Jump to content

Hvorfor er det så mange som hetser Bavaria båter?


Los Endos

Recommended Posts

Feil konklusjon igjen :lol::lol::lol::lol:

Synes bare du er blitt en "besserwisser" uten rot i virkeligheten,men du har sikkert mye mer/lengere seilerfaring enn de fleste avoss andre. :smash: og har derved grunnlag for det.

 

mvh

fem@il

 

 

Av en eller annen grunn så har jeg hatt samme mistanke leenge.... men har latt være å kommentere det.... men nikker samtykkende nå i allefall

 

 

 

Nå er jeg imponert om Dere har klart å stoppe kjeften på en Bergenser :eek::lol::lol:

 

Flyeren har nå egentlig mest konstriktivt å melde , selv om det er tydelig han aldri vil bli vordende Bavaria seiler. :flag:

Link to post
Share on other sites

Det er ikke overraskende at Bavaria er populært i charterbransjen. Det er jo det de er bygget for; tilbakelent ferieseilas i fint vær.

 

At Bavaria er så populære skyldes at de er rimelig i innkjøp, men også at de tåler den røffe påkjenningen fra diverse chartercrew hver eneste uke gjennom en veldig lang sesong. Selvsagt er det behov for vedlikehold og reperasjoner, men siden de forsetter å kjøpe Bavaria må det være fordi kvaliteteten er så god at det lønner seg i et 5-års perspektiv. Dvs. egentlig er båtene finiansiert delvis gjennom management avtaler, mens vedlikeholdskostnadene er jo forsatt charterselskapene som står for.

 

Mange charterselskaper arrangerer også regatta med bavariabåter. Ecker yachting f.eks. arranger annenhver høst et "1000 mile race" http://www.eckeryachting.com/DE/news/regatta07_1.htm der det ofte kan være tøffe forhold, 8-9 Bft er ikke uvanlig. Der er det et stort antall bavariabåter som deltar. En guttegjeng på tur presser en charterbåt vel så mye, og har du seilt i en skikkelig Meltemi i Kykladene i juli/august er det ikke akkurat "tilbakelent".

 

Viser dessuten til mitt innlegg tidligere i denne tråden https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...648&st=100# , innlegg 125 - Men Sydeney Hobart race i 55knop vind og 10 m. bølger er kanskje også tilbakelent?

 

Som før nevnt er jeg glad for at folks preferanser er forskjellig, og flott at det er et mangfold i båtverden. Men det kan da ikke være nødvendig å spre løgner om andre båtmerker for det?

Link to post
Share on other sites

jeg er av dem som i februar var ute og seilte (hav,ikke fjord), men som aldri i verden ville funnet på å ta med en stoppeklokke ombord.

 

Jeg regner med at du har TriData fastmontert på pidestallen du også? Så du har nok med alltid stoppeklokka du også :smiley: Og bruker den i smug?

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Jeg regner med at du har TriData fastmontert på pidestallen du også? Så du har nok med alltid stoppeklokka du også :smiley: Og bruker den i smug?

 

Hehe, nei, jeg bruker den ikke i smug, har faktisk aldri brukt den. Det nærmeste jeg kommer regatta er når to seilbåter møtes på fjorden, da er det jo morro å se hvem man kan legge bak seg, og hvem man må gi tapt.

Link to post
Share on other sites

Sitat fra NWT.SE:

"Efter ett besök i klassiska Najads monter där man visar upp en 44-fotare och en 35-fotare, där den senare ska tillverkas vid företagets nya fabrik i Åmål hittar vi verkligen lillebror alldeles bredvid."

 

Så det er nok noen som produserer båter i Åmål. Og til alt overmål har de tenkt å fortsette med det.

Link to post
Share on other sites

Vi som fulgte med på skolen vet at de nevnte byer ligger i seilnasjonen Sverige, mens Bayern er ett land uten kyst.

 

 

Hadde man fulgt ekstra godt så

 

Bayern (lat. Bavaria) er den sydligste tyske delstaten. Dvs en destat og ikke ett land. :wink:

 

Men de bygger fine ferskvannsracee i Åmål og Arvika. Lurer på om de tåler saltvann i lengden også :eek:

Har sett noen på sjøen.

 

Ellers kjøper man den båten man liker. Og ferksvannracerne er flotte båter. Ingen tvil om det. Også alpebåten Sunbeam. Til slutt er det ikke bare

oktoberfestivalen som er flott i Bayern, båtene også.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Ikke bare det men hvor produseres Sunbeam :wink:

 

I den store sjøfartsnasjonen Østerike. Tror også litt oppe i høyden og. Det er vel greie båter det.

