Jump to content

Prosjekt: Bygge kombisjark ut av en gammel 23' plastsnekke


Walter_S

Recommended Posts

Først mases det på å få se skuta avduket, så begynner øyeblikkelig maset om å få se den på sjøen. Du har jammen et storforlangende publikum. :lol: Flott ble den i alle fall. Får nesten lyst å rive ned, og lage skikkelig styrehus selv. Tenker det smakte ekstra godt med en kald en i kveldssolen nå.

Link to post
Share on other sites

Fortsettelse fra: "Svigersønnen Alasdair tok disse to bildene av en fornøyd båtbygger!"


 

Så var damen "kledd av", til manges - ikke minst min egen - forlystelse! :lol: Og det har vært en voldsom reaksjon fra mange BP-medlemmer med superlativer i øst og vest! Takker høfligst for alle gode lykkønskninger og vennlige ord! Jeg må jo selv si meg fornøyd med utseende på MALAIKA og rett som det er, så setter jeg meg ned i gresset på andre siden av båten, oppå en liten forhøyning, og bare nyter synet av 1 ½ års slit.

 

Men, hvor lenge var det at Adam var i paradiset?

 

t23_090531_01web.jpg

Se på cock-pitt'en...

 

1243965439_resized.jpg

...og oppå hyttetaket....

 

1243965458_resized.jpg

...og på motorkassa...

 

t23_090602_01web.jpg

...og dette svineri kommer ned i løpet av EN dag! :eek:

 

Jeg feide hele båten i går ettermiddag og nå ser det slik ut! Jeg er redd jeg må sette opp presenningen igjen. Båten står selvfølgelig rett under naboens morell-tre. :headbang:

 

Ikke visste jeg at et slikt tre slipper mye rask ned. Ikke nok med det, men jeg har en par steder oppdaget noen mørke-blå "klyser" av noen fugle-bæsj. Antageligvis fra trost / stær som det finnes flusst av her i området. Hvordan blir det når morellene begynner å bære frukt? Det blir jo rene magneten for fruktspisende fugler! Det blir ikke til å holde ut.

 

Enten så kjøper jeg motorsag, men da blir det uvennskap med naboen, eller så kjøper jeg hagle og da blir det uvennskap med fuglene og antageligvis har vel lensmannen noe å si også........?

 

 

:cryin:


 

Fortsettes:

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Dette er vel bare nok et tegn på at båter hører til på sjøen, ikke på land! :lol::lol: Så nå må du bare få på plass lanternemast og lanterner, og komme deg på sjøen. Så slipper du i alle fall morellsteinene...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
...var litt sent så jeg turde ikke begynne å stoppe etc. klemte forsiktig på hornet en halv gang så...

Fælt så forsiktig du er!

- Stå på hornet skikkelig neste gang, sånn at jeg hører deg på alvor. Her nøtter'nte å væra beskjeden, Jarle!
:lol:

Satt vel opptat med å skrive siste innlegget mitt - # 904 - så jeg hverken så eller hørte noenting (pleier å ha Mike Oldfield-musikken i bakgrunnen når jeg sitter ved PC'n)

 

 

...


 

Takk for poesien, Arvid_A! :giggle:

 

 

...

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg grisekost meg igjennom hele tråden i løpet av 3 kvelder. Sitter på rommet til min minste (1,5 år) og leser høyt fra denne tråden.. Vil bare få takk deg Walter, Du har en utrolig evne til å engasjere. Flott bilder og en helt utrolig arbeidsglede. Takk for at du har lagt så mye arbeid i denne tråden, både i tekst og bilder.

Malaika ble kjempefin :flag:

 

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
... Men MALAIKA ?? Jeg var sikker på den kom til å hete Angelique

Ja, Morten - man skulle vel tro det. Eller kanskje "Moonlight Shadow"?

