Jump to content

Oslofjordens Friluftsråds snikprivatisering av lune viker


oslofjord

Recommended Posts

Jeg har ikke svart på pollen , da den er så ledende at det blir umulig. For å si som a Siv: Jeg er sjokkert.

Det er rart at det er mulig å lage en så dårlig poll, selv om det sikkert er gjort i et visst sinne og i provokativ hensikt.

 

Det er mulig jeg er teit, men tar ikke en seilbåt like stor plass enten den ligger for eget anker eller på en bøye.

Det argumentet holder ikke. Om problemet er at du ikke vil være medlem, ja da er det ditt valg, For ordens skyld jeg er ikke medlem, og jeg kommer til å fortøye i bøye og ikke ha noe problem med det, om det skulle være ledig. Om det ikk er ledig så legger jeg meg på svai, sånn som før.

Redigert av pete (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tillot meg å gjøre oversikten klikkbar.

Har også avlimt poll'en da det etter nærmere vurdering er mer en meningsytring enn avstemning.

 

Synes disse bøyene høres ut som en uting. Båtturister hadde neppe blitt glade dersom det hadde blitt lagt ut slike bøyer her i Søgneskjærgården. I Olavssund f eks. Mange ligger på svai der.

Link to post
Share on other sites

Tillot meg å gjøre oversikten klikkbar.

 

Bra ! Jeg visste ikkehvodan jeg fikk det til.

 

Har også avlimt poll'en da det etter nærmere vurdering er mer en meningsytring enn avstemning.

 

Greit for meg...spørsmålene var slett ikke ment å være nøytralt formulert......

Link to post
Share on other sites

Denne "Oslofjordordningen" må vel være en særordning? Jeg er i utgangspunktet positiv til at det legges ut bøyer for å fremme mulighetene for å legge seg på svai. Jeg har ikke tidligere sett oversikten over hvor disse bøyene er ment å ligge. Det undrer meg litt at man eksempelvis plasserer en bøye ved Missingen. Det er vel ikke tenkt slik at denne bøyen i praksis skal hindre andre fra å ligge på svai i dette området? Er det noen som har bilde av hvor denne bøyen allerede er plassert? Jeg ville dessuten tro at man ikke uten videre kan plassere bøyer rundt omkring og kreve at andre som ligger på svai må beregne forsvarlig avstand til bøya samt eventuell båt som senere skal fortøye ved bøya. Jeg er medlem av SXK og bruker selv ofte de blå SXK bøyene. Men dette bøyesystemet er organisert på en helt annen måte enn "Oslofjordordningen".

Link to post
Share on other sites

1. Den svenske kryssarklubben - SXK - er en landsdekkende båtklubb hvor medlemsskap gir anledning til å bruke hvilken som helst av bøyene hvor som helst i Sverige.

2. SXK er visstnok verdens største båtklubb som organiserer en rekke aktiviteter, som seilaser, opplæringer, seilingsdokumenter, detaljkart o.a., og hvor bøyesystemet er en av mange fordeler man har ved et slikt medlemsskap.

3. Ifølge opplysninger jeg har fått fra Västkystkretsen av SXK har man ved plasseringer av bøyene utvist stort skjønn og vært påpasselig med ikke å redusere muligheten til å ligge for anker. Plasseringen av bøyene skjer etter grundige overveielser av medlemmenes ønsker i den enkelte krets.

 

Etter mitt skjønn er dette 3 momenter hvor den svenske SXK ordningen atskiller seg fra "Oslofjordordningen".

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke se noen prinsipiell forskjell på bruken av disse bøyene og brygger satt opp av det offentlige (friluftsråd, motorbåtforening på vegne av kommunene osv).

Selvfølgelig må det være til fri avnyttelse for allmenheten.

 

Eller hva skulle være forskjellen?

Link to post
Share on other sites

Hei!!!

Er det ingen i Oslo med forretningssans???

 

Få lagd en "haug" med vimpelkopier, og selg dem på "tilbud"

Gi "parkeringsvaktene" litt å gjøre:-)

 

Maken til dumheter. ALLE har rett til å fortøye i friluftsområder!!! UTEN å betale "avgift" til en eller annen tullete forening.

