SF Svart 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 (redigert) En Kad32 hadde nok ikke vært dum i den båten men det er langt mellom dem på bruktmarkedet og de selges raskt, populære brukt objekter Dersom MD32'en fungerer så hadde jeg også brukt den men ville ikke lagt mye penger ned i reparasjoner på den. Når det gjelder lakk har jeg sansen for VP sin originallakk, den har meget god dekkevne. Den koster litt men du kommer langt med en sprayboks. Redigert 8.Februar.2010 av SF (see edit history) 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Hans Chr Svart 8.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 Vi får se ang motor. Er ikke noe hast ennå uansett. Kommer sikkert over noe etter hvert. En motor som har mer effekt, er kortere og lettere er det som jeg er på utkikk etter. Her kommer gårdagens innsats Gikk ut uten noen plan på hva jeg skulle gjøre. Ofte det som er morsomst. Fikk fyrt opp tørka og god lunk i teltet. Så kom jeg til å tenke på at det var en planke under dekket foran son var råtten og måtte byttes. Krøp helt fram og begynte å skru ut boltene til rammeverket. Det består av 2 stk bjelker på tvers og en langsgående på midten. Boltene var rustfrie og var greie å demontere for en gangs skyld. Måtte fram med brekkjern for å løsne rammeverket. Det var jo selvfølgelig brukt disse tidligere omtalte lim bandene her og. Her har det vært lekkasje…. Har hele tiden trodd at den fremste bjelken var laget av mahogny. Men det viste seg å bare være en vanlig furuplanke med finer på framsiden. Har tenkt å bruke mye finer selv inni båten. Har kjøpt ca 35 m2 med eikefiner som jeg har tenkt å lime på vanlig kryssfiner. Båten heter jo Eksund. Har og kjøpt inn div eikplank til innredningsdetaljer. Hadde tenkt å bruke disse til den breie lista over vinduene, men de er ikke lange nokk og ikke breie nokk heller. Fikk store problemer når jeg skulle ha rammeverket inn i uthuset. Begynner å bli lite med plass etter at jeg har fylt opp med båtdeler og gamle finerplater. Bare så vidt gåplass helt foran, og her var det plassert 3 sparker. De ble evakuert hit i forbindelse med Ask stormen. Klarte så vidt å få snirklet meg gjennom og få rammeverket opp i snekkeravdelingen i 2 etg. Men her var det ikke særlig bedre en første etg. Flere år med husoppussing og renovering av vinduer fra 1920 hadde satt sine spor. Rydding har ikke vært prioritert, men nå måtte jeg ta meg sammen å rydde. Fikk ryddet snekkerbenken (gammelt skrivebord) og her fant jeg den nye ekstra kjeda til motorsaga som jeg leitet flere timer etter i sommer. Utrolig hva man finner når man rydder…. Må lage den midterste planken. Er ca 5x 1,5 tomme så det skal gå greit tror jeg. De to andre tenker jeg å bruke på nytt. Skal kjøpe kontaktlim å lime fast ny eikefiner til den fremste planken. Når jeg får ryddet litt så tar jeg opp sagene og snekkerverktøyet. Noen som vet hvor mye isolasjon det er lurt å legge for å unngå kondens. Under dekket var det isolert med noe jeg tror er liggeunderlag. Prøvde å sette fyr på en bit, og den brant villig med tykk sort røyk. Bestod med andre ord ikke min branntest. Lurer på om det er nokk isolasjon med sånn 3-4 millimeter skumtrekk? Det kunne jeg sikkert limt på hele flaten før jeg la opp rammeverket. Da hadde jeg sluppet alle skjøtene rundt bjelkene hvis dere forstår. Men under her er det egentlig ikke så nøye, vises ikke så lege man ikke ligger å ser opp. Stemningsbilde av båtteltet. Kom nye sne i går, ganske uvanlig. Jeg har brøyta gårdsplassen for 5 gang til nå i vinter. Har vært lite sne denne vinteren Link to post
Hans Chr Svart 28.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2010 (redigert) Hei Har begynt med trearbeid. Dvs produksjon av trelista som går over vinduene bakover. Utgangspunktet er en 3x12 toms planke på litt over 5 meter i en afrikansk tresort som heter bilinga. Pga plankens tyngde så har jeg lenge fundert på hvordan jeg skulle få til å sage den opp. Jeg tror den veier ca 100 kg. Det jeg kom fram til var å bruke bandsaga. Jeg tenkte at det måtte være enklest å legge fast planken på noe å heller dra saga bortover etter hvert som den saget seg gjennom. Så jeg la 2 bildekk og noen bord under planken og 2 trefjøler under saga slik at den skulle bli lett å dra bortover gulvet. Brukte den gamle trelista som mal og streket opp hvor jeg skulle sage. Så var det bare å begynne. Det gikk ganske bra, klarte fint å sage etter streken. Så delte jeg opp det jeg hadde saget ut i 3 deler med sirkelsaga. 2 som jeg skal bruke, og det som ble til overs får jeg spare til senere. Har gjort mye mer, men har ikke fått tatt bilder av det enda. Redigert 28.Mars.2010 av Hans Chr (see edit history) Link to post
