Jump to content

Regina III på tur


Regina III

Recommended Posts

endelave1.jpg

Flere danske båtnabosommervenner fortalte os at vi kunne ikke dra ned til Fyn uten å besøke Endelave.

Takk for gode råd!

Vi ankom perlen Endelave i god tid og fikk praktplass i gamlehavnen rett ved innløpet. Det er også nybygd havn åpnet for 2 år siden, og stedet har nå god plass til å ta imot besøkende. Havnesjef med havnesjeflue tar imot oss så vi virkelig også føler oss velkommne. Ellers er dt mest dansker her, bare en svensk, en norsk og 5 tyske båter i full havn.

 

endelave2.jpg

Det bor 197 fast beboende på øya, og i hus som hentet fra en turistbrosjyre, Naturen er flott og turveiene fredelige.

 

endelave3.jpg

Selvfølgelig er det en kro her, og lunsjen var en opplevelse, dansk bøf med små nypoteter fra stedet, og kjmpeposjon.

 

endelave4.jpg

Vi blir her i enda en dag. Temperaturen er tett på 30 grader og enda er det vindstille. Men det skalbli en lufting i løpet av dagen og da er det fint å ligge i en liten havn ut fra land. Endelave er liten og stopper ikke vinden. Tenk at en skal ta hensyn til hvor en er får å få avkjøling! Ikke værst!

Link to post

bogense1.jpg

Neste stopp er Bogense på Fyn. Vi hilses velkommen av en havfrue på molohodet.

 

bogense2.jpg

Havna her er en lang tarm, så smal at lange båter må gå helt inn for å snu, eller bakke ut. Men dette var en svært hyggelig tarm.

 

bogense3.jpg

En veldig hyggelig og ikke mist gammel by. Gammel kjøpstad fra 1200 tallet Erik Mendels kro fra 1543 er elste på Fyn.

 

bogense4.jpg

To matvarebutikker i kort gangavstand fra havna. Veien går også her langs en pittoresk liten "elv" (bekk).

Link to post

haderslev1.jpg

På vei under broene over Lillebelt.

 

haderslev2.jpg

Vi ville på dansk fjordseillas og gikk opp Haderslev Fjord.

En dansk fjord er like grunn som en norsk er dyp.

Det er helt nødvendig med god oppmerking og like nødvendig å følge den!

 

haderslev3.jpg

Idyll på fjordbredden.

 

haderslev5.jpg

Torget i Haderslev.

 

haderslev6.jpg

Hva har skjedd med de danske smørrebrødbutikkene?

Først her i Haderslev fant vi, og lunchen var i "boks"

Link to post

faaborg1.jpg

Vi har aldri sett så mange seilskuter samlet som i Faaborg. Her kommer en til. I tillegg har vi 3 rett foran oss og to til på kaia bak. Pluss to som bedriver turistturer. Jeg ser de skal ha samling og seilas her, men det er først i slutten av måneden.

 

faaborg2.jpg

Her kommer vikingskip rett opp av bakken!

 

faaborg3.jpg

De gamle bygatene bugner av stokkroser langs husveggene.

 

faaborg4.jpg

Det er rent vakkert!

Link to post

svendborg1.jpg

Svendborg har god havnekasitet og mange butikker.

Sikkert grei handlehavn, men selv om den fineste plassen akkurat ble ledig til oss så opplevde vi Svendborg som:

altfor mange båter,

altfor mye folk

og stressende å lutfte skipshund.

 

svendborg2.jpg

I tillegg fikk vi første regn og torden på turen (5 uker),

men i beskjeden grad.

Det var bare halen av uværet som sveipet oss.

Det var egentlig veldig deilig, for det har vært for varmt her. (30+)

Redigert av Regina III (see edit history)
Link to post

skaelskoer1.jpg

Skælskør har en lang, trang og pittoresk innseiling.

 

skaelskoer2.jpg

Og koselig havnekro direkte i havnen, og med god Frokost (lunsj).

 

skaelskoer3.jpg

Flott kveldstemning i havna

med 3 dråper regn.

 

skaelskoer4.jpg

Danskene er så flinke til å gjøre det pent rundt seg,

her langs restene av jernbanelinjen, hvor lokalt museumstog har tur (10 min.) med avganger hver helg.

I tillegg er det mange fine turstier.

 

skaelskoer5.jpg

Utløp (innløp i revers) med Storebæltbroen i bakgrunnen.

Link to post

Takker for masse flotte bilder og komentarer, fra ett omeråde som de færreste av oss har vært med egen båt.

Har planer om å seile rundt der nede neste sommer.

Foreløpig plan er å gå ned dit første friperiode på forsommeren. Legge båten i opplag en eller annen plass,de 5 ukene jeg er på jobb. Å bruke neste fri periode til vidre utforskning og retur til Norge. Totalt vil det bety 9 uker inkl. seilas tur/retur Norge.

Selv med mine 6-7 kn. skulle jeg da rekke over en del.

