Jump to content

Erfaringer med Maritim


jonn

Recommended Posts

Jeg stod i kassa da jeg spurte om denne ringen, men det kunne ikke damen svare på, da hun var ansatt for og sitte i kassa. Da måtte jeg ut av køen og spørre en fyr.

 

Så da jeg spurte han om denne ringen, fikk jeg katalogen til Maritim, står den ikke der kan den ikke skaffes fikk jeg til svar. Han gadd ikke engang ringe Wema og undersøke heller. :rolleyes:

 

At det sitter dedikerte folk i kassa er vel bare bra? Da kan de som har greie på båt være i butikken og hjelpe kunder. En langt bedre løsning enn å "kaste bort" kunnspaen i kassa og en mindre til å hjelpe kundene.

 

Å stille spørsmål når du står i kassa er for sent. Ville du at hun som satt i kassa skulle gå fra denne og ringe Wema for deg? Og at alle bak deg i køen måtte vente?

 

Og du kunne jo sjekke katalogen om denne ringen fantes i maritims sortiment? Men her kunne nok ekspeditøren være langt mer imøtekommende, men jeg kan godt forstå at de blir "lei" av å få spørsmål om alt mulig som står klart og tydelig i katalogen deres. Hvis du heretter bare skal handle online må du jo gjøre research selv, noe du også kan gjøre før du går i butikken.

 

KK

Link to post
Share on other sites

Bastard:

Vi har hjelpedisk i alle butikkene hvor vi har våre mest erfarne medarbeidere, det er stedet å spørre om dingser og teknisk. Vi har hyggelige medarbeidere i kassa også, men der har vi ikke samme krav til båtkunnskaper hos våre medarbeidere. Når det er kø i kassa skal gjennomflyten prioriteres foran spørsmål som hører hjemme i hjelpedisken. Dette er til beste for alle kunder, da går det raskere å sluse gjennom kunder i kassa som allerede har fått/funnet sine varer.

 

KenBjork:

Plukkliste er kjørt ut: Nr. 246662 Tid: 08.07.2011 12:38. Så ut som om alt var på lager, så jeg regner med at varene er pakket og at ordren er gjort klar til at vi ringer deg om frakt etc siden pakka blir for tung for posten.

 

Det skal ikke bli en vane å svare på leveringstider på Baatplassen.no :lipseal: , men siden jeg zappet meg gjennom kommentarene i denne tråden så er det jo fort gjort å la seg rive litt med

 

 

Ha en fortsatt strålende båtsommer

 

Vennlig hilsen

 

Øyvind@Maritim

Link to post
Share on other sites

At det sitter dedikerte folk i kassa er vel bare bra? Da kan de som har greie på båt være i butikken og hjelpe kunder. En langt bedre løsning enn å "kaste bort" kunnspaen i kassa og en mindre til å hjelpe kundene.

 

Mnja, men enkle spørsmål bør man kunne svare på, syns jeg.

 

 

Å stille spørsmål når du står i kassa er for sent. Ville du at hun som satt i kassa skulle gå fra denne og ringe Wema for deg? Og at alle bak deg i køen måtte vente?

 

Som sagt, enkle spørsmål bør man kunne svare på

 

Og du kunne jo sjekke katalogen om denne ringen fantes i maritims sortiment? Men her kunne nok ekspeditøren være langt mer imøtekommende, men jeg kan godt forstå at de blir "lei" av å få spørsmål om alt mulig som står klart og tydelig i katalogen deres. Hvis du heretter bare skal handle online må du jo gjøre research selv, noe du også kan gjøre før du går i butikken.

 

Vel, jeg regner nesten med at Maritim ikke har hele sortimentet i sin katalog, mye mulig jeg tar feil.

Har erfaring fra andre butikker som ikke har listet alt i sin katalog, men som likevel skaffer varer fra sine leverandører selv om de ikke er i hylla

 

 

KK

Link to post
Share on other sites

Bastard:

Vi har hjelpedisk i alle butikkene hvor vi har våre mest erfarne medarbeidere, det er stedet å spørre om dingser og teknisk

 

 

 

 

Ha en fortsatt strålende båtsommer

 

Vennlig hilsen

 

Øyvind@Maritim

 

Vel og bra, men da forventer jeg hjelp, og ikke få katalogen i handa og finne frem selv.