 

Mike Oldfield har en stor plass i mitt hjerte. Men, dette med Malaika var noe som var lenge før MO's tid. Faktisk så tidlig som 1968-69

 

Det var den gang et svensk "rocke-band" som het Hep Stars (Benny Andersson, senere ABBA var også med) og de hadde en hit med bl.a. denne "Malaika" (opprinnelig en tradisjonell østafrikansk sang på swahili). Og det var den tid jeg ble kjent med min Kari og samtidig seilte vi den gang på Østafrika / Madagascar hvor vi på varme tropekvelder satt på dekk og hørte på mellombølge (full av statisk knitring) fra bl.a. afrikanske radiostasjoner og hørte originalen "Malaika" på swahili - og det er da grunnlaget for 40-års ektenskap ble lagt. Dette synes jeg fortjener et båtnavn!

lottauhepstarsEtikett5_thumb.jpg

 

 

 

denne linken her kan man faktisk se en video med en original "Hep Stars Medley" - bl.a. "Malaika" (4. eller 5. sang uti - 1:54 minutter)

 

Men Mike Oldfield har nok laget mye bedre musikk, det er det ingen tvil om!

 

 

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei Walter S!

Kom hjem etter å ha vært ute av landet siden februar her i forrige uke. Nå har jeg endelig fått "lest etter" de siste kapitlene dine.

Slutter meg til alt de andre har sagt ovenfor her, Dette ble sjeldent vellykket. Det er meget vanskelig å konstruere et overbygg som

virkelig både er pent i seg selv, og som er harmonisk med skroget. Dette har du klart utmerket! Og jeg er helt ening med Camor

og andre, bilder og forklaringer er et ypperlig grunnlag for ei lærebok i båtbygging for amatører. Stoffet er jo ferdig!

Tirsdag morgen drar jeg til Fredrikstad for å se på en båt jeg kjøpte usett her om dagen. Vågalt, men men......

kunne ikke motstå fristelsen, har vært båtlaus for lenge....

Lykke til med siste finpuss, og hold oss oppdatert fortsatt, det er mye å lære om elektriske finurligheter også!

Sender deg en IM.

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

...Sitter på rommet til min minste (1,5 år) og leser høyt fra denne tråden..

Dette var noe av det mest rørende jeg har lest. Den ungen kommer til å bli båtbygger, det er helt sikkert! Takk for vennlige ord, Pjolter.

 

 

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Fortsettelsen fra: "Enten så kjøper jeg motorsag, men da blir det uvennskap med naboen, eller så kjøper jeg hagle og da blir det uvennskap med fuglene og..."


 

Jeg har ikke kjøpt hagle og motorsaga ligger godt forvart i kjelleren. Derimot så har jeg jobbet litt i båten hver dag og prøver å overse morelltreets forsøk på å søpple båten min ned. Tar heller og feier annenhver dag.

 

Jeg er litt sent ute idag, så det blir mange bilder og ikke så mye tekst her. Men det er jo kjekt å kunne se på billedbok også. Det stiller ikke så store krav til intellekt som å lese "tung" prosa på en lørdagskveld.... :tongue:

 

31.05.2009

t23_090602_05doerk.jpg

Dørken på babordside trenger...

 

 

t23_090602_06doerk.jpg

...litt justering og puslespillet er igang.

 

 

t23_090531_02doerk.jpg

Plassen til batteriene gjøres klar. Disse...

 

 

t23_090531_11doerk.jpg

...skal være lavere ned (lavere tyngdepunkt) enn før da de sto nedi en av køyene.

 

 

t23_panorama2.jpg

Her er faktisk et panorama-billede, satt sammen av 2 opptak - dette for å vise litt mer av gangen enn ett opptak vil kunne dekke.

Som man ser på bildet, så er den midterste delen og babord-delen av dørken som står for tur.

 

 

t23_090531_12doerk.jpg

Her, ut mot babordsiden, skal det bli plass til et lite pantry.

 

 

 


 

03.06.2009:

 

t23_090603_01pantry.jpg

Men først måtte jeg en tur til Biltema for å kjøpe ny presenning til å ha over "snekkerverkstedet" mitt. Den gamle grønne presenningen var hullete og slitt. Dessuten slapp den ikke gjennom nok dagslyst til å jobbe under der. Måtte ha lampelys i juni, og det går jo ikke an. Denne nesten gjennomsiktige presenning er fint slik.

 

t23_090603_03pantry.jpg

Puslespillet med de gamle dørkplatene

 

t23_090603_04pantry.jpg

Sabben får et lite gløtt av solskinn.

 

 

t23_090603_09pantry.jpg

Her legges fundamentet til pantry-skapene.

 

 

t23_090603_15pantry.jpg

Det må bli solid fordi passasjer-setet skal sitte oppå pantry-skapet. Og da bør det tåle en del.

