Jump to content

Den offisielle sjark-tråden


Sjarkens venn

Recommended Posts

har et lite spørsmål jeg håper å få svar på.

 

Hvordan virker en slik hydraulisk omstyring med rattpumpe? har sett båter med både manøverhendler og hydraulisk omstyring, hvorfor han det ikke være på hendlene istede for på separat rattpumpe.

 

håper dere forstår hva jeg mener.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei kontorstol :smiley:

Har ikke vært inne her på en stund, så beklager sent svar. :smiley:

Kjøpte min Myra 25 sjark i fjor sommer, og har driftet med den på fritidsbasis etter skoletid og i helgene siden da. Er 16 år og går enda på skole, så jeg har ikke prøvd å drive båten på heltid, men det er nok mye av det samme arbeidet. De erfaringene jeg har fått siden jeg kjøpte min første sjark for 2 år siden er at man burde ha kunnskap om motor og el. utstyr ombord. Man må også kunne ta vare på, -og vedlikeholde båten.

For å si det på en annen måte bør man være en slags altmuligmann. :smash:

Sjarken min har kartplotter, radar, garnhaler og garnrenne, er grei og manøvrere, laster 2 tonn og bruker lite diesel. Var heldig med selgeren, og fikk båten for 250 tusen kroner, med hjelp av familien gikk det.

Jeg tror at hvis du/dere er heldige kan dere få en sjark som tilfredstiller deres krav for mellom 200-250 tusen.

Har du flere spørsmål, så bare fyr løs så skal jeg svare så godt jeg kan.

Link to post
Share on other sites

God aften!

Da har jeg tatt en kapteinsbeslutning om å gå med M/S Lyngshav til Reinfjorden i Kvænangen neste fredag, så i løpet av de nærmeste dagene skal garnlenka mi tas på land og i sekker, og en ny ladning med garnbruk skal tas ombord, og alt gjøres sjøklart for turen oppover.

Kommer til å oppdatere etter hvert.

:flag:

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hei igjen! Kjøpte en liten sjark en stund tilbake, og båten har vært på land siden da på grunn av dårlig motor. Skaffet byttemotor, men dette er ikke samme type som stod i. Den gamle motoren var en Yanmar2QM20, den nye (men eldre) motoren er en Sabb G 10hk. Ser i ettertid at det blir ikke så enkelt som å bare bytte motor, antar jeg må bytte propellanlegg også?

Men hovedspørsmålet mitt i dag er: Motor og lys er et 12v system, men jeg har en juksamaskin som er 24v. Spurte noen "proffer" hos en båt-butikk her i dag og de sier at det ikke finnes noen grei måte å få både et 12v og 24v bruk i båten. Jeg har i dag et 120 Ah batteri i båten som er helt nytt, vurdere å kjøpe et til, men hvordan skal man gå fram for å kunne ta ut både 12v og 24v? Bør jeg ha et batteri for 12v pluss to til 24v systemet? En dynamo for hvert opplegg? En omformer for et av anleggene?

Setter stor pris på svar fra de som kan dette.

 

Mvh

EH

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

har et lite spørsmål jeg håper å få svar på.

 

Hvordan virker en slik hydraulisk omstyring med rattpumpe? har sett båter med både manøverhendler og hydraulisk omstyring, hvorfor han det ikke være på hendlene istede for på separat rattpumpe.

 

håper dere forstår hva jeg mener.

 

Hei Vengsøyværing! Hvis ikkje du har fått svar på spørsmålet ditt, kan eg forklare dette no:

Vripropellanlegg, eller også kalt omstyring, kan ein ha på 2 ulike måtar, og forskjellen sitter i giret.

 

Omstyringsanlegg med hendlar er eit anlegg kor giret har ein innebygd servo som trekker/skyver staget som kontrollerar propellvingane. (Staget ligg normalt inni akslinga, men kan også vera eit røyr som ligg utanpå). Desse girene har ikkje reversering. Kun reduskjon, kobling og omstyringsservo. Du treng 3 hendlar for å manøvrere. Ein til gass, ein til pitch (stigning) og ein til inn/ut-kobling av akslingen. Akslingen kan kun rotere ein veg. Dette er veldig solide og driftssikre konstruksjonar, og er er i prinsippet identisk med anlegg du finn i større skip. Til småbåtar produserast slike gir i dag av Sabb og Nogva. Kallast ofte HVP-gir.

 

Eit rimeligare alternativ er akselomstyring. Dette kan benyttast på alle vanlige girtyper, og er ein konstruksjon som er bygget rundt selve akslingen. Den består av eit aksialt stempel som betjenast med ei handpumpe. Du vil kunne benytte giret som normalt, med gass, forover, nøytral og akterover, men kan i tillegg manøvrere med propellerstigning vha rattpumpen. Slike anlegg produserast av Nogva og av West-Mekan.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei

 

Må spørre dere her inne og regner med å få vidt forskjellige svar. Har en 28 fots Nordlandssjark på hånda og en 18 Hk Sabb 2H i garasjen hjemme. Sjarken har i dag en 40 hk Mercedes og jeg lurer på om 4500 kg fordelt på 28 fot i det skroget blir i meste laget for en 2H med aluminium i konstruksjonen og utfordringer meg kjøling. Motorbytte hadde jeg endt opp med uansett, men skal en gå for en 2G (22hk), en 2J(30 hk) Sabb og evt. hvorfor? (annet enn at det er norsk, solid og gir den beste lyden jeg kan tenke meg? Er en like seiglivet diesel ala Yanmar, Nanni, John Deere av nyere dato etc. med flere sylindre og symaskinlyd et bedre valg av noen som helst grunn? Og nok en gang, hvorfor? Hva er det som er ideelt her?