enter4u Svart 28.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2010 Imponerende Men du har overhodet ingen betenkligheter ved å la "krølltoppen" stå i båten? Link to post
index Svart 28.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2010 Har den fungert i 30 år så holder den vel sikkert noen til også! Men har ikke du også en krølltopp da, enter4u? Riktignok en litt kortere en, men likevel... "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Svaap Svart 28.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2010 Oppfinnsom teknikk for å sage den grove fjøla... Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Hans Chr Svart 28.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2010 Ja, kanskje jeg skal ta patent? Ringte faktisk akkurat nå på en 87modell aqad31 med duopropp som er tilsalgs her lokalt. Det hadde kanskje vært noe? Mere gamp en md32'en ihvertfall Link to post
enter4u Svart 28.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2010 Jo jeg har en "krølltopp-light" Men motorrommet mitt er så smalt, at jeg har ikke så mange valg når det gjelder motor over 50-60 hk. Er kun 67cm. Noen som kjenner til motortyper som passer nedi der da? Link to post
Hans Chr Svart 8.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2010 I det siste har det blitt mye jobbing med båten og lite updates her. Her kommer litt av det jeg har gjort Har drevet på med 'produksjon' av trelistene mellom tak og vegg/vindu. I går var jeg ferdig med grovtilpassingen av disse, og de er klar til å limes fast. Først laget jeg ferdig trelistene. Her måtte det til høvling, sliping, fresing av spor til aluprofil over vindu... Så laget jeg delen som er bakerst Ble litt prøving og feiling. Den gamle var buet, men jeg fikk ikke til å lage en slik bue, så det ble rette linjer. Litt feiling før jeg fikk alle vinklene rett: Så laget jeg den lista som ligger på tvers bakerst. Slik ser treverket ut grovslipt med 60 papir og bandsliper. Er veldig likt teak, bare mye lysere. Er i tvil om jeg bare skal lakke, eller om jeg skal påføre beis først slik at det blir mer ala teak. Her er en prøve med kun beis. Blir litt mørkere med lakk. Så har jeg saget ut nye sideplater med de gamle som mal. Er spesialproduksjon 9mm finer med respatex på begge sidene slik som orginalt på båten. Er vell ikke optimalt med tanke på at treverket skal puste, men slik blir det. Og så har jeg lagt på ny eikefiner på de bjeklene som er under dekket helt foran. Var mahognyfiner på disse før. Ble ikke så verst. Tenkte å beise disse og i en litt mørkere farge. Har vært sløv med bildetaking den siste tiden. Har fått montert sideplatene og tilpasset alle listene, så det er snart klart for takmontering.... Link to post
Hans Chr Svart 12.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2010 Limte fast de nyproduserte sideplatene med tec7 og satte på låselistene utvendig. Siden det var endel lekasje foran rundt vinduer så har jeg fokusert på at det skal bli tett og at måten det var gjort på tidligere skulle forbedres. Før var det ikke noe annent en epoksilim som holdt samen omrammingen til rutene og trelista, samt rutene på siden. Dette var tydeligvis ikke noen bra løsning siden alt bare hang og slang og var provisorisk tettet eller limt sammen med silikon og noe som jeg tror var sikaflex. Det første jeg tenkte å gjøre medførte at jeg måtte bære ut sveiseapparatet og gassflaska fra garasjen igjen. Hell og lykke for at jeg har et lite apparat og bare en 5 kg flaske. Sveiste fast den øverste lista over vinduene på siden av båten. Denne lå bare mot rammen til frontrutene før. Så sveiste jeg i hjørnet nedkant av frontruteomrammingen fast til den nederste lista underkant av