Jump to content

Oslofjordens Friluftsråds snikprivatisering av lune viker


oslofjord

Recommended Posts

Vi har en Viksund 340 med godt vindfang, for å si det mildt. Jeg vil ikke føle meg trygg ved å ligge på svai med eget anker. Å legge seg i en bøye som er lagt ut vil gi en helt annen trygghetsfølelse.

Og da er du sikker på at moring og kjetting/tau frå jevnlig tilsyn og ikke er skadet av for tung last i dårlig vær tidligere i sesongen? Jeg vil for øverig anta at OF ikke påtar seg noe som helst ansvar dersom en bøye skulle ryke og båter kommer til skade.

 

Ta opp plass i en uthavn? To båter på svai for eget anker vil da legge beslag på mye større areal enn to båter i slike bøyer.

Egentlig ikke. Flere båter som ligger på svai i samme område vil som regel svinge nokså likt og kan faktisk ligge nokså tett. En blanding av bøyer med moring og anker vil ikke oppføre seg så pent. Det som kan gi best plassutnyttelse er flere bøyer i ett område.

Link to post
Share on other sites

Og da er du sikker på at moring og kjetting/tau frå jevnlig tilsyn og ikke er skadet av for tung last i dårlig vær tidligere i sesongen? Jeg vil for øverig anta at OF ikke påtar seg noe som helst ansvar dersom en bøye skulle ryke og båter kommer til skade.

 

Egentlig ikke. Flere båter som ligger på svai i samme område vil som regel svinge nokså likt og kan faktisk ligge nokså tett. En blanding av bøyer med moring og anker vil ikke oppføre seg så pent. Det som kan gi best plassutnyttelse er flere bøyer i ett område.

 

Du har aldri noen garanti for at du ligger 100 prosent sikkert når du ligger på svai gjennom natten, men JA - jeg tror sikkerheten i en slik bøye med moring er adskillig større enn mitt eget anker.

 

"Flere bøyer i ett område" - ja, da er vi vel enig. I spørsmålet om å svinge likt har du i teorien rett, men har sett mange merkelige og lite synkrone "manøvre" av båter som ligger på svai i en uthavn. Ulike størrelser, sjøegenskaper og små lokale endringer i strømforhold kan gjøre det til et en oppvisning som vil drive en danselærer til vanvidd. Den eneste måten å være tilnærmet trygg på her er å ligge utenfor nabobåtens svingradius, og den radiusen er større for en båt på eget anker enn en båt i bøye.

 

Skjønt nå er vi vel litt utenfor den egentlige diskusjonen her. Hvorfor skal det være så mye verre å organisere en bøyetjeneste i Norge enn i Sverige der krysserklubbens initiativ såvidt jeg forstår er veldig populær og mye brukt. I Sverige er man vel dessuten mer fokusert på at man må være medlem enn det er snakk om her. Jeg har aldri lagt meg på en slik bøye i Sverige fordi medlemsskap der, slik jeg har oppfattet det uten å ha finstudert statuttene, er et nærmest absolutt.

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

I Sverige er man vel dessuten mer fokusert på at man må være medlem enn det er snakk om her. Jeg har aldri lagt meg på en slik bøye i Sverige fordi medlemsskap der, slik jeg har oppfattet det uten å ha finstudert statuttene, er et nærmest absolutt.

 

Nå er det flere som har flagget at de gir blaffen i medlemskap, og kommer til å legge seg i bøyene. Slike handlinger er vel bare konfliktskapende, så lenge det er fortrinnsrett for medlemmer.

Enkleste løsning, som også vil gi et popularitetsløft, er å gi alle lik tilgang til bøyene. DA ville dette være et ypperlig tiltak, og øke tilgjengeligheten og sikkerheten for allmenheten.

Link to post
Share on other sites

Enkleste løsning, som også vil gi et popularitetsløft, er å gi alle lik tilgang til bøyene. DA ville dette være et ypperlig tiltak, og øke tilgjengeligheten og sikkerheten for allmenheten.

 

Helt enig. Det ville absolutt være å foretrekke. Problemet er nok at hvis ingen gidder å ofre et par hundringser i kassa vil nok nesten ingen ta på seg utgiftene og jobben ved å legge ut bøyene. Dessverre.

Så er jeg altså en av dem som tross alt synes de små ekstra kronene er verd formålet.

