Jump to content

Vil bare takke 2 hekksjøgeneraler!


Ulv I

Recommended Posts

SW bruker et så dannet språk at jeg må google for å forstå alle ord, som for eksempel knuragtighet.

 

Fra dansk ordliste : :flag_da:

 

† knur-agtig, adj. (til knurre 2) knurvorn; knarvorn. Findis nogen at være Utaknemmelig, knuragtig, til Drukkenskab, eller anden Uskikkelighed tilgiven. DL. 2–19–10.

 

sailorBoy

Link to post
Share on other sites

Så-så jenter... Det har, og vil..! alltid være bølger på sjøen :cheers_wine:

 

Jeg har seilbåt jeg, så hekksjøene merker jeg ikke så mye til. Men bøllete fremferd, i store tunge farkoster som graver mye sjø, i skjærgården på trangt farvann er desverre krise for enkelte småbåter merker vi alle. Det er for dumt når man "sniker" i køen i trange sund når man samtidig drar med seg halve skagerakk og lager tsunamilignende bølger for småbåtene som ofte ikke rekker å parere hekksjøen ved å få nebbet opp mot sjøen. Vise hensyn til andre trafikkanter bør vi uansett hvor vi ferdes. Jeg for min del syns bølger er en del av morroa og fryder meg når vannet er i stor bevegelse. På den andre side: selv om båten min lager mikroskopisk med sjø så unngår jeg å gå for nær de som ligger til dregg, f.eks. Må jeg gå nære så er farten meget lav. Jeg går ikke for nær de som f.eks fisker fra båt. Hvorfor? Fordi jeg syns det er greit å vise hensyn, for da blir andre fornøyd. Da er jeg fornøyd.... got it?? sjøen er for alle, ikke bare for de som ikke syns bølger er noe herk. b:flag:

Redigert av Lovart låring (see edit history)

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Jeg har en liten seilbåt og har mange ganger måttet møte hekkbølger med baugen, uten å irritere meg så veldig. Det er en av ulempene ved å ha liten båt, men fordelene er også mange.

 

Men jeg pleide å irritere meg veldig når jeg hadde båtplass på Nesset, innerst i Bundefjorden. Der er det 5-knopsgrense lenge før man kommer til havna. Likevel kom det ofte unggutter på RIB med påhengsmotor og stereo, full fart rundt havna og bort til kiosken, med musikk nok for en russefest, og hekkbølger nok for hele havna.

 

Det er litt kjedelig hvis man f.eks. holder på med å fylle gamle skruehull med tyntflytende epoxy og samtidig har satt på en kjele vann for å lage kaffe. Etterhvert lærte jeg meg å ha en mental oversikt over hva jeg holdt på med som kunne velte, renne eller trille, og jeg lærte å kjøpe kaffen på kiosken.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Lurer på deres mening om følgende situasjon:

 

Gikk over Kvåsen i 23 knop, og kom innforbi Torsøya på vestsiden av Kvåsen. (Fremdeles fri fart sone)

 

Tok igjen to snekker (Fevik 715 og en Ramin tror jeg det var) som gikk etterhverandre med ca 10 knops fart.

Reduserte min fart til ca en knop over snekkenes sin fart og passerte snekkene med ca 30 meters avstand på styrbord side.

 

(Der tror jeg det var best plass - men snekkene gikk ganske nøyaktig midt i sundet...)

 

Ingen i snekkene hilset.

Den bakerste så ikke på meg.

Den fremste stirret hardt på meg med "jeg ser hull i deg" blikket...

(Var da jeg begynte å føle at jeg ikke var populær...)

Da jeg så fikk revet meg løs fra blikket til den fremste snekkeskipperen og tittet bakover, så jeg at den bakerste snekka krenget ganske mye, han styrte ikke med baugen mot bølgene mine.

 

Hva skulle jeg ha gjort forskjellig?

 

Latt vær å redusere farta før passering?

 

Ikke passert i det hele tatt?

 

Grunnen til at jeg passerte:

(ikke det at dette er god nok grunn til å gjøre båtturen ubehagelig for andre)

Vi hadde alle 4 unger ombord, og skulle hjem og putte de i seng.

Hjemturen fra Nilen (som vi holdt på med) tar 3 timer i snekkefart og 3 kvarter i større fart.

Vi startet på et sånn tidspunkt at vi planla å gå i plan der hvor det var fri fart - og følge 5 knops grensene der hvor det var sånne.

Lite andre båter som kjørte på dette tidspunktet.

 

Hadde aldri vært noe problem hvis vi hadde tatt igjen den gamle snekka mi, for den toppet om lag en knop bedre enn den slappe Baltic'en min... :lol:

 

Men det plager meg bittelitt at snekkene krenget så jævlig... Baltic lager store bøller, jeg mener bølger... :lol:

 

1-1.jpg

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

du gjorde det helt rett kodvaag.. hvis de beveger seg ut på kvåsen må de forvente store bølger. de kunne lagt nesa opp mot bølgene og tatt dem bedre. ved den passeringen hadde de god nok tid på seg..

jeg hadde nok gjort det samme som deg.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Ville gjort det samme, Kodvåg. Snekkefolket hadde god tid til å forberede seg på bølgene dine. Litt av båtførens jobb er å holde et øye akterover noe mange glemmer. Noralt er å svinge baugen opp mot hekkbølgene noe vi gjør når hekksjøgeneralene kommer helt opp i kaffekoppene våre. Bra Kådvåg!


