Jump to content

Grand Banks "Astor" på tur


Astor

Recommended Posts

Du har en "gammel" modell skjønner jeg. Er ikke sikker. Har du lest i brukerveiledningen?

Nei jeg liker ikke brukerveiledninger, syns det er lettere å spørre deg :lol:


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Det er en radar under skipperlua.

 

Jeg lakker teak utvendig og innvendig. Bruker Epifanes teaklakk som jeg blander ca. 10 - 20 % med rustolje eller annen olje som ligner Owatrol 1. Bruker både blanklakk og halvblank i samme rom innvendig. Store sideflater bruker jeg halvblank. Lister og andre flater jeg syntes kler helblank så bruker jeg denne her. Untv. alt med blanklakk. Men dette er jo min personlige smak.

Jeg kjenner båtfolk som kun bruker halvblank eller bare matt-lakk.

 

Å behandle teak og annet trearbeide er en svært takknemlig jobb.

 

mvh Astor

 

 

Hei Astor,

 

Hvorfor blander du rustolje i lakken? Hjelpe det trekke i treverk? Jeg har begynt med Epifanes 2 komponent lakk men vet ikke hvis jeg er helt fornøyd. Er din Epifanes teaklakk olje basert?

Jeg leter etter en bedre oppskrift. :-)

 

Goya

Link to post
Share on other sites

Det var han som driver Maritim på Slepsenden som tipset meg om dette. Jeg skulle den gangen handle Epifanes sin tynner men han mente Rustoljen fra Respect gjorde en bedre nytte. Denne er lik Owatrol 1. Den tynner lakken i de første strøkene og binder lakken bedre til det bare treværket. Etter to strøk med fortynnet lakk går jeg over til ufortynnet lakk.

For at lakken skal være så tynn og smidig som mulig setter jeg den på gulvet med gulvvarme slik at den blir tynn av varmen. Ombord lar jeg boksen stå en bit fra vifteovnenen døgnet før jeg skal bruke den. Pass på at den ikke blir for varm men sånn passe.

 

Dette er min måte å gjøre det på.

 

Epifaneslakken er oljebasert. Jeg vasker godt med rødsprit før jeg lakker. Husk å la rødspriten tørke før du setter i gang.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da er vår første overnatting i Pollen et faktum. Vi lå der sammen med gode båtvenner. Til helgen gjør vi nok en visitt på gamle tomter.

Nytt av året er at Skjærgårdstjenesten har tynnet godt i vegitasjonen og gjort stedet mye lysere. Kjempeflott.

Søpledunkene på brygga er snart historie. En flytebrygge med en lettere tilgang til tømming for Skjærgårdstjenesten kommer snart på plass. Idiellt for alle de som ror inn med søpplet sitt. Ikke alltid vært like greit å klatre opp på brygga for å komme til søppledunkene. En landgang fra brygga letter adkosten for de som ligger fortøyd i brygga.

017.jpg

Vi ser fram til mange hyggestunder i vakre San Polè. Allerede til pinse kryr det av seil og motorbåter her på svai eller langs land på begge sider av pollen.

 

 

029.jpg

Mye kratt og busker er fjernet og det er blitt lyst og fint her innerst i Sandspollen.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Digger turbildene du legger ut her Astor! Motiverende mens jeg venter på at sesongen starter for min del (eksamen står i veien)

Flott innsats av Skjærgårdstjenesten i pollen ja, ser flott ut :smiley:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

En hyggelig havn i en hyggelig by. Denne langhelgen ble Svelvik målet og det var Svelvikdager for 50. gang. Svelvik byr på to havner inne i selve byen. Joda, Svelvik har bystatus og masser av sjarme. Havnen vi valgte ligger rett nord for ferjeleiet. Vi fant, fikk anvist, en plass på innsiden av bølgebryteren da eieren var på langtokt nordover fikk vi vite. På utsiden er det ledig for gjester. Her anbefales kun de med større båter å ligge da bølger fra trafikken opp/ned Svelvikstrømmen kan være plagsom. Det samme med nordavind.

