Jump to content

Vil bare takke 2 hekksjøgeneraler!


Ulv I

Recommended Posts

Fjaset deres viser bare at dere suverent overser at dere lager om ikke problemer så ihvertfall ubehagelige situasjoner for andre på sjøen.

 

Det kan vel ikke herske særlig tvil (?) om at du sikter til noen av mine innlegg og dermed meg som person, men min båtpark fremkommer av min signatur så kan du jo selv bedømme om jeg befinner meg i gruppen "hekksjøgeneraler" eller ikke? Eller kanskje jeg bare anser problemet som oppblåst, tilstedeværende ja, sjenerende ja, men senk skuldrene og nyt sommeren mens den er her, den er snart over!

 

Joda Sydnesten, det er klart jolleføreres feil om de ramler overbord med mindre the anses som "Act of God"? Eller som Maradona ville sagt det; Guds hånd? Forøvrig tilhører jeg nok en tredje gruppe; den som ikke lager hekksjøer og stort sett heller ikke lar meg sjenere så meget av de som produseres av andre!

 

Ulven - ser da veldig ut som det er Verrie som befinner seg på motsatt side av den båten du har avbildet? Flott med alle bildene og er absolutt enig i at han kjørte alt for nært og viste lite hensyn å dømme av bildene! :yesnod:

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Personlig så tror jeg ikke de skjønner at båtene de har lager hekkbølger, det kan vel være mange årsaker til dette, men det totale fraværet av evnen til å sette inn i andre sitasjon kan nok være en av de viktigste etter mitt syn.

 

Så lenge hekksjøen ikke kommer til syne på kartplotteren, er den for mange ikke-eksisterende. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde samme opplevelse med en Princess 50 her om dagen, rett under SotraBroen

Denne kom bakfra og passerte kun få meter til siden. Jeg skal ikke prøve å beskrive den hekkbølgen, men den var atskillig værre enn redningsskøyten som passert like etter. ( med større avstand)

Det var masse "småbåter" i området som han passerte like nærmt, for å spare noen meter ved å kutte svingen.

Hadde han kjørt lenger fra, hadde jeg ikke brydd meg. Men jeg kalte han opp på VHF'en og forklarte han noe om folke skikk, selvsagt uten noe form for sympti, fikk kun beskjed om å kjøpe større båt . En ser også ofte at det er denne typen personer som klakger på litt bølgeskvulp fra gummijollen når de er i havn, og sitter på flybridgen med en GT i hånden. (ja jeg er ening at de kan ofte irritere de også)

 

Jeg tåler det meste når det gjelder bølger og sjø, men forventer ett minimum av folkeskikk og tankevirksomhet. De har tross alt bra utsikt fra flybridgen på en slik båt

 

Tror ikke vi skal henge denne diskusjonen for mye opp i hva som er lov og ikke. Alle er på fjorden for å ha det hyggelig.

 

PS har også møtt mangen hensynsfulle og hyggelige mennesker med denne typen båter i ferien!

Link to post
Share on other sites

Hekksjø Generaler

 

Som dere ser, så er det ikke lange avstanden mellom båtene akkurat.

 

Er det mulig å være så gjennomført arrogant og direkte dum??? :eek: :eek:

 

Han idioten oppå sosseterrassen der må da være komplett evneveik :crazy:

 

Her er det ikke spørsmål om båtførerbevis eller ikke, han kvalme skapningen der hadde ikke skjønt bæret av det alikevel.

Link to post
Share on other sites

Er prinsipielt helt enig med deg hifo, men det der er ikke en "oops" feil. Det er mere en "jeg driter vel i det"- eller "hæææ??? åffer ikke de 'a???"-feil og da er det enten holdningen eller intelligensen det går på.

Når jeg sier han må være dum er det faktisk til hans forsvar for ellers er det gjennomført dri***ekkoppførsel.

 

Jeg syns jeg så en mannlig skikkelse (definitivt ikke Mann, med stor M), er det noens elskerinne/kone (eller begge deler) skal jeg alltids stå for den feiltagelsen.

