Jump to content

Oslofjordens Friluftsråds snikprivatisering av lune viker


oslofjord

Recommended Posts

Som du vet Gunga Din er jeg medlem av SXK. Hvordan praktiseres dette i Sverige?

om jag ikke missminner meg skall båten vare registrert i SXK....kun medlemskap gäller ikke....

en sådan båt kör bort den som ikke er 'behörig' om en sådan ligger på boj.

 

sen skall det sammanlagda deplasementet (om flere ligger på samme boj) ikke overstige 10Ton tror jag det er!

men er det veldi lugnt o stille en natt kan man ligge även med större deplasement!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

om jag ikke missminner meg skall båten vare registrert i SXK....kun medlemskap gäller ikke....

en sådan båt kör bort den som ikke er 'behörig' om en sådan ligger på boj.

 

Ja, man skal ha registrert båten der, og det skal være satt et båtmerke på båten. Nytt hvert år. (kommer ut sammen med annen medlemspost)

 

sen skall det sammanlagda deplasementet (om flere ligger på samme boj) ikke overstige 10Ton tror jag det er!

men er det veldi lugnt o stille en natt kan man ligge även med större deplasement!

OK; jeg husket ikke hvor mange tonn :smiley:

Men jeg har aldri lagt meg i SXK-bøye - de har vært opptatt :sad: eller vi har heller villet ligge til land.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Så lenge bøyene legges i offentlige viker og natur-havner så mener jeg at alle burde ha de samme rettighetene, uansett vimpel eller ikke vimpel !

Vel, så lenge noen betaler for bøyene så bør de nok ha en førsterett til å bruke dem.

 

Det jeg lurer litt på er om disse bøyene vil føre til at andre foreninger legger ut sine egne bøyer i nærheten. Da kan det hende vi får en og annen vanskelig tilgjengelig ankringsplass i fjorden.

 

En helt annen ting med slike bøyer er at de gjerne gir en helt annen svingeradius enn for båter som ligger for anker. Det kan bety bedre plassutnyttelse dersom det er flere bøyer i en vik. Grupper av bøyer kan dermed være et bedre tiltak enn en bøye her og en bøye der.

 

Så får vi se om enkelte skippere sender lettbåten ut med medlemsvimpel for å sikre seg en ledig bøye mens moderskipet kommer noen timer senere.

Link to post
Share on other sites

Jeg er heldigvis hjemmehørnde på nordmøre og vi har utrolig mange fine naturhavner i vår skjærgård.

Hos oss er dessuten båt-tettheten betydelig mindre enn på sør og østlandet.

 

Mange av oss har med stål-pilarer som vi fester i svaberg for å gjøre fortøyningen sikker og disse blir ofte stående igjen når vi forlater plassen, men vi kan jo ikke påberope oss retten til bruken??

 

Skulle vi helgen etterpå i samme uthavn og det viser seg at pilaren (som jeg satte opp helgen i forveien) være i bruk av en annen båt, så kan ikke jeg jage ham vekk!!

 

Her er det snakk om offentlig eiendom (allemannseie). Om du plasserer ei bøye eller en pæle, hva betyr det? Jeg kan la være å bruke bøya, men hva med plassen? Bøya med radius okkuperer kanksje hele ankergrunnen?

 

mateco

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
tenk om OF o SXK kunde samarbetat om dette 'a la Frihavnsordningen' så att det räckt med medlemskap hos en förening :smiley:

 

Jeg tror ikke SXK er noe forrbilde, for de er også i en situasjon hvor almuen blir fortrengt av eksklusive bøyer.

 

Gjentar gjerne det de fleste på forumet sier: Gratis bruk av blå bøyer...så enkelt er det.

Avgiften (den såkalte medlemskontigenten) forsvinner i administrative kostnader uansett.

 

Hvis de kutter en eneste stilling i sekretariatet har de samtidig råd til å kutte ut hele medlemssystemet hvor de nå får inn ca 750 000 pr år fra de ca 3000 medlemmene.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

er det så enkelt ??