 

Hilsen: "beste vestkant"

 

På Vestlandet er vi heldigvis ikke befenkt med "spekulanter".......................

Redigert av rover (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan vanskelig tenke meg at disse områdene er regulert/vedtatt på en slik måte at allemannsretten er satt til side. Det at det ligger en bøye der som noen har bekostet og tar vare på endrer vel ikke så mye. Dersom dette imidlertid er inne på grunneiers område ( til marbakken, så langt en hest kan vasse, 30 meter ut, mindre enn 2 meters dybde eller hvordan dette arrangeres ) så skal vel uansett bruk gjennom allemannsretten skje uten sjenanse og hinder for grunneiers egen bruk av strand/sjø.

 

Dersom det ligger en båt der fra før med eller uten vimpel så må man vel forholde seg til båten uavhengig av om den er fortøyd i en blå bøye eller har sluppet sitt eget anker. Dersom det ikke ligger en båt der fra før er det vel bare å slippe sitt eget anker som man ville gjort dersom den blå bøya ikke var der.

 

Dersom denne blå bøya uten båt fortøyd skaper problemer for egen oppankring, vel da bruker man den blå bøya, medlem eller ikke.

 

Allemannsretten står veldig sterkt ( fortsatt ) i dette landet og jeg kan vanskelig tenke meg at denne foreningen med kommunene/grunneierne har klart å tilsidesette allemannsretten.

 

Dersom mot sunn fornuft denne foreningen har klart å tilsidesette allemannsretten er det for det første oppsiktsvekkende. For det andre vil det være bekymringsfullt og for det tredje har dem et veldig godt salgsargument for medlemskapet sitt.

 

Det er sikkert mange som setter pris på at det ligger en bøye der som noen har bekostet og har ettersyn på slik at nattesøvnen kan bevares, men det må ikke gå på bekostning av allemannsretten.

 

- anders m.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke så svart/hvitt dette. På den ene siden: Det er mange private bøyer rundt omkring, mange er lagt godt utenfor marbakken, og således i allemannsrett-land. Hvis det ligger en båt i min private bøye på hytta når jeg kommer, vil jeg nok be vedkommende om å flytte båten sin til et annet sted. Denne bøyen eies nemlig av en ekslusiv forening, også kjent som min familie. Medlemskap er mulig, men avslag må forventes. Medlemskontingenten kan tildels være meget høy. Hva er forskjellen på denne bøya og en blå?

 

På den andre siden: Det er litt pussig at en forening som har som formål å bedre almenhetens tilgang til sjøarealer krever avgift for å benytte samme. I denne sammenheng er det uinteressant om det er få eller mange bøyer. De må gjerne legge ut bøyer, men da må de være til fri benyttelse for alle.

 

Så hva mener jeg? Legg ut bøyene og la de bli for alle, medlemskap eller ikke.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

........ALLE har rett til å fortøye i friluftsområder!!! UTEN å betale "avgift" til en eller annen tullete forening.........

:yesnod: :yesnod:

Tullete forening eller ikke. Ingen skal ha fortrinnsrett i friluftsområdene!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

At Staten /kommunene sånn indirekte legger noe til rette for BÅTFOLKET er vel i seg selv en postiv nyhet, selv om Oslo Kommune nekter å være med å betale sin andel av regningen.

 

Kanskje alle disse nye sikre bøyene kan lære opp alle disse nye båteierene som nå ikke tør å ankre andre steder enn longside til en solid betongbrygge. Neste gang tør de kanskje å ankre på svai og de dermed på sikt er med å avlaste bryggene.

 

Flere bøyer i kommunal regi på sikt? Kan det bli følgende?

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Da kan jo parkvesenet i Oslo sette opp blå benker for betalende medlemmer av parkvesenet og så kan trafikketaten lage blå parkeringsplasser for betalende medlemmer i trafikketaten....

 

For å kalle en spade for en spade er dette offentlig avgift for å bruke blå bøyer i friarealer som organiseres som abonnementsordning...og offentlig avgift for bruk av friareal er naturligvis forkastelig.

Link to post
Share on other sites

Det er mulig jeg er teit, men tar ikke en seilbåt like stor plass enten den ligger for eget anker eller på en bøye.

