knutza Svart 14.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 (redigert) Det ser ikke ut som om dette hullet finnes på 130S drevet. Jeg har ligget og studert drevet fra alle vinkler og kanter, lest manualen opp og ned, men kan ikke finne dette på mitt drev. Vet du om det finnes et slikt hull på 110 drevet? Redigert 14.August.2008 av knutza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 16.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2008 (redigert) Da jeg valgte plassering av motoren stod jeg ovenfor to alternativ. 1: plassere motoren så langt fremme at jeg ikke trengte å gjøre noe med cocpitdørken. Ulempen her er at det vil "stjele" mye plass i salongen. 2: Heve cocpidørken og plassere motoren så langt bak som det gikk. Jeg valgte alternativ 2. Dette har den ulempen at man får problemer med dreneringsbrønnen, som sitter midt i dørken. Jeg valgte derfor å kun heve den fremste delen av dørken. Da må vi sage opp hele dørken. Dette ble gjort før demonteringen av den gamle motoren. Slik ser da dørken ut. I bakkant har jeg skrudd fast hengsler, slik at dørken kan demonteres uten å sages ut. Dette er etter mitt syn viktig med tanke på fremtidige bytte av membran, eller om man må ta ut motoren. Det enkleste hadde vært å plaste inn dørkplaten igjen, men det hadde medført at man må sage ut dørken neste gang man skal ned dit igjen. Men å heve dørken medfører at nederste del av salong luka også må heves. Og siden den luken er smalest nederst, så må den også forlenges. Her ser vi nerkanten ferdig plastet. Forlengelsen ses midt på. Legg også merke til forlengelsene på sidene. det er her de skal bli skrudd fast i båten Her ser hvordan salongluken er tilskåret. Her er det prøvemontering av delen. Her har jeg kuttet dørken i ønsket lengde. Så er det prøvemontering av dørken. Nå må det lages en støpeform til den nye delen av dørken. Først saget jeg en plankebit til ønsket form. Det er viktig å passe på at et blir fall fra salongluken og til selvdreneringsbrønnen. Dekket er hevet med 9 cm i forkant og 3 cm i bakkant. Når man er fornøyd med formen, så lager man en kopi som brukes på andre siden. Så kan man lage pappmaler. Så kan man bruke pappmalene og sage ut de endelige formene i kryssfiner. Deretter skrur man det hele sammen og tar hele dørken med seg til et egnet sted og snur den opp-ned. I mangelen på slippolje, så bruker jeg byggeplast til å dekke formen. Legg merke til at jeg har brukt gaffatape for å lage en bue i skjøten på kryssfinerplatene. Så er det bare å støpe nedi formen Når glassfiberen er tørr, så river man formen og prøver om det fortsatt passer. Flaks igjen Siden jeg har bestemt meg for å lage toalett der hvor kartbord og stikkøye er, så medfører det et nytt problem. Kranen til selvdreneringen nås fra stikkøye, og uten stikkøye så må man finne på noe lurt. Jeg bestemte meg derfor for å lage en vanntett luke i dørken. Først så tegner man inn ønsket plasseringen av luken Så tar man å lager avrundet hjørner, kjekt å ha en snusboks tilgjengelig. Nå har man en fin tegning av luken og man kan bruke stikksagen, her ser vi hvordan vi lager starten. Så sitter man der med et hull. Så taper man luken (Ja, jeg har kjøpt billig gaffatape på Europris, masse gaffatape) Deretter taper man fast en passende ledning på baksiden av luken. Så taper man fast luken i hullet. Og tilpasser glassfiber remser Man sliper ned og vasker med aceton, og kjører på med glassfiber. Når et hele er passelig tørt, så tar man en gummiklubbe og gir luken et passende slag slik at den ramler ut. Så bruker man stikksagen igjen. Nå har vi et pent hull, med en pen luke. Der hvor ledningen var har det blitt en fin grop som passer til en gummipakning. Så må man finne noen passende hengsler, disse er fra Watski sitt sortement. Skruene er 5 mm maskingjenget, og da bruker jeg et 4,5 mm bor. Da blir skruhullene akkurat passe trang slik at skruene kan "gjenges" ned i hullene. På baksiden setter jeg på skive og mutter. Jeg pleier å montere en skrue på hver av hengseldelen, før jeg borer opp de andre hullene. Nå har jeg en luke i dørken. Nå må jeg bare finne en passende lås. Jeg vet hvordan de skal være, men ikke hvem som selger de. Så på onsdag blir det en tur inn til Tromsø på leting etter lås. Sånn har uka min vært, i tillegg har jeg jo vært på jobb (og litt hjemme). God helg Redigert 16.August.2008 av knutza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 17.August.2008 Link til dette innlegget Svart 17.August.2008 knutza, du er topp! Jeg har utrolig sans for slike"alternative" måter å gjøre det på. Den luken med sin hjemmelagede karm ble jo helt profft. Du har både fantasi og pågangsmot til å finne på slike løsninger! Det kommer vel mer? - håper jeg Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