 

Lurer på hva som kommer til å forpurre disse planene? Ett eller annet dukker helt sikkert opp. :sweat:

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Selv med mine 6-7 kn. skulle jeg da rekke over en del.

Du har en fin plan, Mariell.

Du har sikkert erfart nå at du har fått deg en båt med potensiale for lange strekk, tross lav fart. Det har selvfølgelig noe med hvordan det ER å være underveis.

Det er virkelig herlig med en båtsomer i annerledes farvamm, annerledes havner og ikke minst annerledes sommertemperatur.

Link to post

stege1.jpg

Dronning Alexandrines bro er flott!

 

stege3.jpg

I danske haver er det havnevakter. De er blide, hyggelige og hjelper til med å finne plass og med å fortøye. Mange steder kan en også få reservert plass.

Havnevakten i Fåborg synes det var så hyggelig å kunne ha klar plass til gjestende båter, for da følte folk seg ekstra velkommen!

 

stege2.jpg

I Stege steller de eksta godt med sin andebefolkning.

Link to post

stege4.jpg

Fra Stege til Fakse bugt er det 14 NM. 14 svært grunne mil. Dybdealarmen advarte stadig vekk, og til tider hadde vi i under en halv meter vann under kjølen. :eek::sweat: Vi har solid kjøl og beskyttet propell, men merket heldigvis ingen bunnføling. Det er selvfølgelig viktig med oppdaterte kart, men her er det viktigere å følge oppmerkingen. Vi har topp oppdaterte ENC kart, men så flere steder at renner og grunner hadde forflyttet seg, og fornuftig nok var merkingen flyttet tilsvarende. Kartene får de nok ikke rettet fort nok.

Dessuten er det hele flak/øyer av sjøgrass som flyter omkring. Da er det godt å ha tørr eksos og kjølesløfe og ikke måtte tenke på vanninntak!

 

stege5.jpg

Det er ikke bare Møn som har klinter. Stevns klint mellom Fakse og Kjøge bugt er flotte å passere.

 

stege6.jpg

Det er tydelig at klintene eroderes. Hvor lenge står denne tro? :confused:

 

stege7.jpg

Mer "Himmel og hav" på vei over Kjøge bugt. Men vi blir ikke lei! Vi faller i staver stadig vekk.

Link to post

Alle meteorolgene var enige om et par/tre dager med flott vær før neste front med vind og regn. Ikke bare det, men de fylte for sikkerhet skyld hele langtidsvarselet med det samme. Selv om vi har båt som både tåler det meste av vær, så har vi så mange år på sjøen bak oss, at vi har lært at det beste er sol og flatt hav.

 

kullen1.jpg

Helsingborg er storby med masse biler, folk og trafikk så det var egentlig greit med bare en overnatting

 

kullen2.jpg[/img]

før Kullen passeres i stemningsfull morgendis.

 

kullen3.jpg[/img]

I Falkenberg var gjestehavnen så idyllisk at der kunne vi gjerne vært litt lenger, men det ble isteden en tidlig morgenavgang.

 

kullen4.jpg[/img]

Resten av det åpne strekket opp til Gøteborgskjærgården ble behagelig passert i "grov sjø" som dette!

Link to post

Mine erfaringer med Nordhavn Europe i Southampton (ikke London)er udelt positive.

 

Nordhavn bygger båter for folk som liker å bo i båt og å reise langt. Godt over halvparten av lyst-motor-båter som har vært jorden rundt er Nordhavn, helt ned til 40 fot. Erfaringen med båten bare berefter at konstruktørene kjenner sitt marked og har lykkes svært godt i å oppfylle behov både for å bo og for seilas.

 

Vår N46 har nå blitt "hjemme". Vi rett og slett trives ombord, hva mer kan jeg si?

 

Når det gjelder sjøegenskaper så har Nordhavn rendyrkede deplasementskrog. I motsetning til trawlertyper som f. eks GB og Marin Trader nytter det ikke å tvinge mer fart ut av skroget med store motorer. Men så er også sjøegenskapene noe helt annet. Vi hadde en Marin Trader 36 Europa i 16 år før vi fikk Nordhavn, så vi vil hevde å ha erfaring til å uttale oss. Ulempen med deplasementskrog er jo som kjent rulling. Det regnes derfor som en forutsetning for "Passagemaking" at en har stabilisatorer, aktive eller passive. Vi har Naiad gyrostyte stabilisatorer, og det er helt fantastisk, båten ruller IKKE. Selv grove bølger er mest behaglig rett på tvers!

 

En annen følge av skrog og konstruksjon er at opplevelsen underveis blir helt anderledes enn i en halvplaner, for ikke å snakke om helplaner. Seilasen tar den tid den gjør, en er underveis, sitter på en skikkelig bro og navigerer, gjerne mange timer uten at det føles slitsomt. Vi har hatt dagsetapper på 120 NM. Dette prøvde vi aldi det dengang vi hadde båt som gikk fort og som måtte "kjøres".

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...