Jump to content

Hvorfor er det så mange som hetser Bavaria båter?


Los Endos

Recommended Posts

Jeg må få lov til å tillføye for å ikke skremme andre som har samme modell som jeg har. Båten har jeg optimalisert for å kunne hevde seg i toppen i shorthanded regattaer. Den er utsatt for seiling for å sprenge nye grenser og optimalisert på nytt for å møte neste grensen. Den har tålt dette til nå og det viser seg at den holder gått også. Siden jeg fikk tak på båten har den gått over 16000nm. Den har for det meste gått på det opne havet i regatta, transport til og fra regatta og familiseiling.

 

Har også dundret på moder jord med full seilføring 2 ganger, med bare kosmetiske skader. Takke været bredere flens i kjølinnfestningen på denne modellen, en de nyere modellene.

 

Har sjekket med mymeteret (en slags ultralyd) om delaminering. men ingen skade har skjedd der. Modellen er bunnsolid. :smiley:

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Har også dundret på moder jord med full seilføring 2 ganger, med bare kosmetiske skader.

 

Nå sier vel ikke dette så mye hvis du ikke sier farten da dette hendte. :wink: (utenom att navigeringen ikke var i høysetet.) :cool:

 

Men ett par 42 Matcher har gått på grund mellom 7-8 knop uten delamineringskader. Den ene på vei til "seilmakeren" i våres. Jeg regner med du vet hvem.

 

Nå har ikke jeg gått på grunn med Baven og prøver å holde meg unna.

 

Men under Færdern har vi vel vært på grunn 2 ganger med en svenske, som vi også har 2 pall-plasseringer med også. Men i grunn en kalkulert risiko. Spørsmålet er egentlig hvor mye vi kan forvente hva båten tåler. First til en bekjent gikk på ifjor, og hadde ikke han vært en erfaren kar hadde den gått ned. Vi kom bak en Dufour 44 som fikk seg en skikkelig smekk i innseilingen til Strømstad(melom de 4 stakene), vi så redningsaksjonen på en nesten ny HR som også holdt på synke utenfor Strømstad.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Vi kan ikke glemme emnets beste innlegg :wink:

Nei,for all del, :flag_sw: pass på at nivået synker til det nivået visse ønsker.Seiltrim/seilerfaring/seilkunnskap er tydeligvis underordnet for de fleste,bare man kan :puke: mot Bavaria.Jo mer det bevises at disse båter seiler meget bra,jo mer det bevises at mange har betalt altfor mye for sine båter,jo mer prøver man seg på disse påminnelser.Som nevnt tidligere er jeg gammel nok til å huske hvordan Maxi ble mottatt av konkurrentene når de ble inntrodusert av PP,samme "begrunnede redsel kom da til syne"fra de samme "kvalitesprodusenter".Det viste seg at Maxi holdt mål,og etterhvert ble noen av de best betalte bruktbåter. :flag_sw: Historien gjentar seg ofte i de fleste tilfeller. :lol::cheers:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

jo mer det bevises at mange har betalt altfor mye for sine båter,jo mer prøver man seg på disse påminnelser.

fem@il

Hvem er disse menneskene dere snakker om gang på gang , hvilke båter har de og hvor finner man dem , er det mulig å komme i kontakt med dem for å gi de et skambud på båten de har betalt alt for mye for ?

Link to post
Share on other sites

Hvem er disse menneskene dere snakker om gang på gang , hvilke båter har de og hvor finner man dem , er det mulig å komme i kontakt med dem for å gi de et skambud på båten de har betalt alt for mye for ?

Det burde være greit å skjønne hvilke båttyper jeg antyder?Bør ikke ha så stor fantasi for å skjønne det? :flag_sw::flag_sw::flag_sw:

Kjempebra kvalitet,men ikke i nærheten av prisverdi. :sailing:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Her har det skjedd litt i dag, ser jeg.. Jeg har vært i Oslo en dagstur og spilt en konsert for "kultureliten" (betalt av DINE skattepenger... :yesnod: )

Gikk en tur på aker brygge og der fikk jeg et hyggelig gjensyn med min forrige båt som fungerer som bolig der. Han som kjøpte den hadde aldri hatt båt før, og han syntes den fungerte veldig bra som nybegynnerbåt. :smiley: Det var hyggelig og beviser at man ikke trenger kjøpe "campingvogn" som første båt.