knutza Svart 17.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2008 Joda, men først må jeg ta en handelstur til Tromsø. Nå er jeg helt tom for polyester, og mye annen snadder. Nå må jeg bare finne ut hvem som selger 450g duk i Tromsø. Er det noen som har tips, eller vet om kjeder som fører glassfiber duk? Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 17.August.2008 Link til dette innlegget Svart 17.August.2008 Maritim selger per kilo og 450gr. glassfibermatte koster kr. 55,- / kilo f. eks. 10 løpemeter (0,92 bred) er 4,14 kg X 55,- = kr. 227,70 Det er billigere enn Biltema sin 300gr. som koster 249,- per 10 lengdemeter. :o) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
knutza Svart 17.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2008 Takk for tipset Sitér dette innlegget Link to post
opus Svart 18.August.2008 Link til dette innlegget Svart 18.August.2008 Det ser ikke ut som om dette hullet finnes på 130S drevet. Jeg har ligget og studert drevet fra alle vinkler og kanter, lest manualen opp og ned, men kan ikke finne dette på mitt drev. Vet du om det finnes et slikt hull på 110 drevet? Det avbildede drevet er et Volvo Penta 110s seildrev. (se hvor Gladiators pil peker på foto) (Seildrevet+mye annet båtutstyr er forresten til salgs her: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=14171218 om noen skulle ha bruk for det.) Ellers vil jeg også gratulere med en sålangt meget bra utført jobb, og takke for all nyttig dokumentasjon. Fortsett slik til alt er ferdig, for det er lett å kjappe seg litt for mye når en nærmer seg slutten. Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 28.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2008 Jeg har fått noen spørsmål om hva som skjer her. Tenkte derfor jeg skulle komme med en liten oppdatering. Utover høsten ble jeg mer og mer plaget med et kne, dette gjorde at jeg måtte gå litt skjevt og dermed klikka ryggen. Jeg måtte til kirurgen og opereres. Ble sykemeldt og det er ikke noe morsomt. Jeg har ikke vært sykemeldt siden 91, så dette var et tilbakeslag. Nå er jeg snart som ny igjen, men så er det julestress, både på jobb og privat. I tillegg er det kaldt, jeg har lite inspirasjon og er havnet i den berømte tidsklemma. Men etter nyttår lover jeg og komme sterkt tilbake. Båten skal på vannet til sommeren Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 1.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2009 Hvordan ligger det an med båten nå da? Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 1.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2009 Ja dette vil vi ser mere av , kjempe jobb og knall at du deler bildene med oss .Slike tråder som dette som er gøy , å sikkert veldig lærerikt for mange vil jeg tru . Det må jo kribble mye i skrotten for å få den på vannet ,å da prøvekjøring .Imponerende jobb .... Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
REM Svart 1.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2009 Ja, slike lavbudsjetttråder har vi sansen for. Lærerikt og smittsomt for alle som leser. Jeg føyer til "Prosjekt" i trådtittelen din slik at tråden blir med i avstemningen om Årets prosjekt her på BP. Lykke til videre. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
knutza Svart 28.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 (redigert) Jeg føyer til "Prosjekt" i trådtittelen din Takk for det rem. Da var det kanskje på tide med en ørliten oppdatering. Selv om det gikk trått i høst så har jeg nå puslet litt med båten i løpet av vinteren. Motivasjonen har ikke vært på topp, men litt har jeg da fått gjort. Siden det var kaldt og hustrig ute så plukket jeg med meg noen deler som jeg har kunnet jobbe med innendørs i varmen. Sittebenkene i cocpiten var i elendig forfatning. De er sansynligvis like gammel som båten og de har vært lakkert en gang i tiden. Jeg tenkte jeg ville prøve å berge de og spare meg for noen kroner. Dette var utgangspunktet og slik så de ut på baksiden Sittebenkene