sidevinduene. Hadde vært så mye bevegelse her at det var beggynt å sprekke i forkant. Så denne sprekken tok jeg også. Frontramma ble ganske mye stivere bare av dette. Fant og ut at klinknaglene i plateskjøten var fjernet og lasken på undersiden kun hang fast med disse vulkebandene som er brukt overalt på båten. Var vell forløperen til tetc7?. Tror den største lekasjen har vært her, var sprekk tvers gjennom. Var ikke så stor som på bildet i utgangspunktet. Glad og fornøyd begynte jeg med trelistene over frontvinduene. Denne er i 3 deler og ligger i ca 45 graders helling bakover... Mange vinkler og for meg en stor utfordring. Men ble nå ganske fornøyd med resultatet. Største glipp var på ca 1 mm og det er godkjent. Limte fast med tec 7 og satte et par syrefaste skruer i øvernant på skrå i skjøtene. Tok og å satt en 2-3 skruer i gjennon vindusomrammingen og opp i trelista i hvert vindu. Så tok jeg å tilpasset lista på styrbord side. Sagde vinkelen fremst på gefylen, og det ble endel turer inn i uthuset for å sage og ut for å prøve . Tilslutt ble jeg fornøyd og limte den og fast med tec7 mot alulista og hjørnene foran. Satte skruer i alu lista over vinduet og opp i trelista her og for å få mer feste. Satte press på og tørket bort overskudd av tettemasse som tøt ut i alle skjøter. Babord side forløp på akkurat samme måte, men ble tatt på søndagen pga mangel på skrutvinger. Gikk egentlig ganske bra, og fikk brukt opp nesten 3 tuber med tec 7 til sideplatene og disse listene. Men bommet litt med delene som er het bakerst. De var ca 1,5cm for lave. Har holdt på i dag med å lage og lime på disse slik at de passer bedre. Skal en list til på innsiden av båten og stabiliteten blir bra siden det blir ligger en finerplate i mellom listene og de bakerste delene. Etterpå skal jeg begyne å montere rammeverket til taket. Tar tid, men går nå framover..... Link to post
Ra Balder Svart 13.April.2010 Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 Virkelig imponerende arbeid. Du nærmer deg jo en komplett gjenoppbygging av båten, og til en høyere standard en originalt! Men jeg holder på mitt tidligere standpunkt: Dess flottere båten blir, dess surere blir det å ha en trøtt og trist MD32 i hekken, den vil du bli skuffet over... OT: Er det en Ford M P7 vi ser framskjermen av til venstre på #78? Ser ut som du har flere prosjekter på gang? Edmund.Larsen, Hardanger. Link to post
Hans Chr Svart 13.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 Vet ikke om standarden blir høyere, ja kanskje... Målet er nå egentlig å få den så bra at vi kan bruke den, og som sagt tidligere så er motoren på lånt tid og vil bli byttet ut etter hvert. Har jo ikke bruk for ny motor så lenge båten ikke er klar. Er også umulig å komme til for å ta ut motoren slik båten ligger nå uten å rasere plenen. Så det får bli et prosjekt en annen vinter.... Hadde egentlig tenkt å kjøpe en kad31 (tror jeg det var ) med 290 og duopropp som var tilsalgs for 25000 her lokalt. Men så ble det restskatt så da ble det ikke noe av det. Slik jeg ser det så haster det ikke med motor, men med å få båten ferdig og ta ned det store grønne 'drivhuset' som båten står i. Ser ut som det blir stående ihvertfall en vinter til. Link to post
Nero II Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Du har guts så det holder! Jeg er kjempeimponert. Ikke minst for meg som kom over prosjektlinken din idag, så er det utrolig å se hva du har rydda opp i siden du begynte. Hvis jeg skulle få gi deg et råd, så er det at du må holde fokus på å få båten ferdig og få den i bruk. Det er det som gir motivasjon for å holde på videre. Alle ting en kan gjøre og kunne ha gjort - drit i mest mulig. Slik jeg leser valgene dine er du opptatt av sikkerhet som nr 1 og å få det pent og praktisk som nr 2, og da vil mitt råd være at du som nr 3 fokuserte på å få båten i bruk. Motoren kan du plundre med også etter at du har begynt å bruke den. Prøv den først og se hva den gir. Kjempeimponert over hvor praktisk og rett på sak du arbeider! Stå på! Og til dere som er kritiske over at prosjektene er blitt egen gruppe: Jeg hadde aldri kommet over dette prosjektet hvis ikke de var blitt samlet for seg, samtidig som jeg synes dette er en kjempfin og inspirerende prosjekttråd. Så til Ingar og dere andre som moderer: Jeg synes omlegninga er en fordel! Link to post