Han jeg snakket med var ikke opptatt når jeg spurte om hjelp, så en kjapp telefon til Wema hadde ikke vært av veien.

 

Jeg handler heller online hos dere, fremfor og ta turen til Sem

Link to post
Share on other sites

 

KenBjork:

Plukkliste er kjørt ut: Nr. 246662 Tid: 08.07.2011 12:38. Så ut som om alt var på lager, så jeg regner med at varene er pakket og at ordren er gjort klar til at vi ringer deg om frakt etc siden pakka blir for tung for posten.

 

Det skal ikke bli en vane å svare på leveringstider på Baatplassen.no :lipseal: , men siden jeg zappet meg gjennom kommentarene i denne tråden så er det jo fort gjort å la seg rive litt med

 

 

Ha en fortsatt strålende båtsommer

 

Vennlig hilsen

 

Øyvind@Maritim

 

Ok takk for det.

Fikk forøvrig giro på mail idag.

Men lurer på å ring opp i morgen å forenkle leveringa til å få det levert på jobben (2min unna)

Glemt setning i forje innlegget mitt, for var ikke meninga å spørre etter leveringstid.

Skulle egentlig hatt med setning med å spørre om andre hadde opplevd slik på ordre og hvordan det forløp seg i etterkant.

 

Men takk uansett Øyvind. :flag_bp:

 

Edit* kan legge til at jeg hadde nok sett at det var utredet info på nettsiden om ordrer som kommer opp med forhåndsbetaling som valg under kjøp, forløp og ca tid.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg handler en del hos Maritim i Stavanger. Må si jeg er skremt over dårlig kunnskapsnivå.

Sto i kassen igår og hørte en av betjeningen lire av seg at en skulle forsegle en x-finer plate med silikon...

 

Betjening bruker ordre lett og montere om hydrolikslangekuplinger. Med vanlig hjemme utstyr er det ikke lett.

Finner frem feil deler.

Lover overnatt forsendelse(og tar seg betalt for det) men så går det 3 dager...

 

Tror Maritim må satse noen kroner på opplæring av sine medarbeidere, for der skorter det....

Jeg for min del kommer til og bruke JAMA, koster mer men det er ihvertfall oppegående båtfolk der...

Link to post
Share on other sites

Er egentlig fornøyd med maritim her i bergen selv om man må vente litt for å få hjelp inniblant. Er ofte at det er tomt for den varen man skal ha i butikken og. Kan være jeg som har vært uheldig der :rolleyes:

Er stort sett fornøyd med Maritim i Bergen bortsett fra at når det kommer "gamle kjente" så er det like før enkelte av de ansatte hopper opp på fanget til nevnte. Ikke alltid like gøy da. Men hyggelige og greie er de. :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Håper dere får ordnet "Status" på bestillingene etterhvert så man ser at ordren blir behandlet. Trodde først dere var trege med behandlingen da hentelappen plutselig kom fra posten.

Så den statusen og pakkesporingslinken som sier at det ikke er info om sending..

Det virker ikke altså?

 

Venter selv i spenning på at min "euro-palle" skal havne på jobben.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en positiv/negativ opplevelse av Maritim i Fredrikstad. Oppdaget for et par uker siden at jeg måtte bytte anoder på trimflapsene mine. Sjekket lokale butikker, men de hadde ikke. Så ringte jeg til Maritim Fredrikstad der jeg kjøpte i fjor, og de hadde fem på lager. Så jeg ba de legge av fire til meg. Hyggelig betjening på telefon. Da jeg noen timer senere kom til butikken møtte jeg et surt tryne som aller nådigst gadd å hjelpe meg, i spesialistdisken som Øyvind kaller det. Jeg hadde tenkt å shoppe litt mer jeg,men mistet lysten det så jeg nøyde meg med disse anodene. Synd egentlig for de har jo en del fine varer i butikken.

