mhemil Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 Enkelt og korrekt svart. Vanskeligere er det ikke....... Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 Yepp. Og derfor lukter halvfabrikat mer enn ferdig innredet - ikke noe merkverdigheter der heller. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 At alle nye båter lukter er bare tull. Jeg besøkte et av de svenske verftene man elsker å hate for en tid siden. Var ombord i en 42 og en 39 som var så nye at de ikke var sjøsatt. Ikke anelse av styrenlukt. Kun en svak lukt av teak. Ikke i monteringshallen heller for den saks skyld. Og, en god bekjent har en Bavaria fra 2004. Den lukter ikke styren. Og har aldri gjort det heller. Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 Alle nye båter jeg har vært ombord lukta, men siden du er såskråsikker Muligan så har jeg nok feil. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 ja det gjør du. min hifo lukter ikke . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
baatsman Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 ja det gjør du. min hifo lukter ikke . Det er fordi Wonderbaumen tar lukta Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
fem@il Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 At alle nye båter lukter er bare tull.Jeg besøkte et av de svenske verftene man elsker å hate for en tid siden. Var ombord i en 42 og en 39 som var så nye at de ikke var sjøsatt. Ikke anelse av styrenlukt. Kun en svak lukt av teak. Ikke i monteringshallen heller for den saks skyld. Og, en god bekjent har en Bavaria fra 2004. Den lukter ikke styren. Og har aldri gjort det heller. Lukter det ikke "plastbåt" av en ny plastbåt? Etter noen år minker denne lukt naturlig nok etter mye ,og tilslutt er det en salig blanding av "diesel og gammel morro".Takke meg til "nybåtlukt". mvh fem@il Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 Kan det være at ikke alt plastarbeidet er dekket med topcoat? Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Mulligan Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 Nei. Når styrenen har gjort jobben, så er det ikke mer som kan lukte. Det er ikke mer styren til stede. Et utherdet laminat lukter ingen verdens ting. Sitér dette innlegget Link to post
Leading Edge Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 Kan det være at de bruker så lite herder at det tar år og dag før det herder]? Jeg ser for meg en person som går med en bøtte og klatter her og der (i etterproduksjonen da selvfølgelig), da er det åpenbart at det er en fordel at bøtta "varer" så lenge som mulig (helst til skiftet er ferdig)Dette er helt logisk for meg siden de som bygger disse båtene jo er industriarbeidere, ikke båtbyggere. Dummeste jeg har hørt. Rent bortsett fra det så vil jeg presisere at min båt ble hentet 2.juli og "nybåtlukten" forsvant i løpet av 2.sesong altså et sted mellom påske og oktober 2007. Dvs ca. 1 år. Dette syntes jeg personlig var litt tidlig. Synes det er stas med nybåtlukt og gruer meg til den dagen det begynner å lukte diesel og gammel morro....... Nå er jo imidlertid Bavaria kommet med ny 47 cruiser som forhåpenligvis også leveres med nybåtlukt. Kan derfor gi et glimrende tilbud på "som ny" B46C uten den utrolig irriterende nybåtlukten men med lang blykjøl, baugpropell, Vinsj foran og bak, 10 KW vannbåren og luftbåren varme, autopilot og ellers alt du kan ønske deg for kun 1,7 mill. Så hva er problemet?? PS Tilbudet gjelder kun båtplassen medlemmer og kun i en meget begrenset periode Sitér dette innlegget You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------ Link to post
Mouche Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 Problemet er vel ganske nøyaktig 1,7 millioner? Forøvrig ville jeg blitt usedavnlig skuffet hvis ikke en ny båt luktet, ja nettop "ny båt". På samme måte som ny bil. Er ikke det noe av det man betaler for, nemlig at den har en lukt av nytt og ikke andres lukt av gammel moro?` Etter mitt syn! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Enzo Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 Hva er galt med lukt av treverk og lukt av ingenting ? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 Nei du sier noe Enzo. Som jeg sa, de nye båtene jeg kikket på luktet kun teak. Nå er jeg ikke helt sikker på hva slags lukt det refereres til her, men jeg hadde aldri akseptert en båt som gasset av styren etter ett år. Da er det noe hakkande galt ett sted. Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 For å gi sikkelig vann på mølla til dere som mener Bavaria er som en romslig flyktningeflåte eller helt grei container. Her er en kreativ kar som skal selge sin Bavaria: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...amp;WT.svl=Link Bedre skyts kan vi vel ikke gi dere Kom igjen - kjør på. Vi elsker jo tross alt oppmerksomhet vi får for båtene våre. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 Tror du skal lete lenge for å finne noen som mener det om bavaria Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 Det nevnes over her at ALLE nye båter lukter glassfiber , jeg er ikke helt enig . Noen mer enn andre (spes min). Var ombord i enkelte båter som duftet av edelt treverk . Kanskje jeg og fruen kjøper oss hver sin teak kloss og litt fint sandpapir for å få frem litt eksklusiv duft i båten , kanskje det hever kvalitet og seilegenskaper og etc ...... Ettersom budsjet er lavere til produktsjonen blir mer plastlukt av produkten. Dette skyldes av ufaglært arbeidskraft som jukser med blandningen av polyester til laminering av skot og diverse tinger. I tillegg stemmer den lukta fra topcoat i stuerum og invendig i skrog med næsten ingen tilsett hærder. Mer effektivt å klistre opp av spannen i timevis en lage hele tiden ny blandning. Derfor lukter handlagde båter edeltre men ikke billig plastlukt Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
fem@il Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 Ettersom budsjet er lavere til produktsjonen blir mer plastlukt av produkten. Dette skyldes av ufaglært arbeidskraft som jukser med blandningen av polyester til laminering av skot og diverse tinger. I tillegg stemmer den lukta fra topcoat i stuerum og invendig i skrog med næsten ingen tilsett hærder. Mer effektivt å klistre opp av spannen i timevis en lage hele tiden ny blandning. Derfor lukter handlagde båter edeltre men ikke billig plastlukt Beklager,men tilnærmelsesvis noe av det dummeste jeg har lest. Være seg HR/Najad/Grand Soliel -X yacht mfl.jeg harvært i opp gjennom årene ,som var nye(ikke utlånt av eier,som har brukt denne en stund, fordi fabrikken ikke har nye tilgjengelig)lukter det selvsagt plast.(nybåt). Noe annet villevært tråkig og merkelig. mvh fem@il Sitér dette innlegget Link to post
Seiljåtten Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 Du hevder at ansatte ved Bavariaverftet er ufaglærte.......her er litt av verftets tanker rundt GRP produksjonen. 2. GRP-produksjon Ved første øyekast ser man bare seilbåtens elegante linjer. For bruken av båten på lengre sikt, f eks under tøffe forhold til havs, er det andre kvaliteter som er utslagsgivende. Ryggraden i en førsteklasses Bavaria seilyacht utgjøres av høyverdige materialer som er godt bearbeidet, kombinert med en overdimensjonert konstruktiv utforming og en perfekt fremstilling av skrog og dekk. 2. GRP-produksjon Kompromissløs sikkerhet Sjødyktigheten og sikkerheten går generelt foran et bedre pris-/kostnadsforhold, for Bavaria-båtene seiles ikke bare i lett bris. Det kan være at andre produsenter prioriterer annerledes. Bavaria båtene er konstruert og dimensjonert for å kunne mestre alle situasjoner: fra hard utleieinnsats i over mange uker hvert år til langfartsseilas over verdenshavene. En ideell utforming, tilpasning og sammenføyning av skrog, dekk og kjøl er meget viktig for høy stabilitet og stivhet i en seilbåt. Konstruksjonen til Bavarias båter er ofte bevisst overdimensjonert. Den ligger på mange områder over CE- direktivets forskrifter og over retningslinjene til Germanische Lloyd. Det blir utelukkende brukt velprøvde materialer fra merkevareprodusenter i den toppmoderne og kvalitetssikrede glassfiber produksjonen. Statikken og dermed laminatplanene for skrog og dekk blir dimensjonert for de tøffeste forhold med CAD-analyser og er i samsvar med retningslinjene i Ce-direktivet og sertifiseringsselskapene. Det ytterste laget i laminatoppbyggingen etter gelcoaten blir lagt som en kombinasjon av isopthalsyrepolyester og pulverlimte matter. Denne fremgangsmåten sikrer en effektiv sperre mot fuktinntrengning og beskyttelse mot osmose (5 års garanti). Over vannlinjen og i dekket brukes det et sandwich-laminat med AIREX-skumkjerne. Sandwich-kjernen limes inn med en høyverdig klebepasta. Skumfasthet og korrekte materialegenskaper er sertifisert av uavhengige sertifiseringsorganer. Sandwich-kjernen fungerer som isolering, tetting og forsterking av skrog og dekk. I laminatet er det i tillegg til konvensjonelle glassmatter også brukt såkalt rovingduk. For å minske skader ved kollisjon med drivgods, er særlig utsatte partier i baugen beskyttet med slagfast aramidduk. Aramidduk brukes bl.a. i skuddsikre vester. På Bavarias seilbåter brukes heller ikke liming ved sammenføyning av bunngruppen, som består av spant og langsgående stringer, til skroget. Dette er en metode som til stadighet blir diskutert blant våre konstruktører og i fagtidsskrifter. En slik sammenliming av konstruksjonsdelene er faglig riktig og akseptabel bare hvis sammenlimingene er kontrollerbare. Dette er teoretisk mulig, men fordi Bavaria Yachtbau ser at dette ikke lar seg gjøre i praksis, blir spant og stringere laminert til skroget, selv om dette går på bekostning av målet om å holde gunstigts mulig pris). Den solide konstruksjonen bekreftes også til stadighet av fagpressen: Glassfibermatter som er tilpasset hver båt og blir levert "just-in-time" under produksjonens gang, garanterer en lamineringsprosess som oppfyller spesifikasjonene. Alle glassfiber delene og formene lagres i den klimatiserte hallen under hele produksjonen. Også i produksjonspausene. Dette gir lang levetid for formene og jevn utherding av polyesteren, og dermed høy kvalitet på glassfiber delen. Denne fremgangsmåten er snarere unntaket enn regelen i båtbyggebransjen. Det finnes mange verft, også angivelig velansette verft, som driver sin glassfiber produksjon nærmest som et primitivt verksted. Håndverk og moderne fabrikasjon Til tross for en høy grad av industrialisering betyr seilbåtbygging fortsatt å finne en riktig balanse mellom tradisjonell båtbyggekunst og moderne produksjon. Når det gjelder lamineringsprosessen, benytter derfor Bavaria utelukkende den tradisjonelle, velprøvde metoden med manuell pålegging av glassfiber og polyster. Det blir lagt meget stor vekt på å minimalisere håndteringen av skrog og dekk. Derved forhindrer man skader og reduserer kostnader. Derfor er glassfiber produksjonen nært forbundet med fremstillingen av treinnredningen og montering av båtene på samme produksjonssted. Bavaria Yachtbau er uslåelig når det gjelder kvalitet og kostnadsoptimering også på glassfiber arbeidet. Suksessen ligger for en stor del i planlegging av hele fabrikasjonen ned til minste detalj. Hvert trinn i lamineringsprosessen er inndelt i små, oversiktlige delavsnitt, slik at arbeideren og dermed bedriften kontinuerlig beveger seg i retning av maksimal og konstant kvalitet og produktivitet. Også båtbyggingen befinner seg i globaliseringens tidsalder. Som i andre bransjer vil bare de som permanent og samtidig kompromissløst optimerer sin kvalitet og sine kostnader, overleve og lykkes på lengre sikt. Å slå seg til ro med et godt navn holder ikke lenger! Denne holdningen preger Bavaria-teamet. Dette gir seg utslag i den vedvarende omsetningsøkningen i løpet av de fem siste årene og i den høye kundetilfredsheten (94 % av de spurte Bavaria-eierne er fornøyd med kvaliteten. 75 % anser til og med kvaliteten for meget god til særdeles god. 90 % ville til enhver tid anbefale sine venner og kjente å kjøpe en Bavaria-båt). Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 Ja det er jo et ugjendrivelig bevis fra en så uhildet kilde. Fakta står. Ett utherdet laminat lukter ikkeno som helst. Så hva denne "nybåtlukten" er vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 Vil tro det er mange som uttaler seg her som aldri har kjøpt hverken ny båt eller bil. De som derimot gjør det vet hva det snakkes om. Selv om rykter sier at noe av "nylukten" visstnok skal være forbundet med helseskade, tror jeg nettopp at denne er et viktig poeng for de som handler. (I følge en tidligere justisminister er kun en ting som lukter bedre enn en ny bil....) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 Og hvem er det du tror aldri har kjøpt ny båt eller bil? Sitér dette innlegget Link to post
fem@il Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 Ja det er jo et ugjendrivelig bevis fra en så uhildet kilde.Fakta står. Ett utherdet laminat lukter ikkeno som helst. Så hva denne "nybåtlukten" er vet jeg ikke. Du har sikkert grunnleggende kunnskap om dette,siden du sier "fakta" ,elles er det bare dumt. Men da er det jammen mange båtmerker idag(alle ) som ikke er utherdet etter 1-2 sesonger Som eksempel mine bekjentes X-Yacht og Jeannneau. Men dersom du ikke vet hva nybåtlukt er,er det bare å ta en tur nedi en hvilken som helst "ny båt" som er fra 0-2 år gammel,dersom ikke lukten av overdreven "Pizzasteking og nikotinforbruk" + diesel+ har overtatt allerede. mvh fem@il Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 Det er ufattelig hvilke argumenter som kommer opp i disse Bavaria diskusjonene. Hva blir det neste Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 Jeg synes lukta er god , "nybåt"-lukta altså. Det hører liksom med til båt-turen. Nå har jeg ikke hatt spillers ny båt, den jeg har nå er 1 år gammel... Men når jeg åpner luker, kommer lukta imot meg. Men da jeg var og så på nye (motorbåt) Bavariaer på ei båtmesse i sommer, var lukta ganske sterk. Tenkte vel at det ville forsvinne i løpet av kort tid og bruk. Det jeg reagerte mest på, var at ikke ei eneste dør i noen av båtene, var i tre stk, gikk an å åpne eller lukke uten å ta rennefart. Alle subbet kraftig i karmene. På norske båter gikk dørene igjen uten en lyd... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Mulligan Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 Jo, jeg noterer meg jo at andres argumenter er vekselvis dumt og det dummeste du har hørt. Slike hårde fakta er det vanskelig å gjendrive. Men kan vi få "nybåtlukt" definert? Er det lim? Er det styren? Er det lakk? Eller hva er det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.