Jump to content

Oslofjordens Friluftsråds snikprivatisering av lune viker


oslofjord

Recommended Posts

Som kjent brukes våre skattepenger på at en interkommunal forening skal legge ut fortøyningsbøyer i fjorden. Haken er at du må bla opp 350 kroner for vimpel og medlemskap i denne foreningen for at du skal kunne fortøye her.

 

Eksklusive bøyer (video)

 

http://www.oslofjorden.org/naturhavner.html

 

Kommunene rundt Oslofjorden og båtorganisasjonene (KNBF, KNS, Frognerkilen båtforening av 1860) har samarbeidet med oss for å realisere prosjektet, og i august 2007 vil de første bøyene være på plass. Vi ønsker alle våre medlemmer god tur og sikker overnatting i naturhavner.

 

Legg merke til at det er kun medlemmer av Oslofjorden friluftsråd som ønskes en sikkerovernatting. Borgere og medlemmer i de overnente kommuner og foreninger er uønsket ved bøyene...

 

Har noen erfaring med disse blå bøyene ?

 

Hvem er så Oslofjorden friluftråd som vil jage almuen unna de lune vikene i fjorden slik at deres medlemmmer med vimpel kan kose seg ?

 

http://www.oslofjorden.org/OF.shtml :

Sikring av friluftsområder

- Vi er friluftslivets stemme overfor myndighetene.

- Representerer allmennheten når det skjer omdisponeringer av offentlig strandeiendommer.

- Gjennom 80-100 høringsuttalelser pr år søker OF å ivareta frilufts- og naturverninteressene i

forbindelse med ulike plansaker rundt Oslofjorden.

- Som hovedregel går OF mot privatisering av offentlig eide strandeiendommer.

 

Hovedsaklig er det kommunene som startet foreningen i sin tid: På stiftelsesmøtet deltok ordførerne fra de fleste kommunene fra svenskegrensen til Telemark sammen med representanter for forskjelleige brukerorganisasjoner, bl. a båtforeningene. Rådet som ble etablert, skulle sikre allmennheten strandarealer og bekjempe forurensingen.

 

Altså krever denne delvis offenlige vaktbikkja at vi skal betale privat medlemskap for å få tilgang til friarealene forening har snikprivatisert.

 

Nå skal vi altså tvingers til å bli medlemmer:

 

Medlemskap

Med medlemskap mener vi et personlig medlemskap i Oslofjordens Friluftsråd. Årlig kostnad er 250 kroner pluss 100 kroner i for vimpelen som skal henges på synlig sted når en benytter bøyene. Som medlem vil du i tillegg:

- motta vårt magasin Fjord og Friluft

- ha mulighet for å delta på en rekke arrangement i Oslofjordens Friluftsråds regi

- få rabatter på alle kystledhyttene rundt om i fjorden

- være en støttespiller for arbeidet som gjøres for tilrettelegging for friluftslivet langs fjorden

og sikre at flere bøyer kommer på plass så raskt som mulig.

Oversiktskart.gif

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skjønner hvor du vil, men svaralternativene på spørsmålenen 1 og 3 var umulige for meg.

 

Må vel inrømme at svaralternativene var ment å være ledende...men jeg blir provosert når Oslofjorden friluftsråd ikke klarer å holde fingerne unna de friområdene de er tiltrodd inflytelse over.

 

Ved Tønsberg Tønne bør det settes opp et skilt: "MEMBERS ONLY hilsen oss i Oslofjorden friluftsråd." For det er ikke sikkert sørlendingene er så forutseende at de har meldt seg inn Oslofjorden (medlems)-råd før de ankommer våre kyster.

Link to post
Share on other sites

Det jeg ikke skjønner i denne smørja her, er at ikke KNBF forlanger å ha bruken av bøyene som medlemsfordel. Særlig når de skal ha vært med på hjelpe til med prosjektet.

 

I tillegg har vi i båtforeningen en representant i friluftsrådet. Så vi er jo nesten indirekte medlemmer allerede. Men selv det holder tydeligvis ikke for å kunne bruke bøyene på lovlig måte. :nonod:

Link to post
Share on other sites

Jeg bør vel avstå fra å kommentere denne pollen, slik at ikke mine vaktbikkjer her på forumet slipper å kommentere mine kommentarer..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Slike spørsmål som det ikke er mulig å svare på blir bare tull! og resultatet av svarene blir jo da akkurat som forslagsstilleren vil. Her lukter det juntadirektiver. Slett hele tulleavstemningen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Forstår ikke helt problemet. Er det ikke snakk om noen få bøyer rundt omkring da?

 

Enkel mattematikk sier at en enkelt blå bøye med en svær seilbåt på svai okkuperer en sirkel med radius på 10- 20 meter hvor man ikke kan legge ut fiskeredskap eller selv slenge ut dreggen i tilfelle en av medlemmene dukker opp. Dette er kremen av gode lune naturhavner og det uttalte målet er at det skal bli mange av dem.

