Mulligan Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 Bavaria diskusjonene. Ingen sånn fra min side. Generellt om nye båter. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 (redigert) Det jeg reagerte mest på, var at ikke ei eneste dør i noen av båtene, var i tre stk, gikk an å åpne eller lukke uten å ta rennefart.Alle subbet kraftig i karmene. På norske båter gikk dørene igjen uten en lyd... Kjetil S Hvis så er tilfellet, blir jo det for dårlig. Hadde aldri vært fornøyd med et slikt produkt. Må ta "renne fart" for å åpne og lukke sier du..... Nei og nei!!! Men jeg har Bavaria og ER fornøyd. Kanskje noen tror jeg lyver...... Har ikke slike problemer ombord som du beskriver Kjetil S. I så fall hadde jeg sagt i fra - høyt og tydelig. Hadde IKKE vært fornøyd. Andre argumenter mot Bavaria-produktene kjenner jeg meg heller ikke igjen i. Dette inkluderer lukten som her nå i det siste er utførlig beskrevet. I nye båter finnes det "nybåtlukt", ja. Men denne forsvinner etterhvert, vær trygg. Ikke noe argument for ikke å kjøpe Bavaria, etter min mening. Hva lukten kommer av, Mulligan..... nei, det kan jeg ikke si med sikkerhet. Men jeg har kjent samme lukt i andre nye båter, la det være sikkert. Redigert 14.Oktober.2008 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 Ettersom budsjet er lavere til produktsjonen blir mer plastlukt av produkten. Dette skyldes av ufaglært arbeidskraft som jukser med blandningen av polyester til laminering av skot og diverse tinger. I tillegg stemmer den lukta fra topcoat i stuerum og invendig i skrog med næsten ingen tilsett hærder. Mer effektivt å klistre opp av spannen i timevis en lage hele tiden ny blandning. Derfor lukter handlagde båter edeltre men ikke billig plastlukt tenkte jeg skulle komentere dette, men siden inlegget er for dumt, så lar jeg vær. Hva lukten kommer av, Mulligan..... nei, det kan jeg ikke si med sikkerhet. Men jeg har kjent samme lukt i andre nye båter, la det være sikkert. enig med Mathilde her. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 Hadde heller ikke droppet et kjøp pga lukta, det finnes masse gode luktkiller produkter, med mindre det hadde luktet sprengt septiktank ... Og jeg sier ikke at alle Bavariaer har hengende dører, men man får fort galt inntrykk når tre av tre båter på ei messe oppfører seg som et 100 år gammelt hus på skjev grunnmur... Jeg har ikke prøvd dem i sjøen, jeg har kun sett på dem i ti minutter på messa og uttaler meg kun om det jeg har sett og erfart. Man havner på ekstremt tynn is hvis man snakker om ting man ikke vet noe om og synser for mye ... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Shore Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 På båtmessa i fjor var jeg nede i en god del forskjellige seilbåter. Jeg har et ganske åpent sinn for de forskjellige merkene og null peiling på seilteknisk. Dessverre er jeg ganske ømfindtlig for løsemidler, nærmest overfølsom og må bare si meg enig med de av dere som hevder Bavaria lukter mere. Påtagelig mere etter min reaksjon å dømme. Jeg syntes det var fine båter med en del flotte løsninger etter min smak men umulig å oppholde seg i for lengre tid av gangen. Jeg tenkte også at dette hadde med nybåt å gjøre men opplevde ikke på nær samme lukt hos de andre billigmerkene og dyrere for den saks skyld. For meg vil det antagelig være umulig å kjøpe ny Bavaria nettopp grunnet dette, og det er synd for så langt jeg kan se er det en grei båt. (Bortsett fra noen detaljer vedr. finish og belistning men skal la det ligge ) Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
runes Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 Fakta står. Ett utherdet laminat lukter ikkeno som helst.Så hva denne "nybåtlukten" er vet jeg ikke. KOKO..... Har du noengang borret i et "utherdet laminat"? Ikkeno lukt? Jeg tror mye av nybåtlukten skyldes glassfiberstøv, dette var det iallefall en del av i min Bavaria når den var ny (bak benker, inne i hulrom, i kvadrantrommet under cockpit etc). Jeg er en av de (få?) bavariaeiere som ikke liker denne lukten (er dessuten ganske "luktsenisitiv"), så vi tok en grundig vask på alle slike plasser og da forsvant så å si all lukten. Om Bavaria er flinkere enn andre til å rengjøre på disse "ubrukte romene" aner jeg ikke (husker dog jeg var inne i kvadtantrommet til en ny Hanse 430 og da var jeg rimelig støvete etterpå), men jeg vil vel ikke bli forundret om noen av de som ikke masseproduserer typisk er flinkere til å rengjøre/vaske underveis i byggeprosessen. Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