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Om jeg tolker en del rett her i denne tråden så går disse få hundrelappene ikke til bøyene med til administsarjon av OF, og bøyene legges ut for skattebetelernes penger....

 

Har ikke sett noe dokumentasjon på dette ennå, selv om den er etterspurt....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Om jeg tolker en del rett her i denne tråden så går disse få hundrelappene ikke til bøyene med til administsarjon av OF, og bøyene legges ut for skattebetelernes penger....

 

Har ikke sett noe dokumentasjon på dette ennå, selv om den er etterspurt....

 

Vimpelpengene går nok ikke bare administrasjon..... De dekker også fiskeutstyrsdeponier for utlån til trengende familier som ikke har råd til krabbesnøre......

http://www.oslofjorden.org/skole/utstyr.html

"Tiltaket er gratis og er rettet mot skoler, barnehager, SFO og barnefamilier[/b].

"

 

Jeg gjentar gjerne ønsket om at en av de 13 på kontoret eller en av ordførerne i styret gir oss i almuen lt voksenopplæring og info om hva de bruker pengene til. De klarer sikkert å bevise at bøyeavgiften går uavkortet til bøyer, men spørsmålet er så om hvor mange flere offentlige finansierte stillinger de har opprettet for å betjene disse "medlemmene" ??

 

Spør du meg har de sugerør i statskssa...de skryter jo a at sommerleire nesten ikke koster noe for brukerne fordi fylkesmann og tippemidler dekker mesteparten...Vi mottar støtte til ferieklubber gjennom spillemidler og fylkesmenn, dere betaler derfor bare en liten egenandel.

 

Bøyeavgiften er vel bare lommerusk i forhold til øvrig pengflyt....og det ser at ut på bildene til at det er kommuneale skjærgårstjenester som som legger ut bøyene.

 

Men altså beklager...jeg kan ikke dokumentere hvor den enkelte vimpelkrone havner.....men intil det motsatt er bevis antar jeg at de havner på et kontor og ikke på bunnen som moring.....

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du noen dokumentasjon på disse påstandene du fremsetter her eller er det bare svada fra din egen fantasi... Så vidt meg bekjent så har OF drevet med slik virksomhet lenge før bøyene og vimplene kom på banen og dermed finner ikke jeg grunnlag til å hevde at vimpelpengene går til "krabbesnøre for SFO barna"..

 

Det hadde vært greit om du kunne vise til noen faktiske tall her og ikke slenge dritt om OF og alt de gjør.. Jeg formoder du ønsker å bli tatt litt seriøst her med din argumentasjon i denne trården, men det er fullt mulig jeg tar feil her.. Det kan jo osgå tenkes at du ikke ønsker å bli tatt seriøst, og i såfall så har du i allefall lykkes 100% etter mitt syn

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har du noen dokumentasjon på disse påstandene du fremsetter her eller er det bare svada fra din egen fantasi... Så vidt meg bekjent så har OF drevet med slik virksomhet lenge før bøyene og vimplene kom på banen og dermed finner ikke jeg grunnlag til å hevde at vimpelpengene går til "krabbesnøre for SFO barna"..

 

Det hadde vært greit om du kunne vise til noen faktiske tall her og ikke slenge dritt om OF og alt de gjør.. Jeg formoder du ønsker å bli tatt litt seriøst her med din argumentasjon i denne trården, men det er fullt mulig jeg tar feil her.. Det kan jo osgå tenkes at du ikke ønsker å bli tatt seriøst, og i såfall så har du i allefall lykkes 100% etter mitt syn

 

Man trenger ikke så mye matematikk for å se at det er en stor pengestrøm fra det offenlige til OF som går tilfiskesnører kunstkurs, administrasjon og annet....men dokumentasjone på nøyaktig hva de driver med må du spørrre OF om...

 

Nå skal jeg en tur ut med båten (uten å låne offenlig finansiert krabbesnøre av OF) så jeg får ikke tatt op trådenfør i kveld eller i morgen...men kjør gjerne debatt. Det er tydelig at OF de siste årene ønsker å bli mer synlig blant publikum og ikke bare få anerkjennlse fra de deltagende ordførere...og all PR er god PR....

 

Det kan ende opp med danneslen av venneforeningen Oslofjordens venner som også OF vil ha glede av....

Link to post
Share on other sites

Skjønner nå at du har særdeles lite fakta og etter mitt syn kun "svada" fra egen fantasi å komme med i denne tråden siden du ikke kan dokumentere dine påstander på noen som helst måte...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

.........allemannsretten kan ikke innskrenkes, så enkelt er det.........

