Jump to content

Vil bare takke 2 hekksjøgeneraler!


Ulv I

Recommended Posts

Vil heller sei at mangelen på forståelse for at det faktisk er bølger på sjøen er så hinsides at man ikkje finner ord.. Å klage over andres udugelighet er så fånyttes man likegodt kan klage over at død og skatter er det eneste sikre her i livet.

Sånn går det når man ser hele verden gjennom en kikkert!! Litt smalt synsfelt eller??

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Dog noen ganger må en virkelig lure på hva som svirrer rundt. Er det meg som kaller en spade for en spade og veit at havet ikkje er flatt og godtar realitetane som er trangsynt eller de som faktisk tror på julenissen og vil at alle ANDRE skal putre rundt i 5 knop til enhver tid for å ikkje skape krusninger på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Plutonium:

Det er vel ingen som forventer at havet er flatt, menn inne i en fjordarm eller vik hender det fakrisk at vannet er flatt.

Kan du ikke i det minste være med på at det er forskjell på bølger som føle av vind og bølger soe resultat av hensynsløshet?

 

Bølger fra vind kan vi unngå ved å velge riktig sted å fortøye, men de andre bølgene er ikke like lett å gardere seg mot.

Link to post
Share on other sites

Forrige helg var jeg på vei hjem fra en fin tur sør for Bergen, var akkurat i straumen mellom kobbeleia og mot vatlestraumen da jeg ble tatt igjen av en General av de helt store.

Denne herren hadde tydeligvis fått instrukser om at her er det bare å kjøre på og helst klin oppi andre. Resultatet av det den stolte eier av en tydelig ny Marex, blått skrog og hvit oppe var at den ene dieseltanken løsnet med et smell enda disse tankene er støpt fast etter alle kunstens regler.

Det eneste jeg ber om at de som har slike ........forlengere leter etter og finner bryteren for trimflapps så skal saktens jeg klare meg.

Link to post
Share on other sites

Resultatet av det den stolte eier av en tydelig ny Marex, blått skrog og hvit oppe var at den ene dieseltanken løsnet med et smell enda disse tankene er støpt fast etter alle kunstens regler.

 

Lurer på hvilke regler du tenker på da... Høre ut som feil konstruksjon eller dårlig kvalitet

Link to post
Share on other sites

Har heller ikke problemer med å dra opp 1.5 meters hekkbølger med fjordplogen min, men jeg er da for pokker ikke så tett i nøtta at jeg med viten og vilje oppsøker lune plasser med fortøyde båter bare for å lage kvalm! Juridisk sett så er jo føreren som forårsaker skade på annens eiendom ansvarlig. Etter Pluto sin filosofi så må alle ha svære beist av noen båter bare for å reise ut på en liten holme for å bade! Misunnelig er jeg ikke, jeg har en båt jeg trives svært godt med og den er akkurat passe i forhold til driftsutgifter og vedlikeholdskostnader. Som på veien så gjelder stort sett de samme reglene for alle, enten man kjører stor eller liten farkost!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Man må skille på å lage bølger for andre båter under fart og båter som ligger til land. Om man kjører midtfjords er det etter min mening ingen grunn til å klage på bølger. Det som, etter min mening, er det værste er de som halvplaner forbi en Vik eller øy der båter ligger mot land.

 

Kk

Link to post
Share on other sites

Juridisk sett så er jo føreren som forårsaker skade på annens eiendom ansvarlig.

 

Ja er det ikkje det eg har sagt heile tiden da? Og om desse omtalte hekksjøgeneralene aldri har fått noe krav mot seg så hvorfor endre kjørestil? Man kan da hevde med sitt på det tørre at man går innafor det som kan tåles.

