Jump to content

Hvorfor er det så mange som hetser Bavaria båter?


Los Endos

Recommended Posts

Hadde noen sagt at nybil-lukta i Audi eller VW er et problem, hadde vi ledd høyt

 

Lukta i VAG produkter er en av grunnene til at jeg ikke har bil fra det konsernet.

 

Og jeg er visst ikke alene. Leste en undersøkelse for en tid tilbake angående lukt i biler. VW/Audi kom på førsteplass i konkurransen værste lukt. Dessverre finner jeg ikke igjen linken.

 

Ligger Bavaria og Audi fabrikken i samme området? :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Lett bruk......den skulle jeg gjerne hatt spesifisert......

I norge brukes en typisk turbåt i 4 uker om sommeren pluss noen helger på våren og høsten. Resten av året ligger den i opplag enten på land eller ved en flytebrygge. Det er lett bruk. Bavarias kvalitet er veldig fin til slikt.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

I norge brukes en typisk turbåt i 4 uker om sommeren pluss noen helger på våren og høsten. Resten av året ligger den i opplag enten på land eller ved en flytebrygge. Det er lett bruk. Bavarias kvalitet er veldig fin til slikt.

 

De Cåsta er ett godt eksempel på lett bruk, eller 5-6 norske ARC- Bavariane . Eller Emphire? som seiler rundt i 4-5 år på de mange hav.

 

Men ellers holder Bavarian vår til det bruk du nevner ovenfor. Noe mer har jeg ikke planer om å bruke båten. Så det er helt greit for meg(+ antakelig 90% av de som seiler ellers).

 

Når det er vinter er skiene fremme. Ellers mange andre interesser også. Men det er mulig vi er spesielle der.

 

Så da har vi antakelig valgt rett båt. :smiley:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

De Cåsta er eksempel på en som har oppgradert båten slik at den tåler hardere bruk. Å seile arc går ikke under hard bruk før man satser på regattadelen. Slik som f.eks beneteau 44,7'en Apex fra Bergen gjorde i fjor da de ga flatt jern hele veien og vant klassen sin. Emphire? Du mener Empire som måtte droppe å dra til antarktis pga lekkasjen i rorlageret?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Du mener Empire som måtte droppe å dra til antarktis pga lekkasjen i rorlageret?

 

Ja og vedlikehold må påregnes. Og Eivind skrev vel mye om den episoden.

 

 

Det samme gjelder jo lettvindsbåten din også Sun Flyer. Skjedde vel noe med ett ror i stille Oslofjord vind under en regatta der også :wink:

Det var en identisk båt, eller

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Ja, det var indentisk båt. Men det var jo en typisk indre-oslofjord-båt som aldri var skikkelig "innkjørt" i drittvær. Min startet livet med seilas frankrike-kroatia i skikkelig uvær og bla lynnedslag i riggen, så 5 år i charter om sommeren og som regattabåt om vinteren før den da ble seilt kroatia-norge i vår. Hvis min båt var disponert for å knekke roret, ville det skjedd for lenge siden.. Men jeg skal skifte rorlageret i løpet av vinteren. Vedlikehold må jo påregnes.. :wink:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Kunne ikke dy meg Sun Flyer :lol: .

 

Det viktigste er at en velger en båt en liker selv, og ikke hva andre mener en skal ha. Jeg tror du har valgt riktig og jeg har valgt riktig. Fordi vi har forskjellge forutsetninger.

 

Og vi har forskjellige krav. Og ut i fra det kan det bli mange synsinger om andres båtvalg. Men mangfold er bra, og jeg har stor glede av å se andre merker i havnene.