:yesnod: :yesnod:

Jeg kan ikke forstå at dette har noe med hvor pengene kommer fra eller hva de gjør i Sverige.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Middelklassen sitter igjen med svarte-Per igjen...

 

De fattigste har ikke båt og trenger ikke bøye...

 

For de rike er 350 kroner lommerusk og de nyter følelsen av å fortrenge dem uten vimpel...

 

Så kommer middelklassen som ikke tar seg råd til å kjøpe vimpel til 350 kroner i tilfelle de trenger en blå bøye....

 

Og akkurat som helseministeren på TV i går inrømmer å bruke Volvat...har nok regjeringen alerede utstyrt seg med vimpler....

Link to post
Share on other sites

Middelklassen sitter igjen med svarte-Per igjen...

 

De fattigste har ikke båt og trenger ikke bøye...

 

For de rike er 350 kroner lommerusk og de nyter følelsen av å fortrenge dem uten vimpel...

 

Så kommer middelklassen som ikke tar seg råd til å kjøpe vimpel til 350 kroner i tilfelle de trenger en blå bøye....

 

Og akkurat som helseministeren på TV i går inrømmer å bruke Volvat...har nok regjeringen alerede utstyrt seg med vimpler....

 

Nå har du snudd opp ned på gamle meninger Salt!

Hva med ungene som får opplæring i å fiske dassmort?

Hva med de fattige som kan leie seg inn rimelig på OF hytter?

Og jeg som trolig representerer middelklassen tar meg råd til vimpel og medlemskap i OF.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

En bøye fra eller til, spiller det noen rolle? Ikke så veldig, bortsett fra at de kanskje havner på de lune stedene der man hadde minst bruk for dem. Det hadde vel vært viktigere å få dem der det er dårlig ankerbunn og litt utsatt om man ligger for eget anker?

 

Noen sammenligner med Sverige, eller med andre private bøyer. Men det blir som å sammenligne epler og pærer.

 

1. OF er en offentlig organisasjon, der vi allerede er medlem gjennom kommuner og organisasjoner. Å være personlig medlem betyr at man betaler flere ganger for samme tjeneste, i tillegg til at man sauser sammen medlemsvilkårene. En regulær ideell organisasjon har vanligvis et ryddig demokrati med klare rettigheter og pliker for medlemmene.

 

2. Private bøyer er enkelt å forholde seg til, hvis de er lovlige. Da brukes de av dem som eier dem, og eventuelt kan de lånes bort.

OFs bøyer er for alle, men medlemmene har fortrinnsrett. Mao. kan hvem som helst fortøye, og utpå kvelden kan det komme en båt med vimpel og jage deg bort. Det er å be om trøbbel. Noen sier de ikke vil jage noen, og noen sier de ikke vil la seg jage. Greit nok, men da er det ingen fortrinnsrett.

 

Denne mangelen på ryddighet, og ønsket om å få i pose og sekk, er det som er problemet, etter mitt ringe skjønn. Jeg har ennå ikke sett noen ryddige svar på dette. Det beste hadde vel vært om OF hadde svart, i stedet for at alle skal tro og mene.

Link to post
Share on other sites

Hjemmesidene til Oslofjorden Friluftsråd er krystallklare!

 

Regler for bruk av bøyene

• Bøyene skal brukes til overnatting der medlemmer av OF har førsterett.

 

Hvem kan bruke bøyene?

Du må være medlem av Oslofjordens Friluftsråd for å kunne bruke bøyene.

 

Dette er direkte sitat fra deres hjemmeside; http://www.oslofjorden.org/naturhavner.html

 

Ganske imponerende å gjøre reglene så klare! :crazy:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Nå har du snudd opp ned på gamle meninger Salt!

Hva med ungene som får opplæring i å fiske dassmort?

Hva med de fattige som kan leie seg inn rimelig på OF hytter?

Og jeg som trolig representerer middelklassen tar meg råd til vimpel og medlemskap i OF.

 

mvh Astor

 

Ja jeg kan få bruk for OF når jeg står uten båt og hytte. Staten setter inn alle krefter på at jeg og andre fra middelklassen ikke skal kunne tilby våre barn båt og hyteferie...eiendomsskatt, hk avgift, avgiftsbøyer som blokerer naturhavner, og bøter fra kystvakt og politi...

