MagneO Svart 18.Mai.2009 Del på Facebook Svart 18.Mai.2009 Hallo! Jeg har satt inn et par slike vinduer. Det er godt nok å måle omkretsen, legg til en (1) % og kapp listen på det målet. Problemet er jo at det er omtrent umulig å måle uten hjelpemann! Vinduet går greit inn. Masse Zalo og hjelpemann på innsiden. Pakningen i først, vipp den slik at den skrår utover og sett igang fra utsiden. Kjøp et slikt vindusverktøy med låselist verktøy med i pakken. Mvh Sitér dette innlegget Link to post
sailor83 Svart 18.Mai.2009 Del på Facebook Svart 18.Mai.2009 Har bare satt inn vindu i bil(boble), og det beste da er å ta pakningen på selve ruten, legge en tråd/tau/elkabel i yttersporet, få en til å holde vinduet mot hullet og dra tråden ut, slik at gummilisten bretter seg over kanten, og svopp så er vinduet på plass. trenger ikke noe fancy verktøy, bare en til å holde vinduet mot hullet det skal inn i(er mulig å holde det intill selv også, men litt mer arbeid og stress). Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 18.Mai.2009 Del på Facebook Svart 18.Mai.2009 Jeg ville også tenkt omvendt, altså list på rute med tråd å trekke inn. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 19.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 (redigert) Jeg har fått lånt disse 2 spesial-verktøyene fra glassmesteren. Sylkrok og låselist-trekker. Fremgangsmåten med først å sette inn gummilista (med litt overmål) og siden lirke og presse inn ruta, fikk jeg også beskrevet av glassmesteren, så jeg følger den. Jeg har også prøvd å varme opp pakningen med varmepistol, men det hjalp ikke noe på smidigheten. Det er gummi og ikke plastikk i lista. ...er det meg eller kaffe du ikke liker ?.. Vanskelig å si før jeg har møtt deg, Jarle! Men jeg tror nok vi vil komme overens, vi to! Og kaffe går det mange kopper av om dagen. Men det er kanskje noe med tiden som ikke strekker til... kan ikkje seie at eg er dypt inponert Nei, som skipsbygger så har du sikkert sett det bli gjordt bedre, og du har sikkert en del å lære bort til oss - så kom igjen med det! Redigert 19.Mai.2009 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
BjornLie Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Et tips: Verktøy for montering av låselist fås hos Biltema. Har selv brukt det med stort hell. Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
SeaRaymond Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Jeg er iallefall imponert, og at du heller skulle kjøpt en båt som innfridde krava i utgangspunktet kan vel så gjerne være, men ingenting er som det en selv har gjort, og spesilellt når det er så VELGJORT En annen ting er at nå former du båten akkurat som du selv ønsker, ville alltid vært noe en ønsket annerledes om du kjøpte ferdig (nesten alltid iallefall ) Båtbyggeren som ikke er imponert over dette oppfordres til vise hva han ville gjort annerledes, og komme med tips, fremfor å si; "Jeg er ikkje inponert" En annen ting, hadde du ikke satt i gang dette prosjektet, hadde vi heller ikke hatt en slik flott tråd denne er, stå på! Sitér dette innlegget Link to post
Njoger Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Jeg byttet vinduer i snekka for etpar år siden, og sleit ganske kraftig med de to-tre første . Det går lettere etterhvert når du får "dreisen" på det ! Stå på, det går nok bra, som med det andre arbeidet du har fått til !! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Bytta bakrute på en eldre bil og da måtte listene på ruta, tråd i spalten inn mot karosseriet så var det å dra/vrenge leppa over metallet. På egen båt må jeg først montere lista på båten, så er det zalo og vann i mengder, banning og herjing. Av en eller annen grunn har jeg ikke brukt tråd, men det ville helt sikkert vært hensiktsmessig med tråd i spalten mot vinduet og vrenge leppa over ruta. Det jeg ikke skjønner er at dine lister er så harde å montere inn mot båten, får meg nesten til å tro at spalten må ha feil dimensjon? (Evt. at zalo faktisk hjelper noe helt fantastisk?). Har litt på følelsen at listene må av igjen når vinduene skal på.... dvs at "bilmetoden" må brukes. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 (redigert) Vanskelig å si før jeg har møtt deg, Jarle! Men jeg tror nok vi vil komme overens, vi to! Og kaffe går det mange kopper av om dagen. Men det er kanskje noe med tiden som ikke strekker til... bra du ikke svarte : elsker kaffe Nei, som skipsbygger så har du sikkert sett det bli gjordt bedre, og du har sikkert en del å lære bort til oss - så kom igjen med det! sikkert bare missunelig fordi han så hvordan det skal gjøres Redigert 19.Mai.2009 av Jarle B (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
index Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Fremgangsmåten med først å sette inn gummilista (med litt overmål) og siden lirke og presse inn ruta, fikk jeg også beskrevet av glassmesteren, så jeg følger den. Det går nok bra! Sett glasset inn i sporet nede først, og jobb deg deretter rundt med verktøyet, så smetter det nok på plass ganske greit. En flaske Zalo er forøvrig gull verdt å ha for hånden. Litegrann Zalo på fingen gjør pakningen mye greiere å smette over. Varme er ellers greit selv på gummipakninger, men det hjelper lite for glasset sin del å varme pakningen på forhånd siden den kjølner før du får glasset på plass. Men en halvtime i varmt vann kan gjøre den smidigere å montere i vindusåpningene, i det minste. Og det er vel heller ikke så dumt. Jeg har skiftet en del bilruter opp gjennom årene, og jobben går betydelig lettere sommerstid enn på vinteren for å si det sånn... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
skipsbygger Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 kan ikkje seie annet enn at eg er dypt inponert Sreiv desverre litt feil i går kveld... sorry. synes arbeidet ditt er supert Sitér dette innlegget industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15 Link to post
MagneO Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 (redigert) Sett glasset inn i sporet nede først, og jobb deg deretter rundt med verktøyet, så smetter det nok på plass ganske greit. Korrekt! Husk at det er like godt å bare sette i gang å få inn et vindu, i stedet for å kappe alle pakningene først. Da har du gangen i det, og finner ut om du har riktig opplegg for å måle lengden. Mvh Redigert 19.Mai.2009 av MagneO (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 19.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 ...En annen ting, hadde du ikke satt i gang dette prosjektet, hadde vi heller ikke hatt en slik flott tråd denne er, stå på! Nei, ikke sant! Og hva skulle JEG ha gjordt isteden for å sitte foran PC'n min hver kveld, finne frem bilder, sortere de i rekkefølge, laste de opp på BP-server'n og tilbringe timesvcis med å og skrive avhandlinger om ditt og datt og annet jeg ikke har greie på heller! det hadde vært sååå kjedelig...! ...Det går lettere etterhvert når du får "dreisen" på det Takker for tilliten, Njoger - joda, det går nok lettere etterhvert. Er ganske så sikkert på det at, når jeg er ferdig med å sette inn alle rutene, så har også jeg blitt ekspert på det! - Bytta bakrute på en eldre bil og da måtte listene på ruta, tråd i spalten inn mot karosseriet så var det å dra/vrenge leppa over metallet. - Har litt på følelsen at listene må av igjen når vinduene skal på.... dvs at "bilmetoden" må brukes. Det er stor forskjell på å sette i ei gammeldags bilrute, mot dét å montere vinduer på båt. - På en bil er som regel glasset tykkere enn godset som pakningen sitter på - da kan man bruke snor-trikset. Men på en båt så er det omvendt. Godset som ruta sitter i er tykkere - i mitt tilfelle 13-15mm tykk - og glassett tynnere - 6mm i mitt tilfelle. - Håper ikke det, Pinkvin - da griner jeg! Det går nok bra! Sett glasset inn i sporet nede først, og jobb deg deretter rundt med verktøyet, så smetter det nok på plass ganske greit. En flaske Zalo er forøvrig gull verdt å ha for hånden.... Takker for oppmuntring, index - det ornær sæ i Fredrikstad, vettu! Sreiv desverre litt feil i går kveld... sorry. synes arbeidet ditt er supert Ja, det er fort gjordt å taste feil - to små ord kan få en setning med en mening som er helt motssatt av det man ville ha uttrykt! - Takker for konfekten, skipsbygger! *************** Når det gjelder bruk av Zalo, så har jeg vegret meg til det hittil, fordi denne gummipakningen sværter noe så grassalt. Det er ille som det er, og det ville sikkert bli enda værre griseri hvis jeg dynker Zalo i øst og vest. Man nå har jeg lært meg å tørke gummilista omhyggelig ren, før jeg monterer den. Ting tar tid - å lære noe nytt, også! - Men når jeg skal ha i ruta i slissen, så har jeg bestemt meg å bruke Zalo - det er et must, ifg. glassmesteren. Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Walter_S Svart 19.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 ...men den McGyver teipen lager noen sinsyke limresten hvis den henger for lenge oppe... Takker for godt tips og gir deg rett. Skiftet alle lerrets-tape-strimler ut med vanlig maskeringstape (skal bare stå til overimorgen). Denne McGiver'n har allerede satt sine spor på den sorte gummipakningen enkelte steder. Glad jeg fikk den av! Takk skal du ha, SandvikAC25! ...Husk at det er like godt å bare sette i gang å få inn et vindu, i stedet for å kappe alle pakningene først. Da har du gangen i det, Det er letter sagt en gjordt, MagneO. Grunnen til at jeg gjør det slik med alle pakning på plass først, er jo at jeg ikke har noen til å hjelpe meg før på torsdag (overimorgen) og da kun 1 dag!! Så jeg fornbereder at alt er på plass (gummipakning) før svigersønnen kommer, da kan vi konsentrere oss om å få inn flest mulig ruter! Svigersønnen går på Ingeniørhøyskolen og leser til eksamen denne uken og har det stritt og har derfor bare torsdagen å avse. Og å sette i glassrutene uten å ha en mann på innsiden er håpløst, jeg får aldri inn et vindu alene! Min gode båt-kompis Willy med sjarken er også opptatt på sin kant og har ikke tid til å hjelpe akkurat nå... Men det er greit slik - man skal skynde seg langsomt! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
M/S Bastard Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 (redigert) Hadde ikke skuta mi vært ett flytende snekkerverksted skulle jeg tatt turen over og tatt i ett tak. Jeg undres litt over at du synes den gummlista var så uregjerlig. Glassmesteren som satt inn vindu hos meg banket på lista med bare hendene, tok ikke 5 minutter engang. Resten av tiden brukte han/vi på og sette inn en rute som er for stor Uansett, det blir jo bra når du først får det på plass. Også blir det nok en milepæl når vinduene først er montert og du slipper og tenke mere over det Redigert 19.Mai.2009 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 19.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 (redigert) Fortsettelsen fra: " - eller for å si det på en annen måte - jeg skulle ha finni meg en annen båt!! " Dagen idag gikk med på å konsolidere stillingen min, sette meg ned for å fundere og få mine tanker på rett kjøl igjen. Gårsdagens batalje med denne herskens gummipakningen sitter ennå i bakodet og det verker i armer og hender. Jeg var nok ikke helt meg selv igår og så litt mørkt på det - ser det nå, når jeg leser hva jeg skrev igår!! Fant jo kanske fort ut at jeg angrep saken litt feil og nå man bruker mere muskler enn hjerne så går det bare en vei - rett vest! Etter min daglige morgentur med bikkja besøkte jeg først han Willy med sin Viksund 660 i innlegg #255, som står på land på Kjøkøya. Han har tatt opp båten sin for å sage av toppen på styrhuset (hardtopp) og bygge seg "skikkelig" sjarkhus og samtidig forhøye litt for å få litt større plass under dekk. Han har blitt inspirert av min egen ombygging og har fått mange idéer når han har besøkt meg på min egen "byggeplass" - minst en gang i uken, mest for å skravle, juge og terge meg egentlig. Adskillige kaffekopper har blitt fortært og mange torsk vi hadde pilket for noen år siden, vokste seg både stor og tung i løpet av samtalene!! Først vil jeg jo si at jeg faktisk har disse to spesial-verktøyene som glassmesteren bruker for å lirke på plass både gummilist og for å løfte gummileppa når glasset skal i, pluss denne spesielle låselist-holder for å få på plass låselisten til slutt. Slik ser de ut - har fått låne de av Glassmester Bøckmann, hvor jeg handlet både ruter og pakning. Som nevnt lenger oppe. Jeg slet meg ut igår, helt til jeg idag tenkte gjennom problematikken, og fant ut at jeg gjorde det tungvindt og ikke minst feil igår. Idag har vi (Kari og jeg) satt i ytterlige 3 vinduspakninger og