Sistestyrmann Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 Bavariaer på ei båtmesse i sommer, var lukta ganske sterk. Tenkte vel at det ville forsvinne i løpet av kort tid og bruk.Det jeg reagerte mest på, var at ikke ei eneste dør i noen av båtene, var i tre stk, gikk an å åpne eller lukke uten å ta rennefart. Alle subbet kraftig i karmene. På norske båter gikk dørene igjen uten en lyd... Kjetil S Mine dører og luker subber ikke , merket heller ikke noe til dette i de andre Bav jeg har vært å sett på . Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 KOKO..... ? Joda, har en del erfaring med å slipe, skjære og bore i forskjellige laminat. At sluttrengjøring kan bidra til å bli kvitt "nybåtlukt" har jeg mer tro på. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 hus på skjev grunnmur... Hvis båtene sto på kjølen er ikke det unormalt. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 De lå på sjøen, alle tre... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Seiljåtten Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 Støtter teorien med mye spon og støv fra produksjonen, vil man bli kvitt nybåtlukta kan man jo støvsuge båten i alle krinkelkroker. Bavaria'en min var i hvertfall full av støv og spon i 2003 da den var ny. Støvet kan selges til oss som savner den lukta Sitér dette innlegget Link to post
Miles Ahead Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 Tar sjansen på å legge inn mitt første innlegg i en Bavariadiskusjon, så får det heller bære eller briste Undertegnede med frue er ofte på båtutstillinger og vi har også besøkt verft i Norge og Sverige, og begge har vi til stadighet kommentert den sterke plastlukten som vi ene og alene kjenner i Bavaria. Dette er etter vårt syn ikke nybåtlukt som en kan kjenne i andre båter også, men en lukt som vi mener ikke hører hjemme i båten. Etter min nese kan det absolutt minne om glassfiberstøv, så det er mulig at dette kan løses med en skikkelig rengjøring i alle kriker og kroker. Har noen andre synspunkter også, men usikker på om jeg tør å lufte dem her inne...... Sitér dette innlegget Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic Link to post
Enzo Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 Når vi snakker glassfiberstøv så kan jeg jo nevne at i Dufouren jeg hadde så fantes ikke dette sålang jeg kunne finne , i HRn derimot så har jeg sett litt støv etter produksjon her og der , båten lukter ingenting , nye HR jeg har vært inne i på verft lukter treverk Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 men usikker på om jeg tør å lufte dem her inne...... Kommer an på hvilken lukt det blir.......... Sitér dette innlegget Link to post
Fjordrafting Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 På båtmessa i fjor var jeg nede i en god del forskjellige seilbåter. Jeg har et ganske åpent sinn for de forskjellige merkene og null peiling på seilteknisk. Dessverre er jeg ganske ømfindtlig for løsemidler, nærmest overfølsom og må bare si meg enig med de av dere som hevder Bavaria lukter mere. Påtagelig mere etter min reaksjon å dømme. Jeg syntes det var fine båter med en del flotte løsninger etter min smak men umulig å oppholde seg i for lengre tid av gangen. Jeg tenkte også at dette hadde med nybåt å gjøre men opplevde ikke på nær samme lukt hos de andre billigmerkene og dyrere for den saks skyld. For meg vil det antagelig være umulig å kjøpe ny Bavaria nettopp grunnet dette, og det er synd for så langt jeg kan se er det en grei båt. (Bortsett fra noen detaljer vedr. finish og belistning men skal la det ligge ) Det at glassfiberbåter avgir gass under herdeprosessen er normalt og velkjent. Disse prosessene er avhengig av temperaturen i materialet, for å få gjennomherdet en båt så bør den stå 3 - 4 uker i 18 graders varme eller mere. Da forsvinner lukta når herdingen er ferdig. Derimot en båt som står for kaldt vil herdeprosessen stoppe opp og begynne igjen når det er varmt nok. Da kan denne lukta bli der i enkelte tilfeller i flere år. Dette er informasjon jeg har fått av en stor lokal båtprodusent. NB: Skal man virkelig ha et sterkt og lett glassfiberskrog, så bruker man epoxy som bindemiddell og lar skroget stå i 80 graders varme i 1,5 uker. Da er det optimalt herdet. Sitér dette innlegget Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt Link to post
Leading Edge Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 Kan si meg enig i teorien om glassfiberstøv da det var til dels mye av dette i min båt første året. Etter noen timer med hard bankekryss i liten kuling (som det var mye av i 2007) måtte jeg tørke glassfiberstøv i alle skapene i forskipet. Dette støvet drysset antageligvis ned fra hulrom i melloom innerliner i taket og yttertaket. Dette skjedde selv om skapene er tette inni (dog ikke støvtette selvsagt). Ut i sesongen hadde hun fått "ristet fra seg" og støvet sluttet å komme inn i skapene etter seilas i tung motsjø. Det var nok gjerne i disse tider jeg mistet nybåtlukten også. NB! Om noen skulle ha glassfiberstøv å gi bort så send meg en IM (vurderer å fylle det i kjølsvinet denne gang for å unngå tilstøving av skapene) Sitér dette innlegget You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------ Link to post
runes Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 Ahh at jeg ikke tenkte på å ta vare på det støvet under storrengjøringen, kunne blitt rik ved å selge det til de som kun har eid gamle båter Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
Enzo Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 Nå er det vel gjerne slik at de fleste av de mindre verftene (les dyrere) ikke støper skrogene der de monterer interiøret og dermed så blir det til at skroget blir ferdig og så er det en leveringsprosess osv som gjør at innredning ikke blir påbegynt montering før en god stund etter at det monteres i for eksempel en beneteau. Samlebånds produsentene løfter vel omtrent ombord en mer eller mindre ferdig innredning på noen timer etter at skroget er ferdig mens de andre bygger inn del for del over uker og da får de skrogene bedre betingelser for å få luftet seg skikkelig i motsetning til andre som kjapt lukker deler av båten med innredning. Nå er det vel konkludert med at det er støvet og ikke støpen men det er jo uansett en tanke Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 (redigert) Det er bra med slike brukererfaringer om hvorfor det er styren(nybåtlukt) lukt i blant annet nye Bavaria... Synsere om dette finnes det jo mere enn nok av her på forumet om dette, og jeg finner naturlig nok ikke grunnlag for å mistenke noen av synserne for å besitte noen form for kompetanse på området... Selv hadde jeg akkurat samme erfaring som blant annet Leading Edge... og tror du jaggu meg ikke at jeg greide å fremskaffe litt nybåtlukt rett før jeg solgte båten under en dørkplate i forpiggen.... Er ikke rart båten var lettsolgt til en god pris... Redigert 14.Oktober.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Servicemannen Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 Beklager,men tilnærmelsesvis noe av det dummeste jeg har lest. Være seg HR/Najad/Grand Soliel -X yacht mfl.jeg harvært i opp gjennom årene ,som var nye(ikke utlånt av eier,som har brukt denne en stund, fordi fabrikken ikke har nye tilgjengelig)lukter det selvsagt plast.(nybåt). Noe annet villevært tråkig og merkelig. mvh fem@il Hvertfall sittert man ikke fast i våt gelcoat nede i stuerom i HR/NAJAD/GRAND SOLEIL - X-YACHTS 5 uker etter produktsjon :nono: Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Servicemannen Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 Du hevder at ansatte ved Bavariaverftet er ufaglærte.......her er litt av verftets tanker rundt GRP produksjonen. 2. GRP-produksjon Ved første øyekast ser man bare seilbåtens elegante linjer. For bruken av båten på lengre sikt, f eks under tøffe forhold til havs, er det andre kvaliteter som er utslagsgivende. Ryggraden i en førsteklasses Bavaria seilyacht utgjøres av høyverdige materialer som er godt bearbeidet, kombinert med en overdimensjonert konstruktiv utforming og en perfekt fremstilling av skrog og dekk. 2. GRP-produksjon Kompromissløs sikkerhet Sjødyktigheten og sikkerheten går generelt foran et bedre pris-/kostnadsforhold, for Bavaria-båtene seiles ikke bare i lett bris. Det kan være at andre produsenter prioriterer annerledes. Bavaria båtene er konstruert og dimensjonert for å kunne mestre alle og bla bla bla! Er dette tatt ut av skrytekatalog fra salgsavdelingen hos Bavaria eller noen annen produsent? Ser ikke stor forskjell i byggeteknikken hos disse "båtfabrikkene". Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Trond Aasvoll Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 Ikke spill dum. Er det jeg som er naiv når jeg går ut fra at lys-beviset stemmer? Eller var det tre "standardkjøler" på 38 ac? De har jo tatt et stort antall kjøler i retur på det verftet, så kanskje.... Leste igjennom hele tråden og fikk lyst til å komentere denne Sun Flyer. På antall kjøltyper? Klippet fra Norlys:Finner dette under klager i Norlys. LYS satt til 1,20. Ny behandling i LYS Komite 19.05.08: Bavaria 38 AC 98-00: Nytt LYS satt til 1,19 Bavaria 38 Cruiser 02-05, kjøl 1,75m: Nytt LYS satt til 1.21 Bavaria 38 Cruiser 02-05, kjøl 2,0m: Nytt LYS satt til 1,22. Bavaria 38 Cruiser 02-05, kjøl 2,17m: Nytt LYS satt til 1,23. Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
fem@il Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 Jo, jeg noterer meg jo at andres argumenter er vekselvis dumt og det dummeste du har hørt. Slike hårde fakta er det vanskelig å gjendrive.Men kan vi få "nybåtlukt" definert? Er det lim? Er det styren? Er det lakk? Eller hva er det. Ganske enkelt lukten av ny "plastbåt" ,verre er det ikke.Behøver ikkedeinere det så omstendelig.Det er da ikke mulig for noen å mene at man ikke kjenner denne "deiige " lukten av ny båt,når man går på utstillinger?? Jeg har"tråklet" de fleste utstillinger i Oslo/østlandsområdet/Gøteborg/ôppet varv etc.i mer enn 25 år,og alltid kjent denne"vidunderlige"nybåtlukt. mvh fem@il Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 (redigert) Og jeg sier ikke at alle Bavariaer har hengende dører, men man får fort galt inntrykk når tre av tre båter på ei messe oppfører seg som et 100 år gammelt hus på skjev grunnmur... Jeg har ikke prøvd dem i sjøen, jeg har kun sett på dem i ti minutter på messa og uttaler meg kun om det jeg har sett og erfart. Man havner på ekstremt tynn is hvis man snakker om ting man ikke vet noe om og synser for mye ... Det siste er det eneste jeg er enig i. Har vært ombord i minst 20 nyere Bavariaer, både motorbåter og seilbåter og aldri opplevd en eneste dør som subber. Finner i det hele tatt lite av alt dette som ikke-eierene stadig vekk finner. Rart at de som tilbringer 10 min i en båt på messer og kortere besøk finner så langt mer en vi som oppholder oss i 60-70 døgn årlig i disse båtene ikke klarer å finne. Når det gjelder den utrolig interessante lukt-debatten, er jeg enig - Bavaria lukter litt mer nybåt. Jeg nyter det hver gang jeg går ombord. Rene rusen. Ganske fantastisk at noen kan får nybåtlukt også til å bli et problem og en svakhet. Ganske illustererende for hele Bavaria-debatten som oser mer av psykologi en fakta, spør du meg. Hadde noen sagt at nybil-lukta i Audi eller VW er et problem, hadde vi ledd høyt Redigert 14.Oktober.2008 av Swande (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 Jeg hadde egentlig ikke tenkt å si mere om lukt nå, men jeg må nok dessverre henge meg på de luktsensitive som har valgt bort bav med lukten som et av argumentene. Tror ikke lukten er fra støpen. Det at noen syns det er likt i alle nye masseproduserte båter blir for meg feil, for jeg kjenner forskjell og det er min virkelighet. Så ikke tvil på dette. Sånn er det bare. Men lukten har ingen innvirkning på min oppfatning av bavarias kvalitet. Den er helt ok for lett bruk. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.