 

Når staten har jaget meg på land tar de nok over farsrollen og tilbyr barna gratis kurs i dassmort....men selv om jeg må gå fra båt og hytte har jeg ikke råd til "rimelig" OF hytte.

 

2000 kroner natten for hytta på langåra har jeg slett ikke råd til under noen omstendigheter (det var billiger da jeg bodde der for oen år siden). det blir 14000 for en uke....da ee det billgere å sende alle barna på sjøleir hos tom Murstad ,eller ta med hele familien på luksushotell med sommertilbud.

 

Vi i middelklassen havner mellom to stoler....det offenlige som på den ene siden ikke aner hvordan de skal få brukt alle pengene sine og som OF må låne ut fiskesnører og legge ut blå bløyer for å bruke opp året budsjett.....og på den andre siden den private overflod som jeg unner mange her på forumet....og så står jeg her som en tulling som faktisk synes 350kroner for vimpel eller 2000 for en OF hyttenatt faktisk er penger man gjerne kunne brukt på andre ting.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

....og så står jeg her som en tulling som faktisk synes 350kroner for vimpel eller 2000 for en OF hyttenatt faktisk er penger man gjerne kunne brukt på andre ting.

Jeg er kanskje ikke helt up to date, men er det slik at disse bøyene hindrer deg i å bruke 350 kroner til andre ting?

Link to post
Share on other sites

Noe må det da være i allefall, men jeg har ikke helt fått taket på hva det er som er problemet til salt i denne saken... vel bortsett fra at han ønsker at samfunnets midler kun skal brukes slik han ønsker og etter hans "daglige" behov....

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Noe må det da være i allefall, men jeg har ikke helt fått taket på hva det er som er problemet til salt i denne saken... vel bortsett fra at han ønsker at samfunnets midler kun skal brukes slik han ønsker og etter hans "daglige" behov....

 

I så måte er han vel i "selskap" med de aller aller fleste av oss! Et annet ord for dette er visstnok egoisime!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Meningen min i kveld er at det er fint at det legges ut bøyer som fritidsflåten kan fortøye til. Jeg er av den oppfatning at denne muligheten skal gjelde alle fritidsbåter, uavhengig av medlemsskap. Jeg har nå fått opplyst at jeg er medlem av ordningen gjennom min båtforening. Jeg synes ikke det er riktig at jeg skal fortrenge andre seilere som ikke er medlem av ordningen og som har fortøyet før meg. Jeg kommer derfor ikke til å be dem dra på bekostning av meg selv.

Link to post
Share on other sites

...... Jeg har nå fått opplyst at jeg er medlem av ordningen gjennom min båtforening.....

 

Kan dette stemme...at man slipper årsavgiften på de blå bøyene hvis man er medlem i en båtforening uten å ha personlig støtte-medlemskap i OF?

Link to post
Share on other sites

Det eneste man trenger er å kjøpe flagget til 100 kr - ifølge opplysningene fra OF. Men det er mulig jeg har misforstått informasjonen.

Jeg har fått mail fra min båtforening som skriver:

Vi er med i Oslofjordens Båteier Union (OBU)som igjen er medlem av Oslofjordens Friluftsråd.

Så får jeg se hva regningen kommer på.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Det eneste man trenger er å kjøpe flagget til 100 kr - ifølge opplysningene fra OF. Men det er mulig jeg har misforstått informasjonen.

Jeg har fått mail fra min båtforening som skriver:

Vi er med i Oslofjordens Båteier Union (OBU)som igjen er medlem av Oslofjordens Friluftsråd.

Så får jeg se hva regningen kommer på.

 

Hvem er Oslofjorden Båteierunion ?

http://www.oslofjorden-baateierunion.org/i...ne&id=12098

Jeg ser de selger vimpler de også..det er vist bare å gjøre plass til OBU-vimpel, båtforeningsvimpel, OF vimpel . KNBF vimpel osv

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ønsker meg en generell fortrinnsrett-vimpel.

Med en slik vimpel festet i targaen, kan jeg jage vekk hvem jeg vil hvor jeg vil og ta plassen på brygga eller i bøya selv.

 

Vimpelen kan godt være svindyr. Så lenge det er få av oss som har en slik vimpel, tar jeg meg glatt råd til noen skarve tusenlapper eller titusenlapper, selv om du og andre ikke kan ta dere råd.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...