det med adskillig mindre slit og svette og tårer!! Idag tok vi styrbordside.... ...og akterskottet... ...slik at dette er klart til... ...overimorgen (torsdag), da svigersønn Alasdair kommer og hjelper meg. Samtidig skal vi da forsøke å sette i selve glassrutene. Da må det være to mann. I morgen skal jeg sette på gummipakninger på de siste tre vinduene i styrhuset, nemlig frontrutene. Ellers så kopierer jeg en par setninger fra mitt innlegg #789 - for å forklare HVORFOR jeg gjør som jeg gjør: "Grunnen til at jeg gjør det slik med alle pakning på plass først, er jo at jeg ikke har noen til å hjelpe meg før på torsdag (overimorgen) og da kun 1 dag!! Så jeg fornbereder at alt er på plass (gummipakning) før svigersønnen kommer, da kan vi konsentrere oss om å få inn flest mulig ruter! Svigersønnen går på Ingeniørhøyskolen og leser til eksamen denne uken og har det stritt og har derfor bare torsdagen å avse. Og å sette i glassrutene uten å ha en mann på innsiden er håpløst, jeg får aldri inn et vindu alene! Min gode båt-kompis Willy med sjarken er også opptatt på sin kant og har ikke tid til å hjelpe akkurat nå... " Eller fordriver jeg tiden med småpusling og idag var det noe tapesering på gang. Utmot skroget, rett over dette skapet her var jeg nødt for å ty til "båt-tapet" , slik skumfylt skrogtrekk jeg har liggende en par størrelser av. Trodde først jeg skulle kle det med mahogny-lister, men det blir for mye pirk og vil ta for lang tid. Slik gikk dette i løpet av noen timer og ser renslig ut. Selve topp-platen i massiv mahogny ligger i garasjen og har fått seg en par strøk med lakk. Blir nok flere strøk etterhvert, det skal jo tåle både varm kaffekopp og ellers en del slitasje. "Så går no dagan..." - Som han Høvdingen pleier å si! Fortsettes: Redigert 19.Mai.2009 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
knutza Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Hva gjorde du annerledes i dag da siden det gikk lettere? Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 19.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 (redigert) Egentlig ikke noe revolusjonerende anderledes, bare litt fundering på forhånd. - Vi lirket begge to samtidig, med hver vårt verktøy, både på inn- og på ut-siden av vinduet mens vi holdt i pakningen. Igår så prøvde jeg i det lengste å klare meg selv uten hjelp av noen! - Tok små distanser på pakningen og tapet med gaffa-tape (som vi senere byttet ut med maskeringstape) oftere, før vi fortsatte. Dette ga mere hvile for slitne finger. - Skar også til en passelig overmål-lengde med pakning for hvert vindu, isteden for å ha en 30-meter lang "slange" å "slåss" med, var "slangen" idag bare ca. 180cm lang og greiere å håndtere. Fant ut at jeg godt kunne "sløse" litt med pakningen siden jeg måtte kjøpe 30 meter - trenger egentlig strengt tatt bare 16-18 meter....såsant jeg ikke skjærer feil, da.... - Tok og tørket denne pakningen meget godt på forhånd med tørkepapir. Den er innsatt med noe oljeaktig stoff, antageligvis for at den ikke skulle tørke ut. Dette belegget på listen gjorde at den var vanskelig å holde i og ikke minst å holde den stabil og støtt. Det ble mere tak i den idag. Samtidig griset denne svarte oljen til innersiden av skottene. Bare småting egentlig, men det hjelper å koble inn hjernen før man gjør noe.... ... Redigert 19.Mai.2009 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Walter_S Svart 19.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 ...Også blir det nok en milepæl når vinduene først er montert og du slipper og tenke mere over det Ja Per Christian - jeg gleder meg til det. Når alle vinduene er på plass, så kan jeg endelig ta ned presenning-taket - da skal båten praktisk talt være vanntett!!! Da får jeg endelig se båten i profil og se om den ligner en "brunost" eller om jeg har klart å beholde nogenlunde harmoniske linjer i overbygget! ... Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Superkul Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Det gleder vi oss til og se - båten i friluft er alltid en milepel tenkte på det hvis du trenger en hjelpende hånd (kjekt å si når du er ferdig med vinduene ) kan du sende meg en im eller bruke mob nr du fikk for ei stund sia - da kunne vi tatt en kopp også Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Gullfisk Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Godt å se at du er i gang igjenn Walter_S. Sitér dette innlegget Link to post