er satt sammen av 21 mm tykke teakstaver. Disse var flere plasser gått i oppløsning og under den ene benken var det helt svart siden det hadde stått vann her. Her er grunnen til at det hadde stått vann her: Benken var montert rett på plasten uten noe mulighet til å få luft under. Jeg har ikke bruk for stikkøya som er under her, så det var bare å sage ut slik at man får et rom under. Deretter måtte benkeplatene stå i varmen og bli tørr. Deretter så tok jeg og demonterte alt som var løst og så var det å pusse rent. Først så laget jeg en "jigg" av en gammel skapdør. Dette for å ha en plan overflate og lime mot. "jiggen" dekket jeg med matpapir slik at luken ikke skulle limes fast mot underlaget. Deretter måtte alle delene vaskes helt rene med aceton og så var det å lime alt sammen men west epoksy. På baksiden limte jeg fast en forsterkning i 4mm finèr. Jeg klemte alt sammen med tvinner, skruer og selve skrustikke i høvelbenken. Når det var tørt så var det bare å pusse vekk limrester og ujevnheter. Sittebenkene ble slett ikke så ille og jeg var ganske fornøyd med å klare å berge dem fra søpla. Etter å fundert en stund så ble jeg enig med meg selv om de var kjedelig å se på. Noen nater hadde vært fint. Men først måtte jeg prøve dette ut på en bit hobbyplank som jeg hadde liggende. Det var bare å tegne natespor og rase over med fresen Så var det bare å kline på med west epoksy som var blandet i litt grafittpulver. Når dette var tørt (i følge selgeren så bør man vente i en uke) så var det bare å kjøre på med pussemaskin. Jeg var litt uheldig med fresen et par plasser, men det var greit å trene litt. Etter å ha vært i tenke boksen en stund så bestemte jeg meg for å sette fresen i sittebenkene. Først må man måle og tegne. Så var det å kjøre på med fresen. Jeg freste i limfugene (og litt juks på hjørnene) Her er benkene ferdig til å kline på med West epoksy. Legg merke til at hjørnene er maskert slik at epoksyen ikke skal sige ut. Testen med hobbyplaten hadde også vist at benken bør ligge i vater Jeg ble også anbefalt å rote nedi natene med en binders for å få ut luftbobler. Når det var tørt så var det å slipe, vaske og olje benkene. Og slik ble resultatet. Og slik ble de fra baksiden, jeg har også beiset litt på finerforsterkningene. Redigert 28.April.2009 av knutza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 29.April.2009 Link til dette innlegget Svart 29.April.2009 Du har noe å være stolt over med disse platene der. Det ble så bra til slutt, så! Dette var en fin "bruksanvisning" for andre som har lignende planer, knutza! Takk for alle bildene, som jo gir info - og inspirasjon - i massevis. Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
knutza Svart 1.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2009 Takk for det Walter alltid hyggelig med å få gode tilbakemeldinger. Mens jeg jobbet med sittebenkene så har jeg også jobbet med dørken som ble hevet. Jeg har delt dørken i to deler slik at den bakerste delen blir en luke som man kan åpne. Dette med tanke på fremtidig skifte av membran på drevet. Jeg har dessverre ikke noe bra bilde på delingen, men den er illustrert med en rød strek på dette bildet. Under kuttet har jeg støpt en kant som luken kan skrus sammen med. Her er også den forhøyete delen spaklet og pusset. På den forhøyete delen ønsket jeg også en motorromsluke som gjør det enkelt å fylle olje og peile olje på motor og gear. Uten luke så ville det blitt fryktelig trangt å få gjort dette. Så derfor satte jeg sagen i den nystøpte delen og sagde ut. deretter støpte jeg en kant etter samme prinnsipp som luken til selvdreneringskranen. Jeg maskerte den utskårne luken (nå brukte jeg blå maskeringstape fra 3m og det anbefales ikke å bruke siden den satte seg fast i polyesteren) Her er lukesargen ferdig støpt og her sages vegg overflødig glassfiber. Legg også merke til restene av den blå maskerigstapen. Disse restene måtte slipes bort med sandpapir. Her er et nærbilde som viser hvordan lukesargen er tenkt. Oppå luken ville jeg ha teak. Jeg valgte å bruke den metoden som jeg ble anbefalt av West system Jeg begynte med å lake et underlag av 4mm finer. Oppå dette underlaget så tilpasset jeg teakstaver Teaken på ytterkant er bredere siden dette skal bli selve luken. Her er greiene man trenger fra west system: resin, herder, tykner, grafittpulver og en stor engangssprøyte. jeg ble