Gunga Din Svart 29.Juni.2010 Del på Facebook Svart 29.Juni.2010 Gå øst om Fyn under Storebæltsbroen. Herefter er Svendborg et oplagt mål. Eller Skælskør på Sjælland, førmodligen Danmarks flotteste innseiling. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Otto R Svart 29.Juni.2010 Del på Facebook Svart 29.Juni.2010 Støtter Skælskør på Sjælland , trivelig "kanal" før man kommer til byen, som er en eldre by , flott bebyggelse med karakteristisk eldre kirke. Det er 10 år siden vi var der, men kanskje vi tar turen igjen neste år Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 29.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2010 En fin fyr viser vei til Ebeltoft. Ebeltoft ligger i Mols, folk derfra kalles for ...... Man har underlige aktiviteter i Molboland. Nordsjøstien går gjennom stedet, og må selvfølgelig merkes tydelig? Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 3.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2010 Flere danske båtnabosommervenner fortalte os at vi kunne ikke dra ned til Fyn uten å besøke Endelave. Takk for gode råd! Vi ankom perlen Endelave i god tid og fikk praktplass i gamlehavnen rett ved innløpet. Det er også nybygd havn åpnet for 2 år siden, og stedet har nå god plass til å ta imot besøkende. Havnesjef med havnesjeflue tar imot oss så vi virkelig også føler oss velkommne. Ellers er dt mest dansker her, bare en svensk, en norsk og 5 tyske båter i full havn. Det bor 197 fast beboende på øya, og i hus som hentet fra en turistbrosjyre, Naturen er flott og turveiene fredelige. Selvfølgelig er det en kro her, og lunsjen var en opplevelse, dansk bøf med små nypoteter fra stedet, og kjmpeposjon. Vi blir her i enda en dag. Temperaturen er tett på 30 grader og enda er det vindstille. Men det skalbli en lufting i løpet av dagen og da er det fint å ligge i en liten havn ut fra land. Endelave er liten og stopper ikke vinden. Tenk at en skal ta hensyn til hvor en er får å få avkjøling! Ikke værst! Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 7.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2010 Neste stopp er Bogense på Fyn. Vi hilses velkommen av en havfrue på molohodet. Havna her er en lang tarm, så smal at lange båter må gå helt inn for å snu, eller bakke ut. Men dette var en svært hyggelig tarm. En veldig hyggelig og ikke mist gammel by. Gammel kjøpstad fra 1200 tallet Erik Mendels kro fra 1543 er elste på Fyn. To matvarebutikker i kort gangavstand fra havna. Veien går også her langs en pittoresk liten "elv" (bekk). Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 10.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2010 På vei under broene over Lillebelt. Vi ville på dansk fjordseillas og gikk opp Haderslev Fjord. En dansk fjord er like grunn som en norsk er dyp. Det er helt nødvendig med god oppmerking og like nødvendig å følge den! Idyll på fjordbredden. Torget i Haderslev. Hva har skjedd med de danske smørrebrødbutikkene? Først her i Haderslev fant vi, og lunchen var i "boks" Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 13.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2010 Vi har aldri sett så mange seilskuter samlet som i Faaborg. Her kommer en til. I tillegg har vi 3 rett foran oss og to til på kaia bak. Pluss to som bedriver turistturer. Jeg ser de skal ha samling og seilas her, men det er først i slutten av måneden. Her kommer vikingskip rett opp av bakken! De gamle bygatene bugner av stokkroser langs husveggene. Det er rent vakkert! Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 14.Juli.2010 Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 Flotte bilder! Ha en fortsatt fin tur!! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Regina III Svart 17.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 (redigert) Svendborg har god havnekasitet og mange butikker. Sikkert grei handlehavn, men selv om den fineste plassen akkurat ble ledig til oss så opplevde vi Svendborg som: altfor mange båter, altfor mye folk og stressende å lutfte skipshund. I tillegg fikk vi første regn og torden på turen (5 uker), men i beskjeden grad. Det var bare halen av uværet som sveipet oss. Det var egentlig veldig deilig, for det har vært for varmt her. (30+) Redigert 17.Juli.2010 av Regina III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 17.