 

hvor kommer pengarna fra til utleggning o vedlikehold ?

Det er sikkert gratis, det virker i allefall at enkelte tror det :lol::lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
er det så enkelt ??

 

hvor kommer pengarna fra til utleggning o vedlikehold ?

 

 

Det er sikkert gratis, det virker i allefall at enkelte tror det :lol::lol:

 

 

Bøyene er i praksis finansiert over offenlige budsjetter.

 

Hvor mye koster det å legge ut disse 19 bøyene ?....selv om vi sier at staten skal dekke utgifter til klubbadminstrasjonen rekker ikke økningne på 300 nye medlemmer langt.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bøyene er i praksis finansiert over offenlige budsjetter.

Kan du legge ut linken som viser dette... jeg formoder at dette ikke noe du har anntatt, men at dette fremkommer helt klart frem...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kan du legge ut linken som viser dette... jeg formoder at dette ikke noe du har anntatt, men at dette fremkommer helt klart frem...

 

Tror vi må ha omvendt bevisbyrde i denne saken. Du kan jo henvise til et eller annet som viser at ikke blir finansiert over offentlige budsjetter......

 

Oslo-nei til spleiselag i fjorden. Kommunene betaler årsavgift til Oslo fjordens Friluftsråd, som bl.a er med å finansiere utlegging av disse bøyene. Det burde være en selvfølge at disse er til fri benyttelse av alle.

 

For de spesielt interesserte kan det varmt anbefales å lese Oslo Byråds forslag til budsjett for 2007:

 

"MILJØ OG SAMFERDSEL

BUDSJETT 2007

.

.

Oslofjordens Friluftsråd 1,260 mill.

Oslo og Omland Friluftsråd 0,551 mill.

.

.

SUM 3,535 mill."

 

Noen som har tilgang til regnskapene for dette friluftsrådet? De har ikke innsendelsesplikt til Brønnøysund.

 

Lurer på hvem som kverulerer.........? :lol:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Noen som har tilgang til regnskapene for dette friluftsrådet? De har ikke innsendelsesplikt til Brønnøysund.

 

Fordi det ikke er 100% statlig eid kan man antageligvis heller ikke påberope seg offentlighetsloven for å se korrespondanse til og fra rådet.

 

Av den ca millionen som bor ved Oslofjorden er det ca 3000 medlemmer. Med andre ord er det ca 3 promille som som får glede av et offenlig finansiert tiltak. De resterende 99.7 % har betalt for varen (bøyer), men får ikke det de alerede har betalt for uten å betale tillegsavgift.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Friluftsrådet seigpiner seg selv for det er bare et tidsspørmål før det må bli gratis. (Snu i tide ingen skam å snu...)

 

Når ESA får dette på sitt bort blir det nok forlangt åpen konsejsonsrunde hvor alle kremmere i hele EU kan søke om konsesjon til å legge ut betal-bøyer på offentlig friareal.

 

Worst case scenario er at f.eks. et italiensk firma får tilslaget forran friluftsrådet slik at avgiftsbøyene i tilegg til årsavgift blir reklamefinansiert med parkeringsselsksap til å ilegge gebyr for mishold av bøyeregler.

 

Alternativt kan ESA forlange at andre bøyefirmaer får bøye-konsesjoner i tilegg til de friluftsrådet alerede har tildelt seg selv.

 

Når friluftsrådet skal drive butikk på dette er det jo en åpen invitasjon til ESAs jurister og de kommer neppe til å godta at det er friluftrådet som deler ut bøyekonsesjoner.

 

Nei at friluftsrådet ikke klarte å fingerne av fatet, men måtte utnytte sin maktstilling til å utnyte det kommersielt skal nok vise seg å være en stor tabbe for organisasjonen og et symptom på en en organisasjon i drift.

 

Er det ingen fra friluftsrådet som leser dette forum ?? Noen må tipse dem om at de må gripe denne lenken å gi oss almuen litt voksenopplæring om dette rådet og fortelle oss hvorfor vi "forhåpentligvis" tar feil når vi tror de har glemt sitt oprinnelige mål om friarealer for alle.