Link to post
Share on other sites

Hei. Skrogformen er det som har mest å si på farten til en slik type båt. Jeg tror en 2G eller en 2J ville gjort god nytte. 40 hk med lettbygd hurtigløper høres jo uansett ikke mye ut i denne båten? Det ligger til salgs 3 stk 2G og 2 stk 2J på finn.no akkurat NÅ. Mitt råd ville være å selge 2H'en som du har i garasjen, kjøpe en 2G eller 2J (helst det siste) og sette inn, hvis det er planen uansett!? Jeg har fulgt litt med på finn.no det siste halvåret, og det selges ganske ofte 30 hk Sabb i godt stand. Hadde du fått tak i en bra en, med HVP gir (hydraulisk gir) hadde det jo vært god knall!

 

Og hvorfor Sabb? Fordi de er av en enkel, solid konstruksjon, som er lett å vedlikeholde uten å være mekanikk-utdannet. Det er greit å få tak i deler til de, de bruker ikke drivstoff, du kan sveive de i gang hvis du skulle ha gått tom for strøm. De er ved rett vedlikehold EVIGHETSMASKINER, som ikke svikter!

 

Ulemper? tja? støy? vibrasjoner? ikke vet jeg, ser ingen ulemper med Sabb Diesel i en slik type båt! :thumbsup:

Redigert av sabbdiesel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei alle sjarkvenner. Eg fiskar no så mykje på fritida at eg vil skaffe meg ein ekte sjark bygd for å kunne brukast til line, teiner og juksa. Etter å ha leita litt i markedet og sett på forskjellige modellar har eg fått litt trua på ein Myra 27. Men så ser eg at den faktisk får ein del dårlig omtale på tråden her. Er disse påstandane bygde på erfaring, eller er det berre lause rykter? Er Myra 27 ein skikkelig solid og tung båt bygd etter Nordisk Standard, eller er det ein bastard som har utvikla seg etter mange års fikling? Disse omtala rapportane frå Havarikommisjonen set ikkje Myra 27 i eit dårleg lys slik eg tolkar dei. Derimot får både Nor-Dan, Viknes og Viksund kritikk for design og funksjon i dei havarirapportane som omhandler disse.

 

Fint om nokon med kjennskap til Myra 27 kan svare. Pengane er alt sett av i banken.

Link to post
Share on other sites

Uten å stjele vinden til spørsmålet over så skulle jeg gjerne visst litt om Myra 23. Er det noen som kjenner historien og egenskapene til denne båten? Har jeg forstått det rett så har denne båten et halvplanende skrog (eller så kan det være at den som påsto det et sted her på nettet tar feil, for skroget har da en ganske stor likhet til Myra 25 med kjøl og det er vel ingen halvplaner)?

 

Hadde jeg ønsket meg speedbåt så hadde jeg ikke vurdert dette skroget, men jeg er nødt for se litt på fartspotensialet (lang historie) og derfor hvor stor motor 23 fotern kan klare. Er det noen som har en slik båt der ute og kan gi meg litt info?

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei alle sjarkvenner. Eg fiskar no så mykje på fritida at eg vil skaffe meg ein ekte sjark bygd for å kunne brukast til line, teiner og juksa. Etter å ha leita litt i markedet og sett på forskjellige modellar har eg fått litt trua på ein Myra 27. Men så ser eg at den faktisk får ein del dårlig omtale på tråden her. Er disse påstandane bygde på erfaring, eller er det berre lause rykter? Er Myra 27 ein skikkelig solid og tung båt bygd etter Nordisk Standard, eller er det ein bastard som har utvikla seg etter mange års fikling? Disse omtala rapportane frå Havarikommisjonen set ikkje Myra 27 i eit dårleg lys slik eg tolkar dei. Derimot får både Nor-Dan, Viknes og Viksund kritikk for design og funksjon i dei havarirapportane som omhandler disse.

 

Fint om nokon med kjennskap til Myra 27 kan svare. Pengane er alt sett av i banken.

 

Hei, hei!

