Jump to content

Hvorfor er det så mange som hetser Bavaria båter?


Los Endos

Recommended Posts

Vel, etter mitt syn så er en hytte et rimelig naturlig alternativ sted å tilbringe en ferie om sommeren, et godt alternativ til båt.

Håper det er mange som deg,som sammenligner båtkjøp/innvestering med hyttekjøp/innvestering,davil vi fågodt betalt for våre "hyttter på sjøen" iframtiden.Dette lover godt. :flag:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Bare et velment råd; ikke siter mine innlegg i sin helhet for da kommer moderator og sletter dine innlegg, og det ville jo være synd?

 

Beklager,men jeg må sitere hele innlegget,så lenge jeg mener hele innlegget bør siteres???Det ervel ikke sålav takhøyde i dette forum??

 

 

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Nå kommer vi vel langt unna trådens tema, men det er jo ingen grunn til å sitere et innlegg du skal kommentere når dt ikke er andre innlegg innimellom? Synes det er rimelig bra takhøde på dette forumet, men den siteringen du bedriver er det nok ikke takhøyde for! :nonod:

 

Foreslår at du redigerer dine innlegg og fjerner siteringen, bare et forslag, men gjør som du vil!

 

Det finnes en del tips og råd om hvordan man skal opptre og skrive sine innlegg også på dette forumet, foreslår at du tar en titt der! :yesnod:

 

https://baatplassen.no/i/index.php?act=Help

 

2. Sitering:

Sitér ikke mer enn nødvendig:

Svarer man på siste innlegg i tråden er det svært sjelden nødvendig å sitere.

Siterer man tidligere innlegg i tråden skal man slette alt utenom det som er nødvendig for forståelsen.

Det er så godt som aldri nødvendig å sitere et innlegg 100%.

Bilder bør normalt slettes fra sitatet.

Grunnen til at vi har regler på dette er at unødvendig sitering gjør emnesidene lange, uoversiktlige og tunge å lese.

Satt på spissen representerer det en forsøpling av forumet.

De som ikke tar hensyn til dette risikerer å få innlegget slettet. Isåfall poster man innlegget på nytt med sitering iht reglene.

 

ps

legg merke til at jeg har ikke sitert dine innlegg nå, har du mistet oversikten av den grunn?

 

:sailing:

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

da vil vi fågodt betalt for våre "hyttter på sjøen" iframtiden

Dette er vel en annen årsak til de lange og ofte litt håpløse diskusjonene om enkelte båttyper. Noen ser en "hytte på sjøen" og andre ser en båt (i mitt tilfelle seilbåt). Det kan forklare en del meningsforskjeller.

Link to post
Share on other sites

Nå kommer vi vel langt unna trådens tema, men det er jo ingen grunn til å sitere et innlegg du skal kommentere når dt ikke er andre innlegg innimellom? Synes det er rimelig bra takhøde på dette forumet, men den siteringen du bedriver er det nok ikke takhøyde for! :nonod:

 

Foreslår at du redigerer dine innlegg og fjerner siteringen, bare et forslag, men gjør som du vil!

 

Det finnes en del tips og råd om hvordan man skal opptre og skrive sine innlegg også på dette forumet, foreslår at du tar en titt der! :yesnod:

 

https://baatplassen.no/i/index.php?act=Help

 

ps

legg merke til at jeg har ikke sitert dine innlegg nå, har du mistet oversikten av den grunn?

 

:sailing:

 

Jøss,er det du som er "moderator" på dette forum? :confused: Er det ikke takhøyde for min form for sitering?Hvorfor skal jeg redigere mine innlegg? :nono:

Er denne form for personlig"formaningsteknik" vanlig på dette forum,ellerer det mer vanlig at man holder seg til temaet/båtdiskusjon??

Ikke undervurder dine meddebatanter fordi om de er nye på dette forum, kanskje vi har meget lang erfaring innen seiling?Det er derfor jeg har kommet inn på dette forum,for å diskutere temaer rundt seilbåt/båtliv,ikke for å diskutere personer? :confused:

 

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Det er vel slik at det ofte er totalt unødvendig å sitere et helt innlegg... i allefall for de som skal lese innleggene som skrives.... spesielt om en legger et innlegg rett under det innlegget man siterer.... Da kan men med stor fordel unnlate hele siteringen etter mitt syn

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jøss,er det du som er "moderator" på dette forum? :confused:

 

:nonod:

 

Moderasjon:

 

Daglig moderasjon gjøres av trikola, bliss x og Ingar.