 

 

Jeg og mange med meg har nok laget en litt uvøren hekkbølge e.l. ved manøvrering i trange farvann men ikke engang T.E.Staff kan forsvare at det vi ser på bildene er et "uhell" eller tilfeldig feil.

 

 

 

Jeg har sagt det før ; En kan ha så stor, rask og dyr båt en bare vil for meg, men jeg forventer at folk viser et minimum av hensyn og almindelig folkeskikk når de er ute blandt andre på sjøen. Hva du bedriver med når du er mutters aleine er selvfølgelig en privatsak, innaskjærs eller uttaskjærs.

 

 

Heldigvis er båtfolk flest opptatt av å ha det fint på sjøen sammen med andre båtfolk og denne type hensynsløshet oppleves ikke så altfor ofte.

 

Fortsatt god båtsommer alle sammen :smiley:

Link to post
Share on other sites

paintball med SORT bengalakk iblandet herder

 

Hva med grisemøkk?

Dette er jo gjentagende ting, men vil bare komme med min "værsting". Etter utseiling fra Stavern, utenfor Svenner, ser vi en kar som står i ei gummijolle og vifter med armene. Går opp tll han og det viser seg at motor har falt av gått til havets bunn. Vel, vi tar mannen om bord og jolla på slep. Han lå med storbåten inne på Svenner og vi foreslo å svippe han inn der.

Vel, rett før innseilinga til Svenner ( ikke akkurat danseplass der), kommer det opp ei stor Windy i godt driv noen meter fra ripa. Resultatet sier seg selv og ikke før den skibbruddende som står bak fyrer av noen pauli ord, demper han farten. Men vi var jo allerede i bølgenes klør. Men vedkommende fører på Windy, dro kloklig rett igjennom uten å legge til på Svenner. Tror nok det var klokt av han. Den skibruddende var ikke av sorten som lot seg tråkke på, noe han ga klar beskjed om.

 

Men igjen, hva rir disse menneskene i hodet ved slik oppførsel? Midt ute på havet vil jo det bli bølger uansett og da er det jo som noen i tråden nevner bare å ta de midt på. De må jo kunne bruke båtene sine. Men å gå 10-15 meter fra fenderlista er jo helt unødvendig. Men noen av disse går vel på autopilot og det krever vel litt arbeid å gå ut og inn av dette stakkarer.

Ellers, lå vi et døgn på utsiden av gjestehavna i Risør. Ei flott havn og sted. Men ble ille plaga av trafikken som strøk 1 meter forbi hele tiden. Værst var vel taxibåten som gikk ut og inn hele tida. Han fikk sin dose med pauli ord og dempet seg noe. Men kunne ikke greie å legge seg lenger ut i fjordløpet. Vansklig å holde rutetida kanskje? Men generelt er folk litt korttenkte vil jeg påstå.

 

Uansett, for ei uke det har vært på vannet og brorparten er flotte båtmennesker som hilser og viser felles glede. Fortsatt fin sommer og høst på vannet.

Link to post
Share on other sites

Takk for flere bilder. Den ene båten her er en Princess 54.Vil anta at den veier minst 20 tonn. Totalt uakseptabel og meningsløs kjøring etter min mening.

 

Jeg gjør meg også mine tanker om disse Princess skrogene. Lurer på om de graver mer enn andre skrog. har alltid lurt på hvorfor de går med hekken så tungt - er det eierne som ikke bruker flaps eller er de bare så tunge i hekken. Ser misfostret ut etter min mening. De har også en tendens til å gå igjen i diskusjonene her.

 

Mine ironiske kommentarer er ikke for å bagatellisere idiotkjøring på sjøen (uansett hva slags båt man har). Det er for å ironisere over de som uansett ikke liker bølger fra motorbåter, og de er det en hel del av :smiley:

 

Jeg tror ikke de fleste eierne av store båter driter i hvordan andre har det på sjøen. Men jeg tror en hel del har tilgode å forstå konsekvensene av det de gjør. Som jeg skrev tidligere - det er ikke lett å se hvor store bølger man faktisk lager. Som alltid er det viktig å vite at gassen går begge veier - både opp og ned. Og heller slakke av en gang for mye enn en gang for lite - og med stor båt må man slakke av i tide. For vi lager noen helvetes bølger når vi slakker av.