 

Har båtplass sjøl eg i et sund som er ca 300 meter bredt og flytebrygger på begge sider av sundet. Trafikken går ca midt i sundet, og det er en veldig trafikk. Det går alltid så det griner der sjøl om det står opptil fleire store skilt med sakte fart og de har stått der i en mannsalder. Men når sjøl 62' Nord sin rutebåt gir seg beng og peiser gjennom her med en diger katamaran i 25+ hvorfor skal andre gidde bry seg.. Sånn er det bare, ingenting å gjøre med. En får bare knipe seg fast så lenge en gidder evt få seg en annen båtplass

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er nå godt og solid etablert at et flertall båter kan gå 15-20 knop - og mange enda fortere. Og mange av dem som eier slike båter ønsker i størst mulig grad å kjøre fortest mulig.

 

Det er derfor en stor og seig og kostbar jobb å få innprentet i de fleste båtførere at stor fart hører til kun langt fra land og langt fra andre båter, og at land eller andre båter nærmere enn 500 (fem hundre) meter betyr å sette farten ned til 5 - 8 knop - eller så langsomt at det nesten ikke blir bølger etter båten. (At en del båter er så dårlig utformet at de ikke "kan" gå så "sent", bare viser at de aldri burde ha vært på sjøen!)

 

Kostnaden med å få etablert mer sunne og ansvarlige holdninger til fart er det ingen som vil ta, først og fremst fordi det er meget få dødsfall knyttet til uvettig og hensynsløs kjøring med båt (i motsetning til i bil).

 

Dessuten er alle som har økonomisk nytte av at det selges hurtiggående båter interessert i at det ikke knyttes problemer og utfordringer til bruk av slike båter (krav om opplæring, restriksjoner, sertifikater, reelt straffeansvar, skarp overvåking - i motsetning til bilbruk). Anonymiserte båter med uleselige kjennetegn er en del av denne tendensen - fiskefartøyer har digre kjennetegn i hvitt på sort bunn; hvorfor ikke fritidsbåter??

 

Konklusjon: Det vil gå meget lang tid før det blir orden på båtfarten - om noen gang.

Link to post
Share on other sites

Plutonium, ja det er nok ganske bra med sjø ute hos deg en fredag ettermiddag når store båter går i 25 knop+ skal innover fjordan og søndag kommer de ut igjen... De som ikke passerer hos deg, kommer forbi meg. Men det overlever jeg, for jeg får bølgene rett i baugen.

Var på Hankane i går og klippet en hekk, med utsikt over sundet mot Sunde. Ganske bra med trafikk innover. Det merkverdige med katamaranen til 62 er at de slakker plutselig opp utenfor Inste Hankane og gir på igjen inntil de kommer til slippen.

 

Hadde selv et hyggelig møte med en V42 i dag.. Gjorde heldigvis skikkelig sjøklar før jeg gikk ut på fjorden, gikk for motor i 4 knop og gikk relativt langt inn mot noen skjer, Tørleskjera, ca under 40 meter unna på BB siden. På SB side var det en hel fjord. Registrerte at det kom et plog et stykke bak meg. Han gikk rolig inntil han var drøyt 100 meter bak meg da gav han gass og tok meg igjen, la seg mellom skjeret og min BB side og avstanden var to av mine båtlengder, ergo ca 18 meter. Kult...

La meg hardt BB idet han hadde passert og tok bølgene greit. hadde det vært en mindre båt som ikke fikk med seg at de kom hadde det nok vært ugreit.

 

Men jeg vet hvem de er og snakket med dem senest sist helg. Jeg er ikke overrasket over fremtrendenen.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er det egentlig ikke snakk om annet enn fagmessig utført arbeid og god kvalitet ved montering :thumbsup: , og at såkalt vanlig sjø fra dårlig vær utenfor Marsteinen aldri har klart å rive løs noe. Misunnelig på andres båter er jeg heller ikke ettersom jeg har valgt prosjekt fremfor nytt.