Hans Chr Svart 27.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2010 Det er altid gøy og motiverende å få slike tilbakemeldinger, så tusen takk. Fokuserer på å få båten ferdig. Innså utpå høsten i fjor at det ikke kom til å bli sjøsetting i sommer. Og så har jeg visse krav til finish, prøver nå ihvertfall.. Neste sommer skal den være ferdig (tror jeg ) Er helt enig i at forumet burde vært mer oppdelt. Er et veldig rotete forum, og vanskelig å finne det man leter etter. Har deltatt på endel bil forum i ganske mange år nå, og ser fordeler med mange grupper. Er ikke sikker på at alle vet fordelene med dette. Er vell noen som leser alle innleggene, men det har ikke jeg tid til. Men nå er det tid for update: Har produsert og montert 2 lister på innsiden. Disse er limt til den litt tykkere, og blir skruet fast når rammeverket til taket kommer på. Disse sidelistene er konstruert i 3 deler. En tykk ytterst (21mm) on tynnere i midten (ca 9mm) og en tykke innerst (21mm) Det var den midterste jeg limte på . Sån blir det bakerst. Den ytterste ble ca 2 cm for kort. Hadde jeg ikke saget vinkelen foran feil vei så hadde de akkurat blitt lang nokk. Men sån ble det. Må lime på en liten bit på enden. Har brukt 9mm finer til å sammenbinde lista og den bakerste delen. Som dere ser så stopper det en glipp på 15mm som jeg har tenkt å legge i en 9mm strimle med samme treverk som listene. Dere får se hva jeg mener senere. Så begynte jeg med metallplata som taket skal ligge mot foran. Bruker omigjenn hjørne stykkene. Må pusse dem litt self. Tappet ned plata i lista og skruet den fast Tenkte at jeg skulle prøvemontere taket å se om det fortsatt passet før jeg monterte rammeverket under taket. Har talje bakerst, foran bruker jeg lastestrammere siden jeg ikke har flere taljer. Måtte bøye inn aluoverbygget litt slik at det skulle gå klar av de nyproduserte trelistene. Så var det bare å heise forsiktig ned. Satte i en 5-6 skruer og kunne konstatere at det passet perfekt... Var heldig dær Prøvemonterte den innerste lista på ene siden. Morsomt å få taket på, men det er bare midlertidig. Skal montere rammeverket på innsiden av taket og muligens skilleveggen bakerst før jeg heiser av taket og legger på taktrekk/undertak. Så skal det senkes ned og limes/skrus fast. Det var alt for denne gang.... Link to post
Hans Chr Svart 10.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2011 (redigert) Ja, da er det en stund siden det har vært oppdatering her. Framdriften har vært heller laber siste år. Har tenkt flere ganger å gi opp hele prosjektet. En grunn er at det var VELDIG mye mer arbeid en det som jeg hadde tenkt i utgangspunktet. En annen ting er at jeg i fjor høst begynte på tekknisk fagskole (nettbasert) samtidig som jeg jobber 110%. Så med andre ord lite tid til båt. Men nå har jeg tatt meg sammen og startet opp Har nå fått gjort litt siden siste oppdatering ser jeg. Har litt problemer med kondens som fryser under takpresenninge når det er kaldt. Når det blir mildvær så regner det mildt sagt. Dette løste jeg med å henge opp et liksomtak over båten. Fungerer perfekt og båten er ikke lenger klissvåt/ nediset. Rammeverket til taket er slipt rent for lakk og limt sammen/ montert opp igjen. Her var det mye sliping og liming da det meste var gått opp i limingen eller knekt. Skal ta bilder av dette senere. Begynte forige uke med å slipe og sparkle ferdig overbygget og taket. Var mye riper etter skrapingen, og noen bulker og hakk her og der. Den fremste delen er av glassfiber og her var det ikke så lett å skrape av de 2-3 tykke lagene med seig båtlakk. Minte om bengalack, umulig å pusse vekk da papiret gikk fult hele tiden. Måtte bruke malingsfjerner og skrape flere ganger til jeg kom ned til gelcoat laget. Så ganske arbeidssomt. I helga har jeg maskert og sparklet resten samt tatt finslipingen med 200 papir. Så fikk overbygget et strøk med epoksi grunning og 2 strøk med biltemas poluretanelakk. Sånn ble resultatet, ble nå ganske fornøyd selv: Skulle egentlig gjøre dette i sommer i siste ferieuka. Men