Det må da være noen i rådet som tar utfordringen med en forsvarstale...

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ESA var vel litt drøyt, selv om tanken og prinsippene er gode.

Den mest sannsynlige videre utvikling i denne saken er vel om det blir prøvd rettslig.

Sett at jeg legger meg i en bøye, uten å ha vimpel eller medlemsskap. Hvem kommer til å vise meg bort?

Den neste båten som svinger rundt odden, med vimpelen i masta? Friluftsrådets patrulje-RIB? Politi eller

Kystvakt? Hva om jeg nekter å flytte meg, hvem skal kontrollere mitt medlemsskap? Hvem skal en eventuell

klage sendes til? Kommer dette til å gå videre opp i rettssystemet, forliksråd etc?

Her er det duket for mye moro!!

Link to post
Share on other sites

Jeg tror "Salt" har fått OF i halsen? :lol:

 

For egen del ser jeg kun positivt på den jobben OF gjør for oss båtfolk. Trolig melder jeg meg inn i OF som personlig medlem i tillegg. Jeg støtter mer enn gjerne opp om organisasjoner som jobber for oss båtfolket.

 

,mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg begynte å forberede innmelding i OF. Jeg ser på innmeldingssiden følgende melding: Er du medlem av en båtforening. Hvis hvilken. Er det noen som har oversikt over hvilke båtforeninger som er tilsluttet OF? Jeg er medlem av Son Båtforening.

Det går kanskje fram av OFs websider hvilke kommuner, fylkeskommuner og organisasjoner som er medlemmer.

 

 

hvor kommer pengarna fra til utleggning o vedlikehold ?

 

Pengene kommer fra skattebetalerne som betaler til kommuner og fylkeskommuner (dvs ikke nullskatteyterne), og fra medlemmene i de medlemsorganisasjonene.

 

Jeg ville gjette på at det er skjærgårdstjenestene langs fjorden som får den praktiske oppgaven med utlegging og vedlikehold.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Jeg fatter ikke rabalderet dette har skapt. :crazy: Selv meldte jeg meg inn i OF da dette ble kjent i fjor. Jeg har vimpel liggende i båten og legger meg til på en bøye dersom det passer sånn. Det kunne imidlertid ikke falle meg inn å forsøke å jage noen som allerede ligger i bøya.

 

Vi har en Viksund 340 med godt vindfang, for å si det mildt. Jeg vil ikke føle meg trygg ved å ligge på svai med eget anker. Å legge seg i en bøye som er lagt ut vil gi en helt annen trygghetsfølelse.

 

Ta opp plass i en uthavn? To båter på svai for eget anker vil da legge beslag på mye større areal enn to båter i slike bøyer.

 

Privatisering? Er det virkelig noen stor prinsipiell forskjell i forhold til den svenske krysserklubben.

 

Dyrt? Et par hundre kroner i året. Det samme som en overnatting i gjestehavn, eller noen timer med bil i et p-hus i byen. I tillegg støtter man OF som gjør en utmerket jobb i fjorden for folk nettopp som oss.

 

Jeg håper de legger ut mye flere bøyer enn det de har gjort til nå. MEN: Jeg håper det også blir slik at alle som er medlem av samarbeidspartneren KNBF bør ha tilbudet som en del av medlemsfordelene.

 

Ha det fint på sjøen, og i bøyer dersom det passer seg sånn. :smiley:

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig og på høyde med Bliss X i denne saken. Er bøyen ledig legger jeg meg der,medlem eller ikke. :yesnod:

 

allemannsretten kan ikke innskrenkes, så enkelt er det.

 

Etter mitt syn er det svært så provoserende at OF ønsker å tjene ekstra penger som skattebetalerende allerede har betalt inn for å finansiere disse bøyene. :confused:

 

At de gjør en god jobb ellers er det ingen tvil om men her går grensen etter mitt syn.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder de med store terassebåter, så kan de kun benytte bøyene om båten veier under 8 tonn, og det gjør den vel ikke i størrelsen 40 fot + ???