Klager på moderasjon, samt klager på andre medlemmers innlegg, skal rettes til Skipsraadet via epost: klage@baatplassen.no.

Se forøvrig våre regler.

 

Tror du er tjent med å sette deg inn i forumets regler! :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Fra en fersk båtplassdebattant til en annen : man skal jo ikke fulgt mye med på dette forumet for å fått med seg disse siteringsreglene. Således bør du ta disse innleggene for det de er: Velmenende råd. Ingen grunn til å slenge rundt seg med beskyldninger om noe annet.

Link to post
Share on other sites

Fra en fersk båtplassdebattant til en annen : man skal jo ikke fulgt mye med på dette forumet for å fått med seg disse siteringsreglene. Således bør du ta disse innleggene for det de er: Velmenende råd.

 

Kloke ord `Sahara`. det er regler som må følges, men er man en nykommer på forumet skal man vokte seg for "Janteloven". Har man litt bastante meninger om for eks. Bavaria båter, vil man fort bli angrepet av "de etablerte"

som mange av oss har lært å kjenne etter noen år på forumet. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

velkommen til Baatplassen fem@il :yesnod:

 

Jeg vil støtte Mouche i hans vennlige råd - tror det er greit å gjøre seg litt kjent før man begynner å "jøsse seg" for mye og kalle andre herskere og komme med jante :smiley: Som i alle andre kulturer er det visse særtrekk ved Baatplassen. De finner man etterhvert som man blir litt kjent her. Som ny er nok en av de uskrevne reglene at man er litt ydmyk i sine utrop. Jeg erfarte i hvertfall å bli :smash: en del ganger de første månedene jeg var med. Det er vel et par millioner innlegg siden :smiley: Nå er tonen faktisk mye mer vennlig opplever jeg. Vekommen igjen :smiley:

 

Du vil sikkert også erfare at mange av de aktive medlemmene her både har mye kunnskap om båtliv - også seiling selvom det kanskje ikke ser slik ut umiddelbart - og at en del kjenner hverandre ganske godt. Både fra forumet og fra samlinger, julebord og kurs. Det kan nok gjøre at stilen er litt direkte (noen kan nok oppleve det som personlig) og at man ikke alltid holder seg strengt til trådens tema. Det sklir litt ut - så sklir det litt inn igjen. Slik jeg har erfart er det stilen her :smiley:

 

 

Utover det må jeg si meg grunnleggende uenig i din betraktning om at de som ikke serieproduserer båter i dag enten vil være konkurs eller kjøpt opp av serieprodusenter. Vil det si at du tror markedet for dyre båter av høy kvalitet som produseres i små serier forsvinner helt? hvilke tanker baserer du de tankene dine på?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Utover det må jeg si meg grunnleggende uenig i din betraktning om at de som ikke serieproduserer båter i dag enten vil være konkurs eller kjøpt opp av serieprodusenter. Vil det si at du tror markedet for dyre båter av høy kvalitet som produseres i små serier forsvinner helt? hvilke tanker baserer du de tankene dine på?

 

 

Jeg kan kun snakke for meg selv :lol: , men kanskje av samme grunn som i bilindustrien? Sammenligning med luksusbil har blitt gjort tidligere i tråden, men den holder ikke. En luksusbil i samme størrelse og sammenlignbar motorisering som en standardbil, koster ikke 2 eller 3 ganger mer slik som for seilbåter. Selv ikke med norske avgifter :lol:. I tillegg har disse båtene mye av det samme utstyret og motorer levert av de samme produsentene. Selve plaststøpningen gjøres vel best via automatiserte prosesser. Det finnes sikkert forskjell i interiørfinish. men denne forskjellen er jammen dyr... :lol:

Det er jo også alltid et spørsmål i disse sakene om det er kvaliteten du betaler for eller ineffektiviteten... :lol:

Redigert av Voff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er jo også alltid et spørsmål i disse sakene om det er kvaliteten du betaler for eller ineffektiviteten...