anbefalt å bruke grafittpulver i blandingen som skal lime fast teakstavene siden det vil tyte opp endel lim når det settes i press. Så er det bare å "sause" inn finerplaten. Ikke bruk avispapir på underlaget som jeg gjorde, det setter seg bare fast. Erfaringene med sittebenkene har vist at bakepapir (den glatte siden) er bedre. Så plasserer man teakstaven med avstandsplater og setter på press. Når det hele er presset sammen så tar man bort avstandsplatene og lar det herde. Når det hele er tørt så er det klart til nating. Her er det greit å bruke engangssprøyta og fylle ned epoksyen. Så skal det herde i 5-7 dager før man sliper. Her har jeg grovslipt og saget ut luken. Så limer man fast teaken til glassfiberluken. Og sargen skrus fast som en kant rundt luken ( jeg skal komme tilbake til hvorfor jeg ikke limte sargen fast). Nå er det klart til å montere hengsler. Jeg valgte disse fra watski med skjulte skruer. Det er en del arbeid å montere dem, men jeg synes de er fine. For å sikre at hullene ble riktig så lagde jeg en borremal. Så bruker man et tappjern og lager forsenkninger til hengselen. Så er det bare og skru fast hengslen fra undersiden med muttre Nå er det klart til å montere lukelåsen. Jeg fant denne låsen på Båtsentret i Tromsø. Jeg vet ikke hvilken produsent det er siden de lå uinnpakket i hylla. Det er bare å måle og sette i hullsagen. Så er det klart til maling av glassfiberen. Jeg brukte BT sin "top-coat" Og slik ble det med teakluken montert. Rundt luken ble det montert en pakning. Nå var det på tide å montere luken til selvdreneringskranen. Siden denne blir under tralleverket så brukte jeg BT sin lukelås. Så var det bare å montere en gummipakning i den støpte slissen. Så snudde jeg dørken opp-ned og fylte på med vann for å sjekke at det ble tett. Slik ble den ferdige dørken. Nå var det bare å sette saga i tralleverket og kutte. Jeg skrudde fast skinner i aluminium langs kanten i båten. Og så var det å montere inn dørken. Med prøvemontering av kuttet tralleverk. Så er det å pusse ned tralleverket. Fortsettelse følger. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 1.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2009 Det dér var hel-proff, knutza! Du er nå utrolig til å finne gode løsninger. Ikke minst disse lukene du lager og teakstaver, hengsler uten synlige skruer og denne forsenkede lukelåsen - alt er helt topp! Med din tråd så gir du inspirasjon til mange om å tenke "alternativt", og det finner jeg så flott! Denne tråden fortjener å være med i "Årets prosjekt"-avstemningen!! Er det noen som kan nominere denne tråden? Selv har jeg brukt opp min nominasjons-kvote (bare en nominasjon per person.... ). Lykke til videre, knutza! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
M/S Bastard Svart 1.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2009 Nominert! Her fant jeg mange tips Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 1.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2009 Det så man nesten ønsker seg stor garasje og et prosjekt........ Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Sir Limmerick Svart 2.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2009 Den Bostrøm`n blir et uniqum. Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 2.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2009 Takk for alle hyggelige tilbakemeldinger. Jeg har nå begynt på neste utfordring. Mye av det jeg gjør har ikke nødvendigvis så mye med motorbytte å gjøre, men jeg satser på at tittelen på tråden ikke blir altfor misvisende. Siden dørken er blitt hevet med 9 cm så er også døren til salongen også blitt 9 cm mindre. Her er et bilde av hvordan det var i utgangspunktet. og med hevet dørk så ser det slik ut Her er et bilde som viser kanten som er over døren til salongen. og et nærbilde Nedgangen var lav i utgangspunktet og nå er den enda lavere. Jeg har gått og grublet på dette helt siden prosjektet startet. Her om dagen tenkte jeg at jeg skulle se litt nærmere på problemet. Først så demonterte jeg teakgarnityren som omkranser luken. Når jeg hadde gjort dette så tenkte jeg at et lite forsiktig kutt kanskje kunne være på sin plass. Så satte jeg meg å gruble litt og prøvde å forestille meg hvordan dette ville bli. Noen strimler med gaffatape gir litt visuell hjelp til tankeprosessen. Og uten at jeg egentlig vet hva som skjedde så ble det bare saget et hull i taket på salongen. Sånn ser det ut fra innsiden. Så var det bare å kutte resten av overhenget også. Nå er det ingen vei tilbake og jeg MÅ nå lage en luke. Her står nå prosjektet og jeg har noen ideer hvordan luken skal være, men det blir nok en del prøving og feiling. Et annet problem som jeg også må finne en løsning på er plasseringen av redningsflåten. Her er et bilde som viser at flåten tidligere var plassert akkurat der hvor jeg har saget hull i taket. Gode tips mottas med takk! Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 4.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 Nå har jeg brukt et par dager med å gruble på hvordan jeg skal konstruere skyveluken. Jeg har tegnet og grublet og har tenkt å gjøre det på denne måten: Jeg var hos vaktmesteren på jobb og fikk meg noen innedører som han har byttet ut. Jeg demonterte dørene og satt igjen med dørplaten og litt tennved. Jeg skal komme tilbake til hva jeg tenker å bruke dette til. Jeg har kjøpt inn noen meter med Sibirsk Lerk etter å ha diskutert dette i denne tråden. Jeg måtte lete lenge før jeg fant noen planker som ikke var så veldig full av kvist. Av en eller annen grunn så er det frest spor på begge sider av plankene. Jeg sagde vekk sporene på den ene siden og kløyvde plankene. Så monterte jeg to sidevanger på det som skal bli fundamentet for luken. Siden taket er buet så måtte jeg sage plankene med 5 graders helling. Jeg tilpasset et tverrstykke i forkant av åpningen. Og helt i forkant tilpasset jeg enda et tverrstykke. Siden ingen har kommet med noen ideer til plassering av redningsflåten så prøvde jeg ut ulike plasseringer. Jeg tror det blir denne: Nå var det bare å ta med seg rammen inn på snekkerboden og jobbe videre med den. Her har jeg skåret ned høyden og laget nedsenkning der hvor luken skal gli. Nå kunne selve konstruksjonen av luken begynne. Jeg kappet til et passende stykke av dørplaten fra innedøren og monterte på en ramme av teak. (beklager det uskarpe bildet, jeg hadde kameraet innstilt litt feil) Her er luken fra baksiden, jeg har også laget noen "styreskinner" av Lerk. Nå var det bare å prøve luken. Legg merke til at jeg har en glippe på 7 mm på hver side i forkant av luken. Dette for at vannet skal kunne renne av luken. Nå gjenstår det bare å konstruere bakkanten av luken. Nå skal jeg selfølgelig ikke bruke dørplate i den endelige luken, men dette er et greit materiale å lage mal av. Selve luken skal være i Lexan, men dette er et dyrt materiale å sage feil i, så derfor har jeg brukt disse dørplatene. Jeg har hele løsningen på luken inni hodet mitt, men om det vil fungere i praksis gjenstår å se. Vi får jobbe videre på torsdag. I morra har jeg møter til langt på kveld og på onsdag er det fotballtrening med barna. (ikke lett å være i tidsklemma når man skal drive med båtjobbing) Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 5.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2009 (redigert) Klarte å snike til meg et par timer med jobb idag og ( møtene varte heldigvis ikke så lenge som forspeilet). Siden det ikke var mer enn et par timer til rådighet så tenkte jeg å begynne med braketten til redningsflåta. Jeg begynte med å lage mal i papir. Så overførte jeg papirmalen til litt stivere kartong og lage to deler som jeg tapet sammen i riktig lengde. Så overførte jeg dette til en plankebit. Så var det bare å kjøre igang båndsaga. Så var det å prøve planken på flåta og gjøre none småjusteringer. Nå kunne jeg jobbe med designet på festet. Etter en runde til på båndsaga så var det klart for en runde med tankearbeid. Etter litt justering så skrudde jeg sammen to planker av eik. På den måten så fikk jeg saget begge delen i en omgang. Litt finpussing så satt jeg der med to braketter. Så var det klart til å prøve på flåta. Redigert 5.Mai.2009 av knutza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TellusTellus Svart 5.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2009 (redigert) Jeg er meget imponert over prosjektet ditt! Leser med stor iver og ønsker deg lykke til videre. Likte spesielt måten du lager luke på. Kan godt hende jeg stjeler ideen din. Lykke til videre! Redigert 5.Mai.2009 av volcomstone (see edit history) Sitér dette innlegget De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post