det ble jobbing istedet på et prosjekt vi skulle avslutte på jobben, og siste ferieuka ble forskyvet lengre og lenger mot høsten. Plutselig var det blitt vinter og minusgradet. Kan jo ikke ha byggtørka stående å dure når jeg sprøytelakker pga brann og eksplosjonsfaren. Kan jo heller ikke lakkere i minusgrader. Så lakkering og varmeproblemet har egentlig og vært noe som har stoppet opp prosjektet. Får skylde på det.... Men slik løste jeg problemet med byggtørka. Satte den utenfor og skar hull til røret i presenningen. Ble nesten som en lakkboks. lufta kommer inn ene siden og går ut gjennom vifta som jeg har plassert på andre siden av teltet. Gikk med ca 40 liter med diesel på de 10 timene jeg hadde varme på. Det var 6 minus ute og ca 25+ inni teltet. Byggtørka leverer 50-70KW og gikk kontinuerlig så det var vell litt sløsing med energien. Men mer drivhusgasser gir vell varmere klima har jeg hørt Nå kan jeg endelig fortsette inni båten. Rekkene oppå taket er skruet fast fra undersiden, men ikke synlig når taktrekket kommer på. Så måtte derfor lakkere taket før jeg kunne feste disse og etterpå henge opp undertaket, heise ned taket og skru det fast. Resten som er utvendig kan tas til sommeren. Håper at det blir litt roligere på jobben denne sommeren.... Redigert 10.Januar.2011 av Hans Chr (see edit history) Link to post
succes 42 1980 Svart 11.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2011 Dette blir jo strøkent Må ikke gi deg med dette prosjekte blir en flott båt dette. Link to post
FENRIKSEN Svart 11.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2011 Stå på, jeg er dypt imponert! j Link to post
Executive Svart 12.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2011 Leste gjennom tråden din nå. Kjempeprosjekt. Du er iallefall ikke lettskremt Blir en flott båt til slutt dette. Du burde fått betalt for å ta vare på norsk industrihistorie. Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Hans Chr Svart 14.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2011 Dette blir jo strøkent Må ikke gi deg med dette prosjekte blir en flott båt dette. Stå på, jeg er dypt imponert! j Leste gjennom tråden din nå. Kjempeprosjekt. Du er iallefall ikke lettskremt Blir en flott båt til slutt dette. Du burde fått betalt for å ta vare på norsk industrihistorie. Takker og bukker, slike kommentarer gir utrolig mye motivasjon til å jobbe videre. Betaling tror jeg det blir dårlig med, får vell betalt når jeg blir ferdig en gang å kan bruke båten. Eller i himmelen hvis jeg kommer dit Jeg har holdt på med mange 'håpløse' prosjekter før. Mange gamle biler, et hus ifra 1920 som jeg har totalrenovert, gråtassen som egentlig ble kjøpt som deletraktor... Rart at jeg aldri lærer. Alt tar lengre tid en man tror, og man får aldri så mye tid til å jobbe med prosjektene som man tror. Men får fortsette. Har pusset over treverket i taksjelettet inni båten, og fikk på et strøk med lakk på det i går. hvis dere ser på side 1 så kan dere se hvordan dette var. Har problem med kameraet, så ingen bilder i dag. fikk bare tatt et par bilder så var det fritt for strøm. Må sikkert ha et nytt batteri. Har og begynt med litt metallarbeid (rekkene som er på takoverbygget). Var litt sprekker her og der og så var alle skruene slitt av under demonteringen. skruene har jeg borret ut og jenget opp i større dimmensjon. Fikk ikke tredd inn alutråden i migen pga strømpen var tett. Så var å fikk meg en ny i dag. Er plast eller metallstrømpe best å bruke på alutråd? Håper å få jobbet litt i helga, siden det er skole hele nesteuka og ikke tid til båten er jeg redd for. Link to post
Hans Chr Svart 15.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2011 Her er noen bilder av takskjelettet før lakkering. Her har jeg mange timer med liming og sliping siden lamineringene var gått opp mellom furu og teak listene. Limte sammen med araldit. Heltrevinklene ut mot siden var og knekt på endel. En av disse har jeg laget ny. Denne er litt kort, og det har den vært siden båten var ny. Det bulte liksom inn der denne var skruet fast. Skal legge noe i mellom slik at utsiden på båten blir strak. Har brukt de orginale hjørnevinklene. Så var det lakkeringen som ble gjort med denne lakken. Halvblank tror jeg skal bli bra. Sånn ble resultatet Sån ble båten etter fjerning av maskeringen I dag har jeg holdt på med disse: Styrekonsollen står i uthuset med full gass forover Link to post