 

En positiv konsekvens av dette for oss er at vi tar det veldig med ro i ferien. Har et snittforbruk på under 20 liter i timen de siste 11 timene på motorene. Skal vi gå fort går vi i ytre led der det ikke er så mange andre.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Idiotkjøring på sjøen forekommer i alle båtsegmenter, og vi kan noen og enhver gjøre en bommert i blant. Men de uheldige ringvirkningene for andre er stort sett proposjonalt med størrelsen på idiotkjørerens fartøy.

Med stor fare for å generalisere en smule er det et eller annet som butter for mange båtførerer i klassen 45 +. Det kan virke som om en del av dem har liten eller ingen erfaring i å være i et miljø der man bør ta hensyn til andre. Denne form for hensynløshet kan sikkert være nyttig under formuesoppbygging, men er lite egnet for miljøoppbygging på sjø og i havn.

 

Leste i Aftenposten her om dagen at Herbern Marina på Aker brygge sliter med at folk stikker fra havneavgiften. Desidert verst er de med store båter. Og som havnevakten sa det: Det koster dem mer bare å starte opp motorene enn hva de må ut med i havneavgift.

 

Men for all del; det finnes rikelig med hederlige unntak.

Link to post
Share on other sites

Det hørtes dyrt ut, men hva har det med hekksjøgeneraler å gjøre?

 

Men her i landet griner vi meget af denne TV-karakter
For de som evnt ikke vet det, sier de at de griner i Danmark når de mener å si at de ler.

 

MajorAndy: Hvis du ikke visste det; Når vi griner så er vi "meget ked af det" :wink:

eller græder?

Link to post
Share on other sites

Jeg kan bare huske ett tilfelle av skikkelig idiotkjøring som jeg har opplevd så langt i år! En tidligere losskøyte, bred som få, klarte det kunststykket å presse seg forbi meg i frisk strøm i Karmsundet på ca 4 meters avstand, og presenterte noen bølger som holdt på å lempe både meg og bikkja på sjøen! Og gjett hvem som eier og driver denne? Kystverket.... :headbang::headbang: Skulle tro at de burde vite noe om oppførsel på sjøen...

Link to post
Share on other sites

Austevolls store sønn Claus Lundekvam må nok investere i ny tonnasje før neste års Poker Run

http://www.ba.no/nyheter/article3691145.ece

 

 

Det hørtes dyrt ut, men hva har det med hekksjøgeneraler å gjøre?

 

Dette har vel litt med hekkbølger å gjøre, for vi har jo et offer på grunn av at redningsskøyta forvillet seg inn på en "reserbane".

Svært beleilig er det kanskje at den store sønn har en mekaniker i området i tilfelle båten ikke er CE merket på grunn av et unntak for disse regler eller ikke lenger tilfredsstiller kravene. Vel det er sikkert normalt at båten fylles opp med hele fem personer på seatrail, og Martin schanke hadde sikkert gjort det samme om han hadde hatt flere seter i sin løpsbil.

Jeg har aldri sett en femseter F1 bil, men på sjøen går det visst an. Man trenger visst heller ikke førerlisens eller veltebøyle. Normalt og diffust sjøvett holder.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ble passert av Roaldbj rett utenfor Havstensund tidligere i sommer. Roaldbj er en skikkelig båtmann, snudde seg og så på bølgene han lagde.De var små. når han hadde passert dro han den flotte båten over i plan. Når det gjelder Bitteliten er jeg sikker på det samme, har møtt han noen ganger, han er litt over middels int i båtlivet :wink: .

 

Ellers, synes jeg det mye sytring over bølger. Vi ferdes der det er frie fartsgrenser og du må regne med att det kommer større båter som kan lage bølger.

Hvis dette er ubehagelig bør man ta over seg om man er på riktig sted. Å passere veldig nærme er feil.

 

Kos der mens sjøen enda er varm.

