Jump to content

Hvorfor er det så mange som hetser Bavaria båter?

Los Endos

Recommended Posts

Jeg er enig med deg der fem@il.

Disse "Filler" klattene kan bli vel tykke på noen plasser, under tilpassingen av ting og tang. Og mener at det tar lengre tid for lukten går ut?

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

En billig båt er en man har råd til...?

Riktig :smiley:

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Bavaria ja,,,,, er vel ikke så rart at det blir litt negativitat når selgeren på båtmessen (LIllestrøm) står å sier at Sunseeker er dårligere kvalitet en Bavaria el HAVARIA som mange kaller den :-) klart det er billig når det blir masseprodusert av roboter, men kvaliteten kan man sikkert merke etter åras løp.

fem@il !

Godt det er lov å være uenig , jeg har gått på noen messer i min tid og gått fra båt til båt og opplevd lukt av treverk , dass , null lukt og så kommet til båter som har hatt sterk "glassfiber" lukt. Bavariaene har dette og en oceanis 31 jeg var oppi i Son (den hadde de jobbet i med noe sikaflex sa de) , aldri opplevd det i andre nye båter , ihvertfall ikke i den grad som det er i bavariaene.

Nå skal det sies at jeg ikke har vært oppi kliss ny båt for 20år siden men det er uviktig når vi snakker om nye båter i dag , har også vært å sett på 2 brukte bavariaer for et par år siden og kommentert lukten på båter som er et par år gamle , den ene sa faktisk at det er en fordel med båten at den lukter nybåt i lang tid.

Smak og behag , jeg har ikke sagt at det er en bakdel for alle , virkeligheten viser at en stor del av norges båtkjøpere liker det slik og det må de jo få gjøre , jeg liker minst mulig lukt

Redigert av Enzo (see edit history)

Sun Flyer.

Ja derfor borrer jeg stadig hull i min 1999 modell. :yesnod:

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Bavaria ja,,,,, er vel ikke så rart at det blir litt negativitat når selgeren på båtmessen (LIllestrøm) står å sier at Sunseeker er dårligere kvalitet en Bavaria el HAVARIA som mange kaller den :-) klart det er billig når det blir masseprodusert av roboter, men kvaliteten kan man sikkert merke etter åras løp.

Det blir jo ikke riktig å kalle Bavaria for Havaria.

Det blir jo definasjonen på Fartøysjefens kompetanse på sjøen det?? Som havarerer den aktuelle båten.

Tror det er endel som blir misforstått og misforstår litt her , bavaria har vel neppe noe dårligere kvalitet enn andre båter , jeg har ihvertfall aldri sagt det men jeg har vært på messer og opplevd selger si at en annen båt er av dårligere kvalitet enn deres egen.

Jeg har pleid å spørre selgerne spørsmål som hvorfor skal jeg kjøpe f.eks swedestar og ikke arcona , X-yacht og ikke arcona , bavaria og ikke nauticat osv osv. (bare eksempler).

Og 95% sier aldri noe stygt om andre sine båter eller at deres båt er bedre på ditt og datt , derimot så forteller de om sin båt og pakker det inn som fordeler overfor den andre båten men aldri kvalitet om jeg ser bort fra en Svensk båtselger på messen nå i høst som sa at hans båt er betydelig bedre enn en annen svensk båt på byggekvalitet. Mulig det er korrekt men jeg mistet litt av lysten på den båten når en selger gjør det på den måten

Redigert av Enzo (see edit history)

Jeg tror heller det ligger slik at:

Båtkjøper trodde at han kjøpte en båt som kunne og tåler allslags vær og seiling i allslagfarvann.

Men egentlig oppdaget tilslutt at han egentlig hadde kjøpt en båt som var kostruert og bygd for ikke slik seiling. Med det utstyre som er montert på båten, men ikke skjønte dette pga sin uvitenhet om dimensjonen på utstyre som kreves på allslagsvær og allslagsfarvann seiling.

Men må oppgradere og dimmensjonere utstyre selv på båt, for slik seiling.

