Jump to content

Vil bare takke 2 hekksjøgeneraler!


Ulv I

Recommended Posts

Ja det er jaggu rette kråka som snakker om lavmål. Skal godt gjøres å komme ned på ditt nivå uansett. Hva i alle dager det er du bedriver her er jaggu ikkje godt å si. Du kan heller bytte ut bildet av kjøteren med et troll så alle ser med en gang hva som foregår. Snart 10 000 innleg med bare pjatt, kverulering og piss. Absolutt intet matnyttig overhodet. Det at du i det heile våger å snakke om lavmål viser bare kor låke du er

 

Et så imponerende innlegg fortjener å bli repetert. Flott jobb du har gjort her - gratulerer!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mange av de som graver opp mye sjø kan ikke være klare over hvilke konsekvenser deres framferd medfører, har selv opplevd å ligge fortøyd i ei rolig forholdsvis godt skjermet vik, med baugen mot brygge og anker akterut. En tulling med 40fot+ skulle på død og liv nærme for å se, selvfølgelig i omtrent 20 knop. Resultat: Ødelagt pulpit, fenderlist og masse sår i gelcoat. Samtlige skuffer og kjøleskap åpnet seg og alt lå på dørken. Heldigvis så rakk vi gutta ombord i båtene før bølgene traff båten, fikk dyttet båtene fra hverandre hver gang de rullet "forbi" hverandre samtidig som jeg stod og kjørte ankervinsjen for å holde den unna brygga, brygga rista og skalv så jævlig at fruene løp avgårde, de trodde den skulle falle frahverandre! Min båt er med sine 4.5 tonn høyst sjødyktig, men sånne nisser som ikke har begrep om å ferdes på sjøen og gir blanke i alt annet enn seg selv og sitt kunne holdt seg ute på åpent hav inntil de har lært seg normal folkeskikk!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Mange som inbiller seg at 5 knop er akkurat det samme som å kjøre med baugen rett til værs! Ikke mange båter som lager sjø i 5 knop! Men mye bedre om de hadde fjerna alle 5 knops grenser/områder og erstattet med "No Wake" soner istedenfor eller ennå bedre kombinert dem!

Jeg er såpass gammel at jeg ikke har hatt behov for å ta båtførerprøven, men jeg inbiller meg at slikt båtvett burde være like selvfølgelig som pensum som å vite deviasjon og avvik på kompasskurs! Har ALDRI i mine 30 år på sjøen hatt behov for å regne ut vrkelig kurs i forhold til magnetiske avvik! men det er nå meg da! Kanskje en bolk med båtvett burde fått innpass i pensumet også. Men mitt inntrykk er at båtførerprøven er laget for seilbåtfolk.

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Stod opp idag og slo på radioen som vanlig men der var bare idioter som pjattet om ingenting og med 'experter' i studio som snakket om ting de ikkje hadde rede på.

Vel vel åpnet avisen og jaggu meg står det det store oppslag om den eine som er meir tullete enn den andre- fyll og spetakkel, tåpelige politiske forslag og krav om enda flere fartshumper. Idioter

Satt meg i bilen og skulle frem på veien og hva møter meg der? Ingen som kan å kjøre bil, noen kjører for fort-idioter og noen kjører for sakte- idioter . og blinklys hva er det? jævla idioter! for ikkje å nevne syklister Forb. idioter %&)& vel og når man da endelig kom frem til butikken hva skjer- joda da står det jaggu meg biler overalt både på oppmerket og ikkje oppmerkede plasser- jaaaargh idioter som parkerer slik, vel vel klarte til slutt å presse meg inn mellom en bil og en idiot som hadde parkert halveis inn på to plasser.

Vel vel kaffi og posevafler sikret. Båten neste stopp.

&(/))((/&/ noen har jaggu lagt en gummibåt midt på brygga akkurat der eg skal gå. Og i nabobåten så sitter en gjeng ungdommer og spiller høy musikk og er generelt bråkete, hvorfor har de båt når de bare ligger i havn for å skråle - idioter! nåvel kaster loss og setter kurs - kollisjonskurs skal det vise seg etter en 10 minutter. en forbanna idiooot i en seilbåt som eiger sjøen sikter seg inn heilt sikkert på trass @/&%¤/%& seile her?? hva f.. seil nå for pokker ikkje så nære land.

Og vel ute på sjøen hva blir en møtt av der, folk i digre båten i alle retninger som lager bølger i alle retninger. Hva er det de skal alle sammen, komme her og kjøre i halv og helplan helt uten struktur. Forbb.. Idi.... osv ..

 

Det handler om innstilling. Ute i verden er det andre folk, de gjør aldri ting akkurat slik du vil at andre skal gjøre, de gjør vel heller tvert imot akkurat som du. Skal en på sjøen så vil det være bølger- slik er det bare. Sett fast og hold fast. Om noe blir ødelagt/skadet av andres uaktsomhet så kan en kreve erstatning men om en sjøl er så tåpelig å være på sjøen og tro man er i eget basseng så får en tro om igjen. Det handler om å ha noenlunde realistiske forventninger til hva det er å være på sjøen

Link to post
Share on other sites

Stod opp idag og slo på radioen som vanlig men der var bare idioter som pjattet om ingenting og med 'experter' i studio som snakket om ting de ikkje hadde rede på.

 

Enig med deg i ditt innlegg. MEN! regner med at ingen av de hendelsene du refererer til har ødelagt bilen din eller voldt skade på deg??

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Om skade bli forvoldt av uaktsomhet fra noen andre så får man reise krav. Om skaden er kommet fordi man er tåpelig og ikkje fortøyer for de forhold man kan forvente så får en takke seg sjøl. At ting velter og kaffekannen triller rundt inni båten har en utelukkende seg sjøl å takke for.

 

Skade jo , man kan få varige men av mindre enn å høre på Radio Norge, men på den annen side- eg kan jo bare slå på noe annet. Og joda bilen er jo full av steinsprut og småbulker i dørene av hensynsløse døråpninger fra andre. Men sånn er det bare og lite å gjøre med.. Det vil alltid være slik at alle andre er idioter mens en sjøl er det einaste vetuge mannen i landet. jah.... En får være litt realistisk.

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om skade bli forvoldt av uaktsomhet fra noen andre så får man reise krav. Om skaden er kommet fordi man er tåpelig og ikkje fortøyer for de forhold man kan forvente så får en takke seg sjøl. At ting velter og kaffekannen triller rundt inni båten har en utelukkende seg sjøl å takke for.

 

 

 

Så man skal forvente at folk oppfører seg som idioter?? Håper ALDRI jeg møter deg på sjøen, du som viser så mye hensyn til de rundt deg!!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Hva dette har med hva jeg gjør er vel så usakelig som det kan bli. Og sannsynligheten for vi møtes på sjøen en nok mikroskopisk mht geografien.

Ja en skal forvente at folk oppfører seg som idioter. Om man ennå ikkje har skjønt det så får en jaggu sette seg ned og tenke seg om hva en driver med. Det burde være klart som solen allerede etter noen få innlegg i blandt annet denne tråden at svaret er og blir ja.

Link to post
Share on other sites

Var det ikke Sir Antony Hopkins som sa: "I expect nothing and axept everything".

Klarer man det, blir det lite å ergre seg over....

 

Ellers har jeg god tro på litt ekstra fokus på hvorledes man tar hensyn til andre sjøfarende i pensum til både båtførerprøven og høyere maritime sertifikater.

Link to post
Share on other sites

Helt enig med deg jeg Plutonium, jeg forventer at jeg møter mange idddddioter på min vei, men jaggu er det godt å ha en egen tråd på BP hvor jeg kan få utløp for frustrasjonen min :wink:

Denne helgen skal jeg på fellestur med båtforeningen og det er en og annen som trenger å titta akterover der også, så nå tar jeg med meg en god Cognac og ser om det kan bli noen bedring......

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Om skade bli forvoldt av uaktsomhet fra noen andre så får man reise krav. Om skaden er kommet fordi man er tåpelig og ikkje fortøyer for de forhold man kan forvente så får en takke seg sjøl. At ting velter og kaffekannen triller rundt inni båten har en utelukkende seg sjøl å takke for.

 

 

Her er det vel mere snakk om uvitenhet enn uaktsomhet eller store mangler i kompetansen angående det å føre en stor båt som kan, når den blir brukt på en uaktsom måte volde stor skade på sin ferd!

