Jump to content

Oslofjordens Friluftsråds snikprivatisering av lune viker


oslofjord

Recommended Posts

Dette høres rimelig dumt ut om noen spør meg.

 

For det første er det det vel en eller annen overivrig organisasjonsfanatiker som har fått idéen til å kreve medlemsskap. Av prinsipp melder jeg meg ikke inn i foreninger som på død og liv skal sende meg et medlemsmagasin. Jeg får alt formye unødvendig papir som det er. På den annen side er det helt i orden for meg om foreningen ønsker å dekke inn utgiftene til bøyer og vedlikehold ved å selge et årskort til dem som ønsker å bruke bøyene. Med et årskort er det mulig å love at pengene i hovedsak brukes på bøyene og ikke på alt annet foreningen finner på.

 

For det andre henger ikke reglene på greip. Først skriver de at: Bøyene skal brukes til overnatting der medlemmer av OF har førsterett. Deretter skriver de at: Du må være medlem av Oslofjordens Friluftsråd for å kunne bruke bøyene. Det er nokså stor forskjell på førsterett og enerett.

 

Ellers kan det kanskje være greit om OF tok en titt på friluftsloven §7 før de blir for strenge med eneretten. Slik jeg leser loven er det nok bedre å si at medlemmer har førsterett.

 

Og, skal jeg gjette vil jeg nok tro at 24-timersregelen kommer til å skape mer diskusjon ute på bøyeplassene enn medlemsskap eller ikke.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er ikke dette skodd om samme lest som svenska krysser klubben sine bøyer da... en må da vel være medlem der for å kunne ligge i bøyene (påberope seg førsteretten).... Jeg ser ikke det helt store problemet med dette jeg da.... dette har vel fungert årevis i Sverige, men så snart noen forsøker seg på det samme i Norge så kvikner "kverlauntene" til.... men underholdene å lese er det jo i allefall, med alle som greier å lage problemer ut av intet..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Medlemmer har fortrinnsrett: Medlemmer har fortrinnsrett på sengeplass, og medlemmer over 60 år har fortrinnsrett framfor yngre. Familier med barn under 12 år som er medlemmer har også fortrinnsrett. I lavsesongen kan medlemmer over 60 år ringe nabohytta for å reservere plass til dagen etter. Gjennomgangsgjester som har ligget over en natt, skal vike plass for senere ankommende gjester. Ingen behøver å vike plass hvis beskjed ikke er gitt innen kl. 20.00.

 

Turistforeningen.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Jeg ser ikke det helt store problemet med dette jeg da....

 

Nei, det gjør for så vidt ikke jeg heller. I praksis har vi to ytterpunkter i tilnærmingen på dette: bliss x som gir nøkken og kommer til å bruke bøyene etter eget forgodtbefinnende, og sydvestens, som er å melde seg inn for de futte 350,- kr pr. år dersom en ønsker å bruke bøyene. Jeg tror nok begge variantene vil vise seg å virke ganske godt.

 

Men prinsippet her er jo artig å diskutere, selv om slike private bøyer heller ikke er noe nytt i Norge. Det er vel Havseilerklubben? eller havseilergruppa (turseilergruppa?) i KNS som f.eks. har en bøye kun for medlemmer liggende i fyrhavna i Svenner. Den lå i hvert fall der i mange år.

Er det riktig at enkelte grupper skal få sikre seg deler av friområder til sitt eget eksklusive bruk? Rett prinsipielt? Selv om det ikke er større plass enn svaien til en bøyeligger? Det er vel her kjernen i dette ligger - ikke om det eventuelt er noe stort problem på det nåværende tidspunkt.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

jeg kommer til å starte en klubb for hifo eiere , og legge ut bøyer i de mest populære stedene her på sørlandet.. ett par lapper i mnd i medlemskontigent. jeg kjenner en i "apparatet" så papirene lot seg greit ordne uten stor omkostninger for hifo klubbens del. :-)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Skønner ikke hvorfor dette skal utdypes som et problem. Det er sikkert innlegg her som utelukkende er ment for å vekke fanden i enhver kverulant av beste salg.

Selv gikk jeg sporenstreks inn på nettsiden og tegnet medlemskap og bestilte vimpel, etter at dennne tråden ble opprettet. Kjempebra tiltak selv om det er få bøyer sett i forhold til det potensielle behovet. Skal vi ha bøyer både til oss medlemmer og båteiere av bliss X`s oppfatning trenger vi mange bøyer.