Link to post
Share on other sites

Ellers, synes jeg det mye sytring over bølger. Vi ferdes der det er frie fartsgrenser og du må regne med att det kommer større båter som kan lage bølger.

 

"Sytingen" gjelder vel stort sett naar dette skjer, innaskjaers i trange farvann og i farvann med fartsbegrensninger. Jeg er forovrig helt enig med dem som "syter".

Link to post
Share on other sites

Det så ganske stygt ut med de bølgene som ulven la ut, jeg er helt enig i at det burde vært slakket av på farten å tatt hensyn. Det som forundrer meg litt i denne diskusjonen er hvordan den til stadighet sporer av ved at man "spotter" alle som har flybridge og spesielt hva de drikker mens de sitter oppå den .... har dette noe med misunnelse å gjøre ??

 

Når det er sagt så har jeg ikke flybridge selv, men har en båt som graver opp veldig med sjø... prøver å ta hensyn så mye som mulig, men av og til går man vel på en smell. Var på kvitsøy forleden, og da jeg skulle ut leia så gikk jeg med begge motorene ikoblet, men uten pådrag, da ble jeg hyttet neve til av en som lå å lakka båten sin ...hva skulle jeg gjort da ???

skulle jeg kobla ut og risikert å drive inn i møtende trafikk, eller burde han som lakka båten sin tåle noen bølger som var mindre enn det jolla mi klarer å produsere ?

 

Alt dette virker til å være et spørsmål om definisjon på hva som er store bølger eller ikke. Det er forsåvidt greit nok, men synes alt sporer litt av når man snakker om flybridgebåter som de eneste synderne, og henger seg fryktelig opp i hva dem drikker på flybridgen sin.

 

Misunnelse er en stygg ting.

Link to post
Share on other sites

"Sytingen" gjelder vel stort sett naar dette skjer, innaskjaers i trange farvann og i farvann med fartsbegrensninger.

 

Men i den aktuelle saken så er det ikke i et område med fartsbegrensning og selv om det er klart innenfor det ytterste skjær så vil jeg kalle det forholdsvis åpent farvann og med god plass. God nok plass til at disse "hekksjøgeneralene" burde holdt langt større avstand og hvis det ikke var mulig så skulle de ha slakket ned til akseptabel hastighet, selvfølgelig.

Hadde i går moro av å kjøre inn og ut av hekkbølgene både som møtende båt og innhentende båt på en Fairline 42. Fører oppførte seg helt eksemplarisk og holdt både høy hastighet og lav hastighet og dette gjorde at jeg med min 17fots båt kunne oppleve hans hekkbølger fra de fleste vinkler, størrelser og svært varierende hastighet. Det som slo meg var at hekkbølgene langt fra var så avskrekkende og absolutt ikke voldte meg noe problem selv om jeg faktisk forsøkte å nettop oppleve "problemet"! Skal kanskje legge til at jeg ikke prøvde å møte hans hekkbølger "head on", men mye mere på skrå (parralelt) og "vippet" inn og ut av hekkbølgene til jeg til slutt kom klar. Var ikke nødvendig å slakke ned og jeg holdt da en fart på mellom 20 og 25 knop og var tett opptil båten, vil anslå maks 50 meter, sannsynligvis noe mindre!

 

Minner meg om da mine barn var mindre og lå og ventet på en av Taxi-båtene i Kragerø, Jackie fra Valle som fortsatt har en ca 30 fots gul taxibåt med vannjet. I følge mine barn laget han de største hekkbølgene og det var dagens høydare og kjøre i de hekkbølgene med en 10 fots gummibåt som gjorde 13 knop på full fart!

 

Forøvrig legger jeg merke til at de største båtene faktisk ikke kommer fra Østlandet, men fra steder som Flekkefjord, Bergen, Ålesund, Haugesund osv. Ser ut som velstanden er noe mere spredt enn hva en del Oslofolkogbyhatere synes å ha fått med seg? :rolleyes:

 

Og nok en fantastisk dag er på gang med strålende sol og moderat vind på det blide Sørland!

 

:flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...