Og det gjelder alle typer båter.

Bosted: Akershus, Nesodden Båt: Scand Dynamic B: M L: 26-30 M: P

Kanskje en ide å oppdatere denne da ?

Har prøvd og gjøre det men er jævelig dårlig på data assa.

har prøvd og legge inn bilder også men det fikser jeg ikke helt assa :confused:

Sånn da var noe oppdatert

Redigert av Bavaria.Morten (see edit history)

www.ribtjenester.no

Når vi var og så på båten vi endte opp med, var den strøken ,alt så ut som nytt (det gjør det også enda :yesnod: ) det luktet også ganske mye glassfiber . Fikk følelsen av virkelig "ny" båt. Men nå synes jeg egentlig glassfiber lukten er blitt litt plagsom . Båten er snart 4 år gammel, og lukter som et støpe verksted (ikke fullt så mye da :lol: )

Det nevnes over her at ALLE nye båter lukter glassfiber , jeg er ikke helt enig . Noen mer enn andre (spes min).

Var ombord i enkelte båter som duftet av edelt treverk .

Kanskje jeg og fruen kjøper oss hver sin teak kloss og litt fint sandpapir for å få frem litt eksklusiv duft i båten , kanskje det hever kvalitet og seilegenskaper og etc ...... :flag:

Vinsjene virker også underdimensjonert , fruen har iallefall problemer her . Uten erfaring synes jeg også det er tungt til tider .

For oss som er skikkelige amatører nesten i klassen sofaseilere , så er Bav`en vår helt grei. Og vi kan nok finne på og kjøpe Bav igjen når medisinene for 3 fot syken ikke virker lenger , men kommer også til å se på flere andre merker enn det vi gjorde første gangen.

Redigert av Sistestyrmann (see edit history)
Referer litt fra testen av 43 foteren i seilas.

* 43foteren har fått de samme vinduene som 40foterne , om det er et desingmessig løft kan diskuteres.

* Har tatt ut endel utstyr for å senke prisene men du får mindre for pengene da prisen i realiteten har økt 4%

* Mye båt for pengene.

* Seilegenskapene er temmelig like 42 foteren , 43foteren de testet hadde fast propell og fikk grisebank av arcona 430.(dette hører ikke inn under negativt)

* Vi var 3 mann om bord og testseilingen ble som en dag på helsestudio , det ble nesten så jeg kviet meg for å baute (vinsjene sørgelig små)

* Båten fortjener en mer moderne rigg med mindre forseil og større stor.

* I vindkast har båten tendens til å skjære opp i vindøyet.

* Savner gripetak i framkant av bord i cocpit.

* Mistet smart rom midt i cocpitbord

* Trangt bak rattet og lavt ratt

* Meget tynne ratt som virker billige.

* Tung og upresis på rattet.

* Skapdør foran forpig for lav

* Dører kan være en utfordring å åpne ??

* Kjøleskap med dør i front (kulde og innhold kommer ut)

* Kun 1 vaskekum ??

* Stor romvirkning men krevende å oppholde seg i grov sjø

* Kartbordet ikke godt designet med for lav krakk , ikke noe å holde seg i på sb halser

Nå kan du spørre hvorfor jeg bare har listet opp det negative , det er ikke fordi jeg vil snakke ned bavaria for det vil jeg ikke , det er bare å lese testen selv så ser du at det er endel positivt også , det som derimot slår meg er at journalisten i seilas denne gangen har sagt mer negativt om en bavaria i test enn jeg noensinne har hørt før.

Jeg har lest et par tester av 42foteren som denne avløser og de testene var da nesten bare positive. Bav 42 er faktisk en fin Bav som er blitt populær , lurer på om denne blir like pop

Har bavaria driti seg ut her nå?

det morsomme med disse debattene er mangelen på logikk hos noen her inne, hadde Enzo listet opp kun det positive så hadde nok ekspertpanelet vært i gang med de gamle glosene sine;

"elendige journalister"

"god kritikk fordi at Bav annonserer mye"

"kort testing"

osv.....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...