 

For oss er det ikke bare seilingen men også plass i båt.

Om vi seiler saktere, ikke går så høyt osv. Javel det er ett valg vi har tatt.

Sun Flyer er mer i regatta-modus og tenker mer på trim,rigg seil en det vi gjør. Det er ett valg han har tatt.

Mangfold er viktig.

Enig i at mangfold er gøy. Vi tenker ikke så forskjellig når det gjelder plass i båt. Som båtboer prioriterer jeg det minst like høyt som deg. Resultatet av det er at jeg nå har en båt som er mere volumiøs enn f.eks en bav 42cr som også ble vurdert.

 

Når det gjelder høyde har jeg en kompis som beviste at 42cr kan gå skyhøyt og ganske fort i mellomvind. Når han ble frelst på regattaseiling skiftet han til en grand soleil 45, men mener fremdeles at han gikk høyere med bav'en. Men han skiftet fallet og skjøtet på genouaen og fikk dermed bedre justeringsmuligheter enn det som er standard på disse båtene. Så du har nok noen u-utnyttede muligheter.

 

Sun Flyer har et problem når det gjelder høyden som gjør at vi sliter der. Må nok ha litt konsulenthjelp der for finjustering av riggen. Men problemet kan også ligge i båtens konstruksjon. Den har jo samme dekket som sun od 43 som er en volumiøs turbåt. Overbygget er mye bredere enn på f.eks first,X, grand soleil m.flere. Dette for å gi volumfølelse under dekk. Men da blir skjøtevinkelen til genuaen bredere så lenge skjøtevognen må gå på utsiden at overbygget. Noe av dette kan nok justeres bort hvis en god seildesigner tar det i betraktning når et nytt seil skal designes. En annen løsning kan være å seile med tre'er og skjøte denne på innsiden at vantene ved hjelp av en innhaler. Time vil shåw.

 

Jo mer det bevises at disse båter seiler meget bra,jo mer det bevises at mange har betalt altfor mye for sine båter,jo mer prøver man seg på disse påminnelser.

Til etteretning kan jeg opplyse om at vi ga vesentlig mindre (300-400 000,-) for sun flyer enn det Baatsmann ga for bav'en sin. Jeg fikk da en båt med 7 seil, stort volum, stor Yanmar, og masse utstyr som i tillegg seiler fletta av alle "campingvognene". Ulempen er var at den er mye brukt bla i charter. Men vi vurderte den ulempen som mindre viktig i forhold til totalen av båtens egenskaper.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Men under Færdern har vi vel vært på grunn 2 ganger med en svenske, som vi også har 2 pall-plasseringer med også. Men i grunn en kalkulert risiko. Spørsmålet er egentlig hvor mye vi kan forvente hva båten tåler. First til en bekjent gikk på ifjor, og hadde ikke han vært en erfaren kar hadde den gått ned. Vi kom bak en Dufour 44 som fikk seg en skikkelig smekk i innseilingen til Strømstad(melom de 4 stakene), vi så redningsaksjonen på en nesten ny HR som også holdt på synke utenfor Strømstad.

 

Jeg forventet ikke at den skulle tåle dette. Det skjedde med skrogfart begge gangene, men fikk ikke bråstopp pga jeg begge gangene hadde såpass krenging på båten og at kjølen løftet seg opp etter moder jords profil. Altså båten krenget enda mere ned, da jeg gikk over grunna.Flaks igjen.

 

Lo ofte av slike historier før, men etter at jeg hadde dundret på selv første gangen. Er det blodig alvor, har medfølelser for dem som dundrer på og det er tilnærmet helseskadelig i etterkant for eieren :sweat:

 

For 3 uker siden var jeg i Florø. Der sto det en 42 Mach på marinaen, som hadde fått brå stopp. Det tror jeg var nært ett vrak nå. Virkelig et sørgelig syn, når en ser hvor store ødelegelser det blir med bråstopp i skrogfart.

 

Når jeg er i Strømstad bruker jeg å sette meg å se i rettning de 4 stakene.For underholdningen sin del. Og det er veldig mange som ikke skjønner (stakene) eller det røde ,grønne bøyene der. Noen ganger lurer en på om det hadde vært bedre å sette opp bilskilt, innkjøring forbudt, mellom det to yterste?