 

 

Vi fikk være med på Svelvikdager, som denne helgen gikk av stablen for 50. gang. Vi fikk med oss showet til Wenche Myhre. Hun holder fortsatt koken denne jenta. Desverre fikk vi ikke sjansen til å hilse på BP-Lippert, som var travel denne helgen. Som ordfører for den stolte byen har han mye å være stolt over. Vel jobbet, Lippert!

 

966.jpg

Innenfor båthavna er det koslig sørlandsidyll.

 

088.jpg

Innenfor bølgebryteren hvor vi ligger er det minimalt med strøm. Vi så flere som badet der i helgen. Bare noen meter utenfor bølgebryteren gikk Svelvikstrømmen til tider sterk.

 

svelvikhavna.jpg

Man må påregne noe skvalp fra de passerende når man ligger utenfor bølgebryteren. Men det finnes en havn lenger sør som ligger godt beskyttet. Her er det noe mer strøm.

 

095.jpg

Wenche Myhre showet i flotte omgivelser mellom den flotte kirken og Svelvikstrømmen.

 

510.jpg

Tevlus er en kjent traver i fjorden som går med sand til byene rundt Oslofjorden. Det meste henter den fra sandryggen rett over for Svelvik på Hurumsiden.

 

451.jpg

Det var trafikk rundt oss hele tiden. Alltid noe å feste øyet til.

 

522.jpg

Balder på vei ut strømmen. Sandtaket på Verket i Hurum i bakgrunnen.

 

548.jpg

Rett sør av Filtvet fyr og Villa Malla møtte vi denne Grand Banks 32 på vei sørover. Noen som kjenner denne?

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det var stor trafikk søndag på Villa Malla da jeg tuslet forbi. Koslig sted som jeg enda ikke har vært innom enda jeg bor i samme kommune. Jeg skal skjerpe meg!

 

Du har rett Bitteliten. Wenche er en fjong dame.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

astor_i_toensberg.jpg

 

Vi hadde en hyggelig helg i Tønsberg sist helg. Gjestehavna er min favoritt til Årets båthavn 2010 som BM skal kåre.

 

blomster.jpg

Blomster over alt i havneområdet i Tønsberg.

 

 

gjestehavna_i_toensberg.jpg

Her er alt lagt til rette. Rent og pent og kort vei til festligheter og handlegate. Vi trives godt her i Tønsberg. Dette var andre år på rad vi hadde augusttur hit.

 

haglbyger.jpg

Haglbyger så det holder.

 

 

slottsfjellet.jpg

Slottsfjellet like ved gjesthavna.

 

 

doer.jpg

Vi setter inn ny styrhusdør til høsten og fikk her et bilde av styrhusdøren til den tyske GBen.

 

 

tysk_gb.jpg

 

Vi traff et hyggelig pensjonistpar i en GB 42 classic av nyere dato. De hadde brukt de siste årene til å titte litt på verden. De hadde vært i Alta. I år hadde de vært på Færøyene. Tidligere hadde de deltatt i en GB-konvoy til Alaska. Vi utvekslet erfaringer og selvsagt data på våre båter.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Noen glimt fra turen ned til vakre Evjesund. Fredag var det slippsetting på Astor.

 

gullholmsundet.jpg

Her på vei mot Gullholmsundet.

 

stalsberget.jpg

Like før Stalsberget innhentet vi denne seilbåten.

 

evjesund_slipp_2.jpg

Høyt vanne gjode det til at Astor måtte få komme inn i verkstedshallen på slippen for at jeg skulle slippe å bli våt på bena når jeg stoffet akter.

 

vakkert_i_evjesund.jpg

Det er ren rekreasjon å komme hit til vakre Evjesund til tross for iherdig jobben fra morgengry til båten settes på vannet på ettermiddagen. (Det finnes blå bøye i Evjesund!)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Tiden i høst har gått med til vedlikehold av styrhus (midtkabinen) og badet akter. I tillegg er ny teakdør laget av en flink båtmann. Og ting tar tid når man jobber på fullt ved siden av. Vi har valgt fargen cafe Latte som grunnfarge mot all teaken ombord. Noe av teaken er blanklakker og noe er silkematt for å oppnå at ikke all trevirke blir for tungt.