Sunbeam er fine båter , hvor båtene bygges har vel ingenting å si på hvordan en båt er eller er det det ?

 

 

Jeg må passe meg slik at det ikke kommer noen torpedoer og presser på meg en svensk båt :lol:

Fra spøk til side: Mange flotte svenske båter.

Det tror jeg du vil slippe , folk som kjøper svenske båter velger det nok i høyeste grad av egen vilje

Link to post
Share on other sites

Dvs en destat og ikke ett land.

 

Arvika. Lurer på om de tåler saltvann i lengden også :eek:

 

Bayern er et Bundesland i forbundstaten Tyskland.

 

Og når Bav'en din har gått like langt i saltvann som skogsracern min så kan vi snakkes. Men da må du begynne å seile i kveld skal vi rekke det.

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg imponert om Dere har klart å stoppe kjeften på en Bergenser :eek::lol::lol:

Ingen fare. Jeg har vært på en lang jobbdag. Mitt yrke er ikke slik at jeg kan sitte på bp mens jeg jobber... :wink:

 

At Bavaria er så populære skyldes at de er rimelig i innkjøp, men også at de tåler den røffe påkjenningen fra diverse chartercrew hver eneste uke gjennom en veldig lang sesong. Selvsagt er det behov for vedlikehold og reperasjoner, men siden de forsetter å kjøpe Bavaria må det være fordi kvaliteteten er så god at det lønner seg i et 5-års perspektiv. Dvs. egentlig er båtene finiansiert delvis gjennom management avtaler, mens vedlikeholdskostnadene er jo forsatt charterselskapene som står for.

Du trenger ikke fortelle så mye til meg om hvor "hard" charterbruken er. Det er jeg som eier en båt som har "overlevd" charterbruk. Jeg har god kontakt med båtens tidligere eier og selskapet som drev den og fikk et godt inntrykk over hvordan slitasjen hadde vært.

 

Når det gjelder regattabruken du nevner, må man også huske at så lenge man seiler med de dårlige standardseilene, begrenser man belastningen på den stående riggen. Både polyesterfallene og disse seilene "fjærer" og tar bort sjokkbelastningen man får hvis man har ordentlige regattaseil.

 

Båten seilte inn en bruttoinntekt på rundt 150 000,-nkr i året. 50% av disse gikk til vedlikehold. Overskuddet var på 50-70 000,- i året. Da er det billig båthold i 5 år selv om du selger båten rimelig etterpå. Dette regnestykket blir ganske likt uansett om det er en bav've eller f.eks en elan. Heldigvis er det også marked for "ordentlige" seilbåter i utleie, så man er ikke nødt til å satse på en flytende campingvogn.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke i tvil om at seilegenskapene er bedre i en performance cruiser enn i en cruiser. Det jeg heller ikke er i tvil om er at en B38 er en bomessig større båt enn en 40.7, og at jeg ikke er interessert i en 2,4 meters kjøl under båten, samt en cockpit der bordet er erstattet med en løygang. Seilere deles inn i forskjellige kategorier, jeg er av dem som i februar var ute og seilte (hav,ikke fjord), men som aldri i verden ville funnet på å ta med en stoppeklokke ombord.

Bare så det er nevnt finnes 40,7 med kjøl på 2m. Denne har "bare" 1.32 i lys. Ellers kan jeg ikke huske at b38 (02-05) hadde fast cokpitbord, men heller et lite, vaklete klaffbord som som henger i forkant av pidestallen og som ikke funker under seilas. Da blir ikke forskjellen til et medbrakt campingbord spesielt stor. På sun flyer står bordet gjerne oppe når det seiles tur. Løygangen er bak bordet.

hekk1.jpg

 

Performance cruisere veier mindre enn turbåtene, men har samtidig en tyngre og dypere kjøl. Hvis båtene da i tillegg skal være like store, hvilket jeg ser med det blotte øye at de ikke er, vil det bety at de er svakere dimmensjonert enn turbåtene. Ettersom du Sun Flyer har sammenlignet B38 og 40.7, kan det jo sies at disse 2 båtene veier omtrent det samme, er omtrent like lange, B38 er litt bredere, og holder kraftig mye mer bredde forover i skroget. Dette sammenlignet jeg senest i sommer da jeg lå ved siden av en 40.7. 40,7 holder imidlertid større bredde akter enn B38. Konklusjonen var grei, B38 er en vesentlig større turbåt (og det er samtidig også synlig hvorfor 40.7 bør seile i ring rundt B38)