Jeg gjør sjøklart når jeg skal ut og kjøre, men når 4.5 tonn nesten blir løfta opp på brygga så syns jeg det blir litt drøyt! Å forlange erstatning er jo en smal sak, det er jo bare å kaste loss med dørken full av matvarer og kniver og sette etter. Jeg sakker av når jeg går i trange sund og nær plasser med fortøyde båter. Jeg VET at når jeg går i fart over 8-9 knop så lager jeg bølger som er svært ubehagelige for andre, for ikke å snakke om hvis jeg legger meg på maxfart på 15. Med en slik filosofi vil jeg sannsynligvis aldri ta igjen den som har forvoldt skade på min båt allikevel, derfor er det like greit å rydde opp og jekke en kald pils og feire at det ikke ble personskader denne gangen heller!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Denne helgen skal jeg på fellestur med båtforeningen og det er en og annen som trenger å titta akterover der også, så nå tar jeg med meg en god Cognac og ser om det kan bli noen bedring......

Kos dere på fellestur til Horten, så koser jeg meg her nede i Hunnebostrand. Nå kom sola tilbake også! Skål!

 

Og for å holde meg til tema i tråden; på vei fra Fjällbacka til Hunnebostrand ble vi i nokså trangt farvann passert av en Windy med norsk flagg med snuta mer eller mindre rett opp. Rakk så vidt å styre båten opp mot hekkbølgene. Vedkommende utviste sjømannskap på et meget lavt nivå, men ingen skade skjedd. Fordi jeg var oppmerksom.

Redigert av Key Freak (see edit history)

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Når man er på vei burde man ærlig talt tolerere bølger. Om man ikke greier å sette snuten opp mot bølgene burde man følge mer med rundt seg når man kjører. Unntakene er når en båt passerer mindre enn 5 meter fra deg.

 

Det som irriterer meg er folk som ikke ser at det ligger båter langs land som ikke har mulighet til å snu snuta mot bølgene. Men ute i fart må man kunne godta bølger. Hvis ikke så er det mye fint i bobiler om dagen,,.. ;-)

 

Kk

Link to post
Share on other sites

Når man er på vei burde man ærlig talt tolerere bølger. Om man ikke greier å sette snuten opp mot bølgene burde man følge mer med rundt seg når man kjører.

Har overhodet ikke noe problem med at det lages bølger, jeg. Men jeg ser at jeg burde vært litt mer presis i innlegget mitt, av hensyn til dem som stadig trekker fram bobil som en bedre løsning...

 

Her snakker vi om verst tenkelig hastighet mht hekkbølger, i et trangt sund med godt med trafikk i begge retninger. Det er den totale mangelen på hensyn jeg trekker frem. Ingen skal fortelle meg at det var første og siste gang føreren av den båten manøvrerte slik.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Unnskyld meg, men det må for pokker være forskjell på bølger laget av vind, og bølger laget av en ubetenksom dust av en fjordplogskipper! Ikke det at jeg er plaget av dette der jeg ferdes, men syns at argumentet med at "man må finne seg i at det er bølger på sjøen" er dustete! Det er i beste fall et desperat forsøk på å rettferdiggjøre egen hensynsløshet og/eller udugelighet på.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Må si jeg er imponert over deres om legger ned så mye energi på å diskutere en gang en idiot passerte på liten avstand. Mangel på andre ting å ittitere seg over?

 

Et viktig poeng dog. Selvom vi snur oss og ser hvordan bølgene våre påvirker andre så blir alltid opplevelsen annerledes for dem som er i mindre båt. Det blir alltid min vurdering av bølgene som er avgjørende, selvom jeg tror at min bølgeempati er ganske godt utviklet. Jeg kan ikke vite om det er en med masse erfaring eller en fersking i båten. Om jeg alltid skal ta utgangspunkt i at det er en bølgehater jeg møter da får vi nok legge båten vår på land. Og det gjør vi ikke. Derfor tar jeg tilbørlig hensyn, og vurderer dette fra båt til båt.

 

Så må møtende båter også ta litt ansvar for egen velferd. Vi holder alltid styrbord i smal led. Når jeg da møter to seilbåter i 300 meter bred led som holder babord side og nesten presser meg på land om jeg skal holde god avstand til de, og de ser meg i minst ti minutter uten å vike. Vel da holder jeg min kurs og fart. De kan jo også gjøre tiltak for å hindre eget ubehag. På veien kalles det samhandling :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...