350.- = pølse i slaktetida for enhver båteier.

 

Kommer jeg til en bøye hvor bliss X har fortøyd så kan han låne vimpelen min om jeg får henge meg på akter.

 

Riktig god sommer. Dette kan bli kjempegøy.

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Da er den første bøya ute.

 

 

Se her: http://www.oblad.no/article/20080521/BADEBYEN

 

"På kort tid har det rast på med 300 nye medlemmer, og dermed har medlemstallet passert 2000 i tillegg til alle kommuner og foreninger som er med i OF.

–Ingen tvil om at dette er årsaken. Jeg tipper vi får en dobling av medlemstallet vårt. Folk har meldt seg inn på bakgrunn av forhåndsomtalen. Dette tilbudet representerer også et større fokus på båtbrukerne."

 

Den nesten ikke-eksisterende medlemmassen på mindre enn 2000 skyter nå altså fart takket være anektering av offentlige viker.

 

De 350 kronene er en offentlig avgift.

 

Bompengeringen i Oslo fikk også veldig stor medlemsøkning (årsabonementer)....etter bygging av bommer for mange år siden....det må jo skyldes at folk har lyst til å bruke egne sparepenger for støtte bompengeforeningens gode tiltak for utbyggin av veier og t-baner.....

 

Det som noen oppfatter som utpressing blir snudd av friluftsrådet til en gladnyhet om medlemsøking...

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Her er link til listen over ansvarlige i styret og som bør stemmes ut ved neste kommunevalg

 

Hvaler Høyre...Tjøme AP...Oslo FRP er noen av de politiske partier som via sitt styremedlem i Oslofjordenfriluftsråd er ansvarlig for at det er offentlig årsavgift for å bruke offentlig finansierte bøyer i friområder.

 

FRP Østfold er vist mot bompengeringer...mens frp er tydeligvis likevel for avgiftsbøyer til sjøss..

Stem dem ut...ikke la de slippe unna sitt politiske ansvar.

 

Nå er det 13 ansatte på kontoret, spørsmålet er hvor stor bemanningsøking kontoret får når det plutselig blir tusenes som skal betale årsabonement på bruk av bøyene og som det skal lages foreningsaktiviteter for. Den største økningen blir nok i antall marlkedskonsulenter of de ansvarlige for vervekampanjer, medlemblader, hjemmisider, lokallag osv osv

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kommer jeg til en bøye hvor bliss X har fortøyd så kan han låne vimpelen min om jeg får henge meg på akter.

Riktig god sommer. Dette kan bli kjempegøy.

Per Harald

Eller du kan henge deg på siden.

Hvis bøyene blir mye brukt (av meg), så kommer nok også jeg til å betale avgiften,

men jeg vil gjerne se hvordan dette fungerer i praksis først.

 

God sommer :flag:

Link to post
Share on other sites

Synes det er flott at Oslo Friluftsråd får en økt medlemsmasse som gir økte inntekter som igjen kan tilbakeføres medlemmene i form av et bedre tilbud, med f.eks flere bøyer som de kan benytte... All honør for dette og et flott initativ ....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Synes det er flott at Oslo Friluftsråd får en økt medlemsmasse som gir økte inntekter som igjen kan tilbakeføres medlemmene i form av et bedre tilbud, med f.eks flere bøyer som de kan benytte... All honør for dette og et flott initativ ....

 

Hundretusener av borgere betaler medlemsavgift (skatt) til den norske stat og kommune. Det er disse pengene som ikke tilbakeføres, men overføres til noen tusen mennesker som har vip-retigheter til felleskapets goder (bøyer) ved at de har betalt noen hundrelapper.

 

300 hundre nye medlemmer betyr ca 75.000 kroner som raskt blir spist opp av nyansetteser.(en stilling koster mange hundretusen i kontorkostnader lønn og arbeidsgiveravgift.)

Økt mlemsmassebetyr antagelig bare større administrasjo, tykkere medlemsblad og bedrehjemmeside.

 

Uansett er spørsmålet hvor mange meter strandlinje man får kjøpt for 75000 kroner....mdlemskontigenten blir uansett bare smuler i forhold til de offentlige bevilgmoninger

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
13 ansatte på kontoret?

Eller er dette med gutta som jobber ute på båtene i Skjærgårdstjenesten?