 

Disse bøyene er nok tiltenkt oss med moderat båtstørrelse, slik at vi skal betale 250kr for å ligge i bøyene og ikke oppta plass i gjestehavner for de store gutta med 40 fot + båter :yesnod:

Redigert av Bavarius (see edit history)

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
....Jeg tror "Salt" har fått OF i halsen? :lol: ...

 

Vel egentlig har jeg lite grunnlag for å henge ut OF generelt, men det er klart at et slikt feiltrinn som bøyesaken kan tyde på en organisasjon som er i ferd med å spore av...

 

Jeg koste meg på Butikken på Langåra for ca 4 år siden (kun 2.etage). butikken.ths.gifhttp://www.oslofjorden.org/kystleden/Butikken.html

 

Nå ser jeg at prisen er 2000 kroner pr natt for svært enkel standard. Er det inkjøp og drift av kystledhytter som koster penger eller er det sekretariatet som er et pengesluk ???

 

Også hytteturistene skal tvinges til medlemsavgift ved at medlemsavgiften er inntjent ved en enkelt natts medlemsrabatt.

 

Tross dette har ikke idealistene som har rodd ut til disse hyttene monnet særlig i medlemsvervingen.

 

Men med de blå bøyene har OF lagt gullegget....fritidflåten skal verves....men hvorfor være stor når man er lykklig som liten ?? Det som trengs er en gjeng skarpskodde jurister som kan riste kommuner og enkeltpersoner som blokkerer strandsonen.

 

Samarbeidsforeningen DNT kan ta seg av booking av hyttene så kan OF ha fokus på strandjuss.

 

Alle kystkommuner langs kysten burde kunne få hjelp av pittbulljurister fra OF slik at vanskelige hytteeiere ikke trenerer kyststier i årtier.

 

Men nei da...OF sekretariatet stiller heller med barnehagetanter som kan låne ut fiskesnører og annet til familier.....

 

utstyr.gifhttp://www.oslofjorden.org/skole/utstyr.html

Jeg har ikke noe ønske om at mine skattepenger eller vimpel penger skal gå til utlån av fiskehover....

 

Barna passer jeg på selv selv og benytter heller Hudøy eler Tom Murstad enn OF leir sponset av tippemidler og fylkesmann.

"Vi mottar støtte til ferieklubber gjennom spillemidler og fylkesmenn, dere betaler derfor bare en liten egenandel."

 

Jeg ønsker ikke at OF skal bruke mine penger på å starte kunstskole...det er sikkert mange andre private og kommunale aktører som er bedre skikket enn OF til å arrangere kunst-kurs. Jente%20paa%20fyret.jpg

 

Ønsker ikke at mine skattepenger eller vimpelpenger går til gratisturer: http://www.oslofjorden.org/turer2008.html

Jeg blir derimot gjerne medlem av Oslofjordens Venner...en mulig frittstående venneforening for Oslofjorden friluftsråd som kan ta over alle støttemedlemmene. Punkt en på dagsorden blir da å ryddet opp i OF.

 

Ellers opfatter jeg at organisasjonen virker nedlatende overfor almuen...dette ordførerstyrte rådet gir absolutt ingen medstemmelse til enkeltpersoner som vekselvis kalles medlemmer og støttemedlemmer. Medlemsaktiviteten er gjennomsyret av at almuen trenger guidede turer og opplysning om friluftsliv....OF skal få oss bleke byboere skal sponses av statskassen for å få frisk sjøluft i lungene....dette er 2008...

 

Oslofjordens Friluftsråd har en framtid...som en lite men effektiv offentlig organ..og ikke en altomfattende forening som skal konkurrere med speidern, SFO og DNT.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

At de gjør en god jobb ellers er det ingen tvil om men her går grensen etter mitt syn.

 

Du som har en båt på over 60 fot kan vel ikke legge deg i denne bøyen, Contraband? :wink:

 

Dersom det er slik at desse bøyene irriterer dykk så j....., så har de vel kniv ombord?

Ask

 

Hvorfor ikke bare reise rett forbi?

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...