Vi har vært plaget av drypp fra vindu på badet akter. Dette er et skyvevindu og blir bå erstattet av et vindu med matt overflate slik at vi slipper innsyn, gardiner trukket for. Som ventilasjon setter jeg opp et vifte som går på solcelle slik at vi slipper dette med ledninger.

 

Vi har etter brannen i Sandspollen for noe over ett år siden satt fokus på sikkerhet ombord. Det siste er at en ny 6-manns redningsflåte er på plass. Det gjør vinterturene for oss vesentlig tryggere. I tillegg har vi selvsagt en flytedress hver ombord som ligger lett tilgjenglig.

Når vi nå blir klare med oppussingen blir det vinterturer på oss. Aldri har vel Astor hatt så lang pause fra turer på fjorden.

 

ny_teakdoer.jpg

Den nye styrhusdøra var godt å få på plass. Den gamle hadde tjent sitt virke siden 1974.

 

redningsflaate2.jpg

Den nye 6-manns redningsflåten ligger strategisk plasser dersom uhellet er ute.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

166.jpg

Flott vintervær i Oslofjorden

 

188.jpg

 

192.jpg

Her utenfor Tofte hvor en sværing losser tømmer til Sødra Cell.

 

 

Godt nyttår alle sammen. :newyearsign:

Årets første seilas foregikk over blankt vann og en sol som varmet i leveggen ombord. Døra til styrhuset sto åpen og vi koste oss sørover til hjemmehavn i bedaglig tempo. Måtte vi få mange slike dager i vinter.

165.jpg

Morsom var det å teste Ipadden som kartplotter. Jeg tror jeg av maklighetssyn kommer til å ta med meg denne på

soldekket i stedet for å demontere og flytte Garminplotteren. Ipadden har imponert meg mer enn en gang.

 

Dekket var bart og fint da vi dro ut nyttårsaften. "Hedisnøsmelter" har virkelig gjort jobben.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
Svart (redigert)

En helg med mye utenom-det-vanlige-opplevelser.

Torsdag ettermiddag går vi til Sandspollen.

Mayday-melding fra Tjøme radio. Meldingen lyder at et menneske har fallt ut av et fly! Båter i området Son - Filtvet bes å holde utkikk. Vi ligger tett inntil Drøbaksundet og vi melder oss frivillig til søk. Dette blir avslått av Tjøme radio. Vi var da tre personer ombord og ville emd plass på øverste dekk hatt godt utsyn for søk. Vi blir liggene i Pollen og lytter på kanal 16. Det viser seg etter vært at det muligens er sett en kiter falle i vannet. (Noe som ikke er unaturlig i Drøbaksundet) Ingen personer blir funnet og to RS-skøyter samt en Røde kors-båt avslutter søk. To helioptere deltar også i søket. Mye uklarhet i forbindelse med strømforholdene i vannet.

 

I dag tidlig skulle en nydelig trebåt gå ut fra Sandspollen. Den ser tung ut å manøvrere. Han har ligget longside utenfor en cabincruiser. Han får baugen ut og går noen meter ut før han bakker for å få bedre sving ut fra Pollen. I det han bakker går han med hekken inn i en av båtene som lå longside bryggen der han lå. Jeg ser hendelsen og går ut på dekket for å se om han stopper opp og varsler eieren. Folk sov ombord og blir vekket av smellet. Tråbåtene går ut av pollen. Fruen ombord i trebåten sto på akterdekket og så at de traff med et solid smell. Det naturlige hadde vært å slått av en prat med den som ble påkjørt, men slikt tenkte ikke disse på.

 

 

På vei hjem i dag kommer det en distressmelding på VHFen. Det kimer intens i VHFen i det vi passerer jetteen. Et mmsi-nummer kommer opp men ingen posisjon. Vi går på arbeidskanal 66 og rapporterer hva vi ser og hører. Tjøme radio bekrefter at signalene er oppfattet og at de kommer fortløpene fra en båt med navn Orion. Etter ca. fem minutter melder Tjøme radio at dette var en falsk alarm.