Enkelt sagt: i mitt tilfelle burde Generalen i forkant sakket farten noe siden dette var i trangt farvann :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Låner denne tråden for å benytte meg av ekspertisen her på forumet. Jeg er bosatt og har båt liggende ved sjøhus i et smalt sund et sted på Vestlandet,sjøkart nr.26. Mitt spørsmål gjelder fartsbegrensing

mellom punktene N.61.29,960-Ø.4.58,174 og N.61.30,038-4.57,687. Avmerket bro kan åpnes, Seilingsåpning 20 meter. På østside av brokar er oppsatt et skilt som varsler sakte fart. Sundet har sjøhus og kaier på begge sider,samt en liten gjestehavn.

Henvendelse til nærmeste politikammer har vært forsøkt,men mangel på kapasitet gjør at en ikke engang kan få opplysning om hvilken max fart som er tillatt.

Link to post
Share on other sites

Kystverkets hovedkontor juridisk avdeling har utarbeidet "Veiledning om utarbeiding av lokale fartsforskrifter".
Her står det blant annet:

"Sakte fart" skilt formidler kun informasjon om den alminnelige plikt til å avpasse farten etter forholdene, og innebærer ikke innføring av nye fartsrestriksjoner. Det vil kun være en opplysning til sjøfarende om at det i det aktuelle farvannet er forhold som tilsier at spesielle hensyn må tas, jf. fartsforskriften § 2.

Slike skilt kan settes opp etter søknad til kystverket (krever tillatelse fra kystverkets regionkontor) og krever ikke høring osv. Da i motsetning til skilter med fartsbegrensning som har en omfattende prosess før fartsbegrensningen er gyldig.

Link to post
Share on other sites

Fra ovenstående forstår jeg at forslaget fra 2003 om 5 knop nærmere enn 50 meter fra land fremdeles ligger i skuffen. En kan jo også stille spørsmål om hensikten med et "Sakte fart" skilt når det overlates til

de sjøfarende om hvilke spesielle hensyn som må taes.

Der virker også litt halvhjertet å sette opp et "Sakte fart" skilt kun i østre enden av gjennomseilingen.ikke synlig fra vestre innløp.

Link to post
Share on other sites

Det er nå godt og solid etablert at et flertall båter kan gå 15-20 knop - og mange enda fortere. Og mange av dem som eier slike båter ønsker i størst mulig grad å kjøre fortest mulig.

Det er derfor en stor og seig og kostbar jobb å få innprentet i de fleste båtførere at stor fart hører til kun langt fra land og langt fra andre båter, og at land eller andre båter nærmere enn 500 (fem hundre) meter betyr å sette farten ned til 5 - 8 knop - eller så langsomt at det nesten ikke blir bølger etter båten. (At en del båter er så dårlig utformet at de ikke "kan" gå så "sent", bare viser at de aldri burde ha vært på sjøen!)

Kostnaden med å få etablert mer sunne og ansvarlige holdninger til fart er det ingen som vil ta, først og fremst fordi det er meget få dødsfall knyttet til uvettig og hensynsløs kjøring med båt (i motsetning til i bil).

Dessuten er alle som har økonomisk nytte av at det selges hurtiggående båter interessert i at det ikke knyttes problemer og utfordringer til bruk av slike båter (krav om opplæring, restriksjoner, sertifikater, reelt straffeansvar, skarp overvåking - i motsetning til bilbruk). Anonymiserte båter med uleselige kjennetegn er en del av denne tendensen - fiskefartøyer har digre kjennetegn i hvitt på sort bunn; hvorfor ikke fritidsbåter??

Konklusjon: Det vil gå meget lang tid før det blir orden på båtfarten - om noen gang.

Link to post
Share on other sites

5-8 knop om en er 500 meter fra andre. jøss! Dette må være det dummeste eg har sett noen gang i debatten om hekkbølger. I praksis blir det da å gå i 5 knop nesten alltid for mange. Det høres meir ut som du har en båt som ikkje burde være på vannet om den må ha blikk stille vann til enhver tid. Eg er sjølvsagt enig i at fjordploger der en formelig ser tang og tare i kjølvannet nærme land , ja nærme land som i 100 meter elr så, der det er aktivitet kan være et problem men det du foreslår der er bare utopi og har ingen plass noe sted.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...