Link to post
Share on other sites

Ser at denne tråden stadig kommer opp igjen. Jeg klaget på servicenivået i butikken på Sem i fjor, og trodde faktisk det hadde blitt litt bedre i år da det virket litt sånn i våres.

En raskt titt på kvitteringer viser at jeg la igjen noen hundre båtlapper i fjor, og var godt på vei til det samme i år, men nå tror jeg det er rimelig bra, og jeg kjører heller til Sandefjord enn å handle på Sem.

Jeg har normalt vært innom på Sem minst to tre ganger i uken, og selv om det er kommet noen nye mennesker i butikken i år vil jeg vel si det er til det verre.

 

Har allerede en håndfull med ikke akkurat trivelige opplevelser så langt i år, og for å nevne noen av de, så var jeg innom Maritim på Sem for en måneds tid siden og skulle ha en pitot til et Faria instrument og henvendte meg til "spesialistdisken", som heller burde bli omdøpt til "jugebua", hvor vedkommende så på meg som om jeg var helt tilbakestående, og en slik "pitot" hadde han ikke sett, og ikke engang hørt om, han spurte en annen kar som kom med samme svaret, og de var begge enige om at noe som het "pitot" hadde de vaffal ikke.

 

Etter lange forklaringer om hva en pitot er og hvordan den ser ut, kom jeg desverre ikke stort lengre, og begge de to herrene ga et inntrykk av at de egentlig ikke var særlig interessert, de var derimot langt mer interessert i en tredje herremann, også med Maritim genser, som tydeligvis hadde en svært spennende historie å fortelle, for de var langt mer interessert i dette enn i meg.

 

Litt snurt gikk jeg bort til hyllen med instrumenter, og etter litt roting mellom en haug med pakker og poser som lå slengt innunder på nederste hyllen fant jeg en pose hvorpå det sto "pitot" med store sorte bokstaver.

 

Jeg forsøkte å gå bort til herrene igjen, og prøvde meg med en liten "kort innpå" i den spennende, og helt sikkert veldig morsomme historien, for de lo godt der de sto disse Maritim ansatte, fire stykker av de, men de bare skulet bort, og ingen av de var særlig interessert i avbryte sin egen interne samtale for å hjelpe en stakkars kunde, så der sto jeg og jeg følte meg som en dust, og det er ikke første gangen jeg har følt meg som en dust i den butikken, det forekommer faktisk omtrent hver eneste gang jeg prøver å spørre noen om noe. Jeg anser meg som gjennomsnittlig kunnskapsrik innen båt, og kanskje litt over også, men betjening hos Maritim ligger langt over mitt nivå, det vil si de oppfører seg i hvert fall slik, hvis man i det hele tatt får svar vel og merke, og med et slikt kunnskapsnivå som enkelte i butikken på Sem tydeligvis besitter, så er man ikke nødt til å svare på tekniske spørsmål overhode, da er det bedre å snu ryggen til, for svaret er helt sikkert for avansert for kunden allikevel.

 

Uten at det har noe med saken å gjøre så kjøpte jeg den pitoten, som jeg skulle bruke til et Faria instrument som fulgte med i et sett med seks instrumenter jeg kjøpte på eBay, med det samme jeg var i butikken la jeg merke til at de samme instrumentene kostet rundt 5 båtlapper hos Maritim, mens på eBay kostet de ferdig levert på døren rett rundt båtlappen. Nå er det jo slik at ting koster mer i Norge, men det var da voldsomt til prisøkning. Jeg trodde bare det var Volvo Penta som opererte med slike hårreisende priser. Jeg minnes noen sitater som går noe slikt "Før i tiden, før Maritim, da var båtutsyr skikkelig dyrt" og "Da må det være mulig å selge båtutstyr uten å flå kundene?". Begge disse sitatene har forøvrig figurert i de siste års Maritim kataloger, og det ser ut som det er på tide å oppdatere de. Nå forstår jeg at det er importører og andre fordyrende ledd, samt en hel del andre faktorer som Maritim ikke har kontroll over, og jevnt over er nok ikke Maritim spesielt dyre i forhold til mange andre, og å sammenligne med aktører på eBay er vel ikke særlig realt, men det var allikevel litt for stor forskjell til at jeg kunne la sjansen til å klage litt på det gå fra meg.