Mye flott.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder den utrolig interessante lukt-debatten, er jeg enig - Bavaria lukter litt mer nybåt. Jeg nyter det hver gang jeg går ombord. Rene rusen. :lol:

 

Ganske fantastisk at noen kan får nybåtlukt også til å bli et problem og en svakhet. Ganske illustererende for hele Bavaria-debatten som oser mer av psykologi en fakta, spør du meg. Hadde noen sagt at nybil-lukta i Audi eller VW er et problem, hadde vi ledd høyt

 

Jeg forstår at du har behovfor å harselere med vår luktopplevelse av Bavaria, men det gjør den ikke mindre reell for oss. Dette er jo soleklart en subjektiv opplevelse og det er da enda godt, i hvertfall for Bavaria, at ikke alle deler denne opplevelsen.

 

Når det gjelder psykologi kontra fakta så er det nok sånn at vi mennesker er skrudd sammen slik at vi tror vi tar våre valg basert på fakta, mens psykologien nok spiller en adskillig større rolle en vi kanskje er villige til å innrømme - og dette gjelder ikke bare når det gjelder valg av båt..... Jeg skjønner jo at noen ønsker at dette forumet skal være 100 % faktabasert, men da tror jeg nok jeg dropper ut. For meg handler båt mye mer om gode følelser og egne subjektive opplevelser enn om harde fakta.

Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic

Link to post
Share on other sites

I norge brukes en typisk turbåt i 4 uker om sommeren pluss noen helger på våren og høsten. Resten av året ligger den i opplag enten på land eller ved en flytebrygge. Det er lett bruk. Bavarias kvalitet er veldig fin til slikt.

 

Den kommentaren sier meg mer om deg og din kunnskap Sun Flyer, enn om Bavaria.

 

Viktigere enn hva konsulenten sier, er hvem konsulenten er.

Link to post
Share on other sites

At det følelser som styrer er det liten tvil om, artige eksempler på dette er det mange.

 

Volvo Penta i Bav,

husker en av de mest ihuga kritikerne av Bavaria mente at VP var noe dritt som nærmest var Bavaria sin feil, men når "hans" merke bytta leverandør til VP så skjedde en nærmest magisk endring av hans oppfattelse av VP.

 

Elektrisk luke bak

Et veeldig sikkerhetsproblem som blir kritisert, men når det dukker opp andre merker med samme løsning så forstummer kritikken

 

Akterstrammer

Stor kritikk av Bavaria sin løsning, men når det komer fram at annet stort masseprodusert merke ikke leverer i det hele tatt, snues kappen etter vinden og den beste akterstrammerløsningen er å ikke ha...

 

Fotlist

Tett fotist, mye kritikk av dette, mindre pent, mindre lurt, alt vann renner bak,ikke mulighet til feste osv.....HR sin løsning (som jeg liker) lovprises.

 

så du har helt rett mye følelser her.

Link to post
Share on other sites

For meg handler båt mye mer om gode følelser og egne subjektive opplevelser enn om harde fakta.

Det gjelder vel dette de aller fleste vil jeg tro, og så lenge man opplyser at det er følelser man uttrykker i sine innlegg og ikke fremsetter det som fakta så er det jo helt greit etter mitt syn...

 

Forøvrig så har jo SRA en meget god beskrivelse av nettopp dette med følelser og båt i sitt innlegg over...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ja, det var indentisk båt. Men det var jo en typisk indre-oslofjord-båt som aldri var skikkelig "innkjørt" i drittvær.

 

He he ja den var god....... Må inrømme at denne tråden gir mang en hyggestund i regnfullt høstvær :lol:

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

.... Det er lett bruk. Bavarias kvalitet er veldig fin til slikt.

 

Dette har du god greie på? Hva bygger du slike påstander på?

 

Det er helt riktig at Bavaria er fin kvalitet til det. Men også til langtur og å brukes hardt av diverse charter-crew gjennom hele sesongen fra april til november f.eks. i Middelhavet. Hvis ikke kvaliteten holder ville charteselskapene sluttet med Bavaria for lenge siden, men det er jo den mest populære merket og det er selvsagt fordi det lønner seg.