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 Skælskør har en lang, trang og pittoresk innseiling. Og koselig havnekro direkte i havnen, og med god Frokost (lunsj). Flott kveldstemning i havna med 3 dråper regn. Danskene er så flinke til å gjøre det pent rundt seg, her langs restene av jernbanelinjen, hvor lokalt museumstog har tur (10 min.) med avganger hver helg. I tillegg er det mange fine turstier. Utløp (innløp i revers) med Storebæltbroen i bakgrunnen. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 17.Juli.2010 Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 (redigert) Takker for masse flotte bilder og komentarer, fra ett omeråde som de færreste av oss har vært med egen båt. Har planer om å seile rundt der nede neste sommer. Foreløpig plan er å gå ned dit første friperiode på forsommeren. Legge båten i opplag en eller annen plass,de 5 ukene jeg er på jobb. Å bruke neste fri periode til vidre utforskning og retur til Norge. Totalt vil det bety 9 uker inkl. seilas tur/retur Norge. Selv med mine 6-7 kn. skulle jeg da rekke over en del. Lurer på hva som kommer til å forpurre disse planene? Ett eller annet dukker helt sikkert opp. Redigert 17.Juli.2010 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
MajorAndy Svart 17.Juli.2010 Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 Tak for en fin rejseskildring fra hjemlandet! Vi var også i Skelskør for to år siden. Skal se om den gamle blog er aktiv endnu så jeg kan linke til vores billeder. Andy Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 17.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 Selv med mine 6-7 kn. skulle jeg da rekke over en del. Du har en fin plan, Mariell. Du har sikkert erfart nå at du har fått deg en båt med potensiale for lange strekk, tross lav fart. Det har selvfølgelig noe med hvordan det ER å være underveis. Det er virkelig herlig med en båtsomer i annerledes farvamm, annerledes havner og ikke minst annerledes sommertemperatur. Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 23.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2010 I Kragenæs på Lolland var det god plass. Danskene er utrolig flinke til å gjøre det blomstervakkert rundt seg. Også her er det flotte turveier rett fra havneplassen. Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 24.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2010 Dronning Alexandrines bro er flott! I danske haver er det havnevakter. De er blide, hyggelige og hjelper til med å finne plass og med å fortøye. Mange steder kan en også få reservert plass. Havnevakten i Fåborg synes det var så hyggelig å kunne ha klar plass til gjestende båter, for da følte folk seg ekstra velkommen! I Stege steller de eksta godt med sin andebefolkning. Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 25.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 Fra Stege til Fakse bugt er det 14 NM. 14 svært grunne mil. Dybdealarmen advarte stadig vekk, og til tider hadde vi i under en halv meter vann under kjølen. Vi har solid kjøl og beskyttet propell, men merket heldigvis ingen bunnføling. Det er selvfølgelig viktig med oppdaterte kart, men her er det viktigere å følge oppmerkingen. Vi har topp oppdaterte ENC kart, men så flere steder at renner og grunner hadde forflyttet seg, og fornuftig nok var merkingen flyttet tilsvarende. Kartene får de nok ikke rettet fort nok. Dessuten er det hele flak/øyer av sjøgrass som flyter omkring. Da er det godt å ha tørr eksos og kjølesløfe og ikke måtte tenke på vanninntak! Det er ikke bare Møn som har klinter. Stevns klint mellom Fakse og Kjøge bugt er flotte å passere. Det er tydelig at klintene eroderes. Hvor lenge står denne tro? Mer "Himmel og hav" på vei over Kjøge bugt. Men vi blir ikke lei! Vi faller i staver stadig vekk. Sitér dette innlegget Link to post
Per Harald Svart 26.Juli.2010 Del på Facebook Svart 26.Juli.2010 Mye flotte bilder. Vi dro rett fra Heiligenhafen til Klintholm, og fikk med oss møns klint etter en lang sykkeltur. Vi dro fra Klintholm på Lørdag og ligger nå i Langeline København. I morgen går turen til Varberg. God tur videre. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
