Jump to content

Propellvalg og turtall for Askeladden 605

jeepy

Recommended Posts

Har en ny Askeladden 605 med 115 Optimax som jeg synes går litt dårlig. Klarer max 31 knop med en person om bord. Da er turtallet rett i underkant av 5000 omdr. Synes å ha sett tester av samme motor der man ofte har turtall omkring 5500. I de tekniske spesifikasjonene på motoren står det max. 5750 o/min. Er dette pga. propellen? (Det står standard propell på).

Hva er så optimal propell på denne motoren/båten? Er det noen med tilsvarende båt/motor som kan fortelle meg litt om hvilken fart/turtall de har på sin båt.

Det optimale på din motor skal vel være 5000-5775 o/min. Jeg har også en ny Explorer (07.mod)m den nye 4-takteren(115 efi),og mener jeg oppnår mer fart en din Optimax. Max turtall på min motor skal ligge på 5800-6400o/min ved max pådrag. Jeg ligger vel på ca 6000-6200.Nå har jeg akkurat sjøsatt, så båten er jo forholdshvis tung med full bensintank,full vanntank ++++. så jeg har vel sånn nogenlunde rett propell. Hvis båten din er helt ny så kan det vel ha noe med extra oljetilsetting de første timene (innkjøring),at du ikke får opp mer turtall på full fart. Dette er jo mye solgte båter med 115hk., så jeg ville jo tro at forhandler burde vite hva slags propell båten skulle utstyres med.Det går jo an og ta kontakt med forhandler og forhøre seg.

Motoren er ferdig innkjørt, har vel ca 12 timer på telleren. Har vært i kontakt med verkstedet og de "drar litt på det".... "eh' ... jo den skulle kanskje hatt høyere turtall/fart men...". Så jeg er veldig spent om noen andre har samme kombinasjon...så jeg har noe fakta å slå i bordet med :)

Det burde jo være flere her på forumet som har den kombinasjonen. Det er i alle fall mange som har en 115 Optimax bakpå hekken som kunne legge frem hva turtall de oppnår. Synes i underkant av 5000o/min hørtes lite ut, så du skulle vel ha hatt en "lettere" propell. Det går jo også an og ta et par telefoner til andre Askeladdenforhandlere, og høre hva de mener?

Hei, gratulerer med en Optimax 115. Jeg kjenner ikke så mye til Askeladden 605, men mener at det må være noe feil med valg av propeller eller at motoren er montert for lavt, når du ikke får mer enn 31 knop.

Når det gjelder standard propeller på en 115 Mercury Optimax, har jeg fått til svar fra produsent at det ikke er noen standard for dette. Forhandleren monterer en 19 P propell, som vanligvis er for høyt. Forlang å få prøvd en 13 1/4" x 17 propell og jeg er sikker på at du får bedre resultat. (Dette gjelder alu. propeller)

Har selv en Ryds 620 dc med samme propell, som får 5600 rpm med 36-37 knop ved WOT.

Hvis du har standard akterspeilhøyde 20" (50 cm) kan du heise den ett hull. Forhandlere monterer vanligvis i laveste posisjon .

Det er vel riktig som "Chagall" sier at du skulle vel forsøkt med en annen propell. Båten han har veier vel stort sett det samme som din( Ryds 620 DC - 880kg, Askeladden 605 -900kg.) Han oppnår betydelig mer fart og høyere turtall enn du gjør så det stemmer vel ikke helt. Nå har det jo også en del og bety at båten er helt glatt under (ikke begrodd), eller at den er nedlastet med mange ekstra kilo, det vil jo bremse fart og turtall ganske betraktelig. Personlig så bruker jeg min Explorer mer til kosekjøring og fiske, så jeg har ikke vært så veldig opptatt av max fart. Men etter det jeg husker i fra i fjor etter mine "fartsetapper", så hadde jeg flere knop med min firetakter enn du oppnår med Optimaxen din, så det stemmer vel ikke helt. Med hensyn til montering på hekken (flytte opp eller ned), så trodde jeg forhandleren burde ha sånn nogenlunde peiling på hva som er den riktige høyden, dette er jo en båt pakke som det både har vært og fremdeles selges enormt mange av. En annen ting er jo det som manualen sier at på Optimaxen ligger jo topp turtall ved 5000 - 5750omin., så hvis du ligger innenfor her så er det vel greit. Likeledes på min 115 (efi) ligger topp turtall på 5800-6400o/min. Jeg oppnår ca. 6000-6200o/min.,alt ettersom utstyr ,personer i båten etc., så jeg har slått meg til ro med det.