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det er bølger på vannet. Om man ikke liker det får man gjøre noe annet. Så skal man som båtfører også ra behørig hensyn, slik det virker som om du gjorde her :thumbsup: Jeg prøver å holde minst 50 meters avstand. På 50 meters hold kan en person med normalt syn ikke se detaljer i et ansikt. Det bruker jeg som målestokk.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ville gjort det samme, Kodvåg. Snekkefolket hadde god tid til å forberede seg på bølgene dine. Litt av båtførens jobb er å holde et øye akterover noe mange glemmer. Noralt er å svinge baugen opp mot hekkbølgene noe vi gjør når hekksjøgeneralene kommer helt opp i kaffekoppene våre. Bra Kådvåg!

Normalt??? Har du en egen privat standard for normalitet på sjøen? En skal i første rekke ta hensyn til andre båter, særlig dersom de er mindre og for opplagte ubehageligheter av dine hekkbølger. Da skal en slakke ned, passere pent eller holde så lang avstand fra båten en passerer at de for minst mulig ubehag.

Link to post
Share on other sites

Når en båt siger sakte forbi meg på en passelig avstand har jeg god tid til å forberede et tiltak som gjør det mest mulig behaglig for meg og de som måtte befinne seg ombord hos meg. Normalt med baugen opp mot bølgene. Etter hva jeg leser av Kodvågs tegning var dette en grei kjøring. Alt selvsagt av hva slags båt man befinnet seg i. Dette ville være normal prosedyre ombord hos oss.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Snekkene gikk med "baugen opp og rumpa ned" fart, så de lagde store bølger til å være små snekker.

Hadde snekkene "gått av gassen" når jeg var ved siden av de, hadde jeg slakket ned til 6 knop, og glidd forbi uten å lage særlig krusning i vannet - nå gikk jeg i samme farta (+ en knop) som snekkene, og det ble enorme bølger.

 

Hadde snekkene gått i styrbord halvdel av leden hadde jeg enkelt fått 20 meter mer avstand når jeg passerte de.

De valgte å kjøre ganske nøyaktig midt i leden - så nøyaktig i midten at jeg ikke med en gang så om jeg skulle passere på ene eller andre siden.

 

Det som ikke føltes særlig greitt for meg, det var å snu meg og se at bølgene etter min båt var enorme, i hvert fall i forhold til snekkene.

Da jeg hadde snekke så var jeg aldri irritert på noen Baltic'er - for det var aldri noen som kom seg forbi. :lol:

 

Jeg kunne ha gjort det bedre for snekkene - ved å ikke ha passert de.

Snekkene kunne og ha gjort det bedre for seg selv - ved å kjøre mot bølgene med baugen.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Er selv snekke fører og har et inntrykk av at du vet hva du gjør og gjør det beste ut av det !

Snekker som de du nevner i ca 10 knop lager vel omtrent like ille bølger selv .....

Har selv blitt passert av noen i sommer og de er ikke det spøtt bedre en Baltic førerne.. :giggle:

Fortsett som du gjør å ha tanke for andre når du er ute. :thumbsup:

Men en tanke som slår meg når jeg ikke er kjent i området,,, hva tjener man på 11 knop kontra 10 knop ?

Link to post
Share on other sites

Men en tanke som slår meg når jeg ikke er kjent i området,,, hva tjener man på 11 knop kontra 10 knop ?

 

Jeg kjørte 23 knop - så tok jeg igjen snekkene og roet ned farta under passering.

Kanskje jeg heller skulle gitt på litt ekstra, sånn at båten hadde planet enda bedre - og kanskje laget mindre bølger?

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Når fjordploger kommer i rad og rekke skal snekkene ligge på geled på begge sider av leia med baugen mot dem? En slags oppstilling som er HMS Garden verdig!

Hva med et forslag om dette til Sjøfartsdiren? Dette høres både stilig og avansert ut...som en ny turistatraksjon. :flag:

 

Hva med oss som har seilbåter....for ikke vi være med?

Link to post
Share on other sites

Blir du innhentet av en fjordplog, så går du nok feil vei.... da er det bare og snu slik at du kan ha baugen mot hekkbølgen.... Det er viktig å vise respekt til fjordplogene på fjorden da de neppe evner å sette seg inn i andres situasjon

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Blir du innhentet av en fjordplog, så går du nok feil vei.... da er det bare og snu slik at du kan ha baugen mot hekkbølgen.... Det er viktig å vise respekt til fjordplogene på fjorden da de neppe evner å sette seg inn i andres situasjon

:yesnod:

Sikkkert best å snu og reise hjem igjen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

siden det her var en fjordplog som tok igjen to andre fjordploger, ser jeg ikke vitsen med å henge ut Kodvåg.

adde de igjentatte båtene holdt deplasment fart, kun han passert i lsngt lavere fart med langt mindre hekkbølge.

Eller er det nye nå at sakteste båt i fjorden nå bestemmer farta. Er bare å legge seg i hekken på den å justere farta.

Skal da bli morro å passere folk som dørjer :giggle:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...