Jump to content

Prosjekt: Oppussing av en Alfa 24 73 modell


Hans Chr

Recommended Posts

Ser at jeg har holdt noen på pinebenken noen uker nå... :giggle:

 

Morsomt at det er noen som følger med på langtidsprosjektet mitt.

Er blitt ferdig med den andre sida og fått båten i 'vater' igjen. Var flere grunner til at det tok så lang tid. For det første så tar det som regel lenger tid en man tror. For det andre fikk jeg betennelse i ene handlettet under pussingen, så måtte ta noen uker fri.

 

'Frien' brukte jeg på loftet på huset og har fått montert led spotter i taket og lagt opp de siste rørene til varmegjenvinneren som jeg anskaffet for noe over 8 år siden, men det er vell en annen historie...

 

Når jeg hadde fått på 4 strøk med grunning og skulle til å legge på 4 nye strøk med toplakk og et tynt et med bunstoff så ble det kaldt og det slo kondens på skråget. Verst var det under båten. Vi hadde en lang periode med ca 10 grader og da går det fint uten at det blir kondens. Men når tempen går ned mot 0 grader så blir det mye kondens når jeg slår på byggtørka og varmer opp til noe over 20 grader. Tar flere timer med byggtørka på for det tørker, og den suker 5 liter diesel i timen. Så jeg ventet noen uker i håp om varmere vær, noe som faktisk kom. Ikke så vanlig med over 10 grader mot slutten av oktober her oppe. Fikk så på resten av lakken og siste helg fikk jeg den rettet opp og satt bukkene under. Er glad jeg er ferdig med dette, var et skikkelig dritarbeid å skrape og børste/ slipe etterpå.... Nå er det 'bare' innredning, vinduer og litt lakkarbeid på dekket igjen. Ja og så få satt sammen resten av motoren og drevet, el anlegget, styringen,...... Har vist enda litt å gjøre.

 

Skulle jo legge ut skrytebilder av arbeidet, men ser ikke ut som jeg har tatt så mange bilder av prosessen. Var forøvrig samme som den andre siden så kanskje ikke nødvendig. Skal ta bilder av sluttresultatet i morgen, eller en annen gang det høver. Av erfaring ser jeg at det kan trekke ut litt i tid.

 

Her er de eneste bildene jeg har tatt siden sist.

IMAG0003.jpg

IMAG0002.jpg

IMAG0001.jpg

Redigert av Hans Chr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er et par ting som jeg skulle ha byttet ut i forbindelse med agregatet som er Volvo Penta 270, så hvis noen har deler og selge så er jeg interessert i:

Gaffelen som holder drevet ovenfra og som overfører styring til drevet. Den var mye tært i gjennomføringen/ lageroverflaten.

Hevemotor til drevet. Trenger kun selve elmotoren, det andre er intakt (tror jeg)

Skulle og ha hatt en ny eller brukbar vannkjølt eksosmanifoil til MD32 motoren min....

Bare send en melding hvis du har noe å selge

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...
  • 10 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Hva skjer her da?

 

 

Nå har jeg lest igjennom tråden en gang til..... Båten er kanskje ferdig nå?

 

Skulle gjerne hatt en oppdatering....

 

Har ikke skjedd noe siden siste oppdatering, og båten er ikke ferdig. Eneste jeg har gjort er å legge på ny presenning på taket til teltet. Gikk vell litt lei etter al pussingen og slipingen under og har brukt det lille jeg har hatt av tid etter familie og skolearbeid på bil og hus. Men har en plan om å få gjort innredningsarbeider nå i sommer. Er ferdig med skolen om noen uker, og da blir det mer tid til hobby.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei

 

Omsider en oppdatering!

Startet med å lime på trekk på skrogsidene foran.

Så tok jeg å leita fram innredningen som jeg rev ut av båten for flere år siden. Ikke så lett å huske hvor alt skal være. Men tror jeg finner ut av det etter hvert. Jeg startet med benken foran og har fått en god start syns jeg.

 

Noen bilder

bilde

bilde

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

Jamen er jeg imponert over arbeidet du gjr med båten din. Både at du holder ut over tid og klarer å få plass ved siden av skolegang, og måten du arbeider systematis på. Ike minst var det litt av en jobb du gjorde under båten, å komme helt inn og få avdkket gripene og så bygge det opp på nytt, det står det respekt av. Nå nærmer du deg "kosejobbinga", og det unnder jeg deg!

Link to post
Share on other sites

Jobben under båten med skraping, sliping og mange lag grunning og lakk tok helt motivasjonen fra meg. Så da fortsatte jeg med bil prosjektet og har sveiset rust det sistet året. Har ikke hvert hver uke jeg har holdt på, men litt av og til når jeg har hatt tid. Men det er fint å ha kommet i gang igjen. Det jeg holder på er kosejobb, og man ser at man gjør noe. Kona kom med forslag til navn på båten i går. 'Long time no sea' Bortsett fra at det var litt langt så passer det bra....

 

Har nå fått gjort litt mer. Har litt tid til overs nå og da. I dag gikk jeg ut 2130 og kom inn 2330. I går ble det bare en halvtime. Men går nå framover.

 

Noen bilder:

Har snekret understell til benken foran

IMAG1641_zps6c3ce842.jpg

IMAG1639_zps55fea8da.jpg

 

Prøvde de gamle platene oppå benken for å se om de passet. Ser bra ut

IMAG1645_zps7abce967.jpg

IMAG1644_zpsfd1d0f52.jpg

IMAG1643_zpsf2ec9422.jpg

 

 

I dag har jeg hatt inne den gamle dass veggen og notert små justeringer på den. Men hadde ikke stor nok platebit til å skjære den ut. Skal kjøpe mere plater på fredag. Laget ny vegg foran sitteplassen helt foran i båten. Men glemte å ta bilder i dag. så det får jeg gjøre i morgen hvis det blir tid.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har nettopp kjøpt ein Alfa 24 sjølv ;) og har alt lært mye om båten uten å ha sett båten eg har kjøpt takket være deg :) får nesten prestasjonsangst av å se på alt du har gjort :P eg kommer nok ikkje å gå så grundig til verks. ! Men gleder meg til å se din fortsettelse ;) kommer bilder fra mitt prosjekt og så får med se om eg har kjøpt katta i sekken eller ikkje....

