Jump to content

Vil bare takke 2 hekksjøgeneraler!


Ulv I

Recommended Posts

Et fint eksempel i denne loslitte tråden !

 

Kjørte indre lei fra Strømstad og sørover, blir innhentet av en eldre (god gammel) Viking 28...

Jeg hadde 6 knop og Vikingen som passerte meg vil jeg tro hadde 7 knop, han viste helt klart at dette ikke ville plage noen og vi vinket og hilste og fikk hilsner tilbake , alle førnøyde. og takk til føreren av Vikingen :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Det er viktig å vise respekt til fjordplogene på fjorden da de neppe evner å sette seg inn i andres situasjon

 

Hvorfor tror du jeg skrev dette innlegget ovenfor?

For at jeg følte at jeg plagde snekkene - selv om jeg gjorde "alt i min makt" under passeringen for å gjøre det så lite ubehagelig for de som mulig.

Og for å få andres innspill på hva jeg hadde gjort galt, siden jeg følte jeg hadde gjort noe galt - og tips om hvordan jeg kunne gjøre det bedre.

 

Jeg satt meg inn i snekkenes situasjon - ikke for at jeg et par år har hatt snekke som har gått over 25 knop - men for at jeg er vokst opp i en Joda Tour 24. Den gikk ikke fort, ble ofte passert av fjordploger.

 

Jeg elsker ikke seilbåt som jeg tror du gjør, Sydvesten.

Vi har med meg 4 små unger på tur, og det kan til tider være vanskelig nok å styre en motorbåt det korte stykket fra hjemmehavn til favoritt leke/badeplassen.

Hadde vært gøy å prøve å seile en gang - men for meg er det feil fase av livet.

 

 

Sydvesten:

 

Jeg beklager at mitt båtvalg, en snart 30 år gammel norsk plastmotorbåt, gjør at DU tror jeg mangler empati.

Den båten ble innkjøpt for at jeg hadde penger til den - og for at det var plass til alle i den.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Kjære Kodvaag. Jeg tror ikke de fleste her (Sydvesten inkludert?) synes du har hanlet galt. Men jeg synes denne tråden er så langdryg og historien din er så tynn at vi kan tillate oss litt skjemt. Det hele koker vel ned til at du følte deg såret fordi folkene i snekkene ikke vinket til deg?

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hekksjøgeneralenes våte drøm :lol:

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

På min ferietur Tvedestrand- Hardanger- Tvedestrand har jeg reflektert over hvor mange flere båter med takterasse og balkong som finnes på vestsiden av landet. På vestsiden har de brede og dype fjorder, og brygger og kaianlegg er dimensjonert for uvær, men på østsiden er det en helt annen situasjon. Vi har trange og grunne fjorder og sund der vinden aldrig lager særlig sjø. Når så 3 tonn++ båt med balkong og takterasse, "seiler" forbi i plan, ja da vaskes det meste bort. Prammer og joller ligger med bunnen i været og brygger vaskes bort.

I dag møtte jeg et titalls båter av nevnte type. I plan gjennom Homborsund og i plan gjennom de trange sundene i Grimstadskjergården. gjeldende fartsgrense på stedet er 5 knop! Se:http://www.gat.no/nyheter/merker-ny-fartsgrense-1.7039485

Det gjør meg ingen ting at de pløyer fjorder og hav der det er dypt og bredt, men vis hensyn der det er grunt, smalt og trafikert. så får vi det hyggelig alle sammen. Jeg filmet nen av disse tankeløse båtførerne og vurderer å legge videoen ut! Og til slutt jeg undrer meg over at folk skal ha det så travelt på fritiden at de ikke kan ta hensyn til den naturen og de medmenneskene vi er ute for å nyte!

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Kjøpte i vår en Hurricane 370 til min sønn. Den var stort sett for vrak å regne, men etter en god del timer med glassfiber og maling så den riktig staselig ut.

Og etter å ha satt på motor, seter, stereoanlegg, navigasjonslys og knopmåler var den for rene drømmen å regne.