 

Jeg var uheldigvis også innom Maritim for en ukes tid siden, da også på Sem. Denne gangen skulle jeg ha teaklakk, noe jeg kjøper en god del av i løpet av året, og jeg liker godt Epifanes, som jeg kjøper i litt større kvantum andre steder, men det hender man går tom, og da er det greit å få kjøpt noen liter hos Maritim.

Det viste seg at det var tomt i hyllen for litersbokser, noe som forøvrig ikke er uvanlig. Det er urovekkende ofte tomt i hyllene hos Maritim på Sem, noe som selvfølgelig må bety at de selger bra, og det er jo alltid hyggelig.

Derimot var det halvlitersbokser av samme lakken tilgjengelig, same shit tenkte jeg og tok med fire stykker. Mens jeg plukket de opp av hyllen fikk jeg se at halvlitersboksene var en del dyrere, faktisk rundt en femtilapp dyrere for to halvlitersbokser enn en litersboks. Jaja tenkte jeg, det slår de sikkert av i kassen siden de er tomme for litersbokser.

Jeg tok med mine fire halvlitersbokser til kassen, og gjorde den hyggelige herremannen oppmerksom på at det var tomt for litersbokser, og at han kanskje om mulig kunne slå av den hundringsen jeg hadde spart dersom de hadde litersbokser på lager, og jeg spurte svært hyggelig med et stort smil, og ettersom jeg, som tidligere nevnt, er i denne butikken forholdsvis ofte, vet de fleste hvem jeg er, ikke nødvendigvis med navn, men de vet jeg handler godt over gjennomsnittet.

Den hyggelige mannen i kassen ble plutselig til den ufyselige mannen i kassen, og jeg fikk en skjennepreken verdig en femåring, og dersom jeg ikke ville ha lakk så kunne gå et annet sted, og de kunne ikke alltid passe på å ha alt på lager, og de kunne ikke slå av på prisen for alle som spurte osv. osv. Det er greit det ikke er mulig å slå av litt på prisen selv om man ikke har riktig vare på lager, men oppførsel lærer vi i barnehagen og tar den forhåpentligvis med oss videre i livet.

Hadde det ikke vært for at det var andre kunder i køen bak meg hadde denne Maritim ansatte fått sitt livs konfirmasjon den dagen, for jeg er enormt tålmodig men når det sprekker så blir det rimelig månelyst.

Jeg bestemte meg i stedet for å betale, ta med meg lakken, og ikke sette mine bein i den butikken igjen, så der røyk Maritim rundt 200K i året fra meg, men det er sikkert ingenting når man omsetter for rundt 70 mill i året i butikkene, og i tillegg har en nettbutikk som drar inn rundt 50 mill, og driftsresultatene er det heller ingenting å si på, så noe gjør man tydeligvis riktig, bare ikke service, det finnes det ikke, i hvert fall ikke i butikken på Sem.

Link to post
Share on other sites

I en malingsbutikk eller Skillebekk farvehandel som selger mye flytende båtrekvisita ville det gått glatt å få halvlitere til literspris. Skulle bare mangle.

Merkelig at de er så storsnutede der.

Har vært hos Maritim et par ganger og konkluderte med at det var et slags IKEA på sparebluss.

 

Serviceinnstilling: Kan det ha noe med at ikke alt arbeid er like "fint" i Norge?

At det mangler forståelse for at en ærlig dags arbeid er gull verdt enten det er butikkekspedering, asfaltlegging eller tannpleie som utføres?

