Jump to content

Skrytebilder av trebåter


Toivo

Recommended Posts

Skryte det liker jeg, her er noen bilder av Mergulhito, en portugisisk trebåt fra 1983, originalt stod det en Samofa 11 hk luftavkjølt diesel ombord, men denne ble byttet ut til fordel for en Sabb 2H i 1987, etter at båten kom til Norge. Det er en skikkelig kraftpakke i en 17 fots båt.

 

Merg er bygget i Leixoes nord i Portugal, og ble kjøpt til Norge av en båtbygger fra Risør. Han var i Leixoes for å hente hjem R/S Risør II som lå i havna der, og ble forelsket i en liten måke, som som navnet betyr. Merg og Risør kom hjem til Risør på en Fred Olsen båt, og begge ble satt på land på Lekerøya hvor Risør ble restaurert og Mergulhito startet sin karriere som arbeidsbåt. Jeg kjøpte båten i 1997 etter at båtbyggeriet ble lagt ned. Jeg bodde i Lyngør på den tiden, og med ferskvannskjøling og tørr eksos, var det helt fint å ha båten ute hele året. Sommeren 1998 var vi med på Flostaregattaen og fikk 3. premie i veteranbåtløpet, og en flott seidel som premie for "Beste portugisiske båt" i Tverdalsøya rundt på søndagen...

 

Siden 2000 har båten hatt hjemmehavn i Tønsberg/Nøtterøy, og er nå et kjært familiemedlem som tar oss ut i skjærgården på bade og teltturer. I vinter er motoren ute, med mistanke om gåen toppakning, og skal heloverhales, dyser, ventiler, stempelringer og maling. I tillegg vurdere jeg å bygge om til våt eksos, da potta er rustet opp, og en slange under dørken er mer barnevennlig en den varme potta.

 

Det er moro å ha en litt spesiell båt, med en litt spesiell historie, jeg fikk alle papirer av båtbyggeren, og det er noen flotte registreringspapirer, og målebrev der verdig et gammelt militærdiktatur! Båten har en slepebøyle akter, og jeg brukte den da jeg var havnesjef på Risør Trebåtfestival, den dro grei 50 fot lange timetere ut av havna i god fart, og tørnet Mathilde rundt i Indre Havn som bare det! Den skal etter sigende ha slept restauranten Trossa i Risør over havna en høst, og det må ha vært et syn!

 

Jeg drømmer om å komme ned til Risør på festival igjen, og til sumars, so fær me sjå!

 

img_0838.jpgimg_3042_r1.jpg

 

Merg på Espelund, Skipperen på vei hjem forbi Fjærholmen med minstemann i en kasse på motorlokket.

Link to post
Share on other sites

Kjempeflin båt, men en flott historie.

Du får et helt annet forhold til en båt når du kjenner historien.

 

Selv er jeg så heldig å ha en båt med dokkumentert historie helt tilbake til mannen som bygget den i 1950.

 

Flott navn har båten din også. Jeg snakker portugisisk og kan bekrefte at navnet betyr "Liten måke" Eller helt bokstavlig - "den lille dykkeren."

Mergulha betyr å dykke - så portugiserene kaller måken for "dykkeren."

Og portugiserne elsker å henge på "ito" i slutten av navn. Dette betyr "liten" akkurat som i Tom og Tomeliten.

Men først og fremst er ito-endingen en måte å utrykke kjærlighet og "carinho" på..som portugiserne sier

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
bilde_539.jpgDette var min båt fra jeg var 16 år. Overtok den i 1981 av min far som kjøpte den i 1973. Det er en "Finnviksjark" bygd i ca 1965. Motor'n er en Marna diesel M1 8-12 Hk fra 1961. Båten er nok ikke så fin lenger. Den gikk ned under "NARVE" da den lå på svai i Snefjord i finnmark. Jeg hadde ikke selv mulighet å berge den, da jeg var innkalt av heimevernet for å berge andre sine båter! Hmmm..! Nå venter den på sangthansbål! Redigert av Knallfred (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her var det mye fint...

Men jeg kan jo skryte litt jeg og...

 

bilde_025.jpg

Vivvi nærmest og Oline til min far på tur

Redigert av vivvi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvem er det som IKKE liker å skryte av trebåten sin?

 

Dette er min gode, gamle >MORILD< - en Kommedalsbåt fra 1963 bygget i Stavanger som fiske(brønn)båt. Solgte den sommeren 2006. Morild lever nå i beste velgående på andre siden av Oslofjorden, i Tønsberg.

 

 

MORILD_07.jpg

 

BP_Slipp_Hekken_06.jpg

 

BP_Slipp_Styrbord_17.jpg

 

bpmorild_dekkakterover.jpg

 

bpmorild_dekkforover.jpg

 

BP_Slipp_Forfra_15.jpg

Slippen vi ser her er slippen til han Erling Baardsen på Tangen, bare 100meter fra der hvor jeg bor. Kjøkøysundet med Puttesundbrua i bakgrunnen.

 

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

min barndoms båt: lurer på hvor den er nå?

 

viking01_s.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Her er den vakre Dorryen som var min første båt. Faderullan het den.

Hadde MYE arbeid med å få den til å fremstå slik den gjør på bildet.

Solgte den for 7-8 år siden.

 

Både jeg og ungene har mange gode minner fra denne. Vet hvor den ligger i dag og må innom for å mimre litt av og til.

 

Torkjel :cool:

 

faderullan.jpg

Med vennlig hilsen

Torkjel

Link to post
Share on other sites

Kanskje vi skal lage en konkurranse ut av dette bildet? Hvor på vestlandet er dette? :lol:

 

Jeg husker rett og slett ikke hvor det ble tatt. Tipper det er ca 13-15 år siden. Innbiller meg at det kan ha vært i nærheten av Sjernarøyene, men det er langt fra sikkert.

 

Torkjel

Med vennlig hilsen

Torkjel

Link to post
Share on other sites

Skryte av trebåt? ja, kan vel det etterhvert :smiley:

 

Her er ivertfall vår. Bygget i Mahogny og Teak i Tuzla Bay, Tyrkia, 1993.

Båten har klassiske trekk og former som en ser, og for kjennere vil en se hvilken "replica" dette er :yesnod:

Designet tilhører Riva fra midten på 70 tallet, og båten er laget etter 50 foteren.

Det som er litt artig er at Riva benyttet dette designet langt frem i tid.

Båten kom til Norge i 2004, og har en trist historie frem til vi overtok sommer 07. (havari etc)

Har hatt trebåter i alle år, så heldigvis var jeg ikke så redd for å gå igang. Hadde i første omgang kun behov for lettere rep tenkte vi, men det ene etter det andre ble dratt med, så siste året er vel bortimot gått til med en større renovering, behovet for sårt tiltrengte kroner på skuta var omfattende, men nå begynner vi å bli ganske så fornøyd. :yesnod:

Det at det vistnok er Norges eneste av disse båtene, gjør jo saken kun mer artig. :flag:

 

Vidar'n

 

 

034.jpg

picture_018_small.jpg

Redigert av Vidar'n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...