 

Fortærende da å finne den under vann i en loddrett posisjon hengende etter bauglina!

Har ingen bevis, men er definitivt av den oppfatning at en hekksjø er synderen! Båten flyter fint igjen - og jeg har tatt den tiden det tar å spyle gjennom og bytte olje noen ganger osv...

 

Bøllete opptreden på sjøen kan ikke forsvares! Ingen av de over som krever sin rett til å kjøre som de vil har den retten!

Farten skal avpasses slik at ikke andre blir skadelidende.

 

Dessverre oppfattes fartsbestemmelsene som en minimumsgrense, og tilsidesetter ethvert hensyn til hekkbølger.

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

:nonod: Redigert av Festina Lente 3 (see edit history)

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Skal man få bukt med grisekjøringen så må det mer kontroll til !!!

Et sted man virkelig merker at det har blitt mer "folk i båt" er på vei ut fra Tønsberg etter åpning av kanalbrua. Hele veien ut Træla og spesielt rett før inngangen til Husøysund, samt i selve Husøysund er det grotesk å se hvordan enkelte oppfører seg.

Her er det 5 knop hele veien og det minner om "Rally-først ut til åpent hav". Etter broåpning kan det være opp til 20-25 båter som skal ut Træla og det ser ut som mange føler seg hensatt til landeveien igjen når det blir "kø-kjøring". Verst går det selvfølgelig utover seilbåter og snekker som ikke kan annet enn å følge loven. Det er også til dels trangt mellom stakene utover i Træla og når det i tillegg kommer båter i møte så opplever jeg til stadighet til dels store båter på vei opp i plan bare 5 meter fra skutesiden. Når en 20-25 fot daycriuser et på vei opp i plan med den avstanden til neste båt sier det seg selv at det meste blir slengt veggimellom. For 2 helger siden var jeg på vei innover Husøysund/Træla mot Tønsberg og møtte Politiets RIB. Nå gikk alt meget bedre, men det var ikke verre enn at så fort Politibåten var ute av Husøysund, så gikk det i full fart for mange båter igjen. Det er nok ingen tvil om at 5 knop grensen er kjent, men mange gir blaffen når de ikke blir tatt.

Jeg hørte også på VHF i sommer en som kom med rimelig krasse anrop/oppfordringer om å holde fartsgrensen i Husøysund. Jeg har en misstanke om at det var skipperen på den lille gule fergen som krysser sundet der.

Jeg henstiller derfor til alle som ferdes i området om å ta det med ro, man kommer seg ganske raskt ut til øyene selv om man må ligge bak en annen som følger regelverket !

(like sikkert når jeg nok ikke ut til synderne her på BP, de vet sannsynligvis ikke om at det finnes båt-forum på nett i det hele tatt)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Samliv kan være krevende...

Mye skjønn og situasjonsbetingede vurderinger for oss alle. Selv er jeg inneforstått med at vi på vannet må betrakte bølger som en del av opplevelsen. Det er de "unødvendige"menneskeskapte som provoserer. Fokus har i mange innlegg vært på løse gjenstander som flyr, havarerte måltider ol. Denne sommeren kom en storing aktenfra og passerte på styrbord side med 10 meter imellom. "Rederen" satt i assistentsetet og jeg ble for sent klar over kraften som bygde seg opp i den passerendes hekkbølgen. Hun var i dialog med barnebarn og oppfattet ikke min advarsel mens jeg prøvde å møte "veggen" men forsent. Hun kom ut av setet som en kule og traff toppen på motorkassa. En skamslått lårmuskel, store smerter og assistansebehov var resultatet.

Poenget er at det finnes ulykkespotensial når omstendighetene er tilrettelagt. Kan bare appellere til oss alle om å ta hensyn og ta egne forholdsregler før det går skikkelig galt.