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Hans beskrivelse var: Det går fortere og fortere, og det begynner å sprute litt fra le skrog. Når man passerer 18-20 knop sier det bang, og så har man ikke gennaker mer. :smiley:

 

Forklar nærmere hva som skjer, er det for tynn duk på Genakeren?

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder høyde har jeg en kompis som beviste at 42cr kan gå skyhøyt og ganske fort i mellomvind. Når han ble frelst på regattaseiling skiftet han til en grand soleil 45, men mener fremdeles at han gikk høyere med bav'en. Men han skiftet fallet og skjøtet på genouaen og fikk dermed bedre justeringsmuligheter enn det som er standard på disse båtene. Så du har nok noen u-utnyttede muligheter

 

Når jeg seiler med fokka, har jeg montert barberhal permanent (drar skjøte inn mot masten)på skjøtene til fokka. Dette utgjør noen grader på høyden, og ikke rent lite heller på 38 ac,en.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

I helgen traff jeg en som mente Bavaria var sjøens brunsnegle... :lol:

 

 

Vi kan ikke glemme emnets beste innlegg :wink:

Kunne ikke vært mere enig med Servicemannen... Dette er nok de to beste innleggene fra disse to refererte medlemmene i denne tåden.... Bruken av sannhetsvitner er alt for lite brukt her på forumet... Mere bruk at dette ville nok underbygget innleggene på en bedre og mere seriøs måte....... spesielt er som baserer seg på "jeg traff en som...." eller jeg "hørte om en"... osv..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Sjølv så sparar eg til nye segl.

 

 

Ask

 

Litt om innvistering av nye kosbare seil:

 

- En klarer ikke å forsvare en slik innvistering overfor resten av familien. Og en får dårlig samvitighet etter at en har bestilt seilene.

 

- Når en har fått tak på seilene, må en ha råd til å bruke dem (Viktig). Samtidig ha seilergleden av seilenes ekstreme gode egenskaper.

 

- Og en må være klar over at levetiden er kortere på slike seil, vist dem ikke blir vedlikeholdt. Dem må rett og slett på service nå og da, for å øke levetiden.

 

 

Levetiden på Cevlaren mine:

 

- Storseile fikk jeg ut ca 12000nm

- 4, eren fullspielet og dobbelpansret under 2000nm, før pannele var blåst bort.

- 3,eren ? blir lite brukt i det jeg går rett fra 2,er og ned til 4,er når det blåser opp.

- 2,eren fikk jeg ut ca 6000nm på før den ble bare nettingen igjen av.

 

Dacronseilene lever enda, men blir lite brukt. Blir brukt mest om vinteren. 6-7 år har jeg hatt dem og er like bra.

 

Carbon seilene er under utprøving og testing. Er intressert å høre om hvor langt dem går, før dem er gåen?

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Ja, det er sånn jeg mener. Men man får jo ikke gjort noe tilsvarende meg stor genoua. Kan jo ikke kappe salingshornene.

 

Jo det kan du. Det er bare å ringe Selden, så sier dem hvor mye du kan kappe av :wink:

 

Vist det er Selden du har, men det var vel ikke det du har?

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Kunne ikke vært mere enig med Servicemannen... Dette er nok de to beste innleggene fra disse to refererte medlemmene i denne tåden.... Bruken av sannhetsvitner er alt for lite brukt her på forumet... Mere bruk at dette ville nok underbygget innleggene på en bedre og mere seriøs måte....... spesielt er som baserer seg på "jeg traff en som...." eller jeg "hørte om en"... osv..

Herregud; hvor hårsår går det an å bli? Skulle nesten tro du var kulturpolitisk talsmann i Frp... Innlegget var en spøk. Hvis du ikke skjønner hva det er, får du slå opp i leksikon og lese deg litt opp på området. Dette er et internettforum.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Jo det kan du. Det er bare å ringe Selden, så sier dem hvor mye du kan kappe av :wink:

 

Vist det er Selden du har, men det var vel ikke det du har?

Jeg har Sparcraft. Men det blir litt for ekstremt for meg å kappe salingene uansett. Det er huset mitt vi snakker om her. Heller kjøpe ny 3'er og måle inn båten uten genoua.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...