Jump to content

Grand Banks "Astor" på tur


Astor

Recommended Posts

INNHOLD

 

Forskrift om fartsbegrensning i sjøen i Oslofjorden og Drammensfjorden, sjøkart nr. 3 og 4, Hurum kommune, Buskerud.

§ 1. Fartsbegrensning

§ 2. Unntak

§ 3. Dispensasjon

§ 4. Straff

§ 5. Ikrafttredelse og opphevelse av eldre bestemmelser

Forskrift om fartsbegrensning i sjøen i Oslofjorden og Drammensfjorden, sjøkart nr. 3 og 4, Hurum kommune, Buskerud.

 

Fastsatt av Kystdirektoratet 27. juli 1998 med hjemmel i forskrift av 30. desember 1988 nr. 1182 om fartsbegrensninger i sjøen § 3 annet ledd, jf. lov 8. juni 1984 nr. 51 om havner og farvann § 6 annet ledd.

§ 1. Fartsbegrensning

Innenfor Hurum kommune i en avstand av 150 meter fra land eller øyer i hele kommunens kystlinje fra kommunegrensen ved Beston i Oslofjorden til kommunegrensen ved Grimsrud i Drammensfjorden, unntatt Svelvikstrømmen, er største tillate fart 5 knop.

I Sætrepollen og Sandspollen gjelder fartsgrensen inne i hele området.

§ 2. Unntak

Forskriften gjelder ikke for

a) forsvarets, politiets, tollvesenets og brannvesenets fartøyer, samt losfartøyer og ambulansefartøyer,

b) fartøyer med lege ombord,

c) fartøyer i sjøredningstjenesten,

hvor overskridelse av fartsbegrensningen er nødvendig for å få utført utrykningen eller oppdraget.

Ovennevnte fartøyer skal om mulig vise varsellys eller på annen måte varsle om utrykningen eller oppdraget.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det gjelder hele indre Oslofjord, helt til Moss. Så bare pass deg, selvom du bare går i 7 knop! :giggle: :giggle: :giggle::lol: :lol: :lol:

 

Jo, enkeltkommuner kan ha medfelt slike fartsbestemmelser i sine kommunevedtekter, det er riktig, Derav kan man ikke utlede dette til en generell regel som gjelder hele fjorden, eller deler av fjorden. Nabokommunen kan ha andre regler. Asker og Bærum feks. trekker i stedet en linje mellom øyer i skjærgården og sier at innenfor disse linjene gjelder spesielle regler.

 

Forøvrig gikk vi fra Saandspollen til Horten i dag. 7kn gjennom Drøbaksundet til Tofte. Deretter 23 kn fram til Indre Havn da det beg. å gå hvit over Breiangen. Men stort sett går vi i våre 7 kn, det er riktig

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Som linken til Dahling viser så gjelder 5 knop innenfor 150 m av land hele Oslofjorden - også Asker og Bærum. Innenfor linjer mellom de ytre øyene gjelder 15 knop, men innenfor 150 m av land gjelder 5 knop -også der :

"I Asker og Bærum gjelder 15 knops grense innenfor de ytre øyene, men maks 5 knop gjelder uansett innenfor 150 meter fra land."

Link to post
Share on other sites

De store runde "greiene" på den nye bryggen, hva er det? Og hvordan er den en legger til, er det kun longside som er vanlig nå?

De "runde greiene" er søppelcontainere.

Praksis er vel logside på ytterste brygge og flytebrygge og ankring på innerste brygge. Har i allefall fungert slik hver gang jeg har ligget der.

Link to post
Share on other sites

I tillegg til opplysningene til Javi kan jeg legge til at det er satt opp Fortøyning forbudt på sementbrygga der containerne er plassert. Dette for at båtfolket i pollen skal kunne komme inntil brygga og få lagt igjen søppel.

Den andre halvpart av brygga er fortøyning mulig over natten.

Det er fjernet endel søppelkasser rundt i pollen og meningen er at man skal bruke containersystemet.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei Astor! Har lest gjennom tråden din tidligere og beundret de mange fine bildene.