Nei, De er bedre dimensjonert der det trengs og lettere der man ikke trenger vekt, f.eks i innredningen. Noe av forklaringen sier du selv. B38 har litt mer volum. Dette volumet er brukt til innredning som veier noe. Det sier seg selv at en båt med større rigg og mere stabilitet trenger mere styrke i vitale områder. For jeanneau sine kjøpere av er dette et pluss. En sun fast 43 har 117 kvm seil på kryss. En sun od 43 har samme skroget men bare rundt 95 kvm. Disse kan da vite at konstruksjon tåler mye fordi den er dimensjonert for den høye riggen og dype kjølen.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Mitt yrke er ikke slik at jeg kan sitte på bp mens jeg jobber... :wink:

Du har ikke vurdert å bytte jobb da? :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det må da være bedre med en kontorjobb i privat sektor... normalt bedre betalt og mindre kverulanter enn i offentlig sektor..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder regattabruken du nevner, må man også huske at så lenge man seiler med de dårlige standardseilene, begrenser man belastningen på den stående riggen. Både polyesterfallene og disse seilene "fjærer" og tar bort sjokkbelastningen man får hvis man har ordentlige regattaseil.

Dette kan du ikke mene,med dine åpenbare seilkunnskaper? :sailing:

At billige standardseil begrenser belastningen på en rigg,kontra dyre/skikkelig trimbare seil?De "fjærer"som du kaller det(jeg kaller det stor bus),og gir mye større krengende/siderettet belastning,enn skikkelig trimbare seil som gir mer framoverrettet kraft,eller? :confused:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Hvis det er det jeg tror det er, så er det et båtplassenmedlem som startet i Watski Twostar med nye Carbonseil. Han utalte etterpå at han var overrasket hvor stumme Carbonseilene var i forhold til de tidligere seilene.

Sitat:

Det var bra en snudde nesa inn mot Stavern på WS2S. Vi hadde dratt av løye gangen til storseil skjøte nesten. Den står bøye oppover som en pyramide. I tillegg gikk det en blokk og sjakkel på storseil skjøte også.

Dette er et resultat av at en har gått fra Kevlar og over til Carbonseil fra Quantum. Carbonseilene er så lette, har en slik form som slipper luften så bra, at dem er helt "stumme". Så en rever litt senere en vanlig, som med cevlaren. Dette har resultert i at en har forskyvet belastningen ned til storseilskjøte blokker,sjakler og løyegangen. Boltene som var festet i dekk fra løyegangskinna var også revet av. En erfaring rikere

 

Kanskje SunFlyer's argument tilsvarer det som refereres til i dette innlegget her lengre opp i tråden...

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

At billige standardseil begrenser belastningen på en rigg,kontra dyre/skikkelig trimbare seil?De "fjærer"som du kaller det(jeg kaller det stor bus),og gir mye større krengende/siderettet belastning,enn skikkelig trimbare seil som gir mer framoverrettet kraft,eller?

Nettopp. Og det medfører at du kan ta ut mer kraft av dem før du må reve på grunn av stor krenging. Og det medfører også at hvert bidige kast og bølgeslag blir overført direkte til vant, røstjern og særlig løygang og blokker isteden for å blir fjæret vekk. Med fjæring i seilene vil toppene i belastningene bli jevnet ut og energien i dem bli spredd ut i tid.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Veldig lett å hive seg på diskusjonen, men jeg er enig med Sun Flyer i sitt innlegg 641, og jeg er også enig i endel ting som blir sagt om turbåter versus performance cruisere. Performance cruiserene er selvfølgelig dimensjonert for kraftigere rigg og kjøl, det er jo tross alt større krefter. Tviler likevel sterkt på at marginen i dårlig vær er større ettersom vekt betyr mer i en performance cruiser enn i en turbåt. Resten av disse båtene har det ikke med å imponere meg, ettersom turbiten kommer på 2. plass.

 

Turbåter er selvfølgelig campingvogner sammenlignet med performance cruisere. Men hvor mange begynner med å kjøpe seg en 40 fots performance cruiser? Tvilsomt at det er mange, drømmer skapes i turbåter fra feks. Dufour,Jeanneau,Beneteau,Hanse,Bavaria,albin,maxi,comfort++++

 

Forøvrig nyter jeg gjerne synet av en X-40 som sklir forbi meg utover fjorden. Veldig vakkert og absolutt mer potent enn feks. en billigturbåt fra Dufour,Beneteau,eller Bavaria

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...