TrondT Svart 16.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2011 Jeg er mektig imponert ...stå på TrondT Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Polarn Svart 16.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2011 Denne båten gleder jeg meg til å se ferdig, dette blir vakkert Hvor mye blander du ut BT lakken? Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Brodern Svart 16.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2011 skal du borre noen huller i treskjellettet i taket, til kabling etc ? eller skal alle kabler gå i veggene ? Føkk deg... Link to post
Hans Chr Svart 16.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2011 (redigert) Jeg er mektig imponert ...stå på TrondT Skal gjøre så godt jeg kan, nå har jeg tydeligvis fått opp dampen. Denne båten gleder jeg meg til å se ferdig, dette blir vakkert Hvor mye blander du ut BT lakken? Tynnet den ut 20% tror jeg det var. Øverste streken på 1:2 siden av billakk blandestaven. Det var 4 strek og tror det er 5% for hvert strek. Sjekket tykkelsen med din måler siden jeg var usikker på hvor mye jeg skulle tynne. Dinmåleren er et lite beger med hull i bunnen. Man fyller det med lakk og så tar man tiden det tar til det er tomt. Kom fram til at 20% tynning tilsvarte ca 30 sek på dinmåleren. Det var ca det samme som en billakk som jeg har brukt før. Tykkelsen var ok til å lakkere med syns jeg. Hadde litt dårlig trykk på sprøyta siden jeg måtte skjøte sammen 2 slanger for å nå ifra garsjen og til båthuset. skal du borre noen huller i treskjellettet i taket, til kabling etc ? eller skal alle kabler gå i veggene ? Er noen få kabler som skal gå over skjelettet, bare til noen lamper her og der. Er hull for dem ifra før. Kablene endte opp på toalettet der det var en koblingsboks. Flere av veggene skal skrues fast i skjelettet, så derfor det er skruhull her og der. Skal sette på rekkene på taket, og etterpå heise det opp slik at jeg får på taktrekket som skal ligge oppå skjelettet. Med rekkene mener jeg disse. Vet ikke om det er rett navn, men er ihvertfall de jeg mener. Disse renoverte jeg i går, og sånn ble resultatet: Tre av de fire festene var sprukket rundt røret, og begge de to midtfestene var og sprukket. Alle skruene var slitt av. Tok først å borret ut skruene og lagde nye gjenger. Så skulle jeg sveise over sprekkene, men sveiseslangen gikk tett når jeg skulle tre inn alutråden. Matemotoren gikk, men ingen trå kom ut. Viste seg at tråden hadde krøllet seg ved matemotoren. Tråden hadde stoppet i metallslangen i svanhalsen på sveisehandtaket. Fikk den verken ut eller inn. Metall slangen gikk i tre deler når jeg tok av svanhalsen. Ikke noe å gjøre med dette en å kjøpe ny. Fant en Esab slange på butikken som var litt tykkere, og den passet fint. Etter litt justering fikk jeg sveiset sprekkene. Var tynt i godset så ble litt mye varme selv på minimumsinstillingen. Aluminiumen gløder ikke slik som stål så plutselig renner den bare bort. Det ene festet manglet en bit som var brukket av. Måtte 'fylle i' med sveiselarver. Tilslutt hadde jeg fylt i det værste og kunne begynne fintilpassingen. Brukte vinkelsliper først og så bandsliperen på utsiden. inni hullet brukte jeg luftverktøy med fres. Gikk greit, og hullene ble trange og fine, faktisk bedre en orginalt. Etterpå var det finsliping, først 120 korn så 240, 360 og tilslutt 800. Så polering med autosol. Ble blanke og fine, men det varer nokk ikke lenge når dem kommer ut i vær og vind. Elokseringen på rørene var fin og disse ble kun rengjort for malingsrester og polert. Ble en 4-5 timers jobb, men jeg slapp å kjøpe nye, og så syns jeg disse er mer spesielle en de som er å få tak i nå. Redigert 16.Januar.2011 av Hans Chr (see edit history) Link to post
Polarn Svart 16.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2011 Takk for svar :) Men den båten din kommer til å bli bedre enn når den var ny Er det lett å sveise med alu? Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn