Jump to content

Hvorfor er det så mange som hetser Bavaria båter?


Los Endos

Recommended Posts

Dette har du god greie på? Hva bygger du slike påstander på?

Det er helt riktig at Bavaria er fin kvalitet til det. Men også til langtur og å brukes hardt av diverse charter-crew gjennom hele sesongen fra april til november f.eks. i Middelhavet. Hvis ikke kvaliteten holder ville charteselskapene sluttet med Bavaria for lenge siden, men det er jo den mest populære merket og det er selvsagt fordi det lønner seg.

Aner jeg at for Sun Flyer er det vel kun å ligge på kryss i Drakestredet sammenhengde i 2 år elle rmer som regnes som hardt? :wink:

Jeg bygger påstandene mine på erfaringer overlevert fra mine båtvenner som har hatt litt forskjellig. De som benytter bav'en til kun turseiling er fornøyd med byggekvaliteten. De som benytter den til vanlig klubbregattaseiling og evt tøffere havseiling har gjort modifikasjoner for at konstruksjonen skal holde. I varierende grad, selvfølgelig..

 

Jeg regner også vanlig charterbruk som lett bruk. Men med en gang båten blir blir chartret til regatta er det medium hard bruk. Det er der sun flyer har vært. Virkelig hard bruk er de som deltar på lange havseilaser som 1000 mile doublehanded med amisjoner om å vinne. Man kan også delta for gøy og seile konservativt. Da er bruken ikke så hard.

 

Det er ikke overraskende at Bavaria er populært i charterbransjen. Det er jo det de er bygget for; tilbakelent ferieseilas i fint vær.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Joda sun flyer, vi har vel alle oppdaget at Store wincher, karbonseil, høy kjølprosent etc. er ting du brenner for. Du skal likevel ikke undervurdere dem som har bavaria på førstevalg når det gjelder valg av båt til mer enn 4 ukers seilas hver sommer. Jeg synest også at ordet bavaria blir brukt litt for mye her inne, mens det egentlig brukes som en fellesnevner for billigbåtene, dvs turbåter som er i klassen som også jeanneau sun Odyssey, Beneteau Oceanis etc. er i. At båter i forskjellige klasser har forskjellige egenskaper er det vel ingen som er i tvil om. Vi har sikkert forskjellige prioriteringer når det gjelder båt, men personlig legger jeg ikke 200 000 på bordet for å få seilegenskaper ut over standard. 200 000 brukes til å oppgradere comfort ombord, og det tror jeg de fleste familier med seilbåt er enige i. Du uttaler deg litt unøyaktig når du kritiserer, og når du først sier bavaria er laget for 4 ukers sommerferie, og deretter kommer med at den er designet for chartermarkedet, hvilket er et hardkjør ala langturseiling, blir det hele litt tåpelig. Jeg har oppfattet at en performance cruiser har kvassere seilegenskaper enn en Bavaria Cruiser,Beneteau Oceanis etc, men man får ikke like behagelig turbåt for pengene, rett og slett fordi seilutrustning koster, og raske skrog koster bo volum, uten unntak.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor sitte å debattere om en båt er god nok og ditt og datt , det handler i 99% av tilfellene om egne preferanser , ønsker og smak så får vi være enige om å ikke ha samme smak.

Hvorfor ikke heller sammenligne båter som faktisk er ulike.

Det som hadde vært interessant hadde vært lange gode diskusjoner om valg oceanis kontra first , cruiser kontra match , 3sifra kontra 2sifra dufour , eller omså oceanis/bavaria/sun OD mot arcona/X/luffe.

