Jump to content

Solcellepaneler


rhea

Recommended Posts

Jeg tenker på å montere et solcelle panel.

Der det er praktisk å ha det er mellom sprayhood og bakre luke, der kan jeg realistisk bruke 60cm i lengden. Jeg vil ha noe som kan gåes på og gjerne rom på siden så jeg slipper å tråkke for mye på det. Altså ca 50-60cm bred også. Da er jeg nede på noe som gir meg 130w pr døgn i snitt. Det er det simpelten ikke verdt bryet med å sette inn. Da får jeg heller sette inn et ampermeter så jeg har kontroll på hva jeg bruker. Dynamoen får være mitt kraftverk. Motoren min er tross ikke større enn andre har som lysmotorer og håpe på jeg ikke treffer fem@il i uthavn!

Link to post
Share on other sites

Forskjellen mellom kostnaden på solcelleenergi og atomkraft er fremdeles at solcelleenergi er det dyreste alternativet.

 

Solcelle kan allikevel være en viktig energikilde til enkelte oppgaver, men dessverre så er vi nordmenn så utskjemt med billig strøm at vi ikke har lært hva enøk tiltak går ut på.

I den senere tid har vi riktignok blitt presset til å tenke oss om på grunn av energiprisene.

 

I båt er saken en helt annen, for alt av høyteknologiske løsninger som utvikles har ikke noe med penger å gjøre i det hele tatt. Det handler enkelt og greit om å øke komfortnivået i båten uten å lesse båten ned i drivstoff.

Når enkelte har problemer med å bruke opp pengene de tjente før finanskrisen og for tiden har mye fritid, så er det heller ingen grunn til å ha fire svetteperler i pannen hvis man kan unngå dette med en luftkondisjonering montert i båten.

 

Enkelt fortalt så er det ingen båter som bruker mer energi som de ”høyteknologiske grønne båtene” som vi arver gammel teknologi fra.

 

I båter jeg har logget er energifaktoren på veien fra produksjon til lagring og forbruk av elektrisk energi mellom 60 og 90 %. I verste fall så må man som fattig båteier og eier av de dårligste energiløsningene, produsere ganske mye fornybar energi for å oppveie for de dårlige valgene man har gjort på komponenter.

 

Det er med andre ord dyrt å være fattig og uvitende på samme tid. Jeg sier selvfølgelig ikke dette for å være nedlatende, men tenk dere om før dere handler.

 

Et solcellepanel trenger ingen regulator for å lade batteriene hvis du kan være regulator selv.

Vurder heller å bruke pengene på LED belysning eller andre enøk tiltak, for dette gir 100 % effekt på nettoen enten det er sol, om det blåser eller om det regner.

 

Er du blant verstingene innen enøk så klarer du allikevel ikke å nyttiggjøre mer enn 60 % av energien fra panelet. (Din investering).

 

Jeg har jobbet med slike systemer og utfordringen har aldri vært penger. Det er bare å snu alt på hode så ser man løsningen på problemet i andre enden også.

 

Det blir som å kjøpe et halvspist brød til full pris.

Link to post
Share on other sites

Er du blant verstingene innen enøk så klarer du allikevel ikke å nyttiggjøre mer enn 60 % av energien fra panelet. (Din investering).

Jeg klarer å utnytte 100% av energien fra solcellepanelet mitt.

Er det på noe vis enestående?

Hvor mener du de mellomværende 40% havner hen for enøk-verstingene?

 

Mulig jeg er noe treg her, men hva mener Ole Petter egentlig ?

 

Jeg prøvde å snu problemet på hodet, men så heller ingen løsning i den andre enden.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det beviser vel intet annet at du ikke skjønt utfordringen med fornybar energi?

 

Fornybar energi er som alt annet et spørsmål om timing.

'Det er alltid noen som går i baret. Helt korrekt, men historien har vist at de er unntakene og at flertallet har gjort det i særklasse bra. Det flertallet tilhører jeg. Jeg kjøpte aksefond i stedet for å betale ned gjeld. Fra høsten 1997 til høsten 2007, da jeg solgte mine andeler i Skagenfondene (lav risikoporfil ihht Morning Star rating) 6-doblet jeg min investering. Dessverre investerte jeg alt for lite. Hadde jeg investert alt jeg hadde mulighet for å låne, kunne jeg gå av med pensjon lenge før jeg fyller 50. Nå ser ikke det ut til å være mulig.

