Jump to content

Den offisielle sjark-tråden


Sjarkens venn

Recommended Posts

  • 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...

noen som vet noe om denne?

 

bilde

det jeg vet er at den har vært lyseblå, bmc 36hk 1,5 

 

har hatt skade bak.  og er selvbygd kanskje på sørlandet (og kanskje i lindesnes) 

 

kjøpte den i august 2016

 

gamle bilder hadde vært gøy

 

dette er vel teknisk sett min 3 båt, men liker å si at den er den første fordi de andre har ikke gått noe særlig greit. plastic fantastic 

 

alt som mangler for sjøsetting nå er vel bare en propel. noe som var vanskeligere å finne enn jeg trodde 

Link to post
Share on other sites

noen som vet noe om denne?

 

bilde

det jeg vet er at den har vært lyseblå, bmc 36hk 1,5 

 

har hatt skade bak.  og er selvbygd kanskje på sørlandet (og kanskje i lindesnes) 

 

kjøpte den i august 2016

 

gamle bilder hadde vært gøy

 

dette er vel teknisk sett min 3 båt, men liker å si at den er den første fordi de andre har ikke gått noe særlig greit. plastic fantastic 

 

alt som mangler for sjøsetting nå er vel bare en propell. noe som var vanskeligere å finne enn jeg trodde 

 og kanskje noen strøk maling  :giggle:

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Hei!

Jeg er på utkikk etter en sjark jeg kan drive kommersielt fiske med. Tenker da å fokusere i første omgang på noe jeg allerede kan, nemlig krabbefiske. Jeg er i fast jobb (offshore), men har som mål å bli fulltidsfisker  etterhvert. Personlig synes jeg trebåt er "tingen", men har også sett en del på plastbåter da disse krever mindre vedlikehold. Budsjett? Jeg ønsker å starte lavt, opparbeide meg erfaring og kanskje kunne bli fulltidsfisker innen de neste 5 årene. Båtmessig så er jeg på utkikk etter noe til under 100.000. Som sagt, dette er kun ett prosjekt jeg skal drive med ved siden av allerede fast jobb (i første omgang). 

Jeg holder til i trøndelag, og har som mål å fokusere på fiske i Hitra/Frøya området. 

Har lest meg opp på hva man burde se etter osv osv. ved kjøp av båt, ulike typer motorer mm. Men er litt vanskelig å sette det man har lest om ut i praksis ved en befaring av båt da man stiller med ca. null sjarkerfaring. 

Har "dere" noen råd til en mann snart i slutten av 20åra? Hvilke båtmerker egner seg best for eksempel? -  Motivasjonen står det ikke noe på, og er selvsagt åpen for ett oppussingsprosjekt, men det mest ideelle er om båten 1.) Flyter 2.) Har en udødelig motor?Sabb? 3.) Er rigget for krabbe.

På forhånd takk! 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det er vanskelig å anbefale båter til andre, men regner med at de teinene ikke er så altfor store så da klarere du deg også med rund hekk. Men til teinefiske er tverrhekk best, Malo er gode båter men de koster litt. En 22 fot Malo ligger på 250k, og en 25fot på 350, så de er dyre. Så du kan finne Viksund 25 og 27 til rundt 100 000 men da er det litt som må pusses. Grimsøy er gode sjøbåter men det kommer an på motorplasseringen. Tustna er også bra båter men 25 foter'n er litt sjelden. Trebåter må ses på, tas på og føles da oppdager du hvordan de er. Se at ikke instrumentene er for gammel og at det elektriske er ok. Gode motorer er motorer av kjente merker: Cummins, Perkins, sabb (i de fleste varianter), Isuzu. De burde ikke gått alt for mye og ikke ha for mye rust, se at gir og propell ser bra ut. Se om kraner og gjennomføringer er hele og uten tæring, aldri kjøp en båt uten å ha sett den på land. Et siste tips finn en båt under 8m da slipper du fartøykontroll.Du må nesten bare lete og vise oss her hva du har funnet.

Lykke til med sjarkjakten.

Har du kontroll, kjører du ikke fort nok!!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei

Har kjøpt en Malo sjark for ca 2 år siden hvor jeg lurte på hva en slik båt går for? 

eller om det er noen som har kjennskap til båten fra før?

 

Malo 25 fot

bygget i kristiansund i 1969 

jeg har kjøpte den av Sandefjord havnevessen hvor den har gått som arbeidsbåt siden 80-90 tallet kallt Blåmann 

båten har en 6 sylindret Perkins 6.354 motor godt vedlikeholdt og starter og går som en klokke. skroget er av glassfiber og har isproppel hvor den går ekstremt fint i tynere is. 

 

Utstyr: 

-eldre fungerende simrad radar 

-fungrende lanterner (2 top, side og akter)

-eldre sailor VHF u DSC 

-tauekrok 

-2 køyer

-start og forbruksbatteri montert 2016 

-motorvarmer

-isproppel 

-varmevifte

 

20170224_133026.jpg

20170319_160324.jpg

Redigert av Paaliversen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...
  • 7 måneder senere...
  • 3 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Koseli tråd detta. Mange fine sjarker her.

 

Ble eier av en fritidssjark ifjor sommer.

Blir spennende med vårpussen i år da dette er min første båt å har ingen erfaring med trebåt.

 

Legger ved bilde av min som er en Kjøpstad/Tresfjord 33 fot. Har ikke funnet noe info eller bilder av lignende båt.

Noen som har sett en slik før?

 

 

IMG_20190307_163724.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 2 år senere...
  • 4 uker senere...

Nytt blod, nytt liv.

 

Hei sjarkene lett på tråden, dette ser ut som en liten Malo...ikke sant?

Egenrådig hytte.

Likevel forseggjort.

30hk Sabb, hydr styring inne og akter, hydr blokk, selvlensende "stort" dekk, vribar propell....ehh...rør til propellinspeksjon...

Tror jeg liker den.

 

J.

 

Screenshot 2021-09-02 at 20.39.43.png

Screenshot 2021-09-02 at 20.40.13.png

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...