 

Her er vi enig :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Joda sun flyer, vi har vel alle oppdaget at Store wincher, karbonseil, høy kjølprosent etc. er ting du brenner for. Du skal likevel ikke undervurdere dem som har bavaria på førstevalg når det gjelder valg av båt til mer enn 4 ukers seilas hver sommer. Jeg synest også at ordet bavaria blir brukt litt for mye her inne, mens det egentlig brukes som en fellesnevner for billigbåtene, dvs turbåter som er i klassen som også jeanneau sun Odyssey, Beneteau Oceanis etc. er i. At båter i forskjellige klasser har forskjellige egenskaper er det vel ingen som er i tvil om. Vi har sikkert forskjellige prioriteringer når det gjelder båt, men personlig legger jeg ikke 200 000 på bordet for å få seilegenskaper ut over standard. 200 000 brukes til å oppgradere comfort ombord, og det tror jeg de fleste familier med seilbåt er enige i. Du uttaler deg litt unøyaktig når du kritiserer, og når du først sier bavaria er laget for 4 ukers sommerferie, og deretter kommer med at den er designet for chartermarkedet, hvilket er et hardkjør ala langturseiling, blir det hele litt tåpelig. Jeg har oppfattet at en performance cruiser har kvassere seilegenskaper enn en Bavaria Cruiser,Beneteau Oceanis etc, men man får ikke like behagelig turbåt for pengene, rett og slett fordi seilutrustning koster, og raske skrog koster bo volum, uten unntak.

Jeg har verken store wincher, karbonseil eller høy kjølprosent, så der er skyter du litt på siden (minner om john carew :lol: ). Jeg er litt enig i at bavaria, sun odyssey og oceanis er omtrent samme sjanger båter. Det var ikke en slik jeg ville ha.

 

Jeg skulle gjerne lagt 200 båtlapper for å fått båten raskere. Det hadde hold til tre, fire regattaseil... Men det meste vi har oppgradert har mest med comfort å gjøre siden båten er hjemmet vårt. Det med at chartermarkedet er en hardkjør er jeg uenig i siden båten tross alt er lagt for å bli brukt. Den fungerer som et flytende hotellrom som skånsomt forsiktig fra sted til sted en uke om gangen med full profesjonell sjekk hver lørdag. Slitasjer som oppstår her er vanligvis kun av kosmetisk art.

 

Det med at en performance cruiser ikke er like behagelig båt for pengene er tull. Også disse finnes i alle prisklasser. Ta for f.eks en first 40,7 som er til salgs for 990 000,- Den vil sikkert gå for rundt 900. At en bav 38 ac (som også ligger rundt der) skal være mere komfotabel nekter jeg å tro. For min egen del viser sun fast 43 betegnelsen til en anner rigg, kjøl og ror, samt bedre dekksutstyr enn sun odyssey, men samme skrog. Mener du at båten er mindre komfortabel fordi den seiler ordentlig?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Ta for f.eks en first 40,7 som er til salgs for 990 000,- Den vil sikkert gå for rundt 900. At en bav 38 ac (som også ligger rundt der) skal være mere komfotabel nekter jeg å tro. For min egen del viser sun fast 43 betegnelsen til en anner rigg, kjøl og ror, samt bedre dekksutstyr enn sun odyssey, men samme skrog. Mener du at båten er mindre komfortabel fordi den seiler ordentlig?

 

Bavaria 38AC er en vesentlig større båt innvendig enn en Beneteau First 40.7. Det skyldes at skroget til 38AC holder større bredde lenger frem, samt at B38 er 12cm bredere enn 40.7 . Jeg tipper en B38AC har omtrent samme innvendige volum som en 42Match, så sier jo det litt om forskjellen på en rask båt og en turbåt innvendig. B38AC er også vesentlig større innvendig enn feks en X-40, og det skyldes bredden i forskipet. Slik kan man fortsette...og det sammen med at regattabåtene er dyrere gjør at familiene med Toyota Avensis også velger cruiser fremfor Performance cruiser. Ellers har jeg ikke et vondt ord å si om disse performance cruiserene annet enn at en cruiser fot faktisk gir mer bokomfort enn en performance fot, og at performance foten også er endel dyrere. Flott for dem som bare kan legge til 2-3 fot, og få både i pose og sekk.

