Jump to content

Askeladden, Uttern, Yamarin, hva er det beste valget?


Bjerknez

Hva mener du er det beste valget?  

169 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Kan noen er forklare meg den egentlige forskjellen rent teknisk på en 2-takter kontra 4-takter?

Jeg er litt usikker på hva som egentlig er det siste og nyeste....

 

Hei, ser du har blitt forklart forskjellen mellom 2 og 4 takt, men vedlagt er virkemåten for DFI (direct fuel injection) kort forklart, som benyttes på "de nye 2-taktere" Mercury Optimax. :yesnod:

http://www.mercurygovsales.com/technology/optimax.php

Link to post
Hei, ser du har blitt forklart forskjellen mellom 2 og 4 takt, men vedlagt er virkemåten for DFI (direct fuel injection) kort forklart, som benyttes på "de nye 2-taktere" Mercury Optimax. :yesnod:

http://www.mercurygovsales.com/technology/optimax.php

Okay.

 

Men jeg lurer fortsatt litt på dette:

Men det jeg lurer på er om det kommer til å bli en av de som tar over markedet?

 

Noen mener ditt, og andre mener datt... men hva kommer egentlig til å skje, hvis man tenker litt logisk?

 

Måtte jo blitt en krise hvis det på sikt viste seg at 2-takteren vant kappløpet til slutt. Greit for Mercury sikkert, men hva med Yamaha som har kuttet ut produksjonen av 2-takt?

Det blir jo som å innrømme at "mercury skjønte det før oss, vi gjorde feil" til alle båteiere......

 

Kanskje det er noe slikt Mercury streber etter?

 

Altså at Mercury kliner til med utvikling av 2-taktere, mens Yamaha gjør det samme med 4-takter.

Forskjellen er jo at Mercury "vinner" uansett da de har begge deler....

 

Hva mener dere?

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Måtte jo blitt en krise hvis det på sikt viste seg at 2-takteren vant kappløpet til slutt. Greit for Mercury sikkert, men hva med Yamaha som har kuttet ut produksjonen av 2-takt?

Altså at Mercury kliner til med utvikling av 2-taktere, mens Yamaha gjør det samme med 4-takter.

Forskjellen er jo at Mercury "vinner" uansett da de har begge deler....

 

Her må det til en liten korreksjon; Yamaha har på ingen måte kuttet ut 2-taktere. Siste serie V-max ble oppgradert i år (I fra 150 hk) HPDI-modellene ifra 150 hk er fortsatt tilsalgs i store deler av verden unntatt Skandinavia og deler av europa. Forgassermodellene i mellomskjiktet er av en konstruksjon som så dagens lys på 80-tallet - uten at de har sett nødvendigheten av å endre mye på disse siden dengang.

 

Det som er på trappene, er ikke bare restriksjoner på utslipp - men også støy. Derfor har Yamaha valg å la utviklingen gå i favør av 4-taktere der det er større muligheter for å påvirke forbrenningsprosessen og støynivå.

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Her må det til en liten korreksjon; Yamaha har på ingen måte kuttet ut 2-taktere. Siste serie V-max ble oppgradert i år (I fra 150 hk) HPDI-modellene ifra 150 hk er fortsatt tilsalgs i store deler av verden unntatt Skandinavia og deler av europa. Forgassermodellene i mellomskjiktet er av en konstruksjon som så dagens lys på 80-tallet - uten at de har sett nødvendigheten av å endre mye på disse siden dengang.

 

Det som er på trappene, er ikke bare restriksjoner på utslipp - men også støy. Derfor har Yamaha valg å la utviklingen gå i favør av 4-taktere der det er større muligheter for å påvirke forbrenningsprosessen og støynivå.

Jeg forstår hva du sier, men merkelig nok føler jeg meg ikke særlig smartere.... :)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post

Hei Bjerknez!

 

Vi driver å lurer litt på en ny eller nyere skjærgårdsjeep i 18-20 fots klassen for tiden. Vurderer stort sett bare båter med Yamaha motor. Grunnen til det er egne erfaringer gjennom 25 år med flere typer (merker) påhengere, andre venner/ bekjentes erfaringer, magefølelse (kanskje det viktigeste :yesnod: ), Yamahas uovertruffne gode rykte og driftsikkerhet samt dette med når ting skal selges igjen en vakker dag.

 

Bakdelen er jo selvfølgelig at det utelukker flere båter jeg i utgangspunktet kunne tenke meg, men som blir mindre aktuelle (for meg) pga. motoren. Synes det er dumt at båt og motorprodusenter "teamer seg opp" og kun selger pakker med båt og motor. -Okay, noen båter kan du få kjøpt uten motor, men til en alt for høy pris som gjør den uaktuell likevell...

 

Båtene jeg vurderer er Yamarin 56/ 59, GH V20 og tildels IBIZA 19 Sport selv om den begynner å bli litt vel gammel i designet. Hadde det vært valgfritt med motor, kunne jeg også vurdert Askeladden Wasper/ Excel, Capelli 18/ 20 Open, White Shark 175/ 185 etc., men disse er mindre aktuelle siden jeg ikke har lyst til å eie motorene som som regel står på disse. Vel... Skal aldri si aldri, men det skal være noen seriøst store fordeler med enten båt eller pris om jeg skulle kjøpt noe uten Yamaha på hekken.

 

er tydeligvis yamarin som er favoritt her gitt :)
den eneste med Yamaha :lol:

Annenhåndsverdi vet du

 

Istemmes :yesnod:

 

Du vet vel ikke egentlig om det er Yamarin som er foretrukket eller om det erYamaha motoren som er foretrukket? Kansje det flertallet hadde ønsket seg var Askeladden med Yamaha motor?

 

Her tror jeg Mouche treffer spikeren på hodet :smash:

 

MEN.... Yamaha har jeg faktisk ikke funnet noe som helst negativt om. Verken av rykter, eller annet som har ligget ute på nett.

 

Nå har det seg jo slik at man ikke lenger kan velge motoren man vil ha når man kjøper ny båt, og dette i seg selv begrenser mulighetene betraktlig.

Siden jeg har et veldig godt øye til Yamaha (har hatt dette før) så blir dte vel stort sett Yamarin og Finnmaster som kan velges (av de båtene jeg har sett på)

 

Jeg har ikke veldig lyst til å kjøpe en båt (som sikkert kan være utrolig flott på alle måter og kanskje også bedre enn Yamarin) med en feks. Honda-motor.

Jeg har som sagt ingen erfaring med Honda selv, men man er jo ikke blind og man hører og ser at Honda har hatt problemer.

 

Kan nok hende at feilene er rettet for lengst og Honda nå er like god og kanskje bedre en sine konkurrenter, men det hjelper lite på min magefølelse.

 

Men jeg skal innrømme at en Askeladden med Yamaha hadde vert knall :)

Men heldighvis så er det Mercury på Askeladden/Uttern og ingen andre motorer.

 

Presis som jeg ville sagt det selv. Askeladden med Yamaha tror jeg ville blitt populært...

Til syvende og sist handler dette om magefølelse. -og den er jo viktig å følge :flag:

 

På pollen din stemte jeg på Yamarin som kanskje ikke kommer som noen bombe :lol:

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
...... Askeladden med Yamaha tror jeg ville blitt populært...

 

- Nå eier vel Brunsvick marine en del aksjer i dette foretaket, så jeg er redd dette bare blir med drømmen......

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Men det jeg lurer på er om det kommer til å bli en av de som tar over markedet?

Altså at Mercury kliner til med utvikling av 2-taktere, mens Yamaha gjør det samme med 4-takter.

Forskjellen er jo at Mercury "vinner" uansett da de har begge deler....

Hva mener dere?

Jeg hadde ikke lagt all verden i å fundere så veldig over dette. Uansett så er det bra motorer som selges i dag, sikkert også Optimax og E-TEC. Se på totalpakken, båt og motor. Hvor får du den beste prisen med de spesifikasjonene du er ute etter. Hva med nærhet til service? Hva holder seg best i verdi? Og ikke minst tenk på bruksmønsteret, er det aks og toppfart som er viktigst, eller er myk og stille gange i dorgefart noe du setter høyt?

 

Og det er jo et paradoks at de tre store japanske merkene Yamaha, Honda og Suzuki alle satser på 4-takt. Honda har 40 års erfaring med utvikling av 4-takts marine motorer. Les mer om teknologien her:

http://www.hondampe.com.au/wps/wcm/connect...roke+Advantage/

 

Som sagt, det meste er bra, men for min del er valget enkelt :yesnod:

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Vurderer stort sett bare båter med Yamaha motor. Grunnen til det er egne erfaringer gjennom 25 år med flere typer (merker) påhengere, andre venner/ bekjentes erfaringer, magefølelse (kanskje det viktigeste :yesnod: ), Yamahas uovertruffne gode rykte og driftsikkerhet samt dette med når ting skal selges igjen en vakker dag.

 

Gjør en test som følger; sjekk på forumet her på de forskjellige merkene og lag en statistikk på hvor mange av de forskjellige merkene som etterspør råd og tips om hva man kan/skal/bør gjøre for å rette på en feil! Jeg tror du vil bli overrasket over hvor mange tråder du vil finne hvor eiere av den problemfrie motoren av merket Yamaha som klager sin nød! :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

- Selvfølgelig! Og legg samtidig merke til den høye alderen til disse motorene det spørres om - samt det faktum at Yamaha er Norges mest solgte motor gjennom tidene.....

 

 

- Og at (Det Forrige) motormerket til Mouché er desidert mest representert i spørsmål av lik karakter på US-forums..... :lol:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
- Og at (Det Forrige) motormerket til Mouché er desidert mest representert i spørsmål av lik karakter på US-forums..... :lol:

 

Helt korrekt og forklaringen på det er like enkel;

 

1. solgt langt flere av OMC enn noe annet merke

2. grunnet god kvalitet så er svært mange av disse fortsatt i bruk til tross for høy alder

 

Og for ordens skyld; i dag har jeg 2 x Suzuki og 1 x Tohatsu (Nissan) så jeg har konvertert 100% og angrer ikke på det!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Åneidadu! - Dette var forklaringen min ---- Og dén kan du ikke videre rappe! :lol: Finn deg din egen..... - Måtte til og med inn å redigere til (Den forrige) for at påstanden skulle bli riktig.... :wink:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post

Litt om hvordan forskjellene på 2 og 4 - takter kan oppleves...

 

 

Svigermor har det lugnt & behagelig

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=x4iyCwGaYYw

 

Aahhhh....... - Pulver.......

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post

Jeg må vel innrømme at det frister litt med en Yamaha 4-takter på en Yamarin 53BR. Ikke for at jeg har noe valg, men det passer seg liksom litt dårlig med en 2-takter som freser til mellom sundene når familien sitter rundt bordet akter i båten. Da vil jeg vel heller kanskje ha det litt behagelig.

 

Men det er vel stor forskjell på lyden på 4-takteren på videoen over og en F-100?

 

Kunne forresten gjerne tenkt meg å hørt lyden på en ny Mercury Optimax 115 og 135 HK'er, samt ny Mercury 115 4-takt....

 

Finnes det noen video på dette?

Synes det er vanskelig å finne videoer av dette på youtube jeg da.... mulig andre er flinkere til å søke enn meg...

Redigert av Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post

Nei, alle 4-taktere har et meget behagelig lydnivå i forhold til 2-taktere. Som regel er det godt mulig å føre en samtale på noenlunde normalt nivå ved full gass.

 

V6-lyden og roostertailen får du imidlertid ikke tilgang til. Hadde det vært meg, så hadde jeg gått for en 115 hk Yamaha på denne..... :cool:

 

Edit; Lydforholdet mellom 2 og 4-takt blir omtrent det samme --- Optimax har omtrent samme lyd som HPDI....

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
V6-lyden og roostertailen får du imidlertid ikke tilgang til. Hadde det vært meg, så hadde jeg gått for en 115 hk Yamaha på denne.....

Hva mener du?

 

Ville du valgt 115HK'eren fremfor 100 HK'eren på en Yamarin 53BR... er det det du mener?

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Hei `roesok`, som en av Optimax`ens `mange venner, tror jeg du tar feil når du sier at den er mer tungsolgt enn en 4-takter. Disse nye 2-takterne (Optimax/ Evinrude E-tec) har en annen teknologi enn det gamle 2-takt systemet. Gamle fordommer henger nok noe igjen. :yesnod:

Ble forresten fortalt av en av Norges største forhandlere av MERCURY, at salget av Optimax var omtrent likt med 4-taktere i klassen 75-115 hk. :wink: Vedlagt følger en link til sammenligningstest mellom 2-4 takt Mercury. http://80.239.2.218/baatweb/bm.nsf/c125626...ac?OpenDocument

 

Akkurat det det er, gammle fordommer!

Moderne 2-taktere som optimax vil leve så lenge jeg og Chagall lever hvertfall :lol:

Ellers så har jeg også en link: http://www.baataktuelt.no/Article.aspx?Pub...;Language=no-NO

Forøverig, Yamaha VMax hpdi, også en god motor. Ja 2-takter.

Vet faktisk folk (venner av eier) som har trodd vmax hpdi var 4-takt men en alla evinrude H.O.

Som ellers var ihuga 4-t folk, lang nese når de fikk høre den spreke gode var 2-t ? Jepp :lol:

Link to post
*snip

Kunne forresten gjerne tenkt meg å hørt lyden på en ny Mercury Optimax 115 og 135 HK'er, samt ny Mercury 115 4-takt....

 

Finnes det noen video på dette?

Synes det er vanskelig å finne videoer av dette på youtube jeg da.... mulig andre er flinkere til å søke enn meg...

jeg har

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post

Ja, jeg ville valgt 115 hk 4-takt på denne. De videosnuttene skal gi deg et bilde på lydforskjellene på 2 og 4-takt. Som jeg skrev er det ikke mye forskjell på lydbildet til HPDI og Optimax. Begge er like herlige - og med en pulverfølelse som kommer til å gi deg glade minner når du sitter der en dag på gamlehjemmet.....

 

- Kast ikke bort tiden på motorer som trenger dobbel tid for å forbrenne bensinen.... :wink: Importér en spell ny 150 Vmax, sett den på 53 BR - og lev livet med finger´n i været til seilbåtfolket med 4- takt 8,25 hk og 270 RIB..... :lol::lol:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Moderne 2-taktere som optimax vil leve så lenge jeg og Chagall lever hvertfall :lol:

-Regner med meg selv inn i dette evighetslivet så lenge HPDI er omfattet.....! :wink:

 

Forøverig, Yamaha VMax hpdi, også en god motor. Ja 2-takter.

Vet faktisk folk (venner av eier) som har trodd vmax hpdi var 4-takt men en alla evinrude H.O.

Som ellers var ihuga 4-t folk, lang nese når de fikk høre den spreke gode var 2-t ? Jepp :lol:

:

 

Ny korreksjon; Dette er (No doubt about it) den aller beste 2-Takts utenbordsmotor av kommersiell høyytelsesklasse beregnet for bruk på båter inntil 90 knop som noensinne eller noen gang kommer til bli bygget. Den korrekte betegenelsen er V-max Series II 3,3 L HPDI

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post

Kjøper jeg en Yamarin, så har jeg jo heller ikke noe annet valg enn denne 4-takteren... men tror ikke jeg blir skuffet over denne....

 

Er ingen som bor i nærheten av Fredrikstad her da, som har en båt ala Yamarin 53BR som kan ta meg med på en liten testtur?

Jeg skal sef. betale for bensinen.

 

Ikke noe store greier jeg er ute etter altså... bare en liten rundtur på noen minutter.... slik at jeg får en følelse av hvor fort 30-40 knop er på sjøen, og hvordan en slik type båt ligger på vannet...

 

Svar i denne tråden, eller send meg PM hvis du er lysten på og ta meg med på en liten testtur.

 

Jeg er bosatt i Fredrikstad men det skal sies at jeg skal ut å reise til uken i jobbsammenheng. (skal til traktene Molde/Ålesund/Trondheim)

Redigert av Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...