 

Nei, det er stor forskjell. Når du ankrer opp må du ha ankertau som er minst 3 ganger dybden, det er i lett vind, i mye vind må du helst ha det dobbelte, eller mer. Båter som ligger for anker vil derfor flytte seg etter vinden, så lenge alle har så noenlunde lik taulengde blir det likevel ikke et problem.

 

En båt som ligger på bøye derimot har minimalt med tau ute, derfor tar bøya opp unødvendig mye plass i en naturhavn.

Link to post
Share on other sites

Da jeg begynte å lese, trodde jeg dette var en dårlig spøk.

Ting stiller seg imidlertid annerledes hvis hvem som helst kan benytte bøya helt gratis.

 

Det er da ulovlig med noe annet?

Hvis jeg startet Boatpark AS (søsterselskap av CarPark) satt ut en drøss bøyer på offentlig grunn og forlangte klubbmedlemskap for å få lov til å fortøye, ville jeg antagelig blitt buret inne.

 

Hvorfor kan dette friluftsrådet gjøre det samme i friområdene våre?

Link to post
Share on other sites

Ting stiller seg imidlertid annerledes hvis hvem som helst kan benytte bøya helt gratis.

Står helt klart at de ikke er for almen benyttelse:

 

Hvem kan bruke bøyene?

Du må være medlem av Oslofjordens Friluftsråd for å kunne bruke bøyene.

 

Oslofjordens Friluftsråd er en non-profit interesseorg.

Om Oslofjordens Friluftsråd - Vi er friluftslivets stemme overfor myndighetene.

Link to post
Share on other sites

For å vri det den andre veien:

 

mange av de buktene og strendene vi bruker i dag rundt Oslofjorden var tidligere private. Oslofjorden Friluftsråd har på vegne av alle oss kjøpt tilbake disse strendene/buktene slik at alle skal kunne bruke dem.

Det er det trolig ingen som har noe i mot?

I tillegg så driver OF renhold og opprustning av samme bukter/strender slik at de forblir i god stand for båtfolket.

 

De har også et stort antall hytter for utleie for en billig penge.

 

mvh Astor, som enda ikke er medlem av OF.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

De gjør mye positivt, men de fleste organisasjoner som vokser og eldes og som skal dekke kostnader til administrasjon kommer til et punkt hvor de må se seg selv i speilet å spørre om styrking av selve organisasjonen er blitt viktigere enn det oprinnelige målet. Det er ikke et mål i seg selv å ha et stort og sterkt friluftsråd...målet er å kjempe for friareal.

 

I denne saken ofrer de viktige friluftspoitiske prinisipper for å bygge opp en medlemsmasse og for å få inn penger. Jeg tror de ved dette kotsiktiget trekket undergraver egen virksomhet og setter hele organisasjonen i fare. Det viktigste for at rådet skal overleve på sikt er jo at de har båtfolkene og politikernes goodwill.

Link to post
Share on other sites

mange av de buktene og strendene vi bruker i dag rundt Oslofjorden var tidligere private. Oslofjorden Friluftsråd har på vegne av alle oss kjøpt tilbake disse strendene/buktene slik at alle skal kunne bruke dem.

Dette kan jeg ikke se at stemmer, Astor.

Har du noe å vise til?

 

I tillegg så driver OF renhold og opprustning av samme bukter/strender slik at de forblir i god stand for båtfolket.

Nei, det gjør de ikke. Det er hver enkelt kystkommune som gjør denne oppgaven. De betaler også for oppgaven med litt støtte fra staten og fylkeskommunen. Det eneste jeg kan se at Friluftsrådet gjør er å være sekretariat for tjenesten. Noe de selvføgelig tar seg betalt for.

 

 

Oslofjorden Friluftsråd er en privat organisasjon. fatter ikke at en privat organisasjon kan ta seg til rette på denne måten i offentlige friområder.

 

Mitt tips er at denne saken kommer til å ende med søksmål eller at man tillater fri benyttelse av bøyene til alle som ønsker. Tenk dere konsekvensene hvis friluftsrådet trekker dette videre!!! Ei bøye i hver vik på sørlandskysten ville jeg vært den første til å sabotere. Ingen skal få omgjøre favorittvika mi til en privat bøyeplass for en eksklusiv klubb.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...