt inponert Sitér dette innlegget industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.