Jump to content

Grand Banks "Astor" på tur


Astor

Recommended Posts

Joda, vi stortrives ombord. Livet på sjøen ble noe annerledes enn tildligere. Større frihet til å gå rundt på dekket. Vi har ikke det store behovet for å gå i land som tidligere. Vi har gått mye i sakte fart og syntes nå at 10 mils fart er hurtig selv om vi har 16 som toppfart. Vi har fått en stødigere båt noe fruen setter stor pris på. Nå går ikke vi over stoooore havstykker og savner definift ikke stabilisatorer som andre maser mye om. Vi har rett og slett ikke behov for å gå langt i det hele tatt. Det å komme ombord og forflytte seg til et koslig sted i nærområdet er mer enn nok for oss. Nå ser vi fram til vinterturene til Horten. Kaldt ute og varmt og lunt ombord.

Innvendig har vi alt vi trenger. En koslig akterkabin, et stort toalettrom med dusj og en forlugar som vi benytter til bla en strekk etter middag og til å oppbevare ting. Det er i midtkabinen vi oppholder oss mest. Vi tok en TV ombord og har nå tatt den med hjem igjen. Livet er for kort til å sitte å titte på TV mens vi er ombord. Motormessig har vi skiftet dysene på BB motor. Vi skal skifte turboen på samme motor da den lekker olje i lagret som gir endel røyk i ekshosen. Ellers fungerer alt som det skal.

Det første året gikk til oppussing og oppgradreing. I sommer har vi kost noss ombord uten å måtte fly rundt med lakkpenselen hele tiden. En 35 år gammel dame trenger endel stell foran speilet som du sikkert vet.

Hva savner vi? Egentlig ingen ting. Nå skal vi slippsette om et par uker og ta bunnen som vi gjorde i fjor høst også. Samtidig blir det polering av skroget.

sommerminne2.jpg

Kveldene ombord sammen med gode venner og nybakt sjokoladekake er verdt å ta med seg....

 

vakers_trygg_havn.jpg

Her fra sommerferien på Vakersholmen midt i den varme perioden vi hadde i slutten av juni.

 

longside_i_horten_.jpg

Her sammen med gode båtvenner i Horten en gang i januar.

 

 

test_intr._nikon_3.jpg

Her et bilde fra midtlugaren/styrhuset.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Høres bra ut. Og hun er jo lekker å se til (båten altså), ja fruen også. Har holdt et øye med havna i Horten når vi har vært der nede, men ikke luen å se av dere. Kun Tine som er aktiv. Vurderer TV innkjøp, men som du nevner behøver en ikke å kaste bort tiden på dette når det er så mye annet å ta seg til. God varme og en deilig lesekrok gjør susen, også med et lite glass Kelt ved siden av. Er havna i Horten isfri - kan ikke huske å ha sett is der inne siden fergen kom dit ? Vurderer å komme nedover til vinteren og blir da liggende noen uker vist ikke avgiften blir for høy.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Hei Astor ,lenge sia sist .Skal du bytte turbo ?Hva med å overhalle den du har da , koster ca 6 lapper .Vil tru en ny turbo koster endel mere .Men veit jo ikke hva du skal ,men bare et tips.En overhalt turbo blir som ny , så hvorfor sløse bort kroner da?Veit du kan få noe jalla greier til 4 lapper ,men dem holder vel ikke så mange turane har jeg hørt .

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Overhaler trolig den gamle hgos Turboservice i Bærum. Hvis ikke det dukker opp et godt kjøp i svenske slotti Det hender at Drevia i Lysekil hatr gode tilbud utover vinteren. Holder jeg tiurstallet under 2500 bruker den ikke olje. Men greit å få det i orden.

 

Gjestehavna i Horten bruker vi nå mest om vinteren. Lite is i havna etter hva vi har erfart.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Når vi snakker om turboer til VP. Turboen som satt i 41A og tidlig B er utgått av produksjon. Bestiller du turbo til disse motorene vil du få turboen fra P-motoren som gir turbotrykk fra et lavere turtall. Dette kan redusere generende røykutvikling på mellomturtallet, og gi mer trøkk når en skal opp i plan.

Overhaler man en gammel A eller B-turbo går man glipp av dette.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Går fra hjemmehavn torsdag ettermddag. Regner med å være i Evjesund ved 17-tiden. Torsdagen går med til vask av skroget og høytrykkspylng av bunnen. Fredagen er meldt bra vær og ypperlig til stoffing og polering. Går alt etter planen ligger vi på vannet fredag kveld.

Evjesund slipp er et flott sted å slippsette hvor en flyttbar stillase er et godt hjelpemiddel.

 

Velkommen er du Roald. Kaffen er klar. Har alltid tid til trawlerprat. Vi bør planlegge 2010-treffet for Norsk Trawler Klubb. :cheers:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hyggelig!

Jobb har desverre og heldigvis tatt mye tid slik at Astor-tråden ikke har blitt fulgt opp så godt som jeg hadde ønsket. At interessen for trawlere fortsatt er tilstede vil jeg gjøre mitt beste for å holde tråden om våre turer på fjorden i gang.