Edited by LM 605 (see edit history)

Jeg gjør som deg LM605, det er som oftest koseturer med marsjfart rundt 25/26 knop. Men det er nå greit om den kan yte optimalt når den først skal det.

Var akkurat i båten og sjekket propellen. Det stod en 19P propell på, men jeg undret meg litt over at den slarket. Den var løs både i lengderetning, og sideveis. Noen millimeter slark -- sjekket mutteren og den var stram. Er dette normalt?

Var akkurat i båten og sjekket propellen. Det stod en 19P propell på, men jeg undret meg litt over at den slarket. Den var løs både i lengderetning, og sideveis. Noen millimeter slark -- sjekket mutteren og den var stram. Er dette normalt?

En liten slark i lengderetning er vel ikke så galt, men sideveis gjør meg litt betenkt. Anbefaler at du tar kontakt med forhandler, som samtidig bytter propellen din til 17 p. Lykke til. :flag:

Jeg må bare si meg enig med Chagall at hvis du er i tvil om noe ang. montering, propell etc.,så er det jo bare og kontakte forhandler der båten er kjøpt. Du har jo uansett fulle garantier i"mange" år. Nå vet jeg ikke hvor i landet du holder til, men hvis ikke det er langt å kjøre båten til forhandler, så ville jeg ha tatt en tur innom, eventuelt en telefon slik at de kunne kommet til båten og kikket på den. Dette er jo annerkjente produkter, både båt og motor, så det burde være enkelt og ordne tingene hvis det er noen problemer. Kanskje er alt i sin skjønneste orden, bare det at båt og motor er flunkende nytt, så er vi alle extra på vakt for den minste ting vi tror er feil? Leste vel foresten om en Uttern-eier nylig her på forumet som vel egentlig også hadde samme problemet. Han hadde en 115 Optimax som han ikke fikk mer turtall enn ca 5000o/min. på full guffe, så det kan jo være smittsomt?

Bare en tanke: i-og-med at motoren er flunkende ny, det er ikke noe i innkjøringsprogrammet da som begrenser turtallet de første 10-20 timene? Evt. at man rett og slett må gi full pinne noen ganger under innkjøringen for at ting skal sette seg ordentlig/gå seg til/løsne litt. Ellers, dersom du har trimplan på båten, så forsikre deg om at de er helt oppe. Mange ganger er bryterne koblet motsatt av hva man kunne forvente, og trimplan "på full brems" vil kunne ha denne effekten.

*snip

men jeg undret meg litt over at den slarket. Den var løs både i lengderetning, og sideveis. Noen millimeter slark -- sjekket mutteren og den var stram. Er dette normalt?

Nei ikke normalt i hele tatt!!

Kjør ikke en runde på propellen før dette er sjekket! Er det noen millimeter slarke "sideveis" som i for rom rundt akslingen, kjøre du med det så kan akslingen bli ødelagt.

Kun som chagall sier lengderetning, men heller ikke millimetervis det heller.

Men når det kommer til propell størrelse så må du nok ned på 17.

Og det er best komme opp mot max for turtalsområde enn å ligge i nedre. Så jobber den hverfall ikke for tungt.

Takk for mange gode svar. Ja motoren trimmes opp uten at det øker turtallet/farten over 5000rpm/30knop.

Jeg stikker innom forhandler imorgen og ser om det er mulig å bytte propell.

*snip*

Med hensyn til montering på hekken (flytte opp eller ned), så trodde jeg forhandleren burde ha sånn nogenlunde peiling på hva som er den riktige høyden,

*snip*

Joda de vet, og de montere oftest i laveste pos, som også er innenfor riktig høyde.

Men det blir nok gjort mest pga at det er en "Safe" høyde, for som vi som har hevet og vil ha optimalt montert høyde, så får man ut rundt 150-300 rpm og ett par knop.

Så forhandlere montere ok nok for den vanlige mann i stranda (gata) :smash:

Forresten, jeg trimmer ut og inn jeg.

Edited by KenBjork (see edit history)
Jeg stikker innom forhandler imorgen og ser om det er mulig å bytte propell.

Med din nye motor er det en selvfølge at en seriøs forhandleren bytter til en passende propell for din båt.