 

Det er to holdninger som skaper høy temperatur i Bavariadebatten:

 

1. Det er de som sier at Bavaria er dårlige båter.

2. Det er de som sier at hele prisforskjellen mellom Bavaria og dyre båter kan forklares i sin helhet med produksjonseffektivitet.

 

Min mening er at begge disse synspunktene er feilaktige.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke at hele prisforskjellen kan forklares med produksjonseffektiviteten. Men at effektivitet v/produksjon er utslagsgivende i forhold til sluttpris, er jeg ikke i tvil om.

 

Så kan man stille seg spørsmålet om den øvrige differanse er verd pengene. Jeg respekterer at noen mener det. Kunne ikke tenke meg å kritisere deres valg - eller skrive side opp og side ned om hvor utrolig negativt det er at disse båtene koster så mye mer. Men det er vel heller ikke problemet - det er vel heller snarere motsatt.......

 

Så hvorfor er det så utrolig negativt at noen båter koster mindre :confused:

Link to post
Share on other sites

2. Det er de som sier at hele prisforskjellen mellom Bavaria og dyre båter kan forklares i sin helhet med produksjonseffektivitet.

 

 

Nå har jeg aldri sagt at prosforskjellen i sin helhet kan forklares med ineffektivitet. Jeg mener det er et relevant spørsmål hva lavere effektivitet koster, særlig når økt effektivitet er følge av computeroptimering og robotiserte prosesser som er mer nøyaktig enn ethvert menneske.

Link to post
Share on other sites

velkommen til Baatplassen fem@il :yesnod:

Utover det må jeg si meg grunnleggende uenig i din betraktning om at de som ikke serieproduserer båter i dag enten vil være konkurs eller kjøpt opp av serieprodusenter. Vil det si at du tror markedet for dyre båter av høy kvalitet som produseres i små serier forsvinner helt? hvilke tanker baserer du de tankene dine på?

 

Et eksempel er hva som har skjedd med Storebro-Nimbus-Maxi-Ryds.Dersom jeg ikke sitter med direkte feilinformasjon fra folk som er godt kjent med dette,så har de nå samme eier,og nærmer seg raskt en form for serieproduksjon,med klare framtidsplaner om kraftig effektivisering.Tror ikke disse "kvalitetsbåter" blir dårligere av den grunn,snarere tvert om.Og prisen vilmest sannsynlig bli mer konkuransedyktig.

Det jeg helt klart mener er at de "såkalte høykvalitetsbåter" er unødvendig dyre pr dd,og det blir betalt for inneffektivitet.

Om 8-10 år vil man innse at serieproduserte båter har minst like høy kvalitet som de som kommer fra "småprodusenter"

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Hav med den nye Najad 37 da som støpes langt inne på bondelandet i Sverige (Er vel Åmål det heter der... er var det fucking Åmål :wink: ), den herdes ut ved hjelp av 50 graders varme slik at de klarer produksjonen på en båt i uken.... Før den sendes til Orust for innredning...

 

Jeg tror nok vil se at flere båter en Bavaria, Beneteau og andre masseproduseres med standard innredningsmoduler får å holde kostnaden nede.. Det koster å ha en svenske tuslende rundt med "tømmermannsblyanten bak øret og sneipen i munnviken"... men om kvaliteten blir så vanvittig mye bedre av den grunn er jeg ikke like sikker på.... og om en leser hvordan Najad har håndtert rorproblematikken og at båten er 13-14 cm for dyp i baugen kontra hekken på 440'en så er jeg ikke noe mere overbevist om at kvaliteten er så utrolig bra.... Dette er jo et velrenomert verft etter hva jeg kan skjønne...

 

Beklager avsporingen av denne Bavaria tråden siden jeg har blandet inne en Najad her......

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Najad har håndtert rorproblematikken

Har det vært rorproblemer med nyere najad ?

 

Den saken der en

440 lå for lavt i vannet foran i forhold til bak var vel en sak der en båt ble levert med tungt utstyr foran og ikke noe bak for å balansere dette , de leverte vist vanligvis båten med aggregat bak i de fleste osv osv. Men det som var synd i den saken var hvor lang tid det tok å få ordnet opp samt at ikke Heitmann opplyste kjøper om at dette ville skape problemer ved en slik løsning på båten som ble levert.

Må si jeg ble litt skuffet da jeg leste det men så kjenner jeg ikke hele saken så det kan jo være flere sider enn det som kom fram i media

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...