 

Åpenbart et opplegg som ber om bråk. Hva om feks. vimpelfyr fra oslo svinger inn fredagshølet sent fredag kveld for å jage bort Fredrikstadfolka fra en medlemsbøyen ??

 

Tråder har tildligere debatert folk som oppførere seg som om de eier naturhavner, når får de virkelig formel forttrinsrett med vimpelen til topps...

Link to post
Share on other sites

Personlig så synes jeg det er uting at enkelte skal ta seg tilrette slenge ut fiskeredskapen i kremen av de gode lune naturhavnene og leie for den saks skyld...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Er det ikke bare å legge seg på bøya hvis den er ledig?

 

Joda det kan hende det (selv om Oslofjorden friluftsråd på hjemmesiden presisere at de kun er for medlemmer)....men forttrinsretten for medlemmer betyr uansett at når man har lagt ungene og koser seg i solnedganger i trygg forvisning om at man er godt fotøyd i denne blå bøyen.....dukker det opp dårlig nytt rundt neset...en flightbridgebåtfyr vifter febrilsk med vimpelen og forlanger at bøyen forlates omgående.

 

Eller når du har rodd i land med jolla til gressholmen for å kjøpe is på kafeen blir det bråk ved bøya når din ikke-medlemsbåt uten manskap står i veien for en vimpelfyr........

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg bør vel avstå fra å kommentere denne pollen, slik at ikke mine vaktbikkjer her på forumet slipper å kommentere mine kommentarer..

vær grei å skriv det du måtte mene om denne saken , og ikke hold igjen. FÅ DET UT.

morro med opphetede debatter. :-)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

En av mange bøyer ligger ved Gressholmen i Oslo. Hvis man ankrer innerst i viken får man gigantbot fordi det er fuglereservat. Vest for viken ligger man i veien for trafikk til bryggene på gressholmen kro. Da er er det et naturlig sted å ligge på svai og der er den blå bøyen nå. Det er klart det er plass til flere båter,men disse må nødvendigvis ligge lenger ut fra viken og mer utsatt for de krappe bølgene fra Bunnefjorden.

 

Tilsvarende har medlemklubben nøye plukket ut de beste ankringsplassene nedover fjorden som er minst utsatt for vær og vind.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror problemet er sterkt overdrevet, og at man lager storm i vannglass her. Tilsvarende ordning har fungert bra i mange år hos svenskene. Er bøya ledig tar man den, er den ikke ledig ankrer man opp i nærheten, kommer noen som vil jage deg (noe som sansynligvis ikke vil skje i praksis) forstår du ikke hva de snakker om, du har motorproblemer eller du har glemt vimpelen hjemme.

Enkelt og greit, og flott med noen bøyer rundt omkring.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror problemet er sterkt overdrevet, og at man lager storm i vannglass her. Tilsvarende ordning har fungert bra i mange år hos svenskene.

I Sverige er det en kjempestor båtforening (Svenska Kryssarklubben, SXK) som har ordninga, ikke f eks Västkuststiftelsen (som nærmest tilsvarer OF i arbeidsfelt). SXK er vel Europas største fritidsbåtforening. OF har til nå ikke hatt særlig mange individuelle medlemmer, men har vært finansiert av Staten og medlemskommunene pluss de få private medlemsorganisasjonene. Det blir for meg helt urimelig at den halvoffentlige foreningen OF med nesten utelukkende kommunens og organisasjoner som medlemmer, skal verve enkeltmedlemmer på denne måten. Den sikrer friluftsområder og bidrar til skjærgårdsrenovasjonen for å bistå allmennheten, men nå reserverer den store sjøarealer i naturhavner for sine få medlemmer, stikk i strid med tanken om å sikre for allmennheten.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Ser paradokset i forhold til kampsak, men de er vel ikke noe forbud mot å ankre opp kloss i bøya? Er du først så er du først, regner med at ingen kan jage deg fra et sted som er allemannseie?

 

Vi får se hva som skjer i praksis hvis jeg slenger ut dreggen like ved en blå bøye for å bade og en stor seilbåt med uerfaren styrman sikter på bøya (med vimpel ogforkjørsrett...).

 

Svaret får vi tidsnok. Håper vi får rapporter her i forumet om hvordan kampen om de blå bøyene på gressholmen og andre steder arter seg i praksis.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
iFrame (Innsatt web-side) Åpne i nytt vindu


Kartet viser noen bøyer og det skal vist komme flere. Bassenget ved søndre missingen er vel et eksempel på et sted med plass problem. Når man skal holde se unna et bøye-område med diameter på ca 30-40 meter i tilfelle det kommer en stpor seilbåt er det liten trøst at det er god plass i havet rundt Missingen.... Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...