 

 

Sun Fast er vel dermed en turbåt i samme "lettbruksklassen" som Bavaria og Beneteau Oceanis (tåler fint 4 ukers ferie og 2 helger til skagen :lol: ). Forskjellen er bare at Sun fast har "større motor". Ser positivt på at det er en sun fast fremfor Oceanis, bortsett fra at jeg ikke kommer inn på hytta med den kjølen din....Oceanis 43 kommer imidlertid fint inn til brygga.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vel ikke sterke meninger, men er godt fornøyd med min egen 39C som går i charter. Før kjøp var jeg på Boot et par ganger og var vel nede i og rundt alt av båter i aktuell størrelse. Polyesterlukta var tilstede i alle utstillingsbåtene - ikke overraskende - de var jo nye! Videre sjekket vi ut managementselskapet, leide båt og undersøklte hvordan vedlikehold og ikke minst tilstanden til båtene etter noen år virket.

 

Synsing og statistikk er underholdende, og stort sett ubrukelig til annet enn underholdning. Men jeg mener å huske at de fleste av båtene som fikk problemer under ARC-en i fjor var de som ble "tatt av vinden", overrasket av uventet storm, ikke var bavariaer. Det går sikkert an å sette opp beregninger av antall og forholdstall, og så mene sterkt omkring det, men det vil ikke ha utsagnskraft (på statistikkspråk er det omtrent det samme som signifikans), fordi tallene er for små, og hendelsene ikke nødvendigvis er sammenlignbare. Artikler om kjøler som ramler av, delaminering osv konkluderer med at fenomenet finnes hos de fleste produsenter, og at de båtene som er særlig utsatt er de som er første generasjon av nye modelllinjer, de som har nye kjølvarianter, de som har seilt ekstremregattaer med særlig høy belastning.

 

Bavaria representerer en grei kvalitet, du vet stort sett hva du kan forvente, det er ikke vanskelig å regne seg fram til hva båten vil koste hvis du bruker kalkulator når du setter opp utstyrsønskene dine. Kosmetiske feil (som også rammer Bavaria) kan man alltids gjøre noe med, og modifiseringer gjør man fordi man enten vet hva man vil ha på forhånd, eller finner det ut etter hvert (hobby skal man jo ha). Merkostnadene som påløper når jeg måtte bestemme meg for å ta båten ut av charter ligger inne i beregningen, og selv med momsing inn vil jeg sitte igjen med en båt med nesten nye, om enkle, seil, nyoverhalt motor, logg for reparasjoner utført, og frikjøpt tid akkurat nå, hvor jeg ikke har tid nok til seriøst vedlikehold, men gjerne vil bruke ferien på seiltur.

 

Polyesterlukta sitter i en stund, men den damper vekk etter hvert.....

 

God plass og greie løsninger, fornøyd mannskap, og skipperne (herr og fru) smiler når de snakker om båten sin!

Redigert av Ingeborgimevind (see edit history)

HF: LB3GH

Link to post
Share on other sites

Bavaria 38AC er en vesentlig større båt innvendig enn en Beneteau First 40.7. Det skyldes at skroget til 38AC holder større bredde lenger frem, samt at B38 er 12cm bredere enn 40.7 . Jeg tipper en B38AC har omtrent samme innvendige volum som en 42Match, så sier jo det litt om forskjellen på en rask båt og en turbåt innvendig.

Det er mulig at du syns 12 cm bredde utgjør forskjellen på himmelen og helvete. Slik er det ikke. 40,7 Har større og bedre salong, bedre cockpit samt bedre kartbord. Ellers er dassen og akterlugarene omtrent like bra mens byssa og forpiggen er hakket bedre på b38ac. I tillegg har 40,7 mulighet for to ekstra køyplasser i salongen.

Ellers har jeg ikke et vondt ord å si om disse performance cruiserene annet enn at en cruiser fot faktisk gir mer bokomfort enn en performance fot, og at performance foten også er endel dyrere. Flott for dem som bare kan legge til 2-3 fot, og få både i pose og sekk.