 

Timing er viktig, og kanskje er tiden inne for å satse på fornybar energi perfet? Pengene er jo "nesten gratis" nå om dagen

Link to post
Share on other sites

Kan noen her i enkle ordelag fortelle meg hva Ole Petter mener?

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har fattet pointet.

Han irrriterer seg nok på at han ikke sattset mer penger på skagenfondene.

 

thats life. :yesnod:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Har ligget med Eber og kjøleskap igang siden fredag ettermiddag, nå var driftsspenningen nede i 11,9V. Nok igjen i massevis men startet opp lysmotoren min for å se hvordan ladingen gikk.

På 1200 rpm gikk ladespenningen sakte opp til 14,0V på forbruk og ble der til jeg stoppet 20min senere, det luktet svidd i båten da dynamo var grisevarm og svidde av alt av skjiit og vinterkonserveringsolje.

Link to post
Share on other sites

Solcelle er bra.

Regulatorene skal hindre overladning.

Noen regulatorer hindrer ikke bare overladning, men begrenser også effekten av ladningen.

Noen regulatorer hjelper også på ladning.

Er man i tvil om hva regulatoren gjør, så kan den forbikobles når man har bruk for strøm.

 

Sistnevnte mulighet gjør at man med fordel kan se på potensialet for å investere i strømspare tiltak før man går til det skritt å bruke penger på ny regulator.

 

Det er ikke utenkelig at investering i en led pære er en bedre investering relativt sett, for det er bare snakk om energibalanse pr. investerte krone.

 

Siteringen av skagen fondet var bare en påminnelse til Lotus om betraktninger rundt verdensøkonomien på denne tid for et år siden.

 

Hva det har med saken å gjøre?

Svært lite annet enn at alle kan ta feil.

Renten er i dag historisk lav som betyr at pengene nesten er gratis.

For de som tror denne situasjonen er vedvarende, løp og kjøp.

 

Jeg har for øvrig liten sans for å hele tiden bli sitert av Lotus, for motivet for siteringen er alltid feil etter min mening.

 

Jeg har Norges største hyttefelt uten innlagt strøm som nabo og har derfor litt erfaring med solcelle hvis noen trenger råd.

 

Jeg har brukt mye utstyr fra http://www.morningstarcorp.com/en/home

Link to post
Share on other sites

Når jeg er engasjert i å løse problemer med batterier så har jeg lært meg å aldri stole 100% på det kunden sier. Årsaken er at selv de ”flinke” ofte har mangelfull forståelse for hvordan batterier virker og bør behandles.

 

Det verste er når man enten har misforstått noe og forholder seg til feil tall (Volt), for da ødelegger man kanskje batteriene aktivt og i god tro.

 

Du sier at spenningen er 11,9 volt Bjoris, og det er et tall jeg umiddelbart reagerer negativt på.

11,9 volt betyr dyputladet batteri hvis batteriet ikke er særlig belastet, og det må du vite.

 

På sitatet under er både spenning og strøm oppgitt, og da kan man med 100 % sikkerhet si at dette batteriet kommer ikke til å vare lenge hvis brukeren ikke endrer brukermønster.

 

I helgen trakk jeg ut 120Ah fra fulladet batteribank. Med 3A strømtrekk halvparten av helgen og 0,5A resten, så hadde jeg en hvilespenning på under 12V når jeg startet opp motoren søndag ettermiddag.

Link to post
Share on other sites

Herre milde. Ole Petter, kan du ikke forstå at leserne reagerer og lurer på hva det er du mener når du sier at brukeren må endre bruksmønster? Hva er galt med å trekke 120Ah ut av en fulladet batteribank? Vel, det kommer selvfølgelig an på batteribanken.

 

La oss ta sånn helt ut av lufta at denne brukeren som du nå siterer fra har en 3 x 115Ah batteribank.

La oss videre anta at et av batteriene har en kaputt celle og gir derfor ikke noe særlig bidrag.

La oss videre anta at batteri nr 2 føler seg veldig slitent etter å ha prøvd å kompensere for batteriet med defekt celle.

La oss videre anta at normale folk ikke synes det å trekke 35% ut av en fulladet batteribank i løpet av en helg i uthavn er feil bruksmønster.

La oss anta at det tredje batteriet fortsatt er temmelig slitent.

 

Blir bildet klarere nå? Er denne brukeren nå innenfor den såkalte "rammestandarden" din?