Det er viktig at du skiller mellom dei ulike versjonane av Myra 27 sjarken. Foruten små forskjellar mellom ulike årsmodellar osv, er båten produsert i 3 vidt forskjellige versjoner. Den første Myra 27 hadde eit ganske anna skrog enn dei to neste, mellom anna hadde den rund hekk. Denne vart vel produsert frå seint 70-tal til opp på midten av 80-talet vil eg tru. Så kom arvtakeren med nytt skrog og overbygg. No får båten tverrhekk, anna kjølfasong, med djupare baug. Denne båten har større bæreevne på hekken, og ørlite større fartspotensial. Denne båten vart produsert eit par år fram til Myra fabrikken vart lagt ned. Dei nyare Myra 27 sjarkane, er produsert av Folla Boats. Båten er basert på det same skroget (som er veldig bra) men overbygget er gjort høgare. Utstyrsmessig er dei stort sett heller ikkje like kraftig rigga (ofte rigga som hobbyfiskebåtar mot dei gamle som ofte var yrkesbåtar). Ulempen med dei nye er at stabiliteten seiast å vera dårlegare noko som ein jo kan tenkja seg te når ein ser kor mykje høgare dei er. Versjonen av Myra 25 som Folla Boats produserar, er lik den originale - i allefall på utsiden.. Du kan uansett ikkje samanlikna desse båtane med dei Viksundbåtane som det har vore ulukker med. Dette er speedsjarker som ikkje er like gode sjøbåtar i utgangspunktet, og som i tillegg har vore levert som lystbåtar frå byggeriet, og som sidan har vorte rigga som yrkesbåtar - uten stabilitetsberekningar. Dette er heilt uforsvarleg, og har egentlig ikkje noko med båten å gjera. Alt til sitt bruk :thumbsup:

 

Her ser du 1. generasjon Myra 27 (merk rund hekk og fire vinduer i rorhusfronten):

https://baatplassen.no/bildearkiv/24/24294/myra_27_1.jpg

 

Her ser du 2. generasjon:

https://baatplassen.no/bildearkiv/24/24294/myra_27_tverrhekk.jpg

 

Her ser du Folla Boats sin utgåve. Den er vesentlig høgare enn Myra sin:

https://baatplassen.no/bildearkiv/24/24294/folla_27_sjark.jpg

 

Lukke til med valg av båt :sailing:

Redigert av Vestlandsfanden (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Uten å stjele vinden til spørsmålet over så skulle jeg gjerne visst litt om Myra 23. Er det noen som kjenner historien og egenskapene til denne båten? Har jeg forstått det rett så har denne båten et halvplanende skrog (eller så kan det være at den som påsto det et sted her på nettet tar feil, for skroget har da en ganske stor likhet til Myra 25 med kjøl og det er vel ingen halvplaner)?

 

Hadde jeg ønsket meg speedbåt så hadde jeg ikke vurdert dette skroget, men jeg er nødt for se litt på fartspotensialet (lang historie) og derfor hvor stor motor 23 fotern kan klare. Er det noen som har en slik båt der ute og kan gi meg litt info?

 

Meine du Myra 22 sjark? Myra har aldri laga 23 fot sjark. Dei hadde ein båt som heitte Myra 23 Fisherman som var ein halvplanar, ganske lik Myra 25 Family som også var halvplaner, men dette er begge turbåtar. Typiske 70-tals daycruisere med fartspotensiale opp mot 15-18 knop. Myra 23 kom både med og uten akterkabin. Sikkert gode båtar, for skrogene er basert på gamle loddebåtar frå notfiske. I ein gamal båtguide eg har frå 1978 står det at dei kan ha motor frå 25-115 hk, med fartsområde frå 8-18 knop. Ligg ein slik på finn no, men den har liten motor. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=22863395

 

Hvis du tenke på den minste Myrasjarken, er denne 22 fot. Eg veit eg det er fleire her inne på BP som har slike, og dei kan sikkert svare på detaljspørsmål, men eg kjenne ein som har ein slik, og eg veit litt om båten. Modellen hette opphaveleg Nordfjord M-22 Sjark, og var produsert på same skroget som snekkevarianten, altså deplasementsskrog med rund hekk; ikkje noko halvplanar nei :giggle: Loa 6,60 m, bredde 2,30 m, djupgåande 0,70m. Deplasement ca 1500 kg, lastekapasitet 2 tonn. Originalt veldig "enkle" båtar, men heilt grei hvis ein berre skal fiske litt innaskjærs. Tørr og fin (som alle Myra-båter) i sjøen, men har ei lei tendens til å gire/svaie, noko som resulterer i at du heile tida må passe kursen. Adskilt laste- og motorrom. Normalt utstyrt med Sabb 16 eller 22 hk. Mange av båtane har bytta til 22 eller 33 hk Yanmar-motorer, desverre :headbang: Sjølvlensande, høge rekkverk originalt montert på rekka slik at høgden frå dekk og opp vert behagelige 60 cm. Meine at inspeksjonsluke over propellen er standard. Fartspotensiale til denne båten er som for alle slike båtar: omlag 6-7 mil. Billig i drift då :thumbsup:

 

Neste sjark i Myra-serien er Myra 25. Det er ein helt anna båt. Den er heller ikkje noko halvplaner, men snarare ein litt forminska utgave av Myra 27, og til forveksling lik i utsjåande, med same skrogfasong. "Sjarkens venn" som starta denne tråden, har ein slik. Du kan sjå bilete tidligare i tråden. Flott og god båt det.

Redigert av Vestlandsfanden (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...