I forrige innlegg skrev du generelt om comfort, mens nå diskuterer du bare bokomfort. Jeg er uenig i at forskjellen i bokomfort er vesentlig. Så kan vi diskutere komfortabel seilas. Her er 40,7 på alle måter overlegen 38ac med en latterlig mye bedre cockpit og seil- og sjøegenskaper. Er dette uten betydning? I så fall bekrefter du mine "fordommer" om lett bruk fra havn til havn om sommeren.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Det er mulig at du syns 12 cm bredde utgjør forskjellen på himmelen og helvete.

 

40,7 på alle måter overlegen 38ac med en latterlig mye bedre cockpit og seil- og sjøegenskaper. Er dette uten betydning? I så fall bekrefter du mine "fordommer" om lett bruk fra havn til havn om sommeren.

Det virker som om du er "allviter/verdensmester" i det mestedu "Sun Flyer" :eek: Uttrykk som "lattelig mye bedre" i alt forteller ihvertfall meg hva slags "båtentusiast" du egentlig er. :lol: Har du glemt 38 som ved flere annledninger har seilt "skjorta"av de fleste?Og ikke kom med det tåpelige om at det er god skipper/skikkelig utstyr,for det er han vel ikke alene om? :confused: Bare les de aktulelle resultatlister,se på seiltid(ikke omregnet),og se hva slags båter/utstyr/skippere/mannskap han seiler fra. :flag: I dine innlegg er det ikke noe vær som er "tøft" nok,indre/yttre Oslofjord /en Skagentur nærmest latterliggjøres.Alt er "lett bruk" for deg.For en tid tilbake synes jeg dine innlegg hadde mye for seg,enten man var enig eller uenig,men nå synes jeg dine innlegg bare er ------- :nonod::puke: og har lite med normal :sailing: å gjøre.

mvh

fem@il

Redigert av fem@il (see edit history)
Link to post
Share on other sites

fem@il: Du er sur!

 

Jeg har aldri påstått at det ikke er mulig å seile en god båt dårlig. Fokuset her er på komfort. En 40,7 har en helt annen komfort enn b38ac når man er på sjøen. Dette har den fra konstruktøren som har gitt den mer stabilitet, bedre cockpit og av produsenten som gav den større standardmotor ( 40hk) som i tillegg ikke er grønn. Ser man på ren bokomfort er forskjellene små mens på sjøen er 40,7 totalt overlegen. Totalen blir derfor at 40,7 alt i alt har litt mer komfort enn 38ac.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

fem@il: Du er sur!

Feil konklusjon igjen :lol::lol::lol::lol:

Synes bare du er blitt en "besserwisser" uten rot i virkeligheten,men du har sikkert mye mer/lengere seilerfaring enn de fleste avoss andre. :smash: og har derved grunnlag for det.

Seilsporten/seilhobby bygger jo som d u nødvendigvis vet,på erfaring,og at man faktisk aldrig blir utlært(ihvertfall mener jeg det) :wink:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Det virker som om du er "allviter/verdensmester" i det mestedu "Sun Flyer" :eek: Uttrykk som "lattelig mye bedre" i alt forteller ihvertfall meg hva slags "båtentusiast" du egentlig er. :lol:

Av en eller annen grunn så har jeg hatt samme mistanke leenge.... men har latt være å kommentere det.... men nikker samtykkende nå i allefall

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Stabilitets indexen forteller alt hvordan båten er.

Og da forteller den hvordan den oppfører seg i den aktuelle vindregisteret og bølger deretter. Sun Flyer, du er inne på noe der? Men vanskelig å forstå og forklare?

 

En Performance båt har en bedre seilerkomfort på dekk som er diskutert, i det alt er dimensjonert opp ferdig. Lettere seilhandtering, i sterkere vind.

 

Selvfølgelig kan en tune opp en båt, så den blir like lett som en performance. Som jeg prøver å gjøre med min 38 ac? Men stabilitetsindexen er helt forskjellige på de to båtene. Og det sier sitt om komfort på havet?

