Jump to content

Den offisielle sjark-tråden


Sjarkens venn

Recommended Posts

  • 7 måneder senere...

Jeg har ikke fasiten, men hvis det ikke er en Malo så er det kanskje en Myra. Mener at det er noen som blingser der. Begge er vel gode båter.


http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43279615 Her har du link til en veldig tøff malo 22. Personlig er jeg nok bittelitt utsikker på stabiliteten siden den er så "høy". Båten er omtalt inne på forumet her.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
  • 1 år senere...

Hei! Jeg har en Malo 22 og har investert i en bensindrevet garnhaler. Av bilder og selvsyn ser jeg at de fleste sjarker har overbygg helt foran og spill eller garnhaler montert midtskips eller enda lenger fram. Det kan være pga at båten er lettere å manøvrere under drag eller av praktiske hensyn?. I mitt tilfelle strekker overbygget seg bak midten på båten, og jeg har et arbeidsdekk på 2x2 m helt  akter. På styrbord er det også manøvreringshendler og ratt på bakveggen av overbygget som jeg vel ikke bør kommer for nær. Så er spørsmålet. Hvor bør jeg plassere garnhaleren for at den skal virke optimalt? 

Link to post
Share on other sites

Hei. Heldiggris du som har Malo. Har du mesanseil? Da er det lettere å holde sjarken opp imot vinden når man trekker. Det kan være lurt å montere haleren slik at man har lett tilgang til å manøvrere mens man trekker. Kjøre litt opp imot bølger og vind så man slipper å dra båten tvers med garnhaleren.

 

Jeg trakk en periode lenker med krepseteiner med en Viksund 660 snekke der haleren var montert litt bak midtskips. Da var det litt vrient å ikke kunne manøvrere litt samtidig som jeg trakk. Snekka hadde lett for å vri seg med akterenden imot. Logisk nok. Ikke særlig gunstig.

 

På min lille Rana 630 Sjark har jeg montert haleren så langt frem som mulig, selv om det egentlig sperrer litt for ombordstigning på styrbord sida.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Siden det etterspørres mer aktivitet i denne tråden :giggle: kan jeg jo hive ut et spørsmål:

En bekjent skal til med krepsefiske (20teiner) og lurte på om jeg visste om Rana 630 eller en 21-23 fots Grimsøysjark kunne egne seg?

Kjenner ikke til noen av de annet enn av utseende.

Blir mye tauverk, blåser og iler som tar sin plass i tillegg til at det bør være fysisk "stengsel" fra det som skal i sjøen til der gubben står under setting. Hva sier ekspertene?

Link to post
Share on other sites

Er langt ifra noen ekspert men en kompis av meg har ein øien 17 som han bruker å trekke å sette sin 20 teiners krepse lenk, ifølge ham går det heilt greit. Tror det er viktig å ha system på teiner å tauverk når du har såpass liten båt og så mye utstyr:-)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...