Vårt båtliv er blitt positivt forandret etter kjøpet av vår GB. Bevegligheten ombord gjør den store forskjellen.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Lovte noen bilder fra turen ned mot Evjesund i dag. Nå ligger vi på det tørre. Bunnen er høytrykkspylt og fribordet er vasket.Slippen her i Evjesund har mange fordeler. Det er andre året vi benytter oss av Arve Øra`s slipp her nede.

 

klassiker_plenty.jpg

Fjordbåten Plenty fra Oslo holdt oss med selskap lenge.

 

plenty_akter.jpg

 

trawler_ved_revlingen.jpg

En trawler vi møtte vest av Revlingen.

 

hekksjoe.jpg

Det ble en flott tur ned fra Hurum til Larkollen der Evjesund ligger.

 

interioer9.jpg

Fra styrhuset til Astor.

 

evjesund8.jpg

Evjesund ligger ett nord for Larkollen på Østfoldsiden i Oslofjorden.

 

paa_vei_opp.jpg

Her blir Astor slippsatt.

 

bunnen9.jpg

I fjor brukte vi Jotun Non Stop. Som vi ser så er det kun slam å finne under vannlinjen. I tillegg til noen få rur her og der. Vi stoffer ikke hele bunnen denne gangen. Kun et belte en halv meter ned fra vannlinjen, samt et parti i baugen og helt under. For før¨ste gang stoffet vi propellene i fjor høst. I år var de helt frie for ruer. Vanligvis bruker vi mye tid på å polere den blank og fin.

 

vask.jpg

Gode fasiliteter her ved Evjesund slipp.

 

vsk_2.jpg

I morgen blir det stoffing samt rens av gelcoaten og polering. Værmeldingen får en fellesferieturist til å bli grønn av misunnelse.

 

besoek.jpg

Formann i Norsk Trawler Klubb kommer på besøk. Roald har full oversikt over trawlerne her i landet. I tillegg er han en trivlig kar. Like etterpå dukket eldstesønnen opp med barnebarnet og en kamerat og varm god pizza. Godt å være båtkar om dagen. :cheers:

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Høstpussen gikk greit unna. Kjente det godt i armer og bein dagen etter.

Ekstra hyggelig var de som tok veien ut for å hefte meg. :lol::cheers: Kaffe og boller i pausene smakte godt. Det ble en hyggelig GB-prat med nybakt eier av Embla.

 

Her noen bilder fra turen hjem, fredag kveld.

crown_of_scandinavia.jpg

I Drøbaksundet møtte vi Crown of Scandinavia. Et kjent trekk i kystbilde. Holder man seg i kystleden i Drøbaksundet vil man neppe høre fem støt fra disse ferjene.

 

nornen.jpg

Først kom Nornen II i stor fart ut Drøbaksundet med kurs mot Kjøvangen og Son. Deretter tuslet den ut og la seg i le bak Bevøya for å sikre seg kveldens fangst. Flere kvartmil bak kom Nornen (bildet) sigende i 10 mils fart.

 

ole_brum.jpg

En båt man absolutt snur seg etter. Jeg tror dette er en Nelson, omtalt i BM for noen år siden. Mener den heter Ole Brum. Flott båt uansett.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

I dag kom vinterburkaen på Astor. Soldekket er nå pakket pent inn og tas vel neppe i bruk før like før påske neste år. Sikten akterover fra styreplass nede kompanseres med et trådløst ryggekamera som er festet i mastetoppen. Det fungerer også i dårlig lys.

 

vinterkallesjen_2.jpg

 

 

bb11.jpg

Jeg brilljerer rett som det er over for rem med seilbåttyper. Her kom en BB 11 seilende inn havna i dag, Han fortalte om en flott tur fra Oslo til Storsand i dag.

De andre seilbåttypene jeg kjenner er knarr og BB 17!! :cool:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Sikten akterover fra styreplass nede kompanseres med et trådløst ryggekamera

Så du er begynt å kjøpe bilutstyr til båten?? Jeg hadde foretrukket et kamera beregnet til å bakke med, ikke rygge. :yesnod: :yesnod: :yesnod::smash::discuss:

Lars H. :cheers:

Ser deg på Borgen

(med webkameraet!)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det satt egentlig på hengeren, men rekkevidden fra til mottaker i førerhuset ble for langt. Henger og bil er rundt 13 meter. Derfor demonterte jeg hele greia og satte det opp i masta. Kan jo ikke kalle det bakke-kamera heller. (For det sitter jo på bakken og ikke som her i masta.) :rolleyes::giggle:

Et maritimt utrykk for dette kamera skulle jeg gjerne hatt.

Det er i hovedsak babord hjørne akter som jeg ikke ser fra styrhusplass.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Med kamera i masten,kan du vel kalle det et maste-kamera, eller heller et 'mestre-kamera' da du vha. det kan 'mestre' det å bakke inn båten til kai? Nei, nå ble det mye tull og ordkløveri. Et slikt kamera kan helt sikkert være til nytte. Vi sees! (øye til øye og kamera mot kamera!)

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...