Mvh

Arne

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Link to post
Share on other sites

Har opplevd dette jeg og, kom kjørende i rundt 60 + knop. og passerte en stor hekkbølle med god avstand, olje pumpen til motoren røk, motoren skjærte seg. Da finner denne karen ut at han skal halvplane forbi meg. Rettere sagt hele båten ble fylt med vann og ingen hjelp og få der jeg drev midt fjords :)

Link to post
Share on other sites

Har opplevd dette jeg og, kom kjørende i rundt 60 + knop. og passerte en stor hekkbølle med god avstand, olje pumpen til motoren røk, motoren skjærte seg. Da finner denne karen ut at han skal halvplane forbi meg. Rettere sagt hele båten ble fylt med vann og ingen hjelp og få der jeg drev midt fjords :)

Tydeligvis noen som ferdes på sjøen uten så fryktelig mye mere enn vakuum mellom øra! Men jeg kan forstå at en hekkbølge ikke ser så stor ut når man sitter på FB 3-4 meter over sjøen!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Et sted man virkelig merker at det har blitt mer "folk i båt" er på vei ut fra Tønsberg etter åpning av kanalbrua. Hele veien ut Træla og spesielt rett før inngangen til Husøysund, samt i selve Husøysund er det grotesk å se hvordan enkelte oppfører seg.

Her er det 5 knop hele veien og det minner om "Rally-først ut til åpent hav".

 

http://www.gjestehavn.no/fartsgrenser

Er 30 knop grense på træla. Vært det i alle år, politibåten kjører stort set i 20-30 knop her hele tiden.

Link to post
Share on other sites

Gir opp og legger meg flat.......

Uansett er det helt idioti med den farten som settes av enkelte mellom stakene ut fra kanalen. Det burde absolutt vært 5 knop ved begynnelsen av stakene.

Min oppfatning var at det umulig kunne være 30 knop der da det er ren galskap i realiteten. Hvor mange båter går det i bredden der ?

3-4 og da har de et par meters klaring til hverandre......30 knop, sinnsykt :nonod:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hvor er det egentlig dere finner disse forferdelige hekkbølgene? Har tuslet rundt i Oslofjorden og svenskekysten i hele sommer og har ikke funnet en eneste sjenerende hekkbølge. Bølger har jeg derimot funnet. Og det anser jeg som et relativt naturlig fenomen på havet.

 

Lite hensynsfulle manøvre og "dustete" oppførsel har jeg dog lagt merke til. Det ser jeg også på landjorda. (og gjør det sikkert selv....)

 

Skjønner ikke problemet jeg.

Link to post
Share on other sites

Enig i at det ikke er så mye å rope opp om om man møter på bølger underveis. Det som er irriterende er om folk lager store bølger når det ligger båter til land. Opplevde en nisse som gravde brukbart med sjø gjennom middagsbukta (!) forrige uke. Folk måtte hoppe i land for at båtene ikke skulle slå imot land. Ok at man burde fortøye bedre, men i middagsbukta burde det være unødvendig...

 

Kk

Link to post
Share on other sites

Enig i at det ikke er så mye å rope opp om om man møter på bølger underveis. Det som er irriterende er om folk lager store bølger når det ligger båter til land. Opplevde en nisse som gravde brukbart med sjø gjennom middagsbukta (!) forrige uke. Folk måtte hoppe i land for at båtene ikke skulle slå imot land. Ok at man burde fortøye bedre, men i middagsbukta burde det være unødvendig...

 

Kk

 

middagsbukta er "no wake" underforstått for de fleste, men mange bommer...

Link to post
Share on other sites

Har opplevd dette jeg og, kom kjørende i rundt 60 + knop. og passerte en stor hekkbølle med god avstand, olje pumpen til motoren røk, motoren skjærte seg. Da finner denne karen ut at han skal halvplane forbi meg. Rettere sagt hele båten ble fylt med vann og ingen hjelp og få der jeg drev midt fjords :)

 

hvordan båt går over 60 knop, og lager bølger i den hastigheten? de aller fleste er knapt nedi da..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...