osa Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 (redigert) -føler nå at du er på skinner igjen, godt å se at strømmen av gode detaljbilder med forklarende tekst er på plass igjen. Det er i hvert fall tydelig at det er mange som setter utrolig pris på dette! Jeg har selv satt inn alle vinduene på nyrestaurert båt (trebåt, da, men) - prinsippet blir helt det samme; godstykkelse ca 10mm i vindusåpningen og 4mm glass. Kjenner meg godt igjen i beskrivelsene av gummilista som bukler seg i alle retninger. Jeg brukte også tape for å holde "startremsa" på plass, men la resten på plass hele runden. -startet midt på øverkanten, bort til første sving, rundt svingen og "stuket lista godt tilbake mot svingen, nesten så at lista buklet seg. videre ned til neste sving, rundt og ny stuking... -synes det verste var å kappe lista med fint og jevn snitt, det ble ikke alle skøytene som ble "perfekt" tilpasset. (løste det med å fylle litt svart sika i skøyten etter at ruta var på plass) Selve innsetting av glasset var ikke så ille vanskelig som forventet. Jeg var alene, men fikk inn alle glassa uten brekkasje av noe slag.. Teknikken jeg brukte var omtrent som følger; en halvstor flatpensel (10mm)med Zalo pensles et par runder rundt i sporet der glasset skal ligge, lirke glasset ned i sporet ned mot det ene hjørnet av åpningen, presse glasset ned og mot ene siden samtidig som jeg brukte denne spesial kroken for å lirke gummi-leppa fram over glasset. Så var det å presse glasset ned og samtidig lirke gummilista fram på andre siden. Ganske kjapt smatt glasset på plass sidelengs og det var bare å dra spesialverktøyet (med litt vrikking..) rundt samtidig som du presser (ganske kraftig egentlig, det er utrolig hvor mye glasset tåler av ikke-skarpt press..) glasset inn i åpningen. Låselista er mye greiere, selvfølgelig. Jeg startet midt oppe på ene siden (på de fleste, ikke de på bildet hvor jeg fant ut at begge skøytene hadde det best oppundet "taket"..), puttet enden inn i "redskapet", vrikket enden av lista på plass (to runder med zalopenseleførst!!) , vrikke og dra de første 5-7-10 cm og så båre dra rundt i et langt sveip (i beste fall!!) (Noen ganger smatt låselista ut av sporet, holdt sikkert redskapen litt skeivt eller noe..) Det var noen ganger mørke tanker snek seg innpå meg underveis (16 vindu!!) men var tilsvarende stolt etterpå Det er forbausende ofte tin er noe lettere enn en tror når man tenker på dem om natta!! Synd at det er så store avstander i dette landet vårt. -kunne godt tenkt meg å biddratt med litt hjelp og støtte om det var litt nærmere.. Redigert 19.Mai.2009 av osa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
osa Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 NB Dette med tapelim-rester er ikke noe stort problem,; en klut dyppet i whitespirit løser opp det enkelt.... Jeg har akkurat tatt vekk flere over ett år gamle limrester , både utvendig (regn og sol!!) og innvendig. Likedan blir de svarte gummilistene fine og svarte igjen med det samme stoffet Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 20.Mai.2009 Del på Facebook Svart 20.Mai.2009 (redigert) NB Dette med tapelim-rester er ikke noe stort problem,; en klut dyppet i whitespirit løser opp det enkelt.... Jeg har akkurat tatt vekk flere over ett år gamle limrester , både utvendig (regn og sol!!) og innvendig. Jeg kjøpte dette på Biltema: Label Off, spray (36-4519) Fjerner klistremerker, etiketter, limrester, olje- og fettflekker. For de fleste plast-/lakkflater. Sitronduft. 400 ml. Med dette fjernet jeg kontaktlim, jeg fjernet også limet etter maskeringstape som hadde vært på båten i minst 6 mnd. Redigert 20.Mai.2009 av Fjordutsikt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
10ta9c Svart 20.Mai.2009 Del på Facebook Svart 20.Mai.2009 Da får jeg endelig se båten i profil og se om den ligner en "brunost" Det blir i alle fall en strøken brunost. Sitér dette innlegget Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.