Etter å ha fått oppleve noen av de samme stedene selv i vår første båtsesong, som Sætreskjærgården, Oscarsborg, Moss og Strømstad, er det moro å

lese tråden på nytt samtidig som man kjenner seg igjen:)

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

Hyggelig å lese Gew77. Har desverre blitt mindre flink med årene.

Oslofjorden er ril på hyggelige steder og forsatt er det etter et langt båtliv steder vi ikke har vært innom, spesiellt innover mot Oslo.

 

Javi; jeg savner gamlebrygga. Den var skrall på slutten og få ville ligge der men den var sjarmerende.

Den nye flytebrygga gir rom for flere båter og gjør arbeidet til Skjærgårdstjenesten lettere. Desverre lager de nye molukkene lukt. Det ligger sølevann i bunn som skaper lukt. De finner vel ut av det når de får mer erfaring.

 

Vi ligger nå godt fortøyd på brygga rett nord for flytebrygga og blir her over helgen. Trives fortsatt som pensjonist. :)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

astor_underveis_babord_side.jpg

 

Jeg leter etter Astor sin historie.

Vi kjøpte hun i Tønsberg i 2008 og da het hun Grandy. Mener hun lå i Tønsberg fra 2002? til 2008.

Før det het hun

Vilje 2.

 

Båten er i år 38 år og med det vet jeg lite om historien bakover. Det blir litt "Tore-på-sporet" når jeg etterlyser mer historie om båten. Jeg vet at Frank Coates i Moss kjøpte båten og at Sigurd Coates hadde den inntil 2000 tror jeg. Tar gjerne i mot tips om båten.

 

Hun har bla gjennomført maskinskifte, trolig i 1986. Nye dekk og topcoat har hun også fått. Dette ble gjennomført over en toårs-periode i 2000.

 

Noen som vet litt om noe hjelper mye. Da kommer brikkene etter hvert på plass.

 

Om Coats kjøpte båten ny eller om den har hatt eiere før de vet jeg lite om

 

 

 

For dere som vil vite mer kan jeg tilføye:

Grand Banks classic 36.

2 x Volvo penta 41 A a 200 hk.

Toppfart ca. 17 knop. Marsjfart 12 knop.

Pr i dag er Astor i meget god stand og vi regner med at hun blir i vår eie i mange år fremover. En meget god pensjonistbåt mao.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Historien kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med, men føler meg litt klarsynt i kveld så tenkte å fortelle deg litt om fremtiden for Astor:

 

Du fortsetter å eie og pleie Astor i 15 år til. På den tiden har du byttet maskiner, gir, akslinger og skiftet elektrisk anlegg. Du finner ut at noen andre nå kan få gleden av Astor og legger den ut for salg. Kjøperen er en kar i fra Sunnmøre, Kal-El kalles han visst:)

 

Beklager avsporingen og lykke til med å frembringe historikken!

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

spraymag.jpg

 

 

Vi fikk "Spray", magasinet til Grand Banks som spres over hele kloden, i posten i dag. Forbauselsen var stor da tre av mine bilder fra FB-siden til GB var trykket i magasinet. Ett fra idylliske Halden, ett fra sommertravle Fjellbacka og et stemningsbilde fra Hunnebostrand en sommerkveld i juni.

 

Magasinet er oppkalt etter den aller første GB som ble produsert i 1963. Bladet i dag var på 146 sider med mye godt stoff fra hele kloden. Treff, nyheter og reportasjer samt en presentasjon av båtbyggeriet i Singapore.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Tid for fornyelse og oppussing.

 

nymalt_i_styrhuset.jpg

 

Nye puter i salongen er besddtilt fra Doxa interiør på Ramstadsletta i Bærum. I mellomtiden benyttet jeg sjansen til å friske på malingen der putene skal ligge. Om vi skal lysne litt på interiøret ellers vurderes fortløpne. Nye gardiner skal syes. Og symasskin skal til innkjøp. En rimlig men såpsass kraftig at jeg kan sy i kallesjeduk om det trengs.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Vi har bestillt nye puter i mørkt blått stoff. Det er den stående teaken over salongen vi vurderer å male i Cafe latte-farge, lik det andre som er malt. Vi tenker og tenker....

 

Nå som persienne er nede virker det selvsagt mørkt. Når disse er heist opp blir det veldig mye lys inn fra begge kanter.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...