 

Samtidig mens vi går gjennom jetteen oppdager fruen bobler i vannet midt i jetteen noe som er uvanlig til tross for mye strøm. Jeg tror dette er fra en dykker men ser ingen dykkerflagg i området. Oppdager en kar på land som tar bilder. Roper på vedkommene som bekrefter at det er dykker under oss i jetteen. Vi har da passert og får oss en skrekk i livet. Å dykke i jetteen som er 5-6 meter dyp uten å markere med dykkerflagg er livsfarlig. Dette er vel å leke med livet?

 

Foruten disse hendelsene var helgen topp sammen med gode venner.

089.jpg

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Å dykke i jetteen som er 5-6 meter dyp uten å markere med dykkerflagg er livsfarlig. Dette er vel å leke med livet?

Tja og ja. Jeteen er vel en mur som er ca 1 m under vann de fleste steder med unntak av et par steder det er en åpning. Bredden på toppen er opptil 4 m, men dybden er fra 10 - 20 m de fleste stedene, så dykkeren var nok ikke på 4-5 m dyp. Ellers kan det være en risikisport å dykke i åpningen når båter går over, spesielt for uerfarne dykkere da det kan være livsfarlig dersom man må fort opp og en dykker er ikke lett å få øye på.

 

Jeg har ganske mange dykk på "muren" som vi kaller den, men aldri uten flagg som har vært godt synlig. Dette har allikevel ikke hindret båter å passere åpningen i planende fart. Det er nok et av de bedre dykkestedene i indre oslofjord og ofte besøkt av dykkere. Dessverre har det også vært noen ulykker der, men de jeg vet om har vært p.g.a. strømmen og manglende lokalkunnskap.

 

Strømmen må man ha kontroll på så en tidevannstabell er greit å ha, det samme er at man absolutt ikke må være i overflaten nære åpningen.

 

Regner med at du mener åpningen nærmest hurum?

Link to post
Share on other sites

Dykkeren befant seg mellom det røde og grønne merket, ca. 10 meter fra det østlige merket, i åpningen i jetten. (Åpningen på Hurumsiden) Jeg antar at strømmen rundt kl. 11.00 var liten og i ferd med å tørne. Det som forundret meg var at karen som sto inne og fotograferte ikke prøvede å stanse oss. Jeg ferdes som mange vet mye i området og ser alltid etter dykkerflagg rundt muren.

Det var stor trafikk i området på denne tiden.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei Astor,

 

Så dere lå i pollen forrige helg også. Vi lå i en Marex rett over sundet og beskuet det flotte skipet ditt. Alltid på tur skjønner jeg...

 

Det er mye BP-folk i pollen i helgene.

 

Vi som ligger på skyggesiden ser med lange blikk folk går i badetøy på solsiden mens vi henter en ekstra jakke. Men når bevegligheten blir mindre er en god brygge å gå i land på et must. :cheers_wine:

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Får benytte anledningen til å takke for hjelpsomheten tidligere i dag også med utlån av portabel lensepumpe. Med et ørlite hull i en vannslange som lå for tett på eksosutløpet for varmeapparatet var det plutselig 30-40 liter vann i kjølsvinet, selvsagt ikke i det skottet lensepumpe på båten var montert men langt under varmtvannstank og annet tjafs. Jeg antok at Astor, med langt flere år på sjøen enn undertegnede kanskje var en person å spørre i så måte og joda, der var selvmekket lensesystem på plass. Fungerte som en drøm og reddet dagen vår! Takk igjen!

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg gikk gjennom Biltema-katalogen og ser som du sa at dette kunne lages for under 200 kroner. Det skal kjøpes inn og kobles sammen i løpet av uka og er vel noe alle egentlig burde ha med seg... Vann har en underlig evne til å befinne seg på uønskede steder!

Link to post
Share on other sites

Ja Astor er hjelpsom og hyggelig. Han sprattv ut av båten og tok oss godt imot da vi la til for første gang med nybåten som familie på en litt småklønete måte.Hehe. Takk for at du sa fra om den grunne delen av brygga foran oss!

Var jo en nydelig fredagskveld!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...