Jump to content

Grand Banks "Astor" på tur


Astor

Recommended Posts

Hei

Da vi kjøpte Viksunden hadde Viksund 32 kommet med lyst treverk og jeg syntes det var veldig fint. Da var det ikke mulig å få dette i 34 og 36 båtene. Tiden har forandra seg. Nå er jeg ikke sikker på hva jeg vile hatt. Jeg ville vært veldig forsiktig med å forandre fargen i båten. Jeg ville ikke gjort det før jeg hadde sett hvordan det tar seg ut i andre båter. Tenk om du ødelegger sjarmen. Det er sikkert mulig å få laga eit data bilde med dei fargene som du har lyst på, og dermed blir det kanskje lettere å bestemme seg. Da vi kjøpte båten bestemte fruen farge på gardiner og stoff i puter og madrasser. Det ble heldigvis ikke hvitt skinn i putene. Det er ikke alltid det gamle gode er finest, men vær forsiktig.

 

Jan Martin

Link to post
Share on other sites

Henter putene til mandag. Tenkte også på å lage et databilde med fargeforandring. Vi er litt engstlige for å forandre fr mye på det orginale. Gjør det kun hvis det blir mer funksjonelt.

 

Flid: joda, har tenkt ofte på å bruke matt eller silkematt. I dag har vi en kombinasjon med silkematt og blankt. Det blanke "fresjer" opp de store mørke teakflatene. Derfor beholder vi det slikt.

 

Mouche; du vet vel at eldre damer trenger litt mer tid foran speilet? Også Astor som til året runder de 39.

Denne vinteren har hun også blitt pusset opp der nede. I motorrommet. Nå er det godt å være pensjonist.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

:)

 

Er svært glad for tilbakemeldingene jeg får. Man holder på i egen sandkasse og tror at alt er vel, tross alt. Kritiske øyer som titter inn er alltid av det gode.

Til tross for alder er Astor en båt som brukes gjevnlig året rundt og ikke en museumsgjenstand. Heldigvis. Derfor er det viktig at den er lett å holde på stell for en pensjonist som sliter med å holde kroppen i gang. Men dette er morro tross alt!


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hei. Flott å følge skuta di på tur og kikke på prosjektene. Jeg ligger et stykke etter, og har nettopp begynt på en Nord west 900. Har sett av andre tråder at du laget en

dobbeltkøye i baugen på "gamle Astor". Har du noen bilder fra prosjektet evt. tegninger på hvorden dette ble gjordt i arkivet ditt.

Hadde vært flott om du ville delt det med oss NW gutta som vil gå samme vei. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg har ingenting med det, men jeg ville ikke malt den flotte teaken. heller pussa ned lit og lakkert med mattere lakk! det virker mye lunere enn dyp glans som gjør treet mørkere. Helt enig i at det skal være marineblåe puter i en slik båt! Skulle gjerne hatt en nyere GB med lit friske moderne motorer og glassfiberskrog, men da må man jo ha et rimelig høyt budget :-) Ingen tvil om at dette er sikkelig flotte kvalitetsbåter som med kjærlighet og rett pleie nermest har ubegrenset levetid :-) lykke til!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Det er vel smak og behag som så mye annet, men den mørke teaken gir ihvertfall meg den gode båtfølelsen.

De lyse interiører som er i alle nye båter nå gir meg mer campingvogn følelsen, så jeg kommer ikke til å kjøpe meg båt med slikt interiør ihvertfall.

Setter min lit til at det er en mote ting, men hvis ikke får vi holde oss til pre 2005 båter da :lipseal:

 

Jeg ville ihvertfall ikke endret noe som var så fint i utgangspunktet :wink: .

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

De lyse interiører som er i alle nye båter nå gir meg mer campingvogn følelsen, så jeg kommer ikke til å kjøpe meg båt med slikt interiør ihvertfall.Setter min lit til at det er en mote ting, men hvis ikke får vi holde oss til pre 2005 båter da :lipseal:

 

Ikke enig! Men det er mulighet for at "dypet" i en seilbåt er mer var for mørke flater enn motorbåter der hele kabinen er godt over vannflaten.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har ingenting med det, men jeg ville ikke malt den flotte teaken. heller pussa ned lit og lakkert med mattere lakk! det virker mye lunere enn dyp glans som gjør treet mørkere. Helt enig i at det skal være marineblåe puter i en slik båt! Skulle gjerne hatt en nyere GB med lit friske moderne motorer og glassfiberskrog, men da må man jo ha et rimelig høyt budget :-) Ingen tvil om at dette er sikkelig flotte kvalitetsbåter som med kjærlighet og rett pleie nermest har ubegrenset levetid :-) lykke til!

 

Heldigvis har vi glassfiberskrog og nyere motorer. De skal leve lenge.

Når det gjelder teaken har jeg forsøkt meg med litt eksprimentering med blank og matte lakker. Stavene over salongen er en grusom jobb å pusse ned, men må man så må man. Men blir de først malt så er det for alltid.

Hadde teaken om bord vært lysere ville definnetivt valgt en silkematt overflate. Men når teaken er så mørk er valget havnet på blank, og da så blank som mulig. Alt dette er jo til syvende og sist en smak sak.

Mange syntes miljøet i salongen og styrhuset på Astor er en båt med sjel. Det er alltid hyggelig å høre.

Noe av det fine med båtlivet er å tenke ut kreative ideèr.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Vi har bestillt nye puter i mørkt blått stoff. Det er den stående teaken over salongen vi vurderer å male i Cafe latte-farge, lik det andre som er malt. Vi tenker og tenker....

 

Nå som persienne er nede virker det selvsagt mørkt. Når disse er heist opp blir det veldig mye lys inn fra begge kanter.

 

når jeg var ombord syns jeg nå overhodet ikke din salong virket mørk astor.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Den første turen utpå er noe spesiellt. Deler den gjerne med dere også. Måtte en tur opp til Drøbak for å bunkre. Dielsen kostet 10.80 pr. liter i Drøbak båthavn. Fikk vann av en båtvenn, så nå er vi klare for årets påsketur. Fikk såvidt testet Seapilot, det nye kartprogrammet fra Stockholm Radio på Ipadden. Likte det.

Fikk også testet det nye Samsung NX 200 hybridkamera med 18 - 55 mm zoom. Knallbilder også ved HD opptak.

vsam_7317.jpg

Selv om kuldegradene på morgenkvisten viste minus 6 grader så klarte sola og Ebern å drøye 20 ut av havna. En flott dag å dra opp til Drøbak for å bunkre.

sam_7318.jpg

Allerede ved Filtvet møtte det lett is som ikke ga lyd i det hele tatt mot skoget.

sam_7321.jpg

Flott parti ved Gylte, rett nord av Drøbak og ved innseilinga til Hallangspollen.

sam_7325.jpg

I det fine været var det flott å sitte på soldekket med en kaffekopp.

sam_7331.jpg

Speilblankt så langt man kan skue. Jeløya midt i bildet.

sam_7338.jpg

Her ved Filtvet møtte vi småis igjen. Sjøtemperaturen ved Drøbak lå på rundt 2.2 pluss mens her ute krøp den like under null.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

 

Er det ikke billigere i Halvorshavn, evt fra tankbil om du skulle bunkre litt mengder?

Halvorshavn er nedlagt

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...