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var på Maritim i Stavanger forrige uke og skulle kjøpe noe skrogisolasjon og skrogtrekk. Ifølge katalogen selges skrogtrekk av den typen jeg skulle ha kun i ruller. Trengte bare et par meter. Der ble jeg møtt av en mann i 50-årene som tydeligvis var rimelig ny i butikken. Han hadde ikke peiling på hva de hadde inne. Han ropte så på en yngre fyr som var opptatt med en kunde. I mens vi ventet på han andre hadde vi en hyggelig prat der han fortalte at han ikke var trygg på alt enda, men at han prøvde suge til seg all lærdommen han kunne få. Rett innstilling :thumbsup: Så kom han yngre bort og geleidet meg opp i andre etasje der isolasjon og skrogtrekk befant seg. Ymtet frampå at jeg kun trengte et par meter skrogtrekk, ikke en hel rull, så spurte om de hadde noen rester. Ikke noe problem, han tok en rull og kuttet av 3,5 meter til meg (var en halvannen meter som var litt skadet i kanten). Betalte kun for den lengden jeg trengte og fikk resten på kjøpet. Spurte litt om isolasjonen, og fyren hadde peiling utover det som sto i katalogen. Ypperlig service og en god handel :thumbsup:

 

Andre ganger jeg har vært innom overhører jeg gjerne noen ekspeditører som veileder andre kunder. Ut fra det vet jeg hvem jeg bør kontakte for å få troverdig og riktig informasjon. Synd det skal være slik at man bør sjekke ut ekspeditørenes reelle kunnskapsnivå på forhånd, spesielt for de som ikke tar seg tid til dette. Men allikevel, bortsett fra et sinnsykt prisnivå i forhold til mer landlige butikker, jeg har et godt totalinntrykk av Maritim Stavanger.

 

Er også innom den andre båtutstyrbutikken i området, Jama Marina, når jeg er i strøket. Der bør man helst ha vunnet i Lotto før man handler, men de har gjerne ting de ikke har hos Maritim. Som for eksempel et godt utvalg i varmhvite led-pærer, noe Maritim også burde ha hatt. Hos Maritim har de også varmhvite led, men dette er mest i ferdige spotter og lignende. Led-pærene jeg kjøpte der lyste nærmere lilla (selv om ekspeditøren sa det var et fint lys i pærene, ja, gjerne for de som digger 70-talls discostemning i båten, men jeg foretrekker å ha litt mer koselig belysning). Så igjen, man må vite hvem man skal spørre om hjelp, men det gjelder vel egentlig de fleste butikker. Det er alltid noen varminger som skal skryte opp hvert eneste produkt de har med overbevisende og skrytende mine, eller dem som ikke har peiling i det hele tatt. Men finnes som regel i alle fall en med vettet i behold, så det gjelder å bruke litt tid på å finne denne ekspeditøren for å unngå de verste bomkjøpene :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår at jeg må være veldig heldig som har Maritim på Slependen som hoffleverandør. Jeg har aldri hatt annet enn positive opplevelser i den butikken.

Med båt fra 80-tallet har jeg stadig satt dem på prøve med spørsmål av typen "er fortsatt det mulig å skaffe deler til..." og jeg har blitt positivt overrasket mer enn en gang.

Kunnskapen blant de ansatte i denne butikken er jeg veldig fornøyd med. For meg inngir det også tillit når ekspeditøren uoppfordret forteller at "Du behøver ikke kjøpe hele pumpa ny, - vi kan levere pakningssett.." De "taper" kanskje litt inntekt der og da, - men de får det igjen i trofaste kunder videre..

 

Det skjer selvfølgelig at de går tomme for varer,- men de gangene jeg har fått dem til å bestille varer har det ikke gått mange dagene før jeg får tekstmelding på mobilen: "Varene dine har ankommet! Hilsen Maritim".

 

Jeg er veldig fornøyd!