knutza Svart 9.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2009 Takk for hyggelig tilbake melding volcomstone. Håper du legger ut bilder når du lager luker. Fredag 8. mai gikk med til mye tankearbeid. I dag, lørdag 9. mai så tok jeg ut dieseltanken. Dette er et arbeid jeg har gruet meg til lenge. Den gamle motoren hadde ikke retur på dieselen, så dette må jeg fikse på den nye motoren. Tanken sitter i mellom cocpit og skrog. Jeg måtte ned i benken på babord side. Her ser vi ned i benken, tanken sitter lang oppe oppe. Her et bilde tatt nedi benken og opp der tanken satt. Jeg hadde kjøpt en slangenippel på Biltema og svigers hadde noen rørdeler liggende. Her er tanken ute Rørdeler Jeg koblet t-stykke på luftenippelen og dermed hadde jeg en nippel for returen. Dette arbeidet tok 2 timer, skruene som holdt tanken lot seg skru en kvart omdreining om gangen og det var trang å sitte nedi benken. Nå var tiden kommet for å gjøre noen med døra ned til salongen. Siden jeg har hevet dekket så måtte jeg kutte 6 cm av nederste delen av døra. Her er nederste kanten kuttet. Siden jeg bygger om til skyveluke så må jeg høyne døreren. Her bruker jeg deler fra den gamle teaksargen som ble saget bort. Nå var det på tide å slipe ned døren. Her var det sikkert 100 lag med lakk og jeg brukte 3 timer på å pusse rent. Masse arbeid de to siste dagen og nesten ingen fremdrift... Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 11.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 I dag begynte jeg med å jobbe med forhøyning av døra ned til salongen. Jeg begynte med å tilpasse den gamle sargen til døren. Jeg festet både døra og sargen til et plant underlag Jeg kjørte på med fresen, på den måten får man tilpasset flatene som skal limes. Her er et nærbilde av fresesporet. For å lage det litt sterkere så freste jeg ut et spor til en bit teak. nå var det bare å dekke flatene med bakepapir og kline på med West sin epoksy. Så er det bare å sette det hele i press. I tillegg så limte jeg på lista nederst på døra hvor jeg har kuttet, men dette glemte jeg å ta bilde av. Jeg poster derfor et gammelt bilde med forklaring. Døren er kuttet der den røde streken er. Listen i nedre kant (blå pil) er tilpasset til døren. den delen som er markert med grønn pil er den overflødige delen. Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 24.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Da har det vært noen travle dager og lite båtjobb, men i går fikk jeg en produktiv dag. Jeg begynte med salongdøra som har vært i liming. Bakepapir er ypperlig underlag når man jobber med Epoxy. Papiret løsner helt fint. Etter litt sliping så var det klart til å tilpasse døra i båten. Så er det bare å kutte til øverkanten slik at den passer til skyveluka. Etter å tenkt litt på plasseringen av toalettet bestemte jeg meg for å bygge nytt toalettrom. I dag er toalettet plassert mellom forpiggen og salongen. Toalettet har ikke ståhøyde og det er trangt. Jeg har sett litt på plasseringen av toalett i Columbie 66 og fikk målene av dette toalettet fra Stian H her på BP. (En stor takk til han). Jeg har også diskutert dette i denne tråden. Jeg bestemte meg derfor for å bygge toalett der kartbordet er i dag. Kartbordet er liten og er nok tiltenkt båtsportkart. Slike kart finnes ikke for Nord-Norge så vi må bruke vanlige sjøkart. Disse er såpass store så det er salongbordet som blir brukt som kartbord under seilas. Det eneste jeg kommer til å savne er skuffene under kartbordet. Her er kartbortet. (Alle som har vært innom og sett på prosjektet spør om jeg ikke gruer meg til rengjøringen etterpå, men da pleier jeg å si at når den dagen endelig kommer skal jeg vaske med den største glede) Legg merke til den gule skottbetrekningen, den var et sant H...... å få bort. Jeg har også revet stikkøya. Egentlig var det dumt at jeg ikke hadde bestemt meg for å rive stikkøya tidligere. Det hadde vært betydelig bedre plass når jeg støpte motorbeddingen, men det er lett å være etterpåklok. Nå har jeg flere ting å jobbe med samtidig, men det må nesten bli slik siden veggene til toalettrommet må på plass før jeg kan jobbe videre med skyveluka. Sluttmonteringen av motoren kan ikke gjøres ferdig før sideveggene i motorrommer er på plass, og toalettetveggene kan ikke lages før sideveggen i motorrommet er på plass. Siden det er begrenset plass så er det viktig at ting blir gjort i rett rekkelfølge. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.