 

Sikkert ikke, men så vet vel ingen egentlig hva denne rammestandarden går ut på.

 

La oss videre anta at brukeren fikk 2 nye batterier som erstattet de 2 dårlige og at det tredje batteriet var "greit nok til ikke å bli erstattet av leverandøren"

La oss anta at det tredje batteriet fortsatt er temmelig slitent uansett.

 

Vel, brukeren sitatet er hentet fra er, som alle for lengst har gjettet, meg. Videre er det slik at med et 5 år gammelt batteri, som er forventet gjennomsnittlig levetid ihht produsenten, kombinert med at disse Nautilus Freeline batteriene har en spenningskurve som detter som en stein ved belastning, er vel egentlig resultatet gitt?

 

For ingen kan vel mene at det å trekke ut 35% av en fulladet batteribank i løpet av helgen er feil brukermønster?

 

Er det ikke pussig hvordan verden kan settes på hodet, bare man aktivt går inn for å fortelle halvsannheter?

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Poenget var kun å fortelle at man med kunnskap kan avdekke at noe er feil slik at man kan:

a: Innrette seg på forbrukssiden før det går galt

b: Skjønne at noe er galt

c. Få hjelp til å rette på feilen slik at båten er klar før neste tur.

 

Bjoris har Bavaria og er derfor på et sett inkludert i et system hvor de skal få hjelp med dette til vinteren. Noe av formålet med Båtplassen er vel å hjelpe.

Det Bjoris forteller i sitt innlegg kan godt være et av mange eksempler på hvorfor Lunde båt har bedt om hjelp.

 

De ønsker å få ned batterireklamasjonene samtidig som de gir kundene sine et gratis tilbud om opplæring. Dette selvfølgelig fordi Lunde båt yter god service og ønsker at alle skal ha det bra på sjøen.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det står ikke noe om kapasiteten på batteribanken i innlegget, og derfor er det umulig å konkludere med hvor dypt utladet batteribanken er.

Forståelsen og nytteverdien av å tolke spenningsverdien som positiv eller negativ i forhold til belastning er mangelvare. Med en belastning på 0,5 ampere vil utsagnet om at batterispenningen er under 12 volt uansett batteristørrelse være en klar melding om at noe er galt.

 

Jeg kan ikke noe for at du ikke visste dette for et år siden.

Link to post
Share on other sites

Ja, så lav spenning er absolutt en indikasjon på at noe er galt.

Har du tenkt deg muligheten for at jeg faktisk skrev innlegget fordi noe helt klart var galt? :smiley:

 

Jeg vet at du har fått med deg mine klager på Nautilus Freeline og lav spenning.

Det vet jeg fordi du flittig siterer fra tråden om slappe sønnak batterier.

Jeg vet også at du har fått med deg at det er en del andre med slappe Sønnak batterier.

Jeg vet også at du har fått med deg at en del andre har hatt defekte celler.

 

Så hvorfor skriver du da slikt tull når du utmerket godt vet hvordan ting henger sammen?

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Solcelle kan allikevel være en viktig energikilde til enkelte oppgaver,

Vurder heller å bruke pengene på LED belysning eller andre enøk tiltak, for dette gir 100 % effekt på nettoen enten det er sol, om det blåser eller om det regner.

Det er vel derfor mange monterer solcellepanel på båten sin, nettopp fordi det er en viktig energikilde til enkelte oppgaver. Og de oppgavene er slett ikke å ha strøm nok til lys. Ihvertfall ikke hos meg. Og det tror jeg gjelder mange andre også. Å kjøpe LED belysning for å redusere strømforbruket gir NULL prosent effekt hos meg. Derfor betrakter jeg dette tipset som svada. Det er kjøleskapet som er den store strømslukeren.

 

Jeg lurer av og til på om Ole Petter lever i en annen verden enn meg. Mulig det kan være mye å spare på montere LED pærer i båter av en viss (må vel være veldig store også ) størrelse, men for meg er det totalt uinteressant.