Link to post
Share on other sites

Handler mye på Slependen selv og er svært så godt fornøyd med servicen. De strekker seg svært så langt med å hjelpe til om det kniper. En fin gjeng. :yesnod:

 

Om jeg først skal nevne noe negativt måtte det være at det hadde vært ønskelig at de også hadde stoffet båten når en handler bunnstoff men det er kanskje å gå noe langt :giggle:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Har handlet mye på Slependen da jeg ofte er på tur fra Vestfold til Oslo. Jeg må si meg godt fornøyd service og produktkunnskap der. Støtter Adeneo's uttalelse om Sem avdelingen. Det virker som de fleste ansatte på Sem ikke vet hvorfor de er i butikken. Etter det jeg opplever er det bare en person vil selge noe, men han kan ikke hjelpe alle kundene samtidig dessverre.

 

Har prøvd nettbutikken, men tror at Maritim har en data/logistikkutfordring. Opplyst tilgjengelig vare i nettbutikken stemmte ikke med faktisk lager på det jeg kjøpte. Etter et par dager ble det fortsatt ikke vist "status" på varen. Jeg måtte ringe å spørre hvor min bestilling var i systemet. Fikk greit svar når jeg rigte, men skal jeg og kanskje flere spørre etter varene blir det sikkert mye unødig telefonstøy.

Håper dette er et forbigående nettbutikkvirus i en kort norsk båtsommer. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

...

Har prøvd nettbutikken, men tror at Maritim har en data/logistikkutfordring.

...

Helt enig, Bestile div. kabler som iflg nettsiden kan bestilles metervis. Fikk restordre som skulle leveres når varene kom inn. Ringte og spurte. Disse varene (kablene) kunne ikke lenger lveres metervis, men i faste lengder(!). Ble henvist til 2011-katalogen. Oppfordring til Maritim: Fjern muligheten til å bestille metervis via nettbutikken - når det ikke er sant.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt mine erfaringer med Maritim i Bergen, både på godt og vondt. Kan vel enkelt si at hadde alle i den butikken virkelig gjort sitt ytterste for å få ekspederingen unna og ikke brukte tid på lange avhandlinger om egne turer til enkelte kunder så hadde mye vært vunnet. Ja og ikke minst sendt kundene videre til andre butikker hvis de selv vet at leveringstiden på enkelte produkter er lang.

Link to post
Share on other sites

Har nå mottatt 2 m 70 mm2 kabel som sto til rest (etter å ha etterlyst varen). Kordelene er 0,5 mm Ø og denne kabelen er meget stiv. Maritim har enda ikke justert nettbutikken der det fortsatt kan betilles kabler metervis. Men pga. endringer i varnummer vil en slik bestilling ikke bli levert (og jeg fikk heller ikke noen info om dette).

Noen som kjenner til hvor jeg skal bestille fleksible tykke fortinne kabler metervis?

Link to post
Share on other sites

Det er noen år siden jeg har brukt deres nettbutikk, men av omtalen her lider den fortsatt av de samme problemene, selv om den har fått en ansiktsløftning. Det er spesielt at en så stor nettbutikk ikke har en ordentlig kobling med håndteringen av ordre, slik at kunden får løpende tilbakemeldijng om status. Det har jo vært vanlig de fleste andre steder i en del år nå. Selvsagt med automatisk oversendelse av postens sporingsinformasjon og dermed hentelapp på e-post, eller sms. Da kan jeg kjør innom og hente pakken på vei hjem fra jobb og slippe å vente til dagen etter.

 

Når det gjelder servicenivået i butikkene så har jeg erfaring med Sem og Slependen. Det helt kart forskjell mellom de to. Gutta på Slepende gjøre svært god jobb. Tror aldri jeg har opplevd ansatte på Slepende fortsette en intern samtale når jeg har nærmet meg. I tillegg har de kø-ordning på servicedisken. Det ville helt klat vært en idee for Sem.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Noen som kjenner til hvor jeg skal bestille fleksible tykke fortinne kabler metervis?

 

www.batbua.no i Fredrikstad. Jeg kjøpte fortinnet gummikabel der for et par år siden og jeg fant ingen som kunne matche dem på pris. Jeg har forresten generelt gode erfaringer med Maritim på Slependen. Jeg kommer forøvrig ikke på noen båtbutikker har vært misfornøyd med de 20 årene jeg har hatt båt(en).

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...