 

mvh Astor

 

Linken viser at det er 13 saksbehandlere. Det er sikkert lurt for å kunne trenge inn i de enkelte kommuner og grunneieres papirmøller, men en haug med folk til å passe på medlemsmassen trenger vi ikke...så dropp hele medlembegrepet.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som sagt. Slutt å kalle meg medlem (men la meg løse et årskort på bøyene), og la være å sende meg en masse papir som jeg bare må sende videre til resirkulering. Da er det ok for min del. Jeg betaler gladelig noen hundrelapper i et spleiselag som legger ut bøyer. Jeg betakker meg for å bli tvangsvervet som personlig medlem i noe jeg allerede har kollektivt medlemskap i gjennom både kommune og båtforening.

Link to post
Share on other sites

I Østlandets Blad i dag er det en helside (s.11) som har overskriften "Legger ut bøyer i naturhavner". Her står det bl.a.

Kan alle bruke bøyene?

Ja, i prinsippet er dette et tilbud til alle båtbrukere, uansett om de er medlemmer hos oss eller ei. Men ved å betale en avgift eller å være medlem hos oss så får man førsteretten til å bruke bøyene.

Dette blir sagt av prosjektleder Terje Næss.

Link to post
Share on other sites

13 ansatte på kontoret?

Eller er dette med gutta som jobber ute på båtene i Skjærgårdstjenesten?

 

mvh Astor

 

Gutta og jentene som jobber ute på båtene i skjærgårdstjenesten er ansatt av de enkelte kommunene.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Jeg ser det skal legges ut 17 bøyer i Oslofjorden i år. Jeg må nok justere noe av min oppfatning og få tak i vimpel - så håper jeg at været er så bra at kravet om deplasement ikke blir vurdert så nøye?

Jeg ser at prosjektleder Terje Næss håper at 3 - 4 båter kan ligge ved bøyene samtidig, jeg vet ikke om dette innebærer at de skal tåle 4 x 8 tonn deplasement = 32 tonn deplasement. Er det noen som har lest noe om dette?

Link to post
Share on other sites

Ja, i prinsippet er dette et tilbud til alle båtbrukere, uansett om de er medlemmer hos oss eller ei. Men ved å betale en avgift eller å være medlem hos oss så får man førsteretten til å bruke bøyene.[/i]

Dette blir sagt av prosjektleder Terje Næss.

hur skall man tolke försteretten.....

 

1

om to båter kommer samtidl den ena medlem den andre ikke....då er det ganske klart vem som har försterett

 

2

om ikke medlem ligger vid bojjen o senare ankommer en medlem...... skall då ikke medlemmen legge loss ??

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at prosjektleder Terje Næss håper at 3 - 4 båter kan ligge ved bøyene samtidig, jeg vet ikke om dette innebærer at de skal tåle 4 x 8 tonn deplasement = 32 tonn deplasement. Er det noen som har lest noe om dette?

SXK har regler for sine bøyer (gjengitt etter husken):

Det medlem som kom først, kan sjøl bestemme om hun/han vil akseptere en båt til i samme bøya.

Flere enn 2 båter skal det ikke være i e bøye.

Det er en eller annen totaltonnasje som ikke skal overskrides av de to båtene.

 

For øvrig er jeg av den mening at OF er langt utafor sitt formål når de gjør dette.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Litt forvirrende dette når det på hjemmesidene står;

 

Hvem kan bruke bøyene?

Du må være medlem av Oslofjordens Friluftsråd for å kunne bruke bøyene.

 

Så hva gjelder? Det som skrives eller det som sies?

 

:confused:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ja, i prinsippet er dette et tilbud til alle båtbrukere, uansett om de er medlemmer hos oss eller ei. Men ved å betale en avgift eller å være medlem hos oss så får man førsteretten til å bruke bøyene.[/i]

 

Hvordan ville dette fungere i praksis?

Betyr det at en båteier med nevnte vimpel kan jage vekk en uten vimpel og som allerede er fortøyd i bøyen?

Blir det opp til hver vimpel-eier å tolke denne rettigheten ?

Hva med båteiere som kommer langveis fra og som ikke kjenner til denne praksisen. Er disse bøyene merket på noen måte som sier "at her fortøyer du på nåde"? Kan man risikere å bli jaget midt på natta av en vimpel-eier?

 

Et flott tiltak men som kan skape konflikter båteiere imellom!

Så lenge bøyene legges i offentlige viker og natur-havner så mener jeg at alle burde ha de samme rettighetene, uansett vimpel eller ikke vimpel ! Her burde "Først til mølla" -prinsippet gjelde, men kanskje med en maks fortøyningstid!

 

Det er nå min mening !

 

mvh

Mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...