 

De som har seilt og prøvd begge aktuelle båter i lengre regattaer (ikke onsdagsregatta), må bare innrømme at det er forskjellig seilhandtering komfort på båtene.

 

Men som sagt, vanskelig å forklare uten å ha seilt og prøvd båtene selv på havet, noen dager sammenhengende.

 

Et eksempel: Hvorfor det små rattene på Bavaria. Nesten umulig å sitte oppe i Lo behaglig og ratte, uten at det er bare fingertuppene som er borti ratte. Alternative som jeg bruker, er at jeg må bruke foten på ratte. Dette er ikke komfort. Og neste alternativet er sitte i Le for å komme godt inntil ratte, som mange blir tvunget til å gjør. Som jeg har sett mye av, og samtidig livsfarlig på banen?

 

Likevel seiler jo en 38 ac fra de meste av Performance og type båter på handycap :cool:

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Det hele handler om bruksområde. Hva er det virkelig vi vil bruke båten til? Regatta eller turseiling. Kommer vil til å befinne oss mest på havet eller i havn? Underveis hva er det? Er det seiling i noen timer eller hele dager.

 

For vårt vedkommende passer vår båt. Bra underveis og god i havn.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig passer 38 ac også meg fortreffelig, mest for kona.

 

Men for å heve komforten "Underveis" uansett regatta, turseiling, vær og distanse. Valgte jeg å tune opp noe for seilekomforten sin del. En slipper å slite seg ut på enkle ting, som på seilhandtering.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Ver snill med han nå, jeg skjønte det i allefall. :smiley:

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

"Snill med han" kommer fra en svenske :lol:

 

De Cåsta, møtte Gunga i Lysekil, selv om han er svensk er han gift med en opplyst norsk dame :lol:

 

Så det er håp i ett "hengende snøre".

 

 

Bra Gunga, hyggelig å se du har klart å løfte deg vekk fra "game-virksomheten din" Når VOR er ferdig kjøper du PS fra

Microsoft da.

 

ps neste gang skal jeg lære deg litt om navigering. :eek::lol:

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke i tvil om at seilegenskapene er bedre i en performance cruiser enn i en cruiser. Det jeg heller ikke er i tvil om er at en B38 er en bomessig større båt enn en 40.7, og at jeg ikke er interessert i en 2,4 meters kjøl under båten, samt en cockpit der bordet er erstattet med en løygang. Seilere deles inn i forskjellige kategorier, jeg er av dem som i februar var ute og seilte (hav,ikke fjord), men som aldri i verden ville funnet på å ta med en stoppeklokke ombord.

 

Performance cruisere veier mindre enn turbåtene, men har samtidig en tyngre og dypere kjøl. Hvis båtene da i tillegg skal være like store, hvilket jeg ser med det blotte øye at de ikke er, vil det bety at de er svakere dimmensjonert enn turbåtene. Ettersom du Sun Flyer har sammenlignet B38 og 40.7, kan det jo sies at disse 2 båtene veier omtrent det samme, er omtrent like lange, B38 er litt bredere, og holder kraftig mye mer bredde forover i skroget. Dette sammenlignet jeg senest i sommer da jeg lå ved siden av en 40.7. 40,7 holder imidlertid større bredde akter enn B38. Konklusjonen var grei, B38 er en vesentlig større turbåt (og det er samtidig også synlig hvorfor 40.7 bør seile i ring rundt B38)

 

Vi blir nok aldri like, derfor produseres det så mange forskjellige båter. Jeg er konstant på jakt etter en perfekt båt, men det blir neppe en performance cruiser. Egentlig utrolig at jeg har beholdt en båt i over 5 år, jeg må rett og slett være fornøyd.............

Link to post
Share on other sites

Og Arvika og Åmål

Nå synes jeg du begynner å bli ufin her baatsmann :nono:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...