 

Leste for en god stund siden en test i et engeksk båtblad (var vel enten "Sailing Today" eller "Yathing Monthly") der de testet en 5-6 år gammel Bavaria som hadde gått i charter i hele perioden. De var overrasket over hvor godt den hadde holdt seg og så vidt jeg husker bare mindre ting som slitte setetrekk mm. Nå er det selvsagt (som alle andre båter) avhengig av vedlikeholdet.

 

Kjenner også flere som har seilt Karriben T/R med Bavaria og de var (stort sett) strålende fornøyde, og det er vel flere som har tatt hele turen rundt (her er ihverftall en som er underveis: http://www.postcom.no/empire/)

 

Aner jeg at for Sun Flyer er det vel kun å ligge på kryss i Drakestredet sammenhengde i 2 år elle rmer som regnes som hardt? :wink:

Link to post
Share on other sites

Om året kjøpte jeg ny Octavia og skjønte ikke hvorfor folk brukte penger til BMW, Mercedes og slike pengeslukere som gjørde ikke mer en min fine Skoda. Etter den tiden har jeg hatt sver BMW og investerte i fjor i 3 år gammel Mercedes. Ett er klart og de er man kjenner forskjellen! Man kjører ikke fortere men byggeteknikken er helt anderless. Hvis kvalitet ligger i hvad trenges av vedlikhold er Corolla og Octavia sikkert beste bilene i verden og resten av produsentene blir konkurs før disse tiårene har gått men jeg tror de finnes altid stor kundegruppe til fartøyer som ikke er bygget på den billigste måten muligt er å gjøre. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har hørt historier om så mangt med bavariaer , skremmende knirking og bevegelse i innredning i skikkelig grisevær , rigg som ikke klarer å holdes max tight under hard belastning osv men jeg har tilgode å høre at ting har falt fra hverandre , og det med riggen kommer helt an på hva man sammenligner med , er man vant til X-yacht med rod og stålramme så er det selvsagt forskjell men sammenlignet med båter man faktisk bør sammenligne med så kan det da ikke være store forskjellen om noen i det heletatt både på dekksutstyr og kvalitetsfølelse generelt.

 

Det som derimot kan være interessant å diskutere er båter i 2 kategorier opp mot hverandre , se linken i signaturen min f.eks.

Eller en Bavaria 42 mot en Bavaria match 42 f.eks , skyter man med gevær rett i skutesiden så går det sikkert like lett hull i begge men om man skulle havne ut i storm på heksenes dansegulv med disse to , hvilken ville være den beste båten å være ombord i , hvilken har dekksutstyr som ikke holder og motsatt , er den enkelte eier interessert i å betale det det koster for å få det den raskere båten kan tilby i økt styrke og sikker seilhåndtering når det røyner på.

Jeg skjønner inderlig godt at den vanlige oslofjordseiler som bruker båten endel her inne + ferie + en tur eller to til danmark i året ikke orker å betale store summer ekstra for å få noe han antageligvis aldri vil sette pris på at han har kjøpt.

De som har båter som er mer påkostet seilteknisk vil selvsagt protestere og si at de "andre" ikke vet hva de går glipp av. (jeg er en av de , noe må man jo kverulere rundt for å få dagene til å gå)

Og turseilere/turseilbåteiere kan mene at de ikke har bruk for løygang i cocpit den er bare i veien , vinsjene er store "nok" og det er de jo.

 

Hvorfor sitte å debattere om en båt er god nok og ditt og datt , det handler i 99% av tilfellene om egne preferanser , ønsker og smak så får vi være enige om å ikke ha samme smak.

Hvorfor ikke heller sammenligne båter som faktisk er ulike.

Det som hadde vært interessant hadde vært lange gode diskusjoner om valg oceanis kontra first , cruiser kontra match , 3sifra kontra 2sifra dufour , eller omså oceanis/bavaria/sun OD mot arcona/X/luffe.

 

 

just my 0,2

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...