Her er det plass til en luke for å kunne bruke under-dørken som stuerom. Dessuten er jeg opptatt av at jeg skal ha muligheten til å komme til innerskroget alle steder - bare i tilfelle det skjer et eller annet.

 

 

t23_090603_19pantry.jpg

Men så var det slutt på snekring for denne dagen. Nå må båten støvsuges og ryddes. Svigersønn Alasdair har siste eksamensdag på ingeniør-høyskolen idag og vi skal feire det. :cheers_wine:

 

 

t23_090603_20pantry.jpg

Vi prøver ut om Maliaka eigner seg som "festlokalet" for å knekke en six-pack, pluss noe "fluidum" av skotsk opprinnelse... :rolleyes:

 

 

t23_090603_25pantry.jpg

Så rent har det ikke vært på lenge...

 

 

t23_panorama2pantry.jpg

For moros skyld så tok jeg et nytt panorama-bilde. Denne gang satt sammen av 3 bilder. Dette var mens jeg fremdeles var edru... :giggle:

 

Dagen etter festen var det "planleggings-dag" hos meg. Denne skotske "Famouse Black Grouse" var tøff den, gitt! Haue verket og harsen var tørr, så det snakker vi ikke noe mere om... :blush:

 


06.06.2009:

 

t23_090606_01pantry.jpg

Etter å fått igjen samsynet........forsatte vi der vi slapp forleden...

 

 

t23_090606_12pantry.jpg

...og snekret mere på fundamentet til pantry'et.

 

 

t23_090606_05pantry.jpg

Her er pantry'en plassering tegnet opp med tusj på de gamle dørkplatene. Hvis du ser nøye etter så vil du se en L-fassong her. Dette er skapene, liksom... :rolleyes:

 

 

t23_090606_20pantry.jpg

Her er pantry-fronten mot forskipet, midlertidig bare for å se om det er plass.

 

 

t23_090606_24pantry.jpg

Og her der det jeg hater aller-mest!!! :headbang: Slipe ned Gelcoat for å få feste for nytt glassfiber-støp! Og jeg som støvsugde hele båten innvendig forleden. De som aldri har bygget båt før, vet ikke hvor mye slik sliping støver og griser til. Fin-fin pudder overalt! Æsjjjjj! :puke:

 

 

 

t23_090606_30pantry.jpg

Her skal det støpes i morgen når jeg får "lånt" tilbake noe av herderen som Willy lånte av meg (han stakk like greit av med hele dunken). Uten herder ingen støping.

 

 

t23_090606_33pantry.jpg

Halv-skottet, som jo blir fronten på pentry-skapet står klar til polyester-grising i morgen...

 

 


Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker litt på at om batteriene står så lavt, og båten skulle ta inn vann, så er man kvitt strømmen og VHF ganske raskt :headbang: Kan det være fordelaktig med en annen plassering av batterier?

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Jeg tenker litt på at om batteriene står så lavt, og båten skulle ta inn vann, så er man kvitt strømmen...

Vel, selv om det på...

 

...dette bilde...

t23_090531_11doerk.jpg

...ser slik ut, så er det ingen fare med det.

 

 

Hvis du ser på dette bilde:

t23_090607_20pantry.jpg

Så er faktisk polene hele 440mm over selve bunnen i kjølen og bare 100mm under selve dørken. Jeg regner ikke med at vannet noen gang kommer til å stige mer enn 440mm i båten min! :eek:

 

Men jeg skjønner tankegangen din, og takker for omtanken.

 

 

 

 

...

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Så er faktisk polene hele 440mm over selve bunnen i kjølen og bare 100mm under selve dørken. Jeg regner ikke med at vannet noen gang kommer til å stige mer enn 440mm i båten min! :eek:

 

Men jeg skjønner tankegangen din, og takker for omtanken.

...

Ja, man må jo tenke sikkerhet også opp i all gleden. Båten kan selvfølgelig som alle andre begynne å ta inn vann ved et uhell, og det er jo da man virkelig trenger strømmen, og er da 44cm så mye? Hvor mange liter blir det nedi kjølsvinet da? Jeg synes personlig vannet stiger svært raskt nedi slike steder når uhellet er ute, så kanskje det er lurt å gjøre et eller annet så man aldri vil havne i en slik situasjon. Kanskje automatiske lensepumper er på sin plass, fastmontert og klare om uhellet skulle være der en dag hvor vannet er som kaldest :yesnod:

 

Lykke til videre, og båten blir knall den :flag:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...