Krimart Svart 12.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2008 Leading Edge antydet at lukten forsvant etter to år. Som sagt: har aldri reagert spesielt på lukten i Bavaria kontra andre båter. Det er den samme styrenlukten som andre når båten er helt fersk, men det forsvinner fort. Sitér dette innlegget Link to post
Mare Nostrum Svart 12.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2008 Rart man aldri kjenner denne lukten i f.eks en HR eller Nauticat. Sitér dette innlegget Link to post
Trond Aasvoll Svart 12.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2008 Har vært på verfte og hentet noen HR for transport hit og dit. Jeg mener jo at det lukter litt styren av støpen og topcoaten der også. det er jo ikke til å unngå det på nye båter. Og det vil forsvinne etter et års tid, normalt. I Bavarian min lukter det seil og hav. På fredag lukter de Fredag og lørdag lukter det helg. Søndag lukter det svart kaffe, seil og hav igjen Komenterer deg Sun Flyer om lukt i "billigbåter", det er jo ikke store prisforskjellen på min og din. Og hva er prisen på en billig båt da?? Og hva skal det lukte i en ny dyr båt?? Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Mulligan Svart 12.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2008 Nå er det sånn at styrenen gasser kun av så lenge herdeprosessen går. Når laminatet er ferdig herdet er også styrenen lenket opp, og det er ikke noe mer å gasse av. Litt avhengig av materialvalg og metode fra noen timer til noen dager. Bavaria gjør noe lurt. De varmer opp laminatet etter lamineringen for å få herdeprosessen til å avsluttes. Da skal det ikke være noen lukt. En annen forklaring er at de har satt i noe innredning mens prosessen er igang. Da henger styrenen veeeeldig lenge i. Men hadde jeg hatt en båt som luktet styren etter to år hadde jeg vært svært skeptisk. Da har noe gått galt i lenkeprosessen. Sitér dette innlegget Link to post
Trond Aasvoll Svart 12.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2008 Og at dem smører på Topcoat,en for tidlig innvendig.. Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Mulligan Svart 12.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2008 Tja. Skulle det ha noe å si? Sitér dette innlegget Link to post
Trond Aasvoll Svart 12.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2008 Vil jo mene at coaten er så tett at den vil holde lengre på styren gassen under hedingen,når dem smører den på nesten bløt i bløt. For å si det på den måten? Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Mulligan Svart 12.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2008 Styrenen er en av byggeklossene i laminatet i tillegg til sin rolle som bærer av polyesteren. Styrenen lenker opp med polyesteren når prosessen er igang. Miljøpolyester som nesten er det eneste som blir brukt til slik laminering forsegler jo selv overflaten for at styrenen skal holde seg på plass til den er lenket. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 12.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2008 Vet ikke om det har noe å si men jeg leste på det svenske bavaria forumet om noen båteiere som hadde opplevd topcoat som ikke var herdet når de fikk båten , de kunne trykke fingermerker i det , vet ikke om det har noe med lukt å gjøre , kan prøve å finne tilbake til den tråden Sitér dette innlegget Link to post
fem@il Svart 12.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2008 Herregud ,hva er det neste man skal finnepå vedr.Bavaria ?Blir dere aldrig lei av å "prøve å finne dritt" ?Lukten dere refererer til erlukt av "nybåt",som alle nyebåter har,og det lukter selvsagt plast/herder mm.Har kjøpt 3 stk nye båter i mitt liv,2 "svensker" førmin Bavaria,og alle hadde denne lukten av nybåt.Den minket litt for hvertår. Er det noen med hånden påhjertet kan si at man ikke merker dette i alle nye båter man er nede i på utstilling(ikke brukte som er utlånt for utstilling,da merker man lett hvilke merkersom brukerdårlige slanger til septik,lukter dritt,ofte)."Nybåtlukten finne i HR -X-yacht -Sweden Yach t-Arcona -Hanse etc.etc.Da er dere ikke ærlige,lukten finnes i fulltmonn. mvh fem@il Sitér dette innlegget Link to post
fem@il Svart 12.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2008 Vet ikke om det har noe å si men jeg leste på det svenske bavaria forumet om noen båteiere som hadde opplevd topcoat som ikke var herdet når de fikk båten , de kunne trykke fingermerker i det , vet ikke om det har noe med lukt å gjøre , kan prøve å finne tilbake til den tråden Dette stemmer,og Bavaria er ikke aleneom dette.Bekjente hadde nøyaktig samme problemer i sine Jeanneau og X-yacht-Tro deteller ei. mvh fem@il Sitér dette innlegget Link to post
Trond Aasvoll Svart 12.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2008 Da må det være unøyaktig målt til herder som gjør at det lukter lenge i båten da. Herde prossesen er blitt for lang? Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Enzo Svart 12.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2008 (redigert) Fant tråden http://www.bavariaklubben.se/forum_view.asp?id=9717 Aldri hørt om det før. fem@il ! Jeg er uenig , det er forskjell på lukt i nybåter Redigert 12.Oktober.2008 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trond Aasvoll Svart 12.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2008 Jo, jeg har vert borti det at topcoaten ikke herder som den skal. Det er rett og slett menskelig feil på verftet, med tilmåling av herder. Har selv jobbet på båtbyggeri og opplevd at det har blitt glemt å ha i nok herder. Og at en må gjøre om arbeidet på nytt. Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Mulligan Svart 12.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2008 Mnja. Bruker man vinylesterbasert topcoat og herder til polyester kan slikt skje. Inkompatibilitet. Sitér dette innlegget Link to post
Trond Aasvoll Svart 12.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2008 Da ble årsaken til at det lukter styrengass lenge i båten også, Inkompatibilitet. Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Trond Aasvoll Svart 12.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2008 Vil jo også nevne at vist noen av verftene bruker mye "Filler", som er limsparkel. Til å lime og tilpasse innredning, som er en snarvei for å tilpasse ting fort, men veier mye. Kan lukte veldig mye og lenge styrengass. Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
baatsman Svart 12.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2008 Har tydeligvis hatt en luftblære i pidestallen. Den sprakk idag. Ca 2 cm i omkrets. Tydelig at det har vært ett hull under top-coaten. Veldig irriterende, men har ikke funnet noe annet. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Trond Aasvoll Svart 12.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2008 Jeg har 2 slike i cocpiten min, men det er støpefeil på førstelaget av glassfiber. Dem har hatt det for travelt med å rulle ut lufta i matta, dem har ikke rullet godt nok. Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
fem@il Svart 12.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2008 fem@il ! Jeg er uenig , det er forskjell på lukt i nybåter Uenig må du selvsagt gjerne være.Men uavhengig av om du er enig eller ei,ny svensk båt i 1984(nybåtlukt) Ny svensk båt i 1986(samme nybåtlukt) Næromgangsvenn ny svensk båt i 1987(HR) (nybåtlukt Godt bekjent ny x-Yacht i 2001(samme nybåtlukt) Godt bekjent ny Jeanneau2003(samme nybåtlukt) Bekjent ny Sweden Yacht 2003( samme nybåtlukt) Egen ny Bavaria 38 2005 (samme nybåtlukt).Slik kan jeg fortsette å komme med konkreteeksempler. Denne nybåtlukten er helt naturlig,og ingen "slipper unna". mvh fem@il Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 12.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2008 Vil jo også nevne at vist noen av verftene bruker mye "Filler", som er limsparkel. Til å lime og tilpasse innredning, som er en snarvei for å tilpasse ting fort, men veier mye. Kan lukte veldig mye og lenge styrengass. Det er jo ikke umulig at det er det som lukter da og ikke noe fra støpeprosessen på selve skroget. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2008 Hva har du egentlig imot svenske båter? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 12.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2008 (redigert) Baatsmann: Du må slutte å henge ut bavaria på den måten... fem@il: Jeg har respekt for at du ikke syns lukten er verre i bavaria enn andre. Men folk er forskjellige. Går ut fra at du respekterer at jeg syns den er verre i bavaria enn andre merker.. Når jeg fikk min bruktimporterte charterbåt fra kroatia i mai, luktet det fremdeles kebab av den... Redigert 12.Oktober.2008 av Sun Flyer (see edit history) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Mare Nostrum Svart 12.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2008 ..Dem har hatt det for travelt.... Say no more!! Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 12.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2008 Komenterer deg Sun Flyer om lukt i "billigbåter", det er jo ikke store prisforskjellen på min og din. Og hva er prisen på en billig båt da?? En billig båt er en man har råd til...? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.