Regina III Svart 27.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2010 (redigert) Dragør er akkurat så trivelig som vi har hørt. Havnestemning. Fin turvei dikelang helt til Kastrupgjerde. Lurer på hvordan danskene har det med brygger og vinteris? Øresundsbroen er vakker. Utnyttelse av vind i to varianter. Redigert 27.Juli.2010 av Regina III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 27.Juli.2010 Del på Facebook Svart 27.Juli.2010 Smukke billeder fra hjemlandet! Tak for dem - det ser ud som om I har en dejlig tur. Vejen gennem de grunde farvande syd for Sjælland kender jeg alt for godt. For et par år siden kostede det os et impellerhavari efter søgræs var kommet ind i indtaget. Der er sikkert billeder du vil nikke genkendende til her: http://vistamare2008.blogspot.com/ Andy Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 27.Juli.2010 Del på Facebook Svart 27.Juli.2010 Takk for at du deler så mange flotte bilder med oss! Ha en flott tur videre. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Regina III Svart 29.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2010 Alle meteorolgene var enige om et par/tre dager med flott vær før neste front med vind og regn. Ikke bare det, men de fylte for sikkerhet skyld hele langtidsvarselet med det samme. Selv om vi har båt som både tåler det meste av vær, så har vi så mange år på sjøen bak oss, at vi har lært at det beste er sol og flatt hav. Helsingborg er storby med masse biler, folk og trafikk så det var egentlig greit med bare en overnatting [/img] før Kullen passeres i stemningsfull morgendis. [/img] I Falkenberg var gjestehavnen så idyllisk at der kunne vi gjerne vært litt lenger, men det ble isteden en tidlig morgenavgang. [/img] Resten av det åpne strekket opp til Gøteborgskjærgården ble behagelig passert i "grov sjø" som dette! Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 29.Juli.2010 Del på Facebook Svart 29.Juli.2010 Det er bare skønt ud! Er det "Kungen" på det nederste billede? Eller Hallands Svarteskär? Det ligner lidt på en af de øser, der ligger til BB lige før man når indsejlingen til GBG's sydlige skærgård. Andy Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 29.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2010 Er det "Kungen" på det nederste billede? Det er det det er, Andy. Nå ligger vi trygt og godt på Donsö og hører vinden øke på. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.Juli.2010 Del på Facebook Svart 29.Juli.2010 Regina - kan du skrive litt om erfaringene dine med Nordhavn. Jeg er en sånn "wannabe Nordhavn eier".Har forsøkt et par ganger å få i gang en dialog med London kontoret - men jeg tror ikke jeg har rett penger for dem. De gidder i hvertfall ikke svare meg. Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 31.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2010 Mine erfaringer med Nordhavn Europe i Southampton (ikke London)er udelt positive. Nordhavn bygger båter for folk som liker å bo i båt og å reise langt. Godt over halvparten av lyst-motor-båter som har vært jorden rundt er Nordhavn, helt ned til 40 fot. Erfaringen med båten bare berefter at konstruktørene kjenner sitt marked og har lykkes svært godt i å oppfylle behov både for å bo og for seilas. Vår N46 har nå blitt "hjemme". Vi rett og slett trives ombord, hva mer kan jeg si? Når det gjelder sjøegenskaper så har Nordhavn rendyrkede deplasementskrog. I motsetning til trawlertyper som f. eks GB og Marin Trader nytter det ikke å tvinge mer fart ut av skroget med store motorer. Men så er også sjøegenskapene noe helt annet. Vi hadde en Marin Trader 36 Europa i 16 år før vi fikk Nordhavn, så vi vil hevde å ha erfaring til å uttale oss. Ulempen med deplasementskrog er jo som kjent rulling. Det regnes derfor som en forutsetning for "Passagemaking" at en har stabilisatorer, aktive eller passive. Vi har Naiad gyrostyte stabilisatorer, og det er helt fantastisk, båten ruller IKKE. Selv grove bølger er mest behaglig rett på tvers! En annen følge av skrog og konstruksjon er at opplevelsen underveis blir helt anderledes enn i en halvplaner, for ikke å snakke om helplaner. Seilasen tar den tid den gjør, en er underveis, sitter på en skikkelig bro og navigerer, gjerne mange timer uten at det føles slitsomt. Vi har hatt dagsetapper på 120 NM. Dette prøvde vi aldi det dengang vi hadde båt som gikk fort og som måtte "kjøres". Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.