Angående monterings høyde, se på denne:

monteringshoeyde.jpg

I teksten under står det:

a - Den heltrukne linjen angir den anbefalte monteringshøyden for påhengsmotoren.

b - De stiplede linjene angir grensene for utprøvd, vellykket monteringshøyde for påhengsmotoren.

c - Linjen kan brukes til å bestemme påhengsmotorens monteringshøyde dersom maksimal hastighet er det eneste formålet.

d - Linjen kan brukes til å bestemme påhengsmotorens monteringshøyde ved installering av to påhengsmotorer.

e - Monteringshøyde for påhengsmotoren(høyden på påhengsmotorens monteringsbraketter fra bunnen av akterspeilet). Ved høyder over 56,0 cm (22 in.)anbefales vanligvis en propell som er konstruert for overflatedrift.

f - Båtens forventede maksimale kjørehastighet (mph).

*redigert og lagt inn glemt tekst*

Edited by KenBjork (see edit history)
Joda de vet, og de montere oftest i laveste pos, som også er innenfor riktig høyde.

Men det blir nok gjort mest pga at det er en "Safe" høyde, for som vi som har hevet og vil ha optimalt montert høyde, så får man ut rundt 150-300 rpm og ett par knop.

Så forhandlere montere ok nok for den vanlige mann i stranda (gata) :smash:

Hei igjen KenBjork`. Helt enig i dine synspunkter, men ville gjerne legge til at forhandlerne kunne montert motorene i korrekt høyde ved første gangs montering. Videre burde De også ta hensyn til båtens vekt. En daycruiser med en vekt av ca: 8-900 kg med en 115 Mercury Optimax med en 19 pitch propell , har ikke mulighet til å oppnå maks rpm overhode. Resultatet blir at kunden ikke blir fornøyd med hverken fart eller drivstofføkonomi.

Som jeg har nevnt tidligere så finnes det ikke noen standard propell for en 115 Optimax. Denne må tilpasses den aktuelle båt. :yesnod:

Hei chagall, ja er så fullstendig enig med deg jeg å.

Det hadde spart forhandlerne mye ekstra om de hadde hengt motoren "litt mere optimalt" og sett på vekten på båten og fått på riktig propell med en gang.

For om det kommer en kunde å vil ha rettet både heising og pitch, så gå det under garantien uansett.

Tapte timer som de kunne spart seg for.

Enig med Chagall og KenBjork. Derfor synes jeg det er merkelig at de "bommer" med propellvalg på en såpass "kjent" båt som Askeladden Explorer. Dette er jo en båt som har vært solgt i Norge og utenlands i mange år, og der går vel hundrevis av dem på sjøen rundt i dag. Veldig mange har montert en 115hk, enten Optimax eller 4-takter. Båten er vel stort sett akkurat samme i dag som da den kom ny på markedet, bortsett i fra noen kosmetiske detaljer, farger, etc., men vekten og skroget er jo likt. Så det er jo rart at da de store fabrikantene som Mercury og Askeladden ikke finner riktig propell påmontert på en ny båt første gang den selges, men må eventuelt ha båten inn igjen for testing av propellvalg, høyde på motoren o.l.Det virker jo litt bakvendt?

Da har jeg fått byttet propell til en 17 tommer. Turtallet ligger nå på 5500 og toppfarten ca 33/44knop. Tror nok denne propellen er mer riktig.

Ang. slark i propellen var dette normalt og slik hub'en på optimax skulle være. Dette pga. den 3 sylindrende Optimax'ens relativt ujevne gange -- vet ikke om propellen da skal kompensere på et vis?

Ser det ordnet seg "jeepey" med ny propell på båten, så nå er det bare og sette kursen rett til havs? Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har sett hvilken størrelse på propellen det er montert på min egen båt. Så lenge jeg ligger innenfor det turtallsområdet på full guffe som er angitt i manualen bryr jeg meg ikke om det. Men jeg får vel ta en kikk når jeg er nede i båten, det er jo meldt skikkelig fint vær til helgen. Ellers lykke til med et bra båtvalg.Helt topp båt!

Da har jeg fått byttet propell til en 17 tommer. Turtallet ligger nå på 5500 og toppfarten ca 33/44knop. Tror nok denne propellen er mer riktig.

Ang. slark i propellen var dette normalt og slik hub'en på optimax skulle være. Dette pga. den 3 sylindrende Optimax'ens relativt ujevne gange -- vet ikke om propellen da skal kompensere på et vis?

Gratulerer med ny propell. :flag: Hvis du i tillegg får heist den ett hull fra laveste posisjon, blir det nok bra.

Ellers, var det forhandleren som uttalte at det var helt normalt med slark i hub`en på Optimax??, fordi motoren hadde en relativt ujevn gange. Dette må vel være det rene (sjø) sprøyt. :confused:

Sjekket slarken på hub`en på min motor. Den var omtrent nesten lik 0. :wink: