Jump to content

Oslofjordens Friluftsråds snikprivatisering av lune viker


oslofjord

Recommended Posts

Dette finner vi på OFs side:

OFs viktigste oppgave siden 1930-årene har vært å sikre allmennheten adgang til strender, svaberg og holmer for småbåtliv gjennom oppkjøp eller ved avtaler med grunneiere. Avtalene OF har hatt med Forsvaret om bruk av mange av disse områdene i fredstid, må nevnes spesielt. Men også innsatsen for Friluftsloven og allemannsretten i utmarkmå nevnes som en del av sikringsarbeidet.

 

OF har til nå vært med på å sikre over 20 tusen dekar av friområder langs Oslofjorden. Mange kan nås fra landsiden, men et betydelig antall er i første rekke tilrettelagt for båtfolket. Drift og forvaltningen av friområdene skjer i hovedsak gjennom Skjærgårdstjenesten som OF er sekretariat for og yter økonomisk støtte til. På en del av friområdene – særlig i indre fjord - finnes det bygninger som etter hvert har blitt tatt i bruk til kystleden. Over 4000 mennesker besøker hvert år kystledhyttene.

 

OF har også satt renhold og opprusting av mange uthavner i system, hvor kommunene rundt Oslofjorden finansierer driften og server dette på sommertid.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Beklager men du kan ikke bli medlem i rådet selv om dette står på hjemmesiden.

 

Hvem kan bruke bøyene?

Du må være medlem av Oslofjordens Friluftsråd for å kunne bruke bøyene. Alle som ønsker det kan tegne medlemskap, noe du kan gjøre fra våre nettsider."

 

I henhold til vedtektene ( se under) er det kun kommuner og foreninger som kan bli medlem.

Som privat "medlem" kan man feks. ikke stemme på årsmøtet. Støttemedlem kan man imidlertid bli, men det er noe helt annet enn et fullferdig medlem som det står på nettet.

Dette er jo slett ikke ment å være noen grasrotforening, men et offenlig organ som kan koordinere insatsen på tvers av kommunegrenser.

De ville vert ryddigere å plassert støttemedlemmene i en forening man kan kalle Oslofjorden Friluftsråds Venneforening etter model fra tilsvarende ved Operaen, Bogstad og Radiumshospitalet.

 

Slik det er organisert nå er det såkalte medlemmene (altså støttemedlemmene) uten noen form for mulighet til å påvirke den organisasjonen de liksom er medlem av. Hvis målet er å få med grasrota i kampen for kysten er denne medlemsvervekampanjenjen et blindspor...en grasrotorganisasjon kan ikke styres fra toppen av en haug med ordførere.

 

Nei rendyrk rådet som et nyttig samarbeidsorgan mellom ordførne og overlat medlemverving til andre.

 

 

VEDTEKTER (link)

 

Rådet §5

Rådet består av medlemmer oppnevnt av de tilsluttende fylkeskommuner, kommuner og organisasjoner / foreninger. Rådsmedlemmer må være oppnevnt og meddelt Oslofjordens Friluftsråd innen 1 februar. Fylkeskommuner og kommuner oppnevner 3 medlemmer hver. Oslo kommune oppnevner 6 medlemmer. organisasjoner og foreninger oppnevner 1 medlem hver. Hvis et rådsmedlem velges inn i styret, trer vedkommende midlertidig ut av rådet.

 

Medlemskap §3

Medlemnmer i Oslofjordens friluftsråd er de kommuner, fylkeskommuner og organisasjoner / foreninger som støtter friluftsrådets formål og betaler medlemskontigent. Styret avgjør hvilke organisasjoner / foreninger som kan bli medlemmer. Avgjørelsen kan ankes til rådet. Personer eller bedrifter som ønsker å støtte friluftsrådet økonomisk eller på annen måte, kan etter styrets bestemmelse opptas som støttemedlem. Støttemedlemmet kan møte rådet som observatør.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja Astor, jeg ser at de sier så, men da må de vel kunne vise til noe konkret?

 

Ordlyd som "Har vært med på å sikre" kan bety hva som helst. Hadde de hatt en viktig rolle, kan du banne på at de ville fortalt om det overalt og hvorsomhelst.

 

Hvordan skulle de ha penger til oppkjøp av eiendommer hvis de ikke har inntekter?

Hvordan lønnes de ansatte?

 

Rettere sagt: Hvem betaler regninga for aktivitetene deres?

Link to post
Share on other sites

Blank stemme fra meg. Skjønnte ikke pollen jeg, men uansett har jeg ikke båten på saltvannet! :fishing:

 

Gudsjelov så har vi ikke denslags i Storsjøen enda.....førstemann til mølla også bygger vi på videre utover til det er fullt... :cheers:

Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också..

Link to post
Share on other sites

Bruker også SXK bøyene men kan ikke helt se at det er organisert på en annen måte i Sverige.

Hva mener du med at det er organisert på en annen måte Roaldbj?

 

BlissX, dette med forskjellen mellom SXK og OF beskrev jeg noen få meldinger før ditt spørsmål.

 

Jeg kan ikke se noen prinsipiell forskjell på bruken av disse bøyene og brygger satt opp av det offentlige (friluftsråd, motorbåtforening på vegne av kommunene osv).

Selvfølgelig må det være til fri avnyttelse for allmenheten.

 

Eller hva skulle være forskjellen?

 

Forskjellen er at OF uttrykkelig sier at de bare kan benyttes av OFs 'medlemmer', som er et ganske lite utsnitt av 'allmennheten', i og med at medlemmene iflg OFs vedtekter er kommuner o.l.: "Medlemmer i Oslofjordens friluftsråd er de kommuner, fylkeskommuner og organisasjoner / foreninger som støtter friluftsrådets formål og betaler medlemskontigent.". Det innebærer at de IKKE er til fri avbenyttelse for allmennheten.

 

Rettere sagt: Hvem betaler regninga for aktivitetene deres?

 

Vi som betaler skatt til kommuner, fylkeskommuner og Staten betaler den regninga. Kommunene betaler medlemsavgift, og OF får dessuten midler fra Staten for sikring av friluftsområder.

OF hadde sin store betydning den gangen det ikke gjaldt noen bygningslov i landkommunene, og også videre fram til det ble krav om kommuneplanlegging rundt 1990. Etter det kom viktige restriksjoner på nedbygging av særlig sjønære områder.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

BlissX, dette med forskjellen mellom SXK og OF beskrev jeg noen få meldinger før ditt spørsmål.

Vel .. Eneste forskjellen jeg kan se er at bøyene har andre eiere, men ...

Jeg kommer til å benytte bøyene så fort jeg får muligheten. Medlem eller ikke.

:tongue:

Link to post
Share on other sites

Hvis dere tror jeg forsvarer foreningen så tar dere feil. Jeg forsøker etter beste evne å huske hva denne organisajonen har bedrevet de siste årene. I min tid som journalist var jeg rett som det var borti OF. Men å huske fra denne tiden er vanskelig. Da må jeg ha et arkiv å gå tilbake i.

De burde som beskrevet ovenfor hatt en "venneforening" som man kunne bli medlem av. Trolig har OF ikke fulgt med i timen når de nå tar skrittet ut og lover folket medlemskap uten noen som helst stemmerett?

 

Personlig ser jeg ingen forskjell på å legge til ved brygga i Sandspollen (satt opp av OF) enn å ligge i bøya 100 meter utenfor, hvis de hadde en bøye i samme område.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner ikke helt dette. Foreningen gjør helt klart mye bra virker det som. Til den gode jobbinga får de penger fra kommune og stat. Av avisartikkelen går det frem at ingen av støttespillerne var interessert i å betale for disse blå bøyene, så foreningen vil finansiere dem på annet vis. Men blir ikke det helt galt?

 

De får midler til å bygge ei brygge. De bygger brygga til glede for båtfolket og bruken av brygga er gratis. Så får de en annen god ide; fortøyningsbøyer. Ideen er jo ikke dum. Midt i Hestholmbukta i Lillesand ligger det en slik bøye. Ikke blå :-)

Hvem som har satt den der aner jeg ikke, men det er nok Lillesand kommune eller den lokale motorbåtforeningen.

Den blir flittig benyttet, for det meste av større seilbåter. Forskjelle er at den er til fri benyttelse slik som brygga i Sandspollen.

 

I Grimstadskjærgården har den ideelle foreningen "Selskapet til Grimstad bys vel" satt ut en mengde brygger og toaletter i friområdet. Byselskapet eier disse friområdene. Man må gjerne være medlem i dette Byselskapet, men det er ingen betingelse for å benytte brygger og toaletter.

 

Her er den store forskjellen. Friluftsrådet setter ut bøyer og brygger som er til glede, men der man plutselig må være medlem for å benytte bryggene, nei bøyene. Uhørt! Hva hvis det samme faktisk gjaldt bryggene de satt ut? Finnes det et eneste båt-menneske i Norge som hadde godtatt medlemskap for å legge til på ei brygge i friområdet? Neppe.

 

Hva er da forskjellen mellom brygger og bøyer? Noen her sier at de vil benytte bøyene uansett. Er det ikke bedre å arbeide for å få bøyene til allemannsrett enn å oppfordre til ulovligheter?

 

På den annen side er jeg som tidligere nevnt den første til å sabotere bøyer dersom favorittplassene mine i Sørlandsskjærgården plutselig her disse betalingsautomatene.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva er da forskjellen mellom brygger og bøyer? Noen her sier at de vil benytte bøyene uansett. Er det ikke bedre å arbeide for å få bøyene til allemannsrett enn å oppfordre til ulovligheter?

 

Spørsmålet er om man kan kalle det ulovlig. Jeg velger å tro at det er lovlig å legge seg på en slik bøye intil det motsatte er bevist, men time will show ..

Hvilken lovhjemmel kommer til anvendelse når jeg blir tatt for å ligge "ulovlig" på en slik bøye?

Link to post
Share on other sites

Vel .. Eneste forskjellen jeg kan se er at bøyene har andre eiere, men ...

Jeg kommer til å benytte bøyene så fort jeg får muligheten. Medlem eller ikke.

:tongue:

Forskjellen mellom disst to eierne er at den ene (SXK) består av titusenvis av individuelle båteiere, mens den andre (OF) har noen få kommuner, fylkeskommuner og foreninger som medlemmer. Ikke innbyggerne i kommunene og fylkeskommunene og ikke medlemmene i foreningene, men kommunene, fylkeskommunene og foreningene sjøl. Skulle de liknet på hverandre, måtte det vært f eks KNBF eller en annen takorganisasjon for lokale båtforeninger, eller f eks Seilforbundet, som stod for bøyene i Norge, og tilgangen skulle være for alle individuelle medlemmer med årets båtmerke påmontert båten (for SXK er det ikke medlemsflagget, men årets båtmerke som gir tilgang til bøyene deres)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
.....Bøyene er der - det er bare å bruke dem.

:sailing:

 

Feil. Som mange har påpekt før står det tindrende klart på Oslofjorden friluftsråds hjemmeside at bøyene er for medlemmer av Oslofjorden friluftsråd.

 

http://www.oslofjorden.org/naturhavner.html

"Hvem kan bruke bøyene?

Du må være medlem av Oslofjordens Friluftsråd for å kunne bruke bøyene."

 

I et tv-inslag fra NRK- Frerikstad sies det samme i klare ordelag både fra reporter og lederen i friluftsrådet.

 

tv-innslag om ekslusive medlemsbøyer

Premissen for bøyene er klart at de med vimpel kan jage bort de som ikke har vimpel så enkelt er det.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For de som tenker å bruke disse bøyene mye og som ikke bare ønsker å kverulere om Oslofjordens friluftsråd, så er det vel bare å melde seg inn, koster 250 kroner i året pluss en 100 lapp for vimpelen.... hvilket ikke er så mye mere et par døgn i en gjestehavn....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
For de som tenker å bruke disse bøyene mye og som ikke bare ønsker å kverulere om Oslofjordens friluftsråd, så er det vel bare å melde seg inn, koster 250 kroner i året pluss en 100 lapp for vimpelen.... hvilket ikke er så mye mere et par døgn i en gjestehavn....

 

Det er jo netopp det som er problemet at de "seriøse" planleggende skipperne fra Oslofjorden som ikke syns 350 er mer enn lommerusk kommer til å kjøpe vimpel.

 

Når de svinger inn i bassenget på søndre Missingen sent fredag kveld til sin bøye oppstår konflikten med de uorganiserte, impulsive, fattige, utlenlandske, og sørlandske båtmiljøer.

 

En rik danske har neppe planlagt å få vimpel før han stevner inn fjorden med Missingen som første havn.

En full russegjeng har neppe hverken penger og planleggingshorisont til å skaffe seg vimpel før en impulsiv tur til Missingen.

Noen infødte onsøyværinger som alltid har ligget på svai på samme sted i Missingbassenget holder seg nok unna vimpelen i protest, men gir neppe slipp på bøya uten kamp.

 

Når en fyr med daycruiser vil prøve overnatting en enkelt natt har han neppe med seg vimpel.

 

Når en Bergenser på langtur bogstavelig talt blir tatt på senga ved den blå bøya ved Missingen av en sent ankommende vimpelbåt fra Oslo forstår han at ja nå nærmer vi oss hodestadsmenneskene....

Og bare for å minne om det har en familie med trang økonmi mange gode alterntive måter å bruke 350 kroner på særlig når denne regningen kommer på toppen av havet av medlemskontigentkrav som følger barnas hobbyier....

 

Ulempen med tvunget medlemskap er jo også at man skal prakkes på medlemsblader man ikke ønsker og man blir sikkert spammet ned med foreningsmail.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ja ja. Dere har problemer forstår jeg. Jeg gleder meg hvertfall til å bruke bøyene.

Om det er katta til naboen eller Bill Gates som har lagt dem ut gir jeg fullstendig blaffen i.

 

Så mens dere andre går rundt å irriterer dere kan jeg slappe av på bøya

 

:smiley:

Link to post
Share on other sites

ja ja. Dere har problemer forstår jeg. Jeg gleder meg hvertfall til å bruke bøyene.

Om det er katta til naboen eller Bill Gates som har lagt dem ut gir jeg fullstendig blaffen i.

 

Så mens dere andre går rundt å irriterer dere kan jeg slappe av på bøya

 

:smiley:

 

Ja " If can't beat them ..join them" heter det ... så det fornuftigste er nok føye seg etter orførerrådets makt i fjorden i kjøpe vimpel...like fullt kan man kunne påpeke at dette ordførerrådet er på ville veier når de bare vil ha bøyebesøk av sine betalende støttevenner.

Link to post
Share on other sites

Om det er katta til naboen eller Bill Gates som har lagt dem ut gir jeg fullstendig blaffen i.

Så mens dere andre går rundt å irriterer dere kan jeg slappe av på bøya

 

Nå er det ikke alle som er lagd i samme formen; lemfeldig med andres eiendomsrett. Jeg ville ikke vært komfortabel med å benytte bøyene, uansett hvor stupid jeg synes ordningen er.

 

Er det en ting jeg ikke gjør så er det å irritere meg over dette, jeg kommer aldri til å bruke disse bøyene......hvorfor skal jeg inn Oslofjorden med båt? :lol:

Link to post
Share on other sites

Den etisk riktige måten å protestere mot disse bøyene må vel være å ikke ta de bruk, men ANKRE ved siden av som om bøyen ikke eksisterte?

 

Konklusjoen er vel at bøyene bør fjernes, også de bøyene som ble lagt ut der hvor ankringsmulighetene var nesten umulige grunnet bunnforholdene, og også de stedene der hvor kommunen tidligre var restriktiv.

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Jo færre som bruker dem jo større er sansynligheten for at jeg finner ei ledig bøye.

Flott!

...og når du koser deg ved bøya drar jeg fram mitt triumfkort opp av lomma.....en parkerings-vimpel fra friluftsrådet...kjøpt i hemlighet mot alle prinsipper.......og som jeg kan bruke på alle mine båter eller når jeg er på tur med venner.....hvis jeg først skal betale årsavgift for bøyebruk må jeg jo få valutta for pengene...

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...