Ellers så vet han ikke noe om hvordan en fritidsbåt brukes av en som helst foretrekker å ligge i uthavner med liten tilgang på landstrøm.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder nytten av solcellepaneler, og spesielt dersom de er av moderat størrelse, er det en ting som ofte blir glemt. Og det er den store nytten de har til å toppe batteriene opp og gi vedlikeholdslading på ukedagene mellom hver helg med forbruk. Ingen batterier blir fulladet etter turen hjem fra uthavn dersom ikke turen varer fra søndag til langt ut på mandagen. Og alle har ikke anledning til å koble inn en landstrømlader mellom helgene. For å kunne ligge mange dager i uthavn, er det store batterier og/eller lite forbruk som gjelder. Men ikke glem at det du tapper ut, må fylles på igjen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har null peiling på solcelle-lading, så mine spørsmål vil sikkert av mange bli oppfattet som utrolig teite. Det er mulig at svar allerede finnes i forumet, men jeg er litt bedagelig, så jeg prøver meg på en liten snarvei:

 

A: Finnes det solcellepanel for 24V anlegg?

 

B: Hvis ikke, kan man seriekoble 2 stk. identiske 12V panel? (Høres ikke sannsynlig ut)

 

Slik:

seriesolcelle.jpg

 

 

C: Kan man bruke 2 stk. 12V panel for å lade hver sin 12V krets i et 24V system?

 

Slik:

paralellsolcelle.jpg

 

 

D: Kan man, forutsatt at man bryter kretsen før spenningen blir for høy, koble solcellepanel direkte til batteriene (uregulert)?

 

Ønsker kun å bruke solceller til å forlenge "de generatorfrie periodene" noe.

Link to post
Share on other sites

tror det er langt mellom de som har fåt batteriene ødelagt av overlading fra solseller her i landet.

 

Jeg tenkte litt i de baner, ja. Har 4 stk 220Ah GEL, og tenkte kun å bruke solcellene manuelt i uthavner i ferien, for å kompensere litt for vårt relativt høye strømforbruk.

 

Noen tips om leverandører (24V solcellepanel)?

 

Hva med disse 12V variantene mine ovenfor, er det noen som vet om dette er helt på jordet?

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg kan ikke se noen grunn til ikke å seriekoble to solcellepaneler for å lade et 24volt system. I manualen for min MaxPower regulator, anbefales dette under spesielle forhold. Og Naps, som lager denne regulatoren burde vite hva de snakker om. Et panel på hver av de seriekoblede 12volt batteriene vil jeg ikke anbefale. Kanskje solen skinner kun på det ene panelet en periode? Da får du kun ladet det ene batteriet, og det er svært lite gunstig for en slik batteribank med to seriekoblede 12 volt batterier. Om du trenger regulator eller ikke er avhengig av batteristørrelsen. Jeg har 166w paneler mot en 345Ah bank, og da er jeg helt avhengig av regulator. Hadde jeg kun hatt et fisent 25W panel, hadde jeg klart meg uten.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vurderer også solcellepanel på Astor denne sesongen. For å vedlikeholde batteribanken på 3 x 115.

Forbruket vårt ligger på snitt 5 amp, dvs. kjøleskap og varmeren. Den siste bare nå og da i den grønne årstiden.

Hva er godt kjøp, panel og regulator?

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett på Solara M-series - disse er fleksible og tåler å bli gått på. Dersom de blir gått på for mye, blir den besyttende filmen matt og de lader ikke så bra. Har du plass til paneler i alu-ramme er disse billigere. I tillegg kan de lettere vikles mot solen og gi bedre effekt...

 

Regulator vet jeg ikke så mye om, men det var noen her som anbefalte FOX-1 regulatoren, men jeg finner ikke noen som forhandler denne...

Link to post
Share on other sites

Jeg kan godt ha faste rammer rundt panelet. Jeg har hørt at solcellepanler er rimligere enn i båtutstyrsbutikkene. Noen tips hvor man kan gjøre en godt handel?

 

Planen var å handle inn et strømaggregat men tilo vårt behøv er dette trolig bare tøys. Vi ligger sjelden i uthavner lenger enn et par-tre dager i slengen og vil ikke forstyrre båtnaboer med et slitsomt kraftverk som nabo. Et solcellepanel tror jeg gjør vår nytte.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Dersom du ikke ligger lenger enn 2 - 3 dager uten mulighet for landstrøm og likevel synes du tapper batteriene for mye, ville jeg heller investert større batterikapasitet. Hvor mye har du nå? Vekten av noen hundre Ah store batterier skulle vel ikke bety noe for deg. Og har jeg forstått deg rett, så har du landstrøm i hjemmehavnen hvor en landstrømlader kan ta seg av toppingen/vedlikeholdsladingen mellom turene.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...