Jump to content

Den offisielle sjark-tråden


Sjarkens venn

Recommended Posts

5 hours ago, los083 said:

Det var en anvendelig skute. Enig; flytt styringen nærmere blokka og montere mesan mast så blir dette en røver av en fiskebåt!

Nettopp...takk, da har min autistiske lesningen båret frukt... Mesan og plasseringen av styringen var det eneste som burde taes tak i tenkte jeg. Og et strøk farge. Rødt, svart, hvit.

Denne styringen er lett å flytte forsto jeg så lite skremmende å se frem til.

Fisket her i fjorden, og dæven så mye fisk det står her, og krabbene som kom opp var av en størrelse som jeg sier ja takk til. Midt Norge...

Link to post
Share on other sites

Jeg har noen flere bilder..

Jeg ser ikke noen spor etter mesan bak. Står noen ganger på denne stolpen med rattet på har jeg sett.

Jeg liker denne Norske fiskerkulturen. Det er ingen båt som er det samme.

Små bedrifter som støper/bygger om, eller fingernem folk som fikler det til selv. 

 

J.

 

Screenshot 2021-09-05 at 12.09.09.png

Screenshot 2021-09-05 at 12.09.22.png

Screenshot 2021-09-05 at 12.09.44.png

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
  • 1 år senere...

Må få liv i denne flotte tråden igjen!

 

Her er min 21 fot Silver viking combi, 47 hk yanmar.

 

akkurat montert mesan for sessongen som er kommet godt i gang 

 

elektrisk blokk blir nyttet og det fungerer ok i greit vær,  lurer på hvor mye forskjel det er på plast rulle Vs gummi rulle som på rapp hydema k02- om det er verdt å gå over? 


Så et spm 

hvordan gjør dere med garn haler f ex hydema sin picolohaler- kan dere stå i bingen å greie garn mens haleren gjør jobben? Hva med fremdrift mot været i såfall ?

 

 

 

 

IMG_9479.jpeg

IMG_9482.jpeg

Link to post
Share on other sites

Mulig piccolohaleren blir litt tung for deg? Jeg har hobbyhaler hbh01 fra hydema. Den veier bare 46kg. Fordelen med disse er at du slipper å dra opp hele garnlenka i en smell. Du kan stoppe og plukke fisk underveis. Med blokk så raser det jo ut med mindre du står på garnet eller låser det av på annet vis. Overlegent med haler! Men før jeg fikk meg garngreier så dro jeg hele lenka i dekk via renna, så greide jeg den etterpå. Snudde den liksom. Det funka helt greit for meg. 

 

når det gjelder å ligge på været så hjelper jo mesan. Og så burde haleren være foran senter på rotasjonspunktet på båten, så langt frem som mulig egentlig. Ellers er en god autopilot og vridbart anlegg/sluregir en klar fordel. Jeg klarer å dra teinelenker på auto mot været med min men sliter litt på garna. Haleren er så langt bak og nært propellen så er litt redd linet. Samtidig så er det mye stopp underveis for min del og plukke fisk, jeg er avhengig at det går jevnt for å klare å ligge fint. Dette er mine erfaringer ihvertfall. Klaffer det med strøm og vind kan det gå helt fint men.

Link to post
Share on other sites

Trur haleren blir litt tungt for en lettvekter av en 21 foting,  

 

fungerer greit å drage ombord bruket å greie bak, eller enig mer deg at garnet reiser rett på havet igjen om man slipper for å plukke ut fisk OL.

 

har sett for meg at en gummirulle har bedre tak i garnet enn plast rulla, men mulig det ikke er mye forskjell

 

 

Link to post
Share on other sites

Hadde en hobbyfisher i forrige båt, øien 530. Synes også det var tungt å dra garn ombord. Mulig hydema blokka med v spor fungerer bedre, men aller helst ville jeg hatt hbh01. Den er 20kg tyngre enn kraftblokka kb02, men den gjør en mye bedre jobb :thumbsup: du får teste med vekta og se. Kjenner ikke båten. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...