Link to post
Share on other sites

Hvordan går det med båten da Hans chr? Så ikke denne tråden før i dag, men la merke til det fine huset i bakgrunnen. Tar jeg ikke helt feil har jeg selv bodd der et lite år eller to en gang på slutten av 80 beg av 90 tallet. Mulig jeg tar feil eller kjøpte du huset etter 92-93? Sto vel også en massey eller gråtass som dattern min kaller den utenfor hos deg en stund. Og tar jeg ikke aldeles feil en cortina, taunus el lignende.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Ja nå har long time no sea endelig kommet igang igjen. Håper det blir båt ut av dette i år da :)

Det ble det ikke, men har enda ikke gitt opp. Plutselig ble det sommer og så høst....

Men nå er jeg i gang igjen. Satser på å kjøre på ut over våren så får vi se hvor langt jeg kommer. Har kjøpt opplags henger til den så nå er nå det klart

 

Har nettopp kjøpt ein Alfa 24 sjølv ;) og har alt lært mye om båten uten å ha sett båten eg har kjøpt takket være deg :) får nesten prestasjonsangst av å se på alt du har gjort :P eg kommer nok ikkje å gå så grundig til verks. ! Men gleder meg til å se din fortsettelse ;) kommer bilder fra mitt prosjekt og så får med se om eg har kjøpt katta i sekken eller ikkje....

 

Håper at du har litt mindre arbeid foran deg en det jeg har hatt. Skal se etterpå om jeg finner din tråd.

Hvordan går det med båten da Hans chr? Så ikke denne tråden før i dag, men la merke til det fine huset i bakgrunnen. Tar jeg ikke helt feil har jeg selv bodd der et lite år eller to en gang på slutten av 80 beg av 90 tallet. Mulig jeg tar feil eller kjøpte du huset etter 92-93? Sto vel også en massey eller gråtass som dattern min kaller den utenfor hos deg en stund. Og tar jeg ikke aldeles feil en cortina, taunus el lignende.

 

 

Tror det var i 2003 vi kjøpte huset. Har vært leid ut i mange år før det. Var relativt mye å gjøre med det bla knuste vinduer. Men fikk nå hus av det etter 4-5 år med restaurering. Vi trives bra her. Jeg har en gammel gråtass, og bilen var sikkert min gamle Ford Granada 3.0 Ghia

 

Etter siste innlegg har jeg tatt ut finerplatene og malt dem på begge sider med drygolin for å forhindre eventuell soppvekst.Blir som en form for grunning. Poppelfineren blir sort hvis man ikke maler den, og det er vanskelig å komme til på alle sider etter dem er montert. I dag monterte jeg dem på plass og tenker starte med å sette inn rutene i morgen hvis jeg får tid. Skal legge ut noen bilder etter hvert

Link to post
Share on other sites

Fint med gode tilbakemeldinger , da får man litt ekstra motivasjon. Har vært ute i båten nesten hele helga. Har fått inn alle vinduene, og har startet med metalllistene rundt vinduene. Egentlig skal vinduene ligge i en U formet gummilist, men denne var dårlig og full av tette stoff. Jeg har derfor limt rutene fast. Har og limt fast metall listene, og fuger med sort tec 7 etterpå tenkte jeg. Har og fått montert tak luka på båten. Så hvis jeg sette på døra blir det tett. Da kan jeg ha på litt varme inni lugaren.

Link to post
Share on other sites

Har vært ute å satt på lister rundt vinduene. Hadde litt problemer med disse siden det var litt bue på dem slik at endene spriket. Brukte noen trebiter mellom for å kile listene fast slik at de ikke gled ut.

bilde

Og så fuget jeg rundt sideruta som jeg satte listene på i går.

bilde

Fra innsiden etter fjerning av overflødig fugemasse.

bilde

 

Monterte på den gamle respatex skyvedøra. Vurderer å beholde den slik den er. Når er det mulig å sette på varmevifta å holde et par plussgrader inni båten slik at det ikke blir så rått og fuktig. Når jeg starter byggtørka og det går fra 9 minus og til 15 pluss på 5 minutter så blir det ganske mye kondens.

bilde

 

Noen bilder fra polering av plexiglassene til siderutene. Fikk bare tatt en rute siden poleringsmaskinen gav opp. Så får ta resten senere.

bilde

 

Noen bilder fra inni båten

bilde

bilde

bilde

Redigert av Hans Chr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Får prøve å stå på videre. Nå syns jeg det er gøy å holde på. Er jo kosejobb nå framover, ikke mer møkk og dritt og sliping....

 

Fikk et par timer til overs i går, og brukte de i uthuset med å sage opp 8 stykk 1 cm tykke bord av den andre bilinga 3x12 toms planken. Europris saga mi slet og hadde en hard jobb med disse. Bladet nådde akkurat i gjennom. Skal ha disse under vinduene slik som det var før. I dag pusset jeg dem, og de er nå klar til en 5-6 strøk med klarlakk. Noen bilder:

bilde

bilde

Den andre planken var hadde litt mørkere farge på treverket. Her vises forskjellen godt. Er nesten like mørk som der jeg har lakkert den